23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

J. Lauritzen Reefer – fra frugtskibe til bananjagere

Første halvdel af historien om J. Lauritzens køleskibe. De første rigtige JL-reefere så dagens lys i 1930’erne

Rederiet J. Lauritzen (JL) blev grundlagt i 1884. Efter i 1918 at have solgt alle sine 10 dampskibe til Progress, gik de året efter igen ind i skibsfart, og nåede i det ’nye’ rederi at være ejer af 53 dampskibe, hvor den sidste ’Lillian Dan’ blev solgt i 1960 efter 35 års tjeneste.

JL blev mest kendt inden for polar og køleskibsfart, hvor rederiet nåede at have en flåde på 26 isforstærkede skibe (polarskibe) i perioden 1951-1992 med efternavnet ’Dan’ (for Danmark), samt 50 køleskibe i perioden 1935-2007 med efternavnet ’Reefer’. Rederiet startede transporten af frugt med almindelige dampskibe, hvilket udviklede sig til en god forretning, og i 1934 startede et nybygningsprogram af deciderede køleskibe, hvor der blev leveret 11 motorskibe i perioden 1934-1941.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.164