23948sdkhjf

Én krydstogtreder udleder mere svovl end alle Europas biler

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

København er på top 10 blandt de mest forurenede krydstogtdestinationer i Europa i ny undersøgelse fra Transport & Environment

Alene de 47 krydstogtskibe, som under forskellige varemærker hører under Carnival-rederiet, udleder 10 gange så meget SOX som alle de 260 mio. personbiler, der kører i Europa. 

Det konkluderer NGO'en Transport & Environment (T&E) i en ny rapport, der også ser nærmere på de krydstogtdestinationer i Europa, hvor den største udledning finder sted. 

Her sniger København sig ind på en tiendeplads. De 71 krydstogtskibe, der frekventerede København i løbet af 2017, lå sammenlagt i havnen i 4.069 timer igennem året. Imens udledte de 14.425 kg SOX. Til sammenligning udledte de 206.054 personbiler, der var registreret i København i 2017, 2.511 kg SOX i årets løb. Det svarer til, at krydstogtskibe i København i 2017 udledte 5,7 gange så meget SOX som personbilerne i byen. 

Til trods for, at danske farvende er Seca-zone, hvor grænsen for svovl i skibes brændstof er 0,1 pct., ser tallet endnu værre ud, hvis man ser krydstogtskibenes totale udledning af SOX.

Peger på landstrøm

107 krydstogtskibe sejlede sammenlagt 29.547 timer i dansk farvand, og i den tid udledte de 18 gange så meget SOX, som vores næsten 2,5 mio. personbiler ifølge T&E udledte på det danske fastland. Krydstogtskibenes udledningen af NOX i dansk farvand svarede desuden til 55 pct. af den mængde NOX, som den danske flåde af personbiler udledte i 2017. 

Læs også: VIDEO: Se krydstogtskib klemme sig igennem Korinth-kanalen

T&E benytter lejligheden til at slå et slag for landstrøm, som NGO'en betegner som en "moden teknologi" med stort potentiale til at reducere luftforureningen, når krydstogtskibene ligger ved kaj. T&E henviser dog til særligt to problemer, der står i vejen for implementeringen af landstrøm. 

For det første er der et hønen-eller-ægget-dilemma, hvor havnene er tilbageholdende med at investere i faciliteterne, når kun de færreste skibe er forberedte til at bruge dem. Og kun de færreste redere vil investere i retrofit, når landstrøm kun er en mulighed i ganske få havne. 

For det andet er der prisen på at benytte strøm fra land i stedet for at producere strømmen med skibenes egne motorer. I dag er landstrøm beskattet i hele EU, imens maritimt brændstof er fritaget for afgifter. Organisationen opfordrer derfor EU til at skride til handling. 

Læs også: Landstrømmen breder sig på danmarkskortet

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu
Plus

Nu tager Hafnia beskidte laster for at få del i ratefest

De tårnhøje rater for store tankskibe smitter også af på Hafnia og Norient Product Pool, der forventer opsving lige straks

VIDEO: Se krydstogtskib klemme sig igennem Korinth-kanalen

Plus

Norge udsteder millionbøde for mislykket ophugningssejlads

Plus

Esbjerg øjner guld i de gamle vindmøller

Når udtjente vindmøller skal pilles ned, er Esbjerg Havn klar til at tage imod. Havnen har afsat et kæmpe areal på 100.000 m2 til at tage imod mølledele og tårne, men har endnu ikke svaret på, hvad de skal gøre af de store glasfibervinger

Fire vindmøller rejses på Hirtshals Havn

Nyhedsbrev

Plus

Stena mister sin danske topchef

Erfaren dansk shippingmand har forladt både Stena Rederi A/S og posten som COO i Stena-konglomeratets tankskibsdivision

Online Avis Arkiv

ITF kræver fortsat eftersøgning efter 'Bourbon Rhode'

Plus

Fjerde generation på spring mod Ørskov-værftet

Christina Ørskov repræsenterer i dag Ørskov-familiens tredje generation, og næste generation begynder så småt at stå klar i kulissen

'Ellen'-projektleder følger norsk batteribrand med spænding

Det kan komme til at kræver måneders arbejde og 15 mio. kroner at udbedre skaderne efter en batteribrand, hvis årsag endnu er uvis

Plus

Semco vil fange kunderne ved tegnebrættet

Esbjerg-virksomheden Semco Maritime satser med et nyt forretningsområde på at nå kunderne på et tidligt stadie i udviklingen af nye projekter inden for offshore-vind

Norsepower indgår servicekontrakt med Wärtsilä

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

Greenpeace protesterer på Shells Nordsø-platforme

Brand og eksplosion i norsk hybridfærge

Branden i færgens litiumbatteri-pakke mentes at være slukket, da der opstod en kraftig eksplosion

Plus

Mærsk-direktør donerer motorbåd til studerende

Plus

Orskov Yard blev skabt i opgangstider

Norsk offshore boostede ordrebogen i det første årti – siden ramte virkeligheden midt i en turbulent tid for Ørskov-familien

Plus

"Lad os få mere godstrafik over på feederskibe mellem Århus og Bremerhaven"

VLCC-rater krydser 300.000 dollar

Trump: USA og Kina er tæt på at afslutte handelskrig

Klimaforandringer truer danske fiskefabrikker

Krydstogtkaj til 250 millioner møder modstand i Helsingør

Plus

Museum hylder Kløvedal med postkasserøde Speedos

VIDEO
Iran lover gengæld for angreb på tankskib

Plus

Er centrum-venstre ligeglad med søfarten?

Ugens leder

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Plus

Landstrøm: Politiker frustreret over dansk lovgivning

Fin gæst hos Hammeken

Ny vicedirektør i Søfartsstyrelsen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fremstilling af stort kædesling

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

NOS A/S tilbyder alt i løftegrej, også de mindre dele.

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Palfinger Marine fremstiller speciel udviklede redningsbåde til polar klima

Er du pumpet op til lir med dine pumper?

Undervandscoating viser fremragende vedhæftning i test

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ny hjemmeside

Siemens Simatic Technology CPU - Applikationseksempel med G-Code funktionalitet

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

Jobopslag: IT-ansvarlig til vores hovedkontor i Odense

Nu skal byggepladsen sikres mod kulden

Lovpligtige eftersyn af løftegrej, kraner m.m. til lands, til vands og i...

Pilotstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Trænger dine fødder og ben til et hvil?

NOS A/S udfører lovpligtige eftersyn

Gang i DanFish International!

Smart fejlsøgning på Øresundsbroen

Technoflex Koblinger

Se hvor let det er - når du skal tjekke hvad vi har på lager…

Technoflex Koblinger

Send til en kollega

0.229