Scandlines vandt Hales-kappestriden - og trofæet står fortsat i København
Den nuværende indehaver af rekorden for hurtigste sejlads over Atlanten, og dermed Hales-trofæet, er det danske færgerederi Scandlines, som vandt det i 1998, da dets nybygning HSC ’Cat-Link V’ krydsede Atlanten på 2 dage og 20 timer
Fra Bånd til trofæ
Den nye generation
Trofæet tilpasses nye tider
Scandlines på banen
I sidste uge beskrev jeg den intense konkurrence rederierne imellem om at kunne bryste sig af titlen hurtigst over Atlanten. Belønningen var betydelig. Selv om det Blå Bånd i sig selv er symbolsk - dog fik enkelte vindende kaptajner fremstillet en blå vimpel - resulterede det i håndgribelige gevinster. Mange af datidens rejsende ønskede, at det skulle foregå på det hurtigste skib, ligesom det naturligvis spillede en rolle i forbindelse med at sikre sig kontrakterne for posttransport og anden fragt, som skulle hurtigt frem. Senere kom The Hales Trophy, der blev skabt i 1935, da det britiske parlamentsmedlem og skibsreder, Harold K. Hales (1868-1942), entrerede med en guldsmed i Sheffield om at fremstille et stort trofæ, som skulle overrækkes skibe, der slog hastighedsrekorden på Atlanten. Vi hørte om ’United States’, der i 1952 tog trofæet med en servicefart på mere end 34 knob over Atlanten. Reglerne for The Hales Trophy var efter alt at dømme i starten tænkt som værende identiske med de uskrevne regler for Det Blå Bånd. Men de blev ændret flere gange og endte i praksis med at adskille sig på den måde, at trofæet kunne tildeles et hvilken som helst passagerskib, dvs. også hurtigfærger med f.eks. katamaranskrog, og det kunne vindes på basis af enhver fartrekord i begge retninger, altså også østgående, og mellem andre havne end dem, der var dikteret af Båndets regler. Dette banede vejen for, at tre skibe af ’den nye generation’ vandt trofæet, senest ’Cat-Link V’. Men der skulle gå 38 år, før en hurtigfærge slog den statelige liner ’United States’s 1952-rekord. Som et kuriosum kan bemærkes, at da ’United States’ vandt trofæet i 1952 var det ikke umiddelbart til at opspore, men det blev fundet hos den selvsamme guldsmed, som havde fremstillet det. Det blev følgelig overdraget U.S. Lines ved en ceremoni med 400 indbudte gæster og forblev udstillet på rederiets hovedkontor i New York, indtil ’United States’ blev taget ud af tjeneste i 1969. I 1979 blev det overført til Akademiet for den Amerikanske Handelsflåde som et relikvie. Da ’Hoverspeed Great Britain’ formelt vandt trofæet i 1990 - efter at dets ejere på forhånd havde sikret sig, at skibet ville kunne kvalificere sig - på trods af at det var på positioneringsrejse uden passagerer ombord - overvejede Akademiet at bestride afgørelsen med det argument, at Harold K. Hales havde tiltænkt det skibe "i transatlantisk passagerfart", men man afstod pga. omkostningerne ved at føre sag. Den nuværende indehaver af rekorden, og dermed trofæet, er det danske færgerederi Scandlines, som vandt det i 1998, da dets nybygning HSC ’Cat-Link V’ krydsede Atlanten på 2 dage og 20 timer med en gennemsnitsfart på 41,3 knob (svarende til 76,5 km/t.). Hvis Akademiet for den Amerikanske Handelsflåde havde vundet ovennævnte sag, ville ’Cat-Link V’ ikke have været kvalificeret, da det ligeledes var på positioneringsrejse fra det tasmanske Incat-værft. Afstod trofæet På et tidspunkt ønskede Scandlines ikke at huse trofæet længere og lavede i 2010 en aftale med Danmarks Rederiforening (nu Danske Rederier) om at udstille det. Der var stærkt delte meninger om, hvorvidt trofæet var en skønhed eller en rædsel, men det stod i trappehall’en i et par år. Der blev lavet en interaktiv skærm med diverse oplysninger, kort og billeder, og det blev beset af mange besøgende - herunder kaptajnen, der førte ’Cat-Link V’ engang han var på fagligt besøg i Amaliegade 33. Efter tiden i Danmarks Rederiforening blev trofæet fragtet tilbage til Scandlines, hvor det opbevares den dag idag. Stadig dansk flag Det er tvivlsomt, om det igen vil blive erobret af et andet skib, da ingen af de nyeste skibe leveret fra Australien har forsøgt det. Der bruges meget brændstof, og det er hårdt ved maskineriet. Det sidste skib leveret til Mols-Linien, ’Express 4’, sejlede endda via Suezkanalen. Hvis det mod forventning skulle ske, vil det være Lloyds Register, der nu er trustees for trofæet, man skal henvende sig til. 'Cat-Link V’ ejes ikke længere af Scandlines, men skibet har stadig dansk flag under navnet ’Fjord Cat’, ejet af Fjord Line, som indsatte det på sin Hirtshals-Kristiansand overfart. Derfor er der stadig god mulighed for at komme ud at sejle med den "hurtigste færge i verden", om end ikke med de muligheder, så som "middag ved kaptajnens bord", som eksisterede på de store Atlanterhavslinere - før luftfart gjorde selv de sidstes imponerende hastigheder utilstrækkelige til moderne brug.