23948sdkhjf

Molslinjen efter bod: Vi er ikke på linje med ministeriet

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Endnu engang må Molslinjen betale en bod i millionklassen for knas i indberetningen af forsinkelser og aflysninger

En regning på 1,5 mio. kroner er landet på Molslinjens bord, efter at Transport-, Bygnings- og Boligministeriet endnu engang har opkrævet en bod relateret til rederiets betjening af Bornholm.

Den største del af regningen på halvanden million kroner skyldes, at Molslinjen ifølge ministeriet igen har "forsømt at indsende behørig dokumentation i forbindelse med en del forsinkelser og aflysninger, ligesom der har været nogle episoder med mangelfuld indsættelse af erstatningsfærge til og fra Bornholm", skriver ministeriet i en pressemeddelelse.

For perioden januar til marts 2019 har ministeriet opgjort boden til ca. 1,3 mio. kroner. Det kommer oven i en bod på ca. tre mio. kroner, som ministeriet gav Molslinjen for perioden september-december 2018.

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen kalder det "kritisabelt", at Molslinjen stadig ikke indsender behørig dokumentation til ministeriet i forbindelse med aflyste og forsinkede afgange. Og at omfanget af aflyste og forsinkede afgange såvel som mangelfulde indsættelser af erstatningsfærgen er for højt.

- Jeg har derfor en klar forventning om, at Molslinjen vil gøre sit yderste for, at det bliver reduceret, og at dokumentationen til ministeriet bliver behørig, siger Ole Birk Olesen i pressemeddelelsen. 

Læs også: Medie: Molslinjens ejer vil sælge rederiet

Hos Molslinjen er adm. direktør Carsten Jensen ikke enig i ministeriets afgørelse.

- Vi må konstatere, at vi endnu ikke er helt på linje med ministeriet, når det gælder dokumentation for fritagelsen for bod i forbindelse med aflysninger og indsættelse, og vi må også konstatere, at der er områder, hvor vi ikke er enige med ministeriet i fortolkninger af kontrakten, siger han i et skriftligt svar til Søfart og fortsætter:

- Nu kigger vi opgørelsen grundigt igennem, og så kommer vi tilbage til ministeriet med et svar.

Foruden problemerne med indberetninger om årsagen til forsinkelser har Molslinjen fået en bod på 200.000 kroner, fordi Bornholmslinjen ikke har opnået tilstrækkeligt høje resultater i en kundetilfredshedsundersøgelse foretaget i lavsæsonen. 

Læs også: Molslinjen kræver ændringer af Bornholmer-kontrakt

- Det er vigtigt, at passagererne på færgebetjeningen af Bornholm får en god og tilfredsstillende oplevelse med Molslinjen A/S, og det fremgår af den kundetilfredshedsmåling, der nu er foretaget, at dette ikke altid er tilfældet. Jeg forventer derfor, at Molslinjen A/S forbedrer resultaterne til næste måling, siger Ole Birk Olesen i pressemeddelelsen. 

Det ærgrer Carsten Jensen, at Bornholmslinjen endnu ikke er helt der, hvor rederiet skal være i forhold til kundetilfredsheden. 

- Vi kan se, at vi scorer lidt for lavt på to kategorier ud af fem – men vi kan også se, at vi er meget tæt på at score tilfredsstillende, også der. Når dette er den første måling, er vi fortrøstningsfulde, og nu vil vi gå dybere ned i de enkelte kategorier for at finde de præcise forbedringspunkter, så vi kan undgå bod fremadrettet, siger han. 

Læs mere: Molslinjen opkrævet bod på tre millioner kroner

Mere om: Molslinjen
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Se billederne: Verdens største mobile havnekran er ankommet til Esbjerg Havn

Mærsk ude af dansk top 5

Ambassadører til gruppearbejde hos Danske Rederier

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Stena Bulk-CEO mødes med iransk minister

Nyhedsbrev

8.331 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Iran i ny advarsel om usikre farvande

Online Avis Arkiv

SDK udvider med 12.000 kvm på Aarhus havn

Politiet genåbner sag om Mærsk-forurening af Nordsøen

Politiet har fået nye oplysninger om Maersk Oils udledning af miljøfarligt kemikalie i Nordsøen

Plus

Brexit uden aftale er hovedudfordringen hos DFDS

DFDS fastholder vækst og fokus på UK og Tyrkiet, men er mindre eksponeret fra negative takter i Europas største industrination

1

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Shell chartrer 14 LNG-nybygninger

Iransk råolietanker har slukket AIS i Middelhavet

Italien opbringer redningsskib med migranter

Rateløft giver medvind til trængt produkttankrederi

Nyt om navne: Kendt ansigt til SH Group

Plus

Bimco: Stilhed før stormen i shipping

Én enkeltfaktor får afgørende indflydelse på hele branchen i de kommende måneder, vurderer shippingorganisationen

Plus 2

Forsker: Dansk fregat i Hormuzstrædet vil give falsk tryghed

Irans adfærd over for skibstrafikken hænger sammen med atomaftalen, fastslår Lars Erslev Andersen. Derfor forsøger europæerne at holde distance til amerikanerne

Plus

Værdien af danske rederier dykker på børsen

De fire store danske rederier har tabt markant i børsværdi henover sommeren - selv succeshistorien DFDS er nu slået omkuld af massiv global usikkerhed, der rammer alle rederiernes kernemarkeder på én gang

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Heavy fuel rasler ned i pris forud for IMO 2020

Justitsministeren kritiserer politiet i Dan-Bunkering-sag

Justitsminister Nick Hækkerup kalder forløbet omkring Dan-Bunkering uskønt og langstrakt.

RAL vil åbne ny rute til USA

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

Medie: J. Lauritzen sælger bulk-skib

1

USA advarer Grækenland mod at assistere iransk tankskib

Plus

ØKs store hurtigløber fra Burmeister & Wain

The Motor Ship 1972: 60 år efter ‘Selandia’ – et containerskib med 75.000 hk

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Ny HR-direktør i DFDS har erfaring fra Mærsk

hvad fatter gør...

Maersk Drilling i ny aftale om boreriggen Resolute

Rederier frygter angreb på skibenes systemer

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Opsæt din positioner med blot én finger...

Intelligente styreenheder - overvåger driften og planlægger vedligeholdelse!

DS Elcobyg ansætter erfaren betonmand

Invitation til Cruise & Ferry messe i Hamborg

Technoflex magnetiskkobling

”Jeg elsker min lille sjækel fra GN” – sagde ingen, nogensinde 

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

Drønlækre kemikalieskabe fra DENIOS

Står du overfor en kompliceret løfteopgave?

Bliv klogere på Per Aarsleffs VDC strategi på BIM Forum 2019 d. 17/9

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Process Engineering A/S er for andet år i træk blevet Great Place to Work®-certificeret!

Technoflex Hydraulikstationer

Vejrbestandig Hydraulikslange - TESS Equator

Støbning af produkter i gummi (f.eks. i EPDM og Silikone)

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Skandinaviens største online-udvalg af bælge

Vi har løsningen til din load test opgave!

Revolutionerende design indenfor industriel HMI

Elektrisk NPDS kran - en innovativ båd kran hvor alle komponenter er beskyt...

Du går aldrig galt i byen med classic-line by DENIOS

Mission rent træ og klar til en ny behandling

Technoflex notstikker

Send til en kollega

0.2