23948sdkhjf

Fiskeri baner vej til handelsflåden

| Af Kim Marquart | Tip redaktionen om en historie

Daniel Røjkjær Sørensen har været fisker i over ti år, men bruger nu en uddannelse på Skagen Skipperskole som springbræt til et stabilt job i handelsflåden. Mange fiskere gør som ham

Når den 33-årige fisker Daniel Røjkjær Sørensen til jul er færdig med sin uddannelse som skibsfører på Skagen Skipperskole, er det slut med at sætte fiskenet og hive sild og torsk i land.

I over ti år har han levet af at fiske, men nu gider han ikke mere.

- Fiskeri er så utilregneligt. Men ved aldrig en skid om, hvad man skal, og hvor længe man er væk, og det er heller ikke til at vide, hvordan det ser ud med pengene, siger Daniel Røjkjær Sørensen.

I stedet håber han på et nyt job i handelsflåden.

- I handelsflåden ved man nogenlunde, at man er væk i for eksempel tre uger og så hjemme igen i tre uger, og lønnen er stabil, så alt i alt vil jeg hellere den vej nu, siger han.

Fiskere søger handelsflåden

Daniel er langt fra alene om at bruge en videreuddannelse som fiskeskipper som springbræt til et nyt job som skipper eller skibsassistent på fragtskib, mandskabsfartøj til vindmølleparker eller lignende.

- Cirka en tredjedel af vores omkring 100 studerende årligt kommer fra fiskerierhvervet, og hovedparten af dem søger videre i handelsflåden, siger Anders C.T. Andersen, der er forstander på Skagen Skipperskole.

Skolen uddanner fiskeskippere af 3. og 1. grad samt kyst- og sætteskippere. De to niveauer for henholdsvis fiskeflåden og handelsflåden svarer til hinanden. Overbygningen for begge linjer er

skibsfører, som er den højeste uddannelse, skolen tilbyder, og den, som Daniel er i gang med.

Fiskeri ind med modermælken
Daniel er opvokset i Hvide Sande på vestkysten og fik, som han siger, nærmest fiskeri ind med modermælken. Både hans onkel og nu afdøde morfar var fiskere, og hans far fiskede i 20 år. Alligevel - eller måske netop derfor - ville Daniel ikke på havet.

- Jeg så jo, hvor små pengene var, og jeg oplevede jo, at min far aldrig var hjemme, så jeg drømte i stedet om at blive elektriker. Men fordi min vejleder i skolen talte om, at jeg skulle kunne tysk, søgte jeg andre veje, fortæller Daniel.

Fra fyring til fisker
Efter at have smagt på flere uddannelser kom han på fabrik. Det sidste fabriksjob var hos Vestas, indtil der blev sat en brat stopper for det ved en stor fyringsrunde.

- Efter nogen tid på kontanthjælp med diverse nyttejobs var det, at en kammerat hankede op i mig og sagde, at jeg da skulle med hans far ud at fiske. Og så viste det sig, at det kunne jeg egentlig ret godt lide, siger Daniel.

Skulle overtage kutter
Da han efter ti år som fisker fik en mulighed for at overtage en båd sammen med en kollega, søgte han i 2016 på Skagen Skipperskole og uddannede sig til fiskeskipper af 3. grad.

- Men da jeg var uddannet og klar til at overtage roret, gjaldt tilbuddet ikke længere, så begyndte jeg at tænke over, om fiskeriet nu også var min fremtid, siger han, der bor i en lejlighed i Skagen, mens han uddanner sig.

Vil sejle slæbebåde
I 2018 gennemførte Daniel uddannelsen som fiskeskipper af 1. grad, og han er nu i gang med overbygningen som skibsfører. Han har to klare mål for øje; et på den korte bane og et på længere sigt.

- Når jeg er færdig, søger jeg ind hos Svendborg Bugser. De sejler slæbebåde, som blandt andet fragter skibsskrog fra Polen til danske værfter i Thyborøn og Hvide Sande, hvor skibene bliver bygget færdig. Jeg har talt med dem, og de er meget interesserede i tidligere fiskere, fordi vi er vant til ikke blot at sejle ligeud som de, der sejler containerskibe over oceanerne, siger han med et glimt i øjet.

Drømmer om lodsjob
Men hans drøm længere ude i horisonten er endnu mere tid på land. Det skyldes også tanken om mere tid sammen med kæresten, der bor i Sønder Omme med sine to hjemmeboende børn.

- Mit ønske er som 40-årig at få job som lods. Tænk at stige på et stort skib i de smukke indre danske farvande eller Kielerkanalen, og endda fortæller skipper, hvordan han skal sejle, for dernæst at stige af, inden skibet skal sejle afsted på kedelige strækninger i flere uger, siger Daniel Røjkjær Sørensen.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Havnevirksomhed: "Vi føler os lidt snigløbet"

En række høringssvar retter kritik af Guldborgsund Kommunes planer for byudvikling på havnearealerne i Nykøbing Falster og advarer imod en lukning af havnen. Borgmesteren maner til besindighed og påpeger, at det kun er en tredjedel af havnen, der skal byudvikles.

Græsk krydstogtrederi får "historisk" stor svovlbøde i Norge

Plus

Skov efter fusion: Adgang til finansiering bliver afgørende

Det nye rederi Hafnia er i dag verdens største inden for produkttank målt på antal opererede skibe. CEO Mikael Skov fortæller her om udfordringer og fordele ved fusionen med BW Tankers

Nye krav til faciliteter i havne

1

Mærsk afbryder eftersøgning af mand overbord

Chauffører vil ikke forbi Esbjerg Havn: Frygter kæmpe bøder

Nyhedsbrev

Voldsomt dyk i Esvagts overskud

Et svagt marked i 2018 sender Esvagts overskud for året så tæt på 0, som man kan komme i runde tal

Online Avis Arkiv
Plus

Afløserfærge sat på pause

Det økonomske fundament er krakeleret under visionen om en afløserfærge til de danske ø-rederier - Færgesekretariatet vil nu lægge en ny strategi for, hvordan projektet på sigt kan blive til virkelighed

Ultrabulk er verdens største transportør af omstridt mineral

’Ørnen’ landede i København

Den amerikanske kystvagts skoleskib, tremasteren ’USCG Eagle, lagde i sidste weekend til kaj ved Ofelia Plads i København

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Plus

Mærsk ramt af sagsanlæg fra partner

For anden gang på tre år er Svitzer kommet i juridiske vanskeligheder i Argentina – nu anklaget af sin egen partner. Mærsk afviser kritik

Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

'Povl Anker' tilbage til fordums storhed med nænsom renovering

Molslinjen vil blandt andet male den legendariske Bornholmer-færge 'Povl Anker' i de farver, som færgen havde tilbage i 1978

Samsung Heavy køber pumper i Nordjylland

Svenstrup-virksomhed skal levere 42 pumper til VLEC-tankskibe fra Sydkorea

Hafnia lykkeligt ude af første kvartal efter fusion

Hafnia Tankers og BW Tankers er kommet ud af første kvartal som sammenbragt rederi med overskud

Plus

Ø-færgerne får egen sømandsuddannelse

Marstal Navigationsskole vil allerede senere på året kunne optage det første hold elever på den helt nye færgeføreruddannelse

VIDEO
Vinddrevet bilskib uden sejl skal holde 16 knob

DI-pris til maritim delelærling

Elektriker Nick Pedersen modtager DI Vendsyssels lærlingepris 2019

Plus

Clipper Group sælger næstsidste krydstogtskib

Franske Croisi Europe bekræfter overtagelse af ekspeditionskrydstogtskib fra Clipper Group

Plus

Historiske danske skibe blev spottet ved Norge

DEN GAMLE SKIBSLISTE: Anden halvdel af Hans-Henrik Fentzs seneste sørejse. Her rundede han Kirkenes og satte kursen sydpå igen. Undervejs mødte han skibe med en dansk historie, bl.a. Kløvedal-familines ekspeditionsskib ’Wallenberg’

Anden mega-ro/ro leveret til DFDS

’Belgia Seaways’ er lige nu på leveringsrejse fra Kina mod Tyrkiet. Næste to skibe ventes til Nordsøen senere i år

Plus

Estiske lodsbåde vækker begejstring hos søfolk

Danpilot har valgt at udnytte optionen på fire yderligere lodsbåde. Den samlede leverance fra Baltic Workboats i Estland ender derfor på samlet 15 fartøjer, der sikrer maksimal fleksibilitet

Positionsbillede

Plus

Stærk trafik, snæver passage og ringe vanddybde

Frygten for den store katastrofe lurer konstant langs de danske kyster, som passeres af ca. 70.000 skibe til og fra Østersøen

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

Esvagt styrker fokus på offshore vind

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Kranmontør fra Grønland på vidensbesøg hos Ajos

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Ny salgsingeniør hos ProMetal A/S

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

HF styrker Cable & Cable Management

Optimer din brug af Revit - hør hvordan på gratis seminar d. 22/5 i samarbejde med FAOD

Pålidelig gasdetektering i P-kældre

Gør som denne kunde! Få din nye kran til produktionen leveret af Fyns Kran ...

Technoflex Koblinger

Prysmian bliver sponsormedlem af RES4Med&Africa

Medicinsk cannabis

Send til en kollega

0.193