23948sdkhjf

Fiskeri baner vej til handelsflåden

| Af Kim Marquart | Tip redaktionen om en historie

Daniel Røjkjær Sørensen har været fisker i over ti år, men bruger nu en uddannelse på Skagen Skipperskole som springbræt til et stabilt job i handelsflåden. Mange fiskere gør som ham

Når den 33-årige fisker Daniel Røjkjær Sørensen til jul er færdig med sin uddannelse som skibsfører på Skagen Skipperskole, er det slut med at sætte fiskenet og hive sild og torsk i land.

I over ti år har han levet af at fiske, men nu gider han ikke mere.

- Fiskeri er så utilregneligt. Men ved aldrig en skid om, hvad man skal, og hvor længe man er væk, og det er heller ikke til at vide, hvordan det ser ud med pengene, siger Daniel Røjkjær Sørensen.

I stedet håber han på et nyt job i handelsflåden.

- I handelsflåden ved man nogenlunde, at man er væk i for eksempel tre uger og så hjemme igen i tre uger, og lønnen er stabil, så alt i alt vil jeg hellere den vej nu, siger han.

Fiskere søger handelsflåden

Daniel er langt fra alene om at bruge en videreuddannelse som fiskeskipper som springbræt til et nyt job som skipper eller skibsassistent på fragtskib, mandskabsfartøj til vindmølleparker eller lignende.

- Cirka en tredjedel af vores omkring 100 studerende årligt kommer fra fiskerierhvervet, og hovedparten af dem søger videre i handelsflåden, siger Anders C.T. Andersen, der er forstander på Skagen Skipperskole.

Skolen uddanner fiskeskippere af 3. og 1. grad samt kyst- og sætteskippere. De to niveauer for henholdsvis fiskeflåden og handelsflåden svarer til hinanden. Overbygningen for begge linjer er

skibsfører, som er den højeste uddannelse, skolen tilbyder, og den, som Daniel er i gang med.

Fiskeri ind med modermælken
Daniel er opvokset i Hvide Sande på vestkysten og fik, som han siger, nærmest fiskeri ind med modermælken. Både hans onkel og nu afdøde morfar var fiskere, og hans far fiskede i 20 år. Alligevel - eller måske netop derfor - ville Daniel ikke på havet.

- Jeg så jo, hvor små pengene var, og jeg oplevede jo, at min far aldrig var hjemme, så jeg drømte i stedet om at blive elektriker. Men fordi min vejleder i skolen talte om, at jeg skulle kunne tysk, søgte jeg andre veje, fortæller Daniel.

Fra fyring til fisker
Efter at have smagt på flere uddannelser kom han på fabrik. Det sidste fabriksjob var hos Vestas, indtil der blev sat en brat stopper for det ved en stor fyringsrunde.

- Efter nogen tid på kontanthjælp med diverse nyttejobs var det, at en kammerat hankede op i mig og sagde, at jeg da skulle med hans far ud at fiske. Og så viste det sig, at det kunne jeg egentlig ret godt lide, siger Daniel.

Skulle overtage kutter
Da han efter ti år som fisker fik en mulighed for at overtage en båd sammen med en kollega, søgte han i 2016 på Skagen Skipperskole og uddannede sig til fiskeskipper af 3. grad.

- Men da jeg var uddannet og klar til at overtage roret, gjaldt tilbuddet ikke længere, så begyndte jeg at tænke over, om fiskeriet nu også var min fremtid, siger han, der bor i en lejlighed i Skagen, mens han uddanner sig.

Vil sejle slæbebåde
I 2018 gennemførte Daniel uddannelsen som fiskeskipper af 1. grad, og han er nu i gang med overbygningen som skibsfører. Han har to klare mål for øje; et på den korte bane og et på længere sigt.

- Når jeg er færdig, søger jeg ind hos Svendborg Bugser. De sejler slæbebåde, som blandt andet fragter skibsskrog fra Polen til danske værfter i Thyborøn og Hvide Sande, hvor skibene bliver bygget færdig. Jeg har talt med dem, og de er meget interesserede i tidligere fiskere, fordi vi er vant til ikke blot at sejle ligeud som de, der sejler containerskibe over oceanerne, siger han med et glimt i øjet.

Drømmer om lodsjob
Men hans drøm længere ude i horisonten er endnu mere tid på land. Det skyldes også tanken om mere tid sammen med kæresten, der bor i Sønder Omme med sine to hjemmeboende børn.

- Mit ønske er som 40-årig at få job som lods. Tænk at stige på et stort skib i de smukke indre danske farvande eller Kielerkanalen, og endda fortæller skipper, hvordan han skal sejle, for dernæst at stige af, inden skibet skal sejle afsted på kedelige strækninger i flere uger, siger Daniel Røjkjær Sørensen.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Spøgelsesskib skyllet på land i Irland

Plus

Wärtsiläs nye danske direktør på partnerjagt: "Vi skal tage et kvantespring"

Morten Brandborg vil som ny topchef for den finske marine­gigants danske aktiviteter fokusere benhårdt på at indgå partnerskaber. Målet er at udvikle løsninger, som kan sætte turbo på skibsfartens grønne omstilling

IMO 2020-svovlregler
Scrubber-affald kan sætte sig i fødekæden

En ny rapport udarbejdet for IMO advarer om, at giftstoffer i vaskevandet fra åbne scrubbere kan forplante sig i fisk og skaldyr

Corona: Containerskibe sejler næsten tomme fra Kina

Amerikanere fra krydstogtskib fløjet hjem til isolation i USA

Nyhedsbrev

8.553 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

27 er anholdt i sag om 100 kilo kokain på fragtskib ved Langeland

Kokainen blev kastet fra et containerskib ud for Langeland, hvor det blev samlet op af en mindre båd

Online Avis Arkiv

Mærsk-relateret skib angrebet af pirater

Besætningen på det tidligere Mærsk-skib 'Maersk Tema' er i sikkerhed efter angreb i Guinea-bugten

Plus

Debat: Derfor har vi færre job i Det Blå Danmark

Faldet i beskæftigelsen siden finanskrisen er ikke en overraskelse, når man kender markedet – men branchen har vundet markedsandele

Plus 1

Kammeradvokaten: Nul kompensation

Ingen vej uden om nyt udbud på grund af fejlen i kravet om bankgaranti, fastslår statens advokat

Plus

Danske Maritime: Hold værfterne skadesløse for udbudsfejl

Brancheforeningen mener, at Jobi Værft bør kompenseres i sag om miljøskibe. Miljøminister erklærer, at hun er ”stærkt utilfreds” med processen

Plus

Femern udpeger tre rederier til vagtskibstjeneste

To danske og ét tysk rederi er blevet prækvalificeret til at levere vagtskibe til byggeriet af Femern Bælt-tunnelen

Ny mand i front hos SH Group i Esbjerg

Dan-Bunkering ansætter Finance Director

Plus

Skoleskibet ’Danmark’ står nu som nyt

Danmarks største sejlskib er på syv måneder renoveret fra inderst til yderst, så det er klar til at sejle til OL i Tokyo. Kom med Søfart om bord og få indblik i de største udfordringer og mindste detaljer

Plus

18 km nye kabler og 6.000 liter maling

GALLERI: Hele Skoleskibet ’Danmark’s tekniske infrastruktur er skiftet ud

Plus

Dee4 henter femte MR-tanker

Endnu et Norden-charterskib overtaget af Dee4 Capital Partners

Plus

Jøderne havde ingen stat, men skabte alligevel en flåde

Rapport fra den italienske Santa Marinella, hvor jøderne med en skibsofficersskole lagde grunden til den jødiske flåde, længe inden staten Israel blev skabt

Plus

Maersk Supply Service har 11 skibe oplagt i Fredericia

Danmarks største offshore-rederi holder 11 skibe på stand-by i Fredericia, mens de venter på nye opgaver i offshore-markedet. Over de seneste tre år har Maersk Supply Service skilt sig af med intet mindre end 23 skibe

Plus

Gammel DSB-færge lukkede og genåbnede Halmstad-rute

Grenaa og Stena Line fejrede genåbningen af Grenaa – Halmstad-ruten, der blev lukket og genåbnet af den samme tidligere Aarhus – Kalundborg-færge under to forskellige navne

Positionsbillede

Johan Röstin forlader stillingen som direktør i Forsea

Øresundsrederiet Forsea skal have ny direktør. Johan Röstin forlader posten efter knapt tre år

Plus

Nørresundby Rederi og Shipping på indkøb i Norge

Lille reefer fra norske Amar Shipping bliver Nørresundby Rederi og Shippings syvende skib

Japan vil flytte passagerer fra krydstogtskib i karantæne

1

Ingen klimaeffekt ved licensstop

Brancheorganisationen Olie Gas Danmark advarer mod et stop for produktion af olie- og gas i den danske del af Nordsøen

Plus

Havdyr og dollars skal sætte skub i dansk udviklet sonar

Ny jurist hos Danske Maritime med søfart i blodet

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Maersk Supply henter ny COO fra Tidewater

Næstved Havns næste direktør er fundet

Plus 1

Ugens Leder: Søværnet er kun toppen af isbjerget

USTC udvider direktionen med ejerens datter

Afmatning i Nordens største havn

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

Plus

"Grattis Danmark. Vakna Sverige"

Venstre skifter søfartsordfører

Tidligere Fjord Line-chef er ny CEO i Nørresundby Rederi

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi har nyt katalog på gaden!

Tjek Pumper fra KH-Technic ApS!!

Vil du være en del af vores serviceteam?

Hvordan griber du leverandøraudits an?

Kataloget for 2020 er landet

Service af faldsikringsudstyr

Indstøbning af kabler hos Gravlund Industrigummi A/S

Load test af 110 tons løfteåg (VIDEO)

Applied Kompressor

Bliver dine kabler, nøgler og dokumenter altid væk?

LiFePO4 batterier lette, pålidelige og klar til brug

NOS A/S har eget riggerværksted

Renovering af kædeblokke i vores offshore afdeling

Lemvigh-Müller udvider på svejsemaskiner

Flådestyring TTC: Tacho Tracking Canbus

Smart lagerløsning sikrer adgang til kritiske varer

NYHED ONLINE: HADEF ’Liftboy’ 43/86E elektrisk wirespil

Husker du at få dit løftegrej efterset?

CAVOFLEX® stålwiredæmpere produceres af WILLBRANDT

To nye akku hotmelt limpistoler

Summit Electronics fører Amot reguleringsventiler

Excentersnekkepumper i den gode kvalitet fra Copenhagen Pump

Vi har nyt katalog på gaden!

Er det dig? Eller en du kender?

Brugte & Nye kranløsninger købes og sælges

Send til en kollega

0.172