23948sdkhjf

Fiskeri baner vej til handelsflåden

| Af Kim Marquart | Tip redaktionen om en historie

Daniel Røjkjær Sørensen har været fisker i over ti år, men bruger nu en uddannelse på Skagen Skipperskole som springbræt til et stabilt job i handelsflåden. Mange fiskere gør som ham

Når den 33-årige fisker Daniel Røjkjær Sørensen til jul er færdig med sin uddannelse som skibsfører på Skagen Skipperskole, er det slut med at sætte fiskenet og hive sild og torsk i land.

I over ti år har han levet af at fiske, men nu gider han ikke mere.

- Fiskeri er så utilregneligt. Men ved aldrig en skid om, hvad man skal, og hvor længe man er væk, og det er heller ikke til at vide, hvordan det ser ud med pengene, siger Daniel Røjkjær Sørensen.

I stedet håber han på et nyt job i handelsflåden.

- I handelsflåden ved man nogenlunde, at man er væk i for eksempel tre uger og så hjemme igen i tre uger, og lønnen er stabil, så alt i alt vil jeg hellere den vej nu, siger han.

Fiskere søger handelsflåden

Daniel er langt fra alene om at bruge en videreuddannelse som fiskeskipper som springbræt til et nyt job som skipper eller skibsassistent på fragtskib, mandskabsfartøj til vindmølleparker eller lignende.

- Cirka en tredjedel af vores omkring 100 studerende årligt kommer fra fiskerierhvervet, og hovedparten af dem søger videre i handelsflåden, siger Anders C.T. Andersen, der er forstander på Skagen Skipperskole.

Skolen uddanner fiskeskippere af 3. og 1. grad samt kyst- og sætteskippere. De to niveauer for henholdsvis fiskeflåden og handelsflåden svarer til hinanden. Overbygningen for begge linjer er

skibsfører, som er den højeste uddannelse, skolen tilbyder, og den, som Daniel er i gang med.

Fiskeri ind med modermælken
Daniel er opvokset i Hvide Sande på vestkysten og fik, som han siger, nærmest fiskeri ind med modermælken. Både hans onkel og nu afdøde morfar var fiskere, og hans far fiskede i 20 år. Alligevel - eller måske netop derfor - ville Daniel ikke på havet.

- Jeg så jo, hvor små pengene var, og jeg oplevede jo, at min far aldrig var hjemme, så jeg drømte i stedet om at blive elektriker. Men fordi min vejleder i skolen talte om, at jeg skulle kunne tysk, søgte jeg andre veje, fortæller Daniel.

Fra fyring til fisker
Efter at have smagt på flere uddannelser kom han på fabrik. Det sidste fabriksjob var hos Vestas, indtil der blev sat en brat stopper for det ved en stor fyringsrunde.

- Efter nogen tid på kontanthjælp med diverse nyttejobs var det, at en kammerat hankede op i mig og sagde, at jeg da skulle med hans far ud at fiske. Og så viste det sig, at det kunne jeg egentlig ret godt lide, siger Daniel.

Skulle overtage kutter
Da han efter ti år som fisker fik en mulighed for at overtage en båd sammen med en kollega, søgte han i 2016 på Skagen Skipperskole og uddannede sig til fiskeskipper af 3. grad.

- Men da jeg var uddannet og klar til at overtage roret, gjaldt tilbuddet ikke længere, så begyndte jeg at tænke over, om fiskeriet nu også var min fremtid, siger han, der bor i en lejlighed i Skagen, mens han uddanner sig.

Vil sejle slæbebåde
I 2018 gennemførte Daniel uddannelsen som fiskeskipper af 1. grad, og han er nu i gang med overbygningen som skibsfører. Han har to klare mål for øje; et på den korte bane og et på længere sigt.

- Når jeg er færdig, søger jeg ind hos Svendborg Bugser. De sejler slæbebåde, som blandt andet fragter skibsskrog fra Polen til danske værfter i Thyborøn og Hvide Sande, hvor skibene bliver bygget færdig. Jeg har talt med dem, og de er meget interesserede i tidligere fiskere, fordi vi er vant til ikke blot at sejle ligeud som de, der sejler containerskibe over oceanerne, siger han med et glimt i øjet.

Drømmer om lodsjob
Men hans drøm længere ude i horisonten er endnu mere tid på land. Det skyldes også tanken om mere tid sammen med kæresten, der bor i Sønder Omme med sine to hjemmeboende børn.

- Mit ønske er som 40-årig at få job som lods. Tænk at stige på et stort skib i de smukke indre danske farvande eller Kielerkanalen, og endda fortæller skipper, hvordan han skal sejle, for dernæst at stige af, inden skibet skal sejle afsted på kedelige strækninger i flere uger, siger Daniel Røjkjær Sørensen.
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

DEBAT: Havne vil gå forrest i grøn omstilling

De danske havne binder hav og land sammen og har en unik mulighed for at spille en central rolle i den grønne omstilling. Derfor fremlægger de danske havne nu deres grønne vision om bl.a. CO2-neutrale havne senest i 2030

Aarhus Havn kontraherer ny slæbebåd i Tyrkiet

Bornholmslinjen sender 'Povl Anker' til Sassnitz efter tyske turister

Stor søgning mod Bornholm fra både Danmark og Tyskland får Molslinjen til at indsætte ekstra afgange og rokere med tonnagen

Norden åbner i Dubai og lukker i Mumbai

Plus

E-Fuels og PtX
To af Danmarks største rederier bakker op om et nyt brintanlæg

Mærsk ser det som et første vigtigt skridt, men påpeger, at der skal meget mere til. Hos DFDS hilses industrialiseringen af E-fuels velkommen

Nyhedsbrev

8.589 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

E-Fuels og PtX
Vindmøllestrøm fra Østersøen kan blive til grøn skibsbunker i København

Stort brintproduktionsanlæg med direkte opkobling til energiø har Mærsk og DFDS som partnere, og skal konkretisere dele af regeringens klimaplan allerede fra 2023

Online Avis Arkiv
Plus

Tragedien på Veststranden satte sig dybe spor på Fanø

BOGANMELDELSE: Otte unge søfolk måtte lade livet, da briggen ’Claus’ strandede på Fanø i 1897. Ny lokalhistorisk bogudgivelse følger nogle af de spor, tragedien satte i øsamfundet – ikke mindst hos familien Anthonisen

Vettels gamle Formel 1-racer blev sluppet løs på havnen i Fredericia

F1-racer sluppet løs på en helt tom havn i Fredericia

Plus 1

Danske Maritime vil fastholde hjælp til handlingslammede virksomheder

Mange maritime virksomheder er ikke lukkede, de er bare handlingslammede, og derfor er det er farligt at udfase hjælpepakker for hurtigt, lyder det fra Danske Maritime

Plus

NH Towage klarer sig gennem corona-krisen trods underskud

Slæbebådsvirksomheden NH Towage – tidligere Svendborg Bugser – havde et underskud på fem mio. kr. i 2019. Men direktøren ser optimistisk på 2020 trods corona

Marstal lancerer ny uddannelse som færgenavigatør

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Danske Rederier vil have åbne grænser eller mere hjælp

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Skoleskibet 'Danmark' vil afsted igen til juni

Ny bestyrelse på plads i Danske Rederier

Henriette H. Thygesen valgt som ny næstformand efter generalforsamling afholdt online

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

DP World overgiver sig til Mærsks blockchain-platform

11 organisationer stiller borgerforslag: Stop oliejagt i Nordsøen

Det Blå Danmark sammen om ny klynge

Ny klynge vil arbejde for dansk bæredygtighed, logistik og innovation til søs

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Verdens største maritime messe udskudt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Står du og mangler en pålidelig Vejrstation?

Centrifugalpumper finder du hos Copenhagen Pump

Pavillonbyggerier løser uforudsete pladsbehov for lægeklinik

Vibrations- og svingningsdæmpning fra WILLBRANDT

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Hold dine olier og kemikalier kolde med kølekamre og kølerum

Technoflex notstikker

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Garanti for rene komponenter

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

FASTCUT SKRUBSKIVER, hurtigere end man tror

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Siemens Simatic Drive Based Controller

Technoflex Koblinger

30.000 brugere over hele verden

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

AutoCAD: Gode muligheder for opgradering af kompetencerne

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

MarineShaft A/S udvider værkstedet

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Send til en kollega

0.172