23948sdkhjf

Fiskeri baner vej til handelsflåden

| Af Kim Marquart | Tip redaktionen om en historie

Daniel Røjkjær Sørensen har været fisker i over ti år, men bruger nu en uddannelse på Skagen Skipperskole som springbræt til et stabilt job i handelsflåden. Mange fiskere gør som ham

Når den 33-årige fisker Daniel Røjkjær Sørensen til jul er færdig med sin uddannelse som skibsfører på Skagen Skipperskole, er det slut med at sætte fiskenet og hive sild og torsk i land.

I over ti år har han levet af at fiske, men nu gider han ikke mere.

- Fiskeri er så utilregneligt. Men ved aldrig en skid om, hvad man skal, og hvor længe man er væk, og det er heller ikke til at vide, hvordan det ser ud med pengene, siger Daniel Røjkjær Sørensen.

I stedet håber han på et nyt job i handelsflåden.

- I handelsflåden ved man nogenlunde, at man er væk i for eksempel tre uger og så hjemme igen i tre uger, og lønnen er stabil, så alt i alt vil jeg hellere den vej nu, siger han.

Fiskere søger handelsflåden

Daniel er langt fra alene om at bruge en videreuddannelse som fiskeskipper som springbræt til et nyt job som skipper eller skibsassistent på fragtskib, mandskabsfartøj til vindmølleparker eller lignende.

- Cirka en tredjedel af vores omkring 100 studerende årligt kommer fra fiskerierhvervet, og hovedparten af dem søger videre i handelsflåden, siger Anders C.T. Andersen, der er forstander på Skagen Skipperskole.

Skolen uddanner fiskeskippere af 3. og 1. grad samt kyst- og sætteskippere. De to niveauer for henholdsvis fiskeflåden og handelsflåden svarer til hinanden. Overbygningen for begge linjer er

skibsfører, som er den højeste uddannelse, skolen tilbyder, og den, som Daniel er i gang med.

Fiskeri ind med modermælken
Daniel er opvokset i Hvide Sande på vestkysten og fik, som han siger, nærmest fiskeri ind med modermælken. Både hans onkel og nu afdøde morfar var fiskere, og hans far fiskede i 20 år. Alligevel - eller måske netop derfor - ville Daniel ikke på havet.

- Jeg så jo, hvor små pengene var, og jeg oplevede jo, at min far aldrig var hjemme, så jeg drømte i stedet om at blive elektriker. Men fordi min vejleder i skolen talte om, at jeg skulle kunne tysk, søgte jeg andre veje, fortæller Daniel.

Fra fyring til fisker
Efter at have smagt på flere uddannelser kom han på fabrik. Det sidste fabriksjob var hos Vestas, indtil der blev sat en brat stopper for det ved en stor fyringsrunde.

- Efter nogen tid på kontanthjælp med diverse nyttejobs var det, at en kammerat hankede op i mig og sagde, at jeg da skulle med hans far ud at fiske. Og så viste det sig, at det kunne jeg egentlig ret godt lide, siger Daniel.

Skulle overtage kutter
Da han efter ti år som fisker fik en mulighed for at overtage en båd sammen med en kollega, søgte han i 2016 på Skagen Skipperskole og uddannede sig til fiskeskipper af 3. grad.

- Men da jeg var uddannet og klar til at overtage roret, gjaldt tilbuddet ikke længere, så begyndte jeg at tænke over, om fiskeriet nu også var min fremtid, siger han, der bor i en lejlighed i Skagen, mens han uddanner sig.

Vil sejle slæbebåde
I 2018 gennemførte Daniel uddannelsen som fiskeskipper af 1. grad, og han er nu i gang med overbygningen som skibsfører. Han har to klare mål for øje; et på den korte bane og et på længere sigt.

- Når jeg er færdig, søger jeg ind hos Svendborg Bugser. De sejler slæbebåde, som blandt andet fragter skibsskrog fra Polen til danske værfter i Thyborøn og Hvide Sande, hvor skibene bliver bygget færdig. Jeg har talt med dem, og de er meget interesserede i tidligere fiskere, fordi vi er vant til ikke blot at sejle ligeud som de, der sejler containerskibe over oceanerne, siger han med et glimt i øjet.

Drømmer om lodsjob
Men hans drøm længere ude i horisonten er endnu mere tid på land. Det skyldes også tanken om mere tid sammen med kæresten, der bor i Sønder Omme med sine to hjemmeboende børn.

- Mit ønske er som 40-årig at få job som lods. Tænk at stige på et stort skib i de smukke indre danske farvande eller Kielerkanalen, og endda fortæller skipper, hvordan han skal sejle, for dernæst at stige af, inden skibet skal sejle afsted på kedelige strækninger i flere uger, siger Daniel Røjkjær Sørensen.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Russisk fragtskib tilbageholdt i København med 37 fejl

ITF-inspektør beskriver forhold ombord på russisk fragtskib som "rystende", efter at Søfartsstyrelsen finder 37 fejl og mangler

Plus 3

"Danmarks gamle coastere gjorde drenge til mænd"

Danmark er fortsat en coaster-nation, men vores coasterfart er en skygge af sig selv i sammenligning med guldalderen. Forhenværende sømand, Glenn Gormsen, beskriver, hvordan coasterfarten formede en hel generation af danske søfolk

Krydstogt og landstrøm: Vi skal have miljøgevinster for pengene

Plus

Ny brancheforening: Skibsmæglere og havnevirksomheder slår sig sammen

Danmarks skibsmæglerforening og Danske Havnevirksomheder lægger sig sammen. Danske Shipping- og Havnevirksomheder skal bl.a. sikre, at offentligt ejede havne ikke tager omsætning fra private virksomheder

Tank: Alles øjne hviler på Saudi-Arabien efter angreb

Særligt VLCC-rederierne vil kunne mærke fald i efterspørgsel, men også produkttank kan blive ramt, vurderer Bimco

Nyhedsbrev

Plus

Politisk strid om dansk bidrag til Hormuz-flåde

Dansk fregat skal sejle med amerikansk hangarskib i Nordatlanten, og Søværnet skal deltage i en europæisk Hormuz-flåde. Men på Christiansborg strides politikerne om, hvorvidt Danmark puster til ilden

Online Avis Arkiv

Prisen på råolie ryger i vejret efter angreb i Saudi-Arabien

Prisen på råolie stiger med over ti procent, efter at angreb har forstyrret produktionen i Saudi-Arabien

Nye havnekajer på en halv kilometer i Køge

Udvidelsen af Køge Havn stormer derudaf. Nu er man klar til at åbne fire nye kajstrækninger. Dermed er 75 pct. af det samlede nye kajanlæg i Køge færdigbygget og klar til at blive indviet

Plus 1

Da der kom en båd med bananer

Tilbageblik på en helt anden tid for danske søfolk med store besætninger, syv messer og en velfærdssekretær – men der kunne også være 40 graders varme i om bord

Plus

Gigant: Ny rekordholder besøgte Europa

’MSC Gülsün’ langs kaj med gammel panamax-søster i Bremerhaven under jomfruturen til Europa

England vælger dansk design til nye fregatter

Fem nye fregatter til Royal Navy bliver baseret på samme OMT-design som de danske Iver Huitfeldt-fregatter, skriver BBC

Mærsk-konkurrent kontraherer 10 ultra store containerskibe

Mærsk øger brand-værdi med ny strategi

Dan-Bunkering-sag vokser til over 400 millioner kroner

Plus

Salg af to skibe fra konkursramte Blue Star Line

Hong Kong-selskab specialiseret i formidling af ophugning køber to af Blue Star Lines ankerhåndteringsskibe

Plus

El-færgen ’Ellen’ må fortsat blive i havn

’Ellen’s to maskinrum lukker ned samtidigt – det må de ikke, og fejlen er ikke fundet endnu, hvorfor onsdagens sejlads også er aflyst

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Monjasa flytter til shipping-hub i København

Plus

Ærøxpressen: "Alt går efter planen"

Ærøboerne får to nye færger i indeværende år. Den sagnomspundne batteridrevne ’Ellen’ er, efter to års forsinkelse, endelig i drift, mens bygningen hybridfærgen ’Ærøxpressen’ i højere grad går som planlagt

Plus

Kina debuterer som skibsbygger på krydstogtområdet

Niels-Erik Lunds selskab har 24 dage forud for tidsplanen taget levering af verdens første kinesisk-byggede krydstogtskib til det internationale marked

AP Møller vil skabe stærk vindmølle-underleverandør

Kan stadig ikke finde fejlen: Ellen kan ikke bakke

Hurtigruten kom først med hybridskib gennem Nordvestpassagen

Atomdrevet russisk fragtskib passerer dansk farvand

Verdens eneste tilbageværende atomdrevne fragtskib kan blive en hyppig gæst i dansk farvand efter større renovering

Esbjerg-CFO afslutter ’the blue MBA’

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Ny bunker trader hos Dan-Bunkering i København

Hess udnævner ny direktør i Danmark

Ny chef for Green Ship of the Future

Plus

Vi er ikke bange for fair konkurrence

Han skal lede ny afdeling i Japan

Slut med dansk CEO i MOL Nordic Tankers

Dansk shipping-ikon skriver erindringer

Svanehøj åbner afdeling i Japan

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Alfa Laval forfremmer Aalborg-direktør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kvalitetssikring skaber værdi for virksomheder

Fjederstyrede sikkerhedsventiler i forskellige designs og standarder - fra ProMetal

Prysmian Group navngiver kommende kabellægningsskib

Meggitt A/S værdsætter digital service & support

Ajos bringer ny Potain-kran til Danmark

ESVAGT planter 1.047 træer

Kraner til Storstrømsbroen

Det kræver innovative partnere og fremtidssikre løsninger at matche mejeribranchens udvikling

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

Har du set vores nye katalog for efteråret 2019?

Når virksomhedens eneste sikkerhed er usikkerhed

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Få bevis på din viden

Overhaul af kompressor

Er sikkerheden i top, når du arbejder i højden?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Styrk kvaliteten af dit arbejde

Pneumatiske, elektriske og hydrauliske aktuatorer fra ProMetal

Gratis billetter til DanFish International

Handling tæller mere end ord… derfor vil vi gerne vise dig denne video:

Teknisk Messe hos Teknidan

Palfinger Marine - en verdens omspændende organisation på 11.000 medarbejde...

Hvad er STADIG farligere end din svigermor?

Optimér din energianvendelse med retvisende nøgletal

Beskyt dine plastikgennemføringer

Send til en kollega

0.195