23948sdkhjf

Danmark tester EU-drone i kampen mod svovlsyndere

Flyv ind i skibets røgfane og tag en ordentlig indånding...

Der er unægtelig noget positivt ved det faktum, at det ikke er mennesker, der skal måle svovludledningen fra skibe.

En EU-drone, udlånt af EU's sikkerhedsagentur for søfart EMSA, skal i tre måneder testes over Storebælt. Det skriver Erhvervsministeriet fredag eftermiddag i en pressemeddelelse .

- Snifferdronen er et godt eksempel på, hvordan ny teknologi kan hjælpe myndighederne. Det virker som en god og effektiv måde at bekæmpe luftforurening, udtaler erhvervsminister Rasmus Jarlov.

Skal fange de få syndere
De data, dronen opfanger ved at flyve ind i skibets røgfane, bliver med det samme tilgængelige på land, så myndighederne kan følge op, hvis et skib ikke overholder kravene til svovlindholdet i brændstoffet. Teknologien er udviklet i Danmark.

Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen:
- Siden 2015, hvor de skærpede svovlregler trådte i kraft, har vi halveret indholdet af svovl i luften over Danmark til gavn for både miljø og sundhed. Nu har vi et nyt redskab til at overvåge om skibe udleder for meget svovl, hvilket er vigtigt for konkurrencesituationen for de mange lovlydige danske rederier.

Langt de fleste skibe og rederier overholder svovlgrænserne, men enkelte vælger et billigt brændstof med højt svovlindhold, som belaster miljøet langt mere end brændstof med lavt svovl indhold, står der videre i pressemeddelelsen.

Som Søfart løbende har skrevet om, findes der forskellige typer af sensorer, der kan måle svovlindholdet i skibes brændstof. Eksempelvis har Teknologisk Institut testes sensorer, fastmonteret på Storebæltsbroen, ligesom den danske virksomhed Explicit har gjort brug af en helikopter, der ligeledes måler indholdet i røgfanen.

Fakta
  • Skibe i dansk farvand kontrolleres i dag fra helikoptere, som måler svovlindholdet i skorstensrøgen og på Storebæltsbroen, hvor en svovlsniffer er monteret. Desuden foretager Søfartsstyrelsen på vegne af Miljøstyrelsen årligt ca. 150 olieprøver fra skibe i danske havne. Regeringen har med finanslovsaftalen for 2019 afsat 12 mio. kroner i perioden 2019-2022 til at fortsætte svovlovervågningen.
  • Bøder for at overtræde svovlreglerne spænder fra 30.000 kroner til 300.000 kroner.
  • Siden de internationale svovlregler trådte i kraft har Miljøstyrelsen anmeldt 31 skibe til politiet for overtrædelse af svovlreglerne.
  • Ifølge DCE - Aarhus Universitet er svovlindholdet i luften over Danmark mere end halveret, siden de skærpede svovlregler trådte i kraft 1. januar 2015.
(kilde: Erhvervsministeriet)
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079