23948sdkhjf

'Elbjørn' solgt til skrot – kommer snart til Frederikshavn

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Den gamle isbryder 'Elbjørn' kommer efter en omtumlet alderdom ud på sin sidste rejse med Jatob i Frederikshavn som destination.

For mange iagttagere bliver det formentligt med en lille klump i maven, at den gamle isbryder 'Elbjørn' i løbet af de kommende dage bliver slæbt ud på det, der efter alt at dømme bliver skibets sidste rejse. 

Destinationen er Frederikshavn, hvor nedbrydningsfirmaet Jatob som køber af skibet har i sinde at hugge det op. Det er dog ikke blot iagttagere, der sidder med en klump i maven ved udsigten til, at kniven bliver sat i det historiske fartøj.

- Det har jeg da også. Det er jo en gammel dame, og det kunne da være sjovt nok at bevare den, men det koster jo en del af holde sådan en vedlige. Og der er jo ikke nogen, der vil komme med den pose penge, det koster at restaurere den, siger Orla Rasmussen, indehaver af Jatob, til Søfart. 

Han fortæller, at siden handlen begyndte at falde på plads for en måneds tid siden, har der været to henvendelser fra potentielle købere, der ville redde skibet fra dets skæbne. De skulle bare lige finde ud af nogle ting, og så har han ikke hørt mere fra dem. 

- Nu har været til salg i flere år. Og så vågner man pludselig op, når først den er solgt til en skrothandler, for så er det virkelig sidste udkald, siger Orla Rasmussen. 

Læs også: Politi ransager norsk rederi i skrotnings-sag

Han har i øvrigt fulgt 'Elbjørn' tæt, siden Søværnet satte den til salg tilbage i 2003. Ifølge Orla Rasmussen selv, kom han med det højeste bud dengang, men fordi Søværnet hellere så den bevaret, blev den solgt til anden side. 

'Elbjørn' blev derefter sat i stand ved Jatobs kaj i Frederikshavn, hvor Orla Rasmussen var vidne til det store arbejde, der blev lagt i at restaurere skibet. Siden da har flere konkurser i ejerskaberne bag skibet sat deres præg på den gamle isbryders forfatning.

- Da jeg kom op og se den, tænkte jeg nej, nej, nej. Den er godt nok misligholdt. Den ser frygtelig ud. Og det er så den historie, siger produktsælgeren. 

Det ser dog ud til, at 'Elbjørn' kommer til at ligge i Frederikshavn nogen tid endnu, før skærebrænderne når til det 1953-byggede skib. Jatob ophugger som regel skibe i den rækkefølge, de kommer ind, og det bliver næppe i år, at turen kommer til det 1956-byggede skib.

Læs også: Danske Maritime: Indfør ophugningsgebyr på skibe

- Vi har lige nogle stykker, vi skal have væk først. Med mindre den kommer til at ligge i vejen og ham, der står for det, pludselig vil have den væk, siger Orla Rasmussen.

Han forventer, at det kommer til at tage et par måneder at ophugge skibet. Den nøjagtige pris vil han ikke ud med, men han fortæller, at den ligger på omtrent det dobbelte af, hvad han bød tilbage i 2003, fordi stålpriserne er steget i mellemtiden. 

Siden 'Elbjørn' kom til Aalborg i 2004 har skibet været indrettet som restaurant - i første omgang ejet af Lars Jeppesen, der drev restauranten fra september 2004 frem til 2008. Siden har der været en række forskellige ejere og forpagtere inde over, men nogen rigtig god forretning blev skibet aldrig. Slet ikke for den sidste ejer, Martin Kløve Lassen, der gennem sit MKL Ejendomme købte skibet i december 2017.

'Elbjørn' var en aktiv del af den danske isbrydertjeneste fra 1954 til 1996. 

Mere om: isbryder | ophugning
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Marstal lancerer ny uddannelse som færgenavigatør

Plus

Danske Maritime vil fastholde hjælp til handlingslammede virksomheder

Mange maritime virksomheder er ikke lukkede, de er bare handlingslammede, og derfor er det er farligt at udfase hjælpepakker for hurtigt, lyder det fra Danske Maritime

Danske Rederier vil have åbne grænser eller mere hjælp

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Skoleskibet 'Danmark' vil afsted igen til juni

Nyhedsbrev

8.588 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Ny bestyrelse på plads i Danske Rederier

Henriette H. Thygesen valgt som ny næstformand efter generalforsamling afholdt online

Online Avis Arkiv

DP World overgiver sig til Mærsks blockchain-platform

11 organisationer stiller borgerforslag: Stop oliejagt i Nordsøen

Det Blå Danmark sammen om ny klynge

Ny klynge vil arbejde for dansk bæredygtighed, logistik og innovation til søs

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Seks ud af 10 danske redere forventer nedgang

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Tyske turister sikrer fuld drift på Rømø-Sild

Maersk Drilling ser ingen bedring i nær fremtid

Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Plus

Wavefoil-finner sparer olie på færøsk færge

Finnestabilisatorers reducering af vertikale bevægelser i modgående sø har vist sit værd på vejrudsat færgerute på Færøerne

Northern Offshore indtager US-marked med nyt partnerskab

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Plus

Står for logistikken bag vind-teknikernes sikkerhedsudstyr

Fra havnen i Esbjerg sikrer Helippe, at teknikere på havmøllerparker i hele Nordeuropa altid har optimal personligt sikkerhedsudrustning

Galleri: Nu sejler 'Copenhagen' med rotorsejl

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Siemens Simatic Drive Based Controller

Technoflex Koblinger

30.000 brugere over hele verden

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

AutoCAD: Gode muligheder for opgradering af kompetencerne

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

MarineShaft A/S udvider værkstedet

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Applied Kompressor

SEACAT - Schmeding melder "Business as usual" - næsten

Smart Termisk lommekamera FLIR C5 med Wi-Fi og gratis Cloud

WiFi temperatur alarm

Danskproducerede pakninger og tætninger i teknisk gummi

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Send til en kollega

0.187