23948sdkhjf

Ophugning: Bimco anklager EU for protektionisme

- EU's liste er svær at tage seriøst. Jeg ringede til et af de her ophugningsværfter for et par måneder siden, og de var ikke engang gået i gang med at bygge værftet endnu. 

Sådan lyder det fra Bimcos generalsekretær og CEO Angus Frew, efter at Bimco har kigget nærmere på EU's omstridte liste over godkendte ophugningsværfter. 

Listen, som indehavere af EU-flagede skibe siden 1. januar i år har været forpligtede til at følge, har været genstand for stor kritik. Både fordi værfterne på listen ifølge kritikerne ikke har tilstrækkelig kapacitet til at ophugge antallet af skibe til ophug, og fordi ingen af de mange ophugningsværfter langs strandende i Indien, Pakistan og Bangladesh har fået EU's blå stempel. 

Nu konkluderer Bimco, at ud af de 26 værfter på EU's liste, er det kun de ni, der realistisk set er åbne for ophugning. Og blot tre af værfterne er store nok til at tage imod en panamax eller større. 

- Den her liste ser lidt ud som protektionisme og bagfordeler helt klart europæiske skibsredere, siger Angus Few i en pressemeddelelse.

Ifølge Bimco forudsætter det "tilsyneladende" ikke nogen inspektion, for at et værft i EU kan komme på listen. Til gengæld har flere værfter i Asien ventet op mod to år på svar på deres ansøgning om at blive optaget. Ifølge Bimco uden at de har fået nogen retningslinjer for, hvad det vil kræve.

Bimco mener i stedet, at EU bør belønne de asiatiske værfter, der har gjort store fremskridt inden for sikkerhed og miljø. 

- Bimco ser gerne, at værfterne forbedrer deres sikkerheds- og miljømæssige præstationer, men hvis der ikke er nogen mulighed for, at værfter uden for EU kan komme på EU's liste, bliver reguleringen ved med at fejle i forsøget på at opnå det mål. Og så bliver den simpelthen et spørgsmål om at beskytte EU's ophugningsmarked, siger Angus Frew.

Indtil videre har tre værfter uden for EU fundet vej til listen. Det gælder to i Tyrkiet og et i USA. 

98 pct. af den globale tonnage bliver ophugget i Indien, Bangladesh, Kina, Pakistan og Tyrkiet, skriver Bimco med henvisning til IMO.

Læs også: Mærsk sender flere skibe til ophug i Alang

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109