23948sdkhjf

Ophugning: Bimco anklager EU for protektionisme

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

- EU's liste er svær at tage seriøst. Jeg ringede til et af de her ophugningsværfter for et par måneder siden, og de var ikke engang gået i gang med at bygge værftet endnu. 

Sådan lyder det fra Bimcos generalsekretær og CEO Angus Frew, efter at Bimco har kigget nærmere på EU's omstridte liste over godkendte ophugningsværfter. 

Listen, som indehavere af EU-flagede skibe siden 1. januar i år har været forpligtede til at følge, har været genstand for stor kritik. Både fordi værfterne på listen ifølge kritikerne ikke har tilstrækkelig kapacitet til at ophugge antallet af skibe til ophug, og fordi ingen af de mange ophugningsværfter langs strandende i Indien, Pakistan og Bangladesh har fået EU's blå stempel. 

Nu konkluderer Bimco, at ud af de 26 værfter på EU's liste, er det kun de ni, der realistisk set er åbne for ophugning. Og blot tre af værfterne er store nok til at tage imod en panamax eller større. 

- Den her liste ser lidt ud som protektionisme og bagfordeler helt klart europæiske skibsredere, siger Angus Few i en pressemeddelelse.

Læs også: Mærsk er med på at begrænse motorkraft

Ifølge Bimco forudsætter det "tilsyneladende" ikke nogen inspektion, for at et værft i EU kan komme på listen. Til gengæld har flere værfter i Asien ventet op mod to år på svar på deres ansøgning om at blive optaget. Ifølge Bimco uden at de har fået nogen retningslinjer for, hvad det vil kræve.

Bimco mener i stedet, at EU bør belønne de asiatiske værfter, der har gjort store fremskridt inden for sikkerhed og miljø. 

- Bimco ser gerne, at værfterne forbedrer deres sikkerheds- og miljømæssige præstationer, men hvis der ikke er nogen mulighed for, at værfter uden for EU kan komme på EU's liste, bliver reguleringen ved med at fejle i forsøget på at opnå det mål. Og så bliver den simpelthen et spørgsmål om at beskytte EU's ophugningsmarked, siger Angus Frew.

Indtil videre har tre værfter uden for EU fundet vej til listen. Det gælder to i Tyrkiet og et i USA. 

98 pct. af den globale tonnage bliver ophugget i Indien, Bangladesh, Kina, Pakistan og Tyrkiet, skriver Bimco med henvisning til IMO.

Læs også: Mærsk sender flere skibe til ophug i Alang

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

VIDEO: Se krydstogtskib klemme sig igennem Korinth-kanalen

Plus

Stena mister sin danske topchef

Erfaren dansk shippingmand har forladt både Stena Rederi A/S og posten som COO i Stena-konglomeratets tankskibsdivision

'Ellen'-projektleder følger norsk batteribrand med spænding

Det kan komme til at kræver måneders arbejde og 15 mio. kroner at udbedre skaderne efter en batteribrand, hvis årsag endnu er uvis

Brand og eksplosion i norsk hybridfærge

Branden i færgens litiumbatteri-pakke mentes at være slukket, da der opstod en kraftig eksplosion

Greenpeace protesterer på Shells Nordsø-platforme

Nyhedsbrev

Plus

Fjerde generation på spring mod Ørskov-værftet

Christina Ørskov repræsenterer i dag Ørskov-familiens tredje generation, og næste generation begynder så småt at stå klar i kulissen

Online Avis Arkiv

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

Plus

Mærsk-direktør donerer motorbåd til studerende

Krydstogtkaj til 250 millioner møder modstand i Helsingør

VLCC-rater krydser 300.000 dollar

Plus

Orskov Yard blev skabt i opgangstider

Norsk offshore boostede ordrebogen i det første årti – siden ramte virkeligheden midt i en turbulent tid for Ørskov-familien

Plus

"Lad os få mere godstrafik over på feederskibe mellem Århus og Bremerhaven"

Trump: USA og Kina er tæt på at afslutte handelskrig

Klimaforandringer truer danske fiskefabrikker

Plus

Museum hylder Kløvedal med postkasserøde Speedos

VIDEO
Iran lover gengæld for angreb på tankskib

Plus

Er centrum-venstre ligeglad med søfarten?

Ugens leder

Plus

Indisk rederi henter endnu et dansk tankskib

Mumbai-tankoperatør køber 15 år gammel danskflaget handysize’er fra Mærsk

Bent Østergaard gav et halvt århundrede til Lauritzen

PORTRÆT / GALLERI: Efter næsten 50 år i en myriade af funktioner i Lauritzen-koncernen har Bent Østergaard takket af - og fortsætter i øvrigt med at arbejde for Lauritzen

Plus

Ny bog går bag om 195 navngivne Krigssejlere

Den dramatiske historie om 195 maskinfolk, der døde i krig, fortalt i ny bog, som bogstaveligt går bag om en mindetavle

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus 2

’Nordstjernen’ besøgte Hobro og Mariager Fjord

GALLERI: Smukt gammelt Hurtigrute-skib på Tour de Port i den danske provins

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

Dansk skibsdesigner skal være vagthund i tysk megaprojekt

Tysk delstat og bank hyrer OMT til at holde øje med bygningen af to af verdens største krydstogtskibe

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Plus

Landstrøm: Politiker frustreret over dansk lovgivning

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Fin gæst hos Hammeken

Ny vicedirektør i Søfartsstyrelsen

DSV's bestyrelsesformand trækker sig

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Palfinger Marine fremstiller speciel udviklede redningsbåde til polar klima

Er du pumpet op til lir med dine pumper?

Undervandscoating viser fremragende vedhæftning i test

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ny hjemmeside

Siemens Simatic Technology CPU - Applikationseksempel med G-Code funktionalitet

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

Jobopslag: IT-ansvarlig til vores hovedkontor i Odense

Nu skal byggepladsen sikres mod kulden

Lovpligtige eftersyn af løftegrej, kraner m.m. til lands, til vands og i...

Pilotstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Trænger dine fødder og ben til et hvil?

NOS A/S udfører lovpligtige eftersyn

Gang i DanFish International!

Smart fejlsøgning på Øresundsbroen

Technoflex Koblinger

Se hvor let det er - når du skal tjekke hvad vi har på lager…

Technoflex Koblinger

32 T kraner til Storstrømsbro projektet

Palfinger Marine: Det bedste fra to verdener

Kender du det der Linke-din?

Send til en kollega

0.256