23948sdkhjf

Ophugning: Bimco anklager EU for protektionisme

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

- EU's liste er svær at tage seriøst. Jeg ringede til et af de her ophugningsværfter for et par månedersiden, og de var ikke engang gået i gang med at bygge værftet endnu. 

Sådan lyder det fra Bimcos generalsekretær og CEO Angus Frew, efter at Bimco har kigget nærmere på EU's omstridte liste over godkendte ophugningsværfter. 

Listen, som indehavere af EU-flagede skibe siden 1. januar i år har været forpligtede til at følge, har været genstand for stor kritik. Både fordi værfterne på listen ifølge kritikerne ikke har tilstrækkelig kapacitet til at ophugge antallet af skibe til ophug, og fordi ingen af de mange ophugningsværfter langs strandende i Indien, Pakistan og Bangladesh har fået EU's blå stempel. 

Nu konkluderer Bimco, at ud af de 26 værfter på EU's liste, er det kun de ni, der realistisk set er åbne for ophugning. Og blot tre af værfterne er store nok til at tage imod en panamax eller større. 

- Den her liste ser lidt ud som protektionisme og bagfordeler helt klart europæiske skibsredere, siger Angus Few i en pressemeddelelse.

Læs også: 'Elbjørn' solgt til skrot – kommer snart til Frederikshavn

Ifølge Bimco forudsætter det "tilsyneladende" ikke nogen inspektion, for at et værft i EU kan komme på listen. Til gengæld har flere værfter i Asien ventet op mod to år på svar på deres ansøgning om at blive optaget. Ifølge Bimco uden at de har fået nogen retningslinjer for, hvad det vil kræve.

Bimco mener i stedet, at EU bør belønne de asiatiske værfter, der har gjort store fremskridt inden for sikkerhed og miljø. 

- Bimco ser gerne, at værfterne forbedrer deres sikkerheds- og miljømæssige præstationer, men hvis der ikke er nogen mulighed for, at værfter uden for EU kan komme på EU's liste, bliver reguleringen ved med at fejle i forsøget på at opnå det mål. Og så bliver den simpelthen et spørgsmål om at beskytte EU's ophugningsmarked, siger Angus Frew.

Indtil videre har tre værfter uden for EU fundet vej til listen. Det gælder to i Tyrkiet og et i USA. 

98 pct. af den globale tonnage bliver ophugget i Indien, Bangladesh, Kina, Pakistan og Tyrkiet, skriver Bimco med henvisning til IMO.

Læs også: Mærsk sender flere skibe til ophug i Alang

Mere om: ophugning
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Wilhelmsen-konglomeratet var Norges Mærsk

I anden del om det norske storrederi Wilhelmsen beskriver Niels Storinggaard storhedstiden som konglomerat, hvor det norske rederi var Norges svar på Mærsk

Bimco: Kina vender op og ned på tørlast

Plus

Søfartsstyrelsen vil ikke advare om smøreolie

Viking Sky: I modsætning til de norske Søfartsmyndigheder ser Søfartsstyrelsen ingen grund til at opfordre danskflagede skibe til at være påpasselig med smøreolieniveauet

Island godkender RAL-samarbejde med Eimskip

Plus

Kan algoritmer tage magten fra navigatøren?

Verdens mest moderne fly er under mistanke for at rumme softwarekoder, der har taget magten fra besætningen og forårsaget to tragiske flystyrt. Men også moderne skibe er spækket med autonome støttesystemer og nu spørger en dansk ekspert, hvorvidt de autonome systemer kan forværre en i forvejen kritisk situation

1

Københavnske politikere vil have grønnere kanalbåde

Nyhedsbrev

8.293 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Qatar i nybygningsprogram på 100 LNG-skibe

Online Avis Arkiv
Plus

Stor tonnageaktivitet hos Svitzer

Nybygninger til Egypten og Oman på vej, mens yderligere nybyggede bugserbåde lige nu er undervejs fra Tyrkiet til Australien

Positionsbillede

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Fiskeri baner vej til handelsflåden

Daniel Røjkjær Sørensen har været fisker i over ti år, men bruger nu en uddannelse på Skagen Skipperskole som springbræt til et stabilt job i handelsflåden. Mange fiskere gør som ham

Svendborg-iværksættere pitchede sig ind hos erfarne erhvervsfolk

Efter nervepirrende pitch foran et panel af erfarne erhvervsfolk blev to maritime iværksættervirksomheder optaget i Maritim Startup Hub i Svendborg

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Chef for våben og 22 mand på flådefartøj

Er du tekniknørd med en mellemlang uddannelse, kan du blive våben- og elektronikteknisk officer i Søværnet. Holder du ud, kan du ende som Anders Leed Sommer, der som 28-årig er chef for våben, teknik og 22 mand på fregatten ’Iver Huitfeldt’

Marinemaleren Benjamin Olsen på Marstal Søfartsmuseum

Dampskibsselskabet Vendila knyttede Benjamin Olsen til den danske søfartsmetropol Marstal. Nu kan en række af malerens værker ses i byens søfartsmuseum

Viking Sky - Lavt olietryk var årsag til black-out

Krydstogtskibet Viking Sky, der havde 1373 personer om bord, gik i stå på grund af lavt olietryk

Plus

Fire gutter under uddannelse på 'Peter Willemoes'

Plus

Speciel karriere i ’det grå rederi’

Søfart gik om bord på fregatten ’Peter Willemoes’ for at møde dem, der skal sejle de store krigere i fremtiden.

Nyt dansk tankrederi har fået første skib i flåden

Den indbefragtede 'Ierax' kommer til Cornerstone Maritime i maj

1

DFDS holder hånden under Lauritzen Fonden - igen

Lindø's overskud rundbarberet i 2018

Mærsk advarer om statsstøtte til nybygninger

Ingen ny havnelov før valget

CMP i Malmø del af ny containerrute

Forsea halverer CO2-udledning i første kvartal

Svitzer-mandskab strejker i Holland

Det er slut med at arbejde gratis, lyder det fra de ansatte i Svitzer-selskabet Euromed

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

Nyt projekt skal samle erfaringer fra E-ferry

80 år: Jan Erlund

Ny formand i Kolding Havn

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Plus

DNV GL klar med online inspektioner

Fire bud på årsagen til motorstop på 'Viking Sky'

Plus

Aalborgs havnechef runder 60 år

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Plus

National regulering vil betyde havnelukninger

Se alle Medlemmernes egne nyheder

GRATIS Lekang Filtersystem (LFS) kursus

Har du også haft fuld gang i bådtransporten hen over påske?

Mirit Glas leverer buet glas i høj kvalitet

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Bergo gulve er perfekt på skibe.

Ajos solgte fleksibel semimobilkran til JORTON på Bauma

Ny svingkran efter påske?

User Management Component i Siemens TIA-portal V15

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Gates er ny leverandør hos Hoyer Transmissions

Skadet propeller aksel fra Læsøfærgen Margrete Læsø er sendt til MarineShaft for opretning

Grumsen Equipment A/S har fået ny hjemmeside!

Filterteknik A/S er blevet AAA-ratet

Technoflex Koblinger

We took the best from NAVADAN HPC Series and made it even better!

Standarder og lovgivning – hvordan hænger det sammen?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Sikkerhed i polarområderne.

Jysk Emballage Rens vælger også Envotherm.

Brug regnvandet til noget fornuftigt

Ajos vokser ved at være på Bauma

Process Engineering A/S inviterede de studerende indenfor

Digitalinstrumenter

Super stretch

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Send til en kollega

0.535