23948sdkhjf

Monjasa øger omsætningen men tjener færre penge

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Trods en markant fremgang i omsætningen og mængden af leveret bunker kommer Monjasa ringere ud af 2018 end 2017, viser regnskab

2018 var et godt år for Monjasa. 

Sådan indleder selskabet, der primært beskæftiger sig med salg af bunker, sin netop offentliggjorte årsrapport for 2018.

Monjasa har da også noget at glæde sig over. Med en fremgang i mængden af solgt bunker på 17 pct. nåede Monjasa at sælge 4,1 mio. ton bunker i 2018 mod 3,5 mio. ton i 2017. Fremgangen var størst i regionen Americas, hvor Monjasa nu er den andenstørste bunkerleverandør ved Panama-kanalen. Generelt var der dog tale om fremgang i alle de regioner, hvor Monjasa er tilstede. 

- Under de svære betingelser på shippingmarkederne er jeg ekstra glad for, at Monjasa er godt placeret i den globale bunkerindustri, siger CEO Anders Østergaard i en pressemeddelelse.

I løbet af 2018 kunne Monjasa føje mere end 250 nye rederier, operatører og charterer til listen over kunder, der begyndte at aftage bunker på kontrakter eller i spotmarkedet. 

Læs også: Heavy fuel rasler ned i pris forud for IMO 2020

Svækket bundlinje

Selvom både den leverede mængde og i særdeleshed omsætningen er gået frem, har Monjasa ikke formået at omsætte den positive udvikling til en tilsvarende stigning i resultatet.

På bundlinjen står et positivt resultat på 4,9 mio. dollar imod et overskud på 6,8 mio. dollar i 2017. I regnskabet hæfter Monjasa sig dog ved, at overskuddet i 2018, der svarer til 32 mio. kroner, landede som forventet.

Forventningen til 2019 er ligeledes et positivt resultat, og Anders Østergaard understreger i pressemeddelelsen, at Monjasa i løbet af 2018 har underbygget fundamentet for en fortsat givtig forretning i et marked, der stadig er behæftet med store usikkerheder. 

- Med to nye internationale banker i ryggen har vi fået dækket vores arbejdskapitalbehov til vores udvidede aktiviteter i USA og i Mellemøsten. Samtidig er det lykkedes os at opbygge nogle meget tætte relationer med nogle af verdens største olieselskaber, siger han. 

Læs også: Monjasa leverer sit første lavsvovls-bunker

Forberedt til lavsvovl

De tætte relationer til olieselskaberne kan vise sig at blive vigtige, når IMO's svovlkrav træder i kraft ved indgangen til 2020. Anders Østergaard tilføjer, at relationerne sikrer adgang til lavsvovlsholdigt brændstof, som ifølge flere iagttagere kan gå hen og blive en mangelvare. 

I det hele taget bliver Monjasas højeste prioritet i 2019 at udgøre en sikker havn i forbindelse med overgangen til mere miljøvenlige brændstofprodukter, fremgår det af regnskabet. 

Foruden bunkerforretningen driver Monjasa flotel-forretningen C-Bed, der nu bare har skibet 'Wind Innovation' i flåden. C-Bed tegnede sig i 2018 for en omsætning på 9,5 mio. dollar imod en omsætning på 26,5 mio. dollar i 2017.

- For C-Bed var 2018 et omstillingens år, og selskabet formåede at omstille sig til fremtidens markedsbehov ved at sælge to ældre fartøjer til nye ejere i Middelhavet, siger Monjasas bestyrelsesformand Christian Merrild i regnskabet. 

Læs også: Dan-Bunkering-sag vokser til over 400 millioner kroner

Endelig råder Monjasa over it-selskabet Relate IT. Selskabet startede som en intern konsulentfunktion, men betjener i dag primært eksterne kunder og oplevede en "positiv udvikling" i 2018.

Ved udgangen af året rådede Monjasa over en flåde på 20 bunkerfartøjer med en gennemsnitlig alder på 12 år.

Læs også: Monjasa udvider ved Aden-bugten

Monjasa Holding A/S
mio. dollar 2018 2017
Nettoomsætning 2.073,229 1.407,332
Bruttoresultat 49,098 51,316
Resultat før finansielle poster 8,336 6,531
Årets resultat 4,858 6,767
Egenkapital  120,528 124,035
Antal ansatte 456 635
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2018.
Mere om: bunker | Monjasa
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Da der kom en båd med bananer

Tilbageblik på en helt anden tid for danske søfolk med store besætninger, syv messer og en velfærdssekretær – men der kunne også være 40 graders varme i om bord

Plus 1

"Danmarks gamle coastere gjorde drenge til mænd"

Danmark er fortsat en coaster-nation, men vores coasterfart er en skygge af sig selv i sammenligning med guldalderen. Forhenværende sømand, Glenn Gormsen, beskriver, hvordan coasterfarten formede en hel generation af danske søfolk

Plus

Gigant: Ny rekordholder besøgte Europa

’MSC Gülsün’ langs kaj med gammel panamax-søster i Bremerhaven under jomfruturen til Europa

Mærsk-konkurrent kontraherer 10 ultra store containerskibe

England vælger dansk design til nye fregatter

Fem nye fregatter til Royal Navy bliver baseret på samme OMT-design som de danske Iver Huitfeldt-fregatter, skriver BBC

Nyhedsbrev

Plus

Salg af to skibe fra konkursramte Blue Star Line

Hong Kong-selskab specialiseret i formidling af ophugning køber to af Blue Star Lines ankerhåndteringsskibe

Online Avis Arkiv

Mærsk øger brand-værdi med ny strategi

Monjasa flytter til shipping-hub i København

Dan-Bunkering-sag vokser til over 400 millioner kroner

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Plus

Kina debuterer som skibsbygger på krydstogtområdet

Niels-Erik Lunds selskab har 24 dage forud for tidsplanen taget levering af verdens første kinesisk-byggede krydstogtskib til det internationale marked

Plus

Ugens leder: Ny havn bukker under for "byudvikling"

Plus

El-færgen ’Ellen’ må fortsat blive i havn

’Ellen’s to maskinrum lukker ned samtidigt – det må de ikke, og fejlen er ikke fundet endnu, hvorfor onsdagens sejlads også er aflyst

Kan stadig ikke finde fejlen: Ellen kan ikke bakke

Plus

Ærøxpressen: "Alt går efter planen"

Ærøboerne får to nye færger i indeværende år. Den sagnomspundne batteridrevne ’Ellen’ er, efter to års forsinkelse, endelig i drift, mens bygningen hybridfærgen ’Ærøxpressen’ i højere grad går som planlagt

Atomdrevet russisk fragtskib passerer dansk farvand

Verdens eneste tilbageværende atomdrevne fragtskib kan blive en hyppig gæst i dansk farvand efter større renovering

AP Møller vil skabe stærk vindmølle-underleverandør

Danske Rederier laver nyt kursus i ledelse

Hurtigruten kom først med hybridskib gennem Nordvestpassagen

Plus

Ændringer i kontrolsystem klar til at bringe ’Ellen’ tilbage i drift

Ærøfærgerne er i dag torsdag få godkendelser fra at få ny el-færge tilbage i drift i en uge, hvor også back-up-færgen blev ramt af uheld

Plus

Fuld fart i maritim digitalisering

KRONIKKEN: Den maritime digitalisering og automatisering er "alive and kicking". Og endda specielt i forhold til iværksætteri

Dødsfald på Mærsks foretrukne skrotværft i Alang

To arbejdere har ifølge NGO mistet livet på to ophugningsværfter i Alang, Indien. Den ene ulykke skete på Shree Ram-værftet, hvor flere Mærsk-skibe er ophugget. Begge værfter har ansøgt om at blive optaget på EU's liste over godkendte skrotværfter

OSK skal designe nye jernbanefærger til New Zealand

Kiwi Rail går efter dansk design, når de i 2024 indsætter en ny generation af færger på Cook-strædet

Flådefornyelse øger minus hos Royal Arctic Line

Det ventede underskud fra årets første seks måneder blev større efter merudgifter til nye bygdeskibe

Esbjerg-CFO afslutter ’the blue MBA’

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Ny bunker trader hos Dan-Bunkering i København

Hess udnævner ny direktør i Danmark

Ny chef for Green Ship of the Future

Plus

Vi er ikke bange for fair konkurrence

Han skal lede ny afdeling i Japan

Slut med dansk CEO i MOL Nordic Tankers

Dansk shipping-ikon skriver erindringer

Svanehøj åbner afdeling i Japan

Alfa Laval forfremmer Aalborg-direktør

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Meggitt A/S værdsætter digital service & support

Ajos bringer ny Potain-kran til Danmark

ESVAGT planter 1.047 træer

Kraner til Storstrømsbroen

Det kræver innovative partnere og fremtidssikre løsninger at matche mejeribranchens udvikling

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

Har du set vores nye katalog for efteråret 2019?

Når virksomhedens eneste sikkerhed er usikkerhed

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Få bevis på din viden

Overhaul af kompressor

Er sikkerheden i top, når du arbejder i højden?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Styrk kvaliteten af dit arbejde

Pneumatiske, elektriske og hydrauliske aktuatorer fra ProMetal

Gratis billetter til DanFish International

Handling tæller mere end ord… derfor vil vi gerne vise dig denne video:

Teknisk Messe hos Teknidan

Palfinger Marine - en verdens omspændende organisation på 11.000 medarbejdere

Hvad er STADIG farligere end din svigermor?

Optimér din energianvendelse med retvisende nøgletal

Beskyt dine plastikgennemføringer

FIFISH P3 Undervandsdrone

Mød Gravlund Industrigummi på HI-messen d. 1.-3. oktober 2019 – Stand J-733...

Gode tilbud fra Stålspecialisten på værktøjsmaskiner - kraner - udstyr

Send til en kollega

0.197