23948sdkhjf

Nu skulle den være hjemme: DSV køber Panalpina

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Panalpinas storaktionær bliver største aktionær i DSV Panalpina efter sammenlægning

Den danske transport- og logistikvirksomhed DSV har overtalt sin schweiziske konkurrent Panalpina til at slå pjalterne sammen. DSV ender med at betale 30,5 mia. kroner for Panalpina.

Det oplyser DSV i en meddelelse til fondsbørsen mandag morgen.

DSV har overtalt aktionærer, der ejer 69,9 pct. af aktionerne i Panalpina, til milliardbuddet.

Købstilbuddet er betinget af, at ejere af 80 pct. af Panalpina siger ja. Dermed udestår det at overtale ejere af yderligere 10,1 pct. af Panalpina.

Med købet af schweizerne får DSV både navn og aktionærer med i købet. DSV vil i forbindelse med købet ændre navn til DSV Panalpina.

Læs også: DSV Panalpina varsler fyringer i kæmpe sparerunde

Samtidig bliver fonden Ernst Göhner Group, der var storaktionær i Panalpina, den største aktionær i DSV Panalpina. I alt får Ernst Göhner 11 pct. af aktierne i DSV med handlen.

Det sker, fordi en del af prisen, som DSV betaler til ejerne af Panalpina, er i form af nye DSV-aktier. I alt skal mængden af DSV-aktier forøges med 23 pct.

43 pct. over markedsværdi

Buddet betyder samtidig en stor økonomisk gevinst for Panalpinas aktionærer. De kan se frem til at miste deres aktier til en værdi, der er 43 pct. højere end kursen på aktien dagen før, at DSV kom med sit første købstilbud.

I meddelelsen fremhæves fordelene ved stordrift som en af årsagerne til, at DSV ønsker at opkøbe Panalpina.

Læs også: Krise i CMA CGM kan give nyt opkøb til DSV

- Sammenlægningen af DSV og Panalpina udbygger vores position som en førende, global speditørvirksomhed, siger DSV-formand Kurt Larsen.

- Sammen kan vi udvide vores globale netværk og styrke udbuddet af ydelser over for vores kunder, hvilket vil udbygge vores konkurrencemæssige fordele i industrien.

Når DSV har slugt Panalpina, har virksomheden en størrelse på 118 mia. kroner og mere end 60.000 medarbejdere. I alt vil den nye virksomhed arbejde i 90 lande.

Det vil gøre DSV til en af verdens fire største virksomheder i sin branche.

Læs også: DSV afvist af Panalpinas storaktionær

Mere om: DSV | Panalpina
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Galleri: Kanalens længste færge søsat i Kina

Plus

Havnedirektør efter investor-tilsagn: Det bliver større end alle andre steder

For Esbjerg Havn kommer en ny milliardaftale til at betyde nye faciliteter, der bliver større end alle andres

Nyhedsbrev

8.586 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

40 containere røg overbord fra APL-skib

Online Avis Arkiv

Strandede fragtbreve forsinker containere

Mærsk bekræfter corona-smitte på 'Lexa Mærsk'

Plus

Søværnet har et år til at uddanne nye VTS-operatører

28 danske skibsførere skal efteruddannes til at guide skibstraffikken sikkeret gennem byggepladsen for Femern Bælttunnelen

Plus

Femernprojekt giver beskæftigelse til mellem 30 og 50 fartøjer om dagen

Der vil på daglig basis være mellem 30 og 50 fartøjer beskæftiget på Femern-projektet, som får eget sejladskoordineringscenter i Rødby

Plus

VTS-folk skal skifte mellem kontrolcenteret og afviserfartøjer

Forsvaret laver nyt setup for de kommende 28 VTS-operatører på Femern Bælt, der gør jobbet afvekslende og skaber en mere robust organisation

Stadil-familie omstrukturerer shipping-forretning: Ny formand og flere konkurser

Rekordmange containerskibe er nu lagt op

Plus

Købte livsværket tilbage og kom på ret kurs

Scanunit blev til Scan Nautic og har nu vendt underskud til overskud samtidigt med, at løftegrejforretningen er udvidet med engineering, målrettet projektlast

Flere handelsskibe i karantæne efter corona-smitte

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Plus

Nationalmuseet er i fuld sving på Skonnerten Bonavista

Søfolk på krydstogtskibe hopper overbord

E-Fuels og PtX
Grøn brint skal drive olieboringer

Nyt innovationsprojekt vil reducere CO2-udledningen fra offshore olie- og gasproduktion

1

Regeringen vil oprette to energiøer inden 2030 i klimaudspil

I Rønne drømmer havnedirektør Thomas Bendtsen om bornholmer-færger på brint efter forslag om at gøre Bornholm til energiø

Danske Rederier: Genåbning af grænserne er afgørende

VIDEO: Her er de fem nye maritime stjerner

Dacoma, der netop har gennemført første prøvesejlads med sin bevægelige køl, er blandt fem håbefulde iværksættervirksomheder udpeget af Maritime Stars

Succesfuld sejlads på biofuel hos Stena Bulk

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Desmi-ejer skruer ned for salgs-ambitioner

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Plus

Ugens leder: Forfærdelig tid for danske søfartsbyer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Er din jordforbindelse helt skæv?

Opnå sikkerhed når det gælder tætningsløsninger

Technoflex notstikker

ABB TechTalks: Fuel cells for ships – scaling up for wider c

Prysmian sætter nye bæredygtighedsmål til 2022

Rabat på kurser i AutoCAD og Revit

Helt rent uden kemi og støv

Charlotte Louise Gottlieb skifter til Leth Agencies

ABB TechTalks: Keep your vessels sailing with remote support

Sikkerhedskroge i dobbelt forstand

NOS A/S er blevet distributør af VIPER

NYT Online Webinar – Fyns Kran Udstyr A/S

IBIX fjerner kalk problemer

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S investerer i ny Kitagawa Brille

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Ny CNC-maskine styrker konkurrencedygtigheden.

NOS A/S 24-7-365

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

IBIX twin

Technoflex Koblinger

Carsten Holm A/S udvider sortimentet med vibrationsdæmpere

Undgå væske eller dampslag

NOS A/S tilbyder HITACHI taljer

Send til en kollega

0.233