23948sdkhjf

Det tog 30 minutter før ‘Viking Sky’s ankre fik fat

Tiden på broen efter det totale blackout på krydstogtskibet ‘Viking Sky’ var nervepirrende, skriver Sysla

Situationen var mildest talt nervepirrende, da strømmen gik på krydstogtskibet ‘Viking Sky’ lørdag den 23. marts ved 14-tiden. Alle systemer var døde, og fremdriften var væk. 

I forhold til en dybgang på bare seks meter har det 228 meter lange skib et enormt vindfang, og i det voldsomme vejr, der havde ramt området, begyndte ‘Viking Sky’ hurtigt at drive mod land. 

Det fortæller lodsoldermand Emil Heggelund, der havde løbende kontakt med de to lodser ombord, til det norske medie Sysla.no

Som drivende nåede skibet en hastighed på syv knob, imens mandskabet kæmpede med at få gang i maskineriet igen. 

Tre-fire minutter efter, at elektriciteten forsvandt på skibet, blev hver af de to 270 meter lange ankerkæder løsnet. Det skulle dog tage 30 minutter, før ankrene endelig fik fat, og på det tidspunkt befandt skibet sig bare 100 meter fra skærene. 

Imens ‘Viking Sky’ hang i ankerkæderne, lykkedes det at få gang i den ene af de fire hovedmotorer. 

- Det aflastede belastningen på ankrene, så risikoen for at kæderne skulle springe og skibet drive mod land blev mindsket, siger Emil Heggelund til Sysla. 

Efter to bjergningsfartøjer havde opgivet at få slæbet fastgjort på ‘Viking Sky’ i den høje sø, lykkedes det at skaffe fremdrift nok til at hæve ankrene og komme længere væk fra land.

Det var imellem Trondhjem og Ålesund, at ‘Viking Sky’ var nær ved at forlise i den kraftige storm. Hurtigruten passerer ifølge Bergens Tidende samme sted to gange dagligt, men valgte den 23. marts at blive liggende i henholdsvis Bergen og Trondhjem og flyve sine passagerer imellem de to byer i stedet.

Indtil videre er der ingen meldinger om, hvorfor samtlige af de fire MAN-hovedmotorer på det 2017-byggede krydstogtskib gik ud på samme tid. Skibet, der er registreret i det norske skibsregister, er forsynet med et såkaldt Safe-return-to-port-system, der netop burde hindre, at det mister al motorkraft på samme tid.

- Det er et helt separat og uafhængigt system, som skal sætte ind, hvis hele hovedsystemet bliver sat ud. ‘Viking Sky’ var bygget efter disse retningslinjer, siger kommunikationsdirektør i Sjøfartsdirektoratet Dag Inge Aarhus til Bergens Tidende

Den norske havarikommision tager i dag til Molde, hvor ‘Viking Sky’ ligger ved kaj. Her begynder arbejdet med at klarlægge årsagen til, at skibet fik blackout. Også den amerikanske havarikommission har på grund af det store antal amerikanske passagerer ombord ønsket at deltage i efterforskningen. 

Krydstogtskibet fik til sidst gang i tre af de fire hovedmotorer, ligesom det lykkedes at få skibet under slæb. Det ankom til Molde søndag eftermiddag. Af de oprindeligt 1373 personer ombord nåede 479 passagerer at blive evakueret med helikopter, før operationen blev afbrudt. 

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125