23948sdkhjf

Kalundborg-mægler med vokseværk

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

Schultz Shipping er en af Danmarks store havnemæglere og har de senere år købt en række mindre spillere. Søfart tog forbi Kalundborg for at møde en klassisk skibsmægler

På havnen i Kalundborg ligger en af Danmarks største skibsmæglere.

Schultz Shipping går tilbage til 1926, og mens en befragtningsmægler som Maersk Broker er blandt verdens største til at skaffe last, sørger en havnemægler som Schultz først og fremmest for klarering af skibene, herunder service af besætning og terminal som bindeled på havnen.

De største danske havnemæglere er Shipping.dk, som overtog Maersk Broker på området, samt Blue Water Shipping - og Schultz.

Befragter i Hamborg
Schultz Shipping har imidlertid også en befragtningsdel, ligesom de andre store havnemæglere. Schultz er kommerciel manager for 15 skibe, som man befragter og opererer 100 procent med udgangspunkt i Hamborg.

Trods det forretningsben er Schultz først og fremmest mægler af den gamle skole, fortæller direktør Gustav Jakobsen, da Søfart møder ham i hjørnekontoret på Kalundborg Havn.

– Vi er en klassisk skibsmæglervirksomhed - skibets forlængede arm på havnen. Og vi forsøger at varetage vores kunders interesser i de havne, vi er aktive i, siger direktøren og uddyber:

– Vores hovedopgave ligger stadig i Kalundborg med at få skibe effektivt ind og ud af havnen, dvs. planlægge laste, losning mm. Det gør vi ved at være lokale og engagerede. Vi har desuden udvidet vores aktiviteter til også at være i andre byer, men vi gør det med lokale kræfter. Vi mener, at man for at ekspedere skibe i en havn skal have et solidt lokalkendskab, siger Gustav Jakobsen.

Appetit på opkøb
Før 1926 sad en enkelt statsautoriseret skibsmægler i Kalundborg. Men da han mistede sin statsautorisation i 1926 som følge af en mindre smugleraktivitet, overtog førstemanden Jørgen Schultz aktiviteterne.

Frem til 2003 var familien Schultz medejer af selskabet, hvorefter deres andel blev solgt til kornmægleren Copenhagen Merchants, som stadig er ejeren bag virksomheden sammen med Fredericia Shipping.

Schultz Gruppen er dog formelt ejet af Kalundborg Holding, der udvikler forretningen. Og det går stærkt.
– I dag er Schultz Shipping-gruppen også repræsenteret med kontor i Aalborg, Aarhus, København og igennem datterselskaber på Lolland og Falster såvel som i Malmø, Gdansk, Stettin, Rostock og Hamburg, fortæller direktøren og tilføjer:

– Vi skal vokse og være mere effektive; inddrage de bedste IT-systemer og beskæftige de bedste medarbejdere. Schultz Shipping-gruppen er godt positioneret i markedet, men vi er naturligvis underlagt markedets udvikling og især høsten, siger Gustav Jakobsen.
Sidste år gik den gode danske sommer og den dårlige høst f.eks. en del udover Schultzs bulk-aktiviteter.

Særkrav hjælper skibsmæglere
Mæglerne er de senere år blevet presset af store speditører, som breder deres service indover havnene.

– Og siden skibene i dag mødes med flere og flere krav fra Skat og andre myndigheder og redere til certificeringer etc., øger det ifølge direktøren behovet for de specialiserede mæglere - som Schultz.

– Kravene gør, at du ikke bare lige kan udføre ’agency’ med venstre hånd. Det kræver registreringer til Skat og andre ting som kræver specialister.

Vi har jo så mange facetter i vores branche, siger Gustav Jakobsen og uddyber:
– Tank og olie er f.eks. en global verden, der kører på et mere finansielt niveau. Tradere handler olien flere gange etc., og de bruger os til at kontrollere og håndtere lasten. Mange af de store kunder vil kun have en mægler, der faktisk er på havnen, og det er os, som koordinerer alt omkring skibet, forklarer

Gustav Jakobsen og påpeger, at man også opererer kornterminaler. En udvikling, der begyndte i firserne, hvor man søgte dybvandshavne til lastning af handysize-skibe.

Altid med om bord
I forbindelse med lokalkendskabet understreger Gustav Jakobsen, at man altid er med om bord, når skibet kommer i havn.

– Tidligere var der meget papirarbejde med at modtage besætningslister mm, men de er jo sendt på mail i dag, så det er mere det at være mellemled mellem havn og skib, siger direktøren og uddyber:
– Der er noget tryghed og safety ved at bruge en mægler med base på en given havn – ikke mindst pga. sprogforskellene.
Gods er som vand

Shultz shipping gør sig mest i tørlast, men også i tanksektoren og havnenes store raffinaderi, der tilhører Equinorl, er en nøglefaktor her.
Og som Søfart har beskrevet indgående, er havnen i gang med en stor udvidelse, hvor man f.eks. ligger i konkurrence med bl.a. København og Køge om containervolumen. Her er Gustav Jakobsen fortrøstningsfuld på sin havns vegne.

– Gods opfører sig grundlæggende som vand - det render derhen, hvor det er effektivt og billigst, hvor tingene kører, siger han og erkender, at der også kan være problemer i et yderområde.

Hvad er jeres største udfordring?
– Det er tilgang af unge motiverede mennesker, så dan er det i yderområder, og det er også en udfordring, vi vil møde. Vi har dog ikke problemer endnu, 7-9-13, men vi bliver heller ikke overrendt af de unge. Desuden er det infrastruktur til havnen, vi ligger ved en motorvej på vandet men langt fra motorvejsnettet på land, endnu! - siger direktøren med henvisning til, at en motorvej er underopførelse og efter planen vil stå helt klar i 2021.


FAKTA - Schultz Shipping

Schultz Shipping er en skibsmægler, der primært håndterer skibe i havnen. Forretningen er grundlagt i Kalundborg i 1926.

Kalundborg er stadig hovedkontoret, og her sidder 14 medarbejdere. Totalt har man 65 medarbejdere i Kalundborg, Aalborg, Aarhus, Købehavn, Tyskland og Polen.

Schultz Shipping har de senere år udvidet markant og foretaget en række opkøb. Skibsmægleren er i dag en af de store lokale mæglere i Danmark.

En række brands går dermed nu under Schultz Shippings vinger: Schultz Partner, Schultz Shipping GmbH, Schultz Shipping zp ooo, Hasting Schultz AB,

Schultz Baltimar Shipping GmbH, Holger Kristiansens Eftf, Nakskov, Vordingborg Shipping, Marquardt & Tornøes Eftf., Alf Hovmand A/S og GBA Great Belt Agencies A/S.

Schultz Shipping var i generationer familieejet, men er i dag ejet af den store operatør Copenhagen Merchants i et samarbejde med Fredericia Shipping.
Mere om: Schultz shipping
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

På jordomrejse med brint i tanken

GALLERI: Den ombyggede katamaran ’Energy Observer’ sejler på sol, vind og havvand. Fartøjet besøgte for nylig København på sin seks år lange odyssé jorden rundt

Ihærdig katamaran-ejer vil afprøve ny rute til Ærø

Hans Froholdt, der sidste sommer opgav at sejle Aarhus-Samsø med 'Issehoved' vil nu forsøge sig med Svendborg-Ærøskøbing

Plus

Northern Offshore-flåden runder 65 enheder

CEO efter opkøb af CTV-rederi i UK: "Begge selskaber skal fortsætte deres positive udviklinger, men hver for sig"

Maersk taber 694 millioner trods fremgang

Mærsk har øget omsætningen i årets første kvartal, men taber alligevel 694 mio. kroner på de fortsættende aktiviteter

Plus

Ny rederi-formand: "Usikkerheden er massiv"

Torm-direktør Jacob Meldgaard skal som ny rederiformand sætte kursen for Danske Rederier i en tid, hvor usikkerheden sjældent har været større

Dødsulykke koster Fayard 80.000 kroner

Nyhedsbrev

Nye krav til faciliteter i havne

Online Avis Arkiv
Plus

Tvivl om Viking Lines fortsatte brug af rotorsejl

Mens Viking Line overvejer at droppe rotorsejl på en cruisefærge og en kommende nybygning, så er erfaringerne gode på et ro/ro-skib i fast rutefart på Den Engelske Kanal

Dansk rederi opkøber konkurrent

Northern Offshore Group overtager Turbine Transfer's CTV-flåde på 25 skibe

Ni år gammelt ulykkesskib sendt til ophug

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Norden indgår tre-årig saltkontrakt

500.000 tons salt årligt skal sejles til kemivirksomhed i Mellemøsten

Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

Masser af kunder i nettet: Ordrebogen er fyldt hos skibsværft

Aarhus Havn nedtoner risiko for luftforurening blandt ansatte

Plus

”Ganske lille sikkerhedsmargin” fik 'Sirius Høj' til at kæntre

'Sirius Høj’ var lastet til bristepunktet, hvilket betød, at der ikke var sikkerhedsmargin til et fejlskøn om skibets stabilitet

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Plus

Skov efter fusion: Adgang til finansiering bliver afgørende

Det nye rederi Hafnia er i dag verdens største inden for produkttank målt på antal opererede skibe. CEO Mikael Skov fortæller her om udfordringer og fordele ved fusionen med BW Tankers

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

Plus

Afløserfærge sat på pause

Det økonomske fundament er krakeleret under visionen om en afløserfærge til de danske ø-rederier - Færgesekretariatet vil nu lægge en ny strategi for, hvordan projektet på sigt kan blive til virkelighed

Udbrændte 'Yantian Express' når destination efter fire måneder

Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

Plus

Havnevirksomhed: "Vi føler os lidt snigløbet"

En række høringssvar retter kritik af Guldborgsund Kommunes planer for byudvikling på havnearealerne i Nykøbing Falster og advarer imod en lukning af havnen. Borgmesteren maner til besindighed og påpeger, at det kun er en tredjedel af havnen, der skal byudvikles.

Græsk krydstogtrederi får "historisk" stor svovlbøde i Norge

Plus

Mærsk ramt af sagsanlæg fra partner

For anden gang på tre år er Svitzer kommet i juridiske vanskeligheder i Argentina – nu anklaget af sin egen partner. Mærsk afviser kritik

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

IGU-uddannelsen førte til fastansættelse hos Ajos

Ny kran? Denne kunde fik en budgetpris på under 24 timer!

Hvordan vælger du den rigtige ET 200SP løsning?

Mød hele branchen på Fagligt Seminar om brændeovne og kedler på Teknologisk Institut

God kunderelation bygget på tillid og dedikeret arbejdsindsats

Fuld gang i Atlantic Fair 2019

Palfinger udstyr til avanceret og innovative skibe

10 years anniversary of the FAYARD "Clean Power" shore connection solution

Miljøvenligt og højtydende smørefedt forlænger levetiden for stålwirer

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Kranmontør fra Grønland på vidensbesøg hos Ajos

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Send til en kollega

0.206