23948sdkhjf

Kalundborg-mægler med vokseværk

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

Schultz Shipping er en af Danmarks store havnemæglere og har de senere år købt en række mindre spillere. Søfart tog forbi Kalundborg for at møde en klassisk skibsmægler

På havnen i Kalundborg ligger en af Danmarks største skibsmæglere.

Schultz Shipping går tilbage til 1926, og mens en befragtningsmægler som Maersk Broker er blandt verdens største til at skaffe last, sørger en havnemægler som Schultz først og fremmest for klarering af skibene, herunder service af besætning og terminal som bindeled på havnen.

De største danske havnemæglere er Shipping.dk, som overtog Maersk Broker på området, samt Blue Water Shipping - og Schultz.

Befragter i Hamborg
Schultz Shipping har imidlertid også en befragtningsdel, ligesom de andre store havnemæglere. Schultz er kommerciel manager for 15 skibe, som man befragter og opererer 100 procent med udgangspunkt i Hamborg.

Trods det forretningsben er Schultz først og fremmest mægler af den gamle skole, fortæller direktør Gustav Jakobsen, da Søfart møder ham i hjørnekontoret på Kalundborg Havn.

– Vi er en klassisk skibsmæglervirksomhed - skibets forlængede arm på havnen. Og vi forsøger at varetage vores kunders interesser i de havne, vi er aktive i, siger direktøren og uddyber:

– Vores hovedopgave ligger stadig i Kalundborg med at få skibe effektivt ind og ud af havnen, dvs. planlægge laste, losning mm. Det gør vi ved at være lokale og engagerede. Vi har desuden udvidet vores aktiviteter til også at være i andre byer, men vi gør det med lokale kræfter. Vi mener, at man for at ekspedere skibe i en havn skal have et solidt lokalkendskab, siger Gustav Jakobsen.

Appetit på opkøb
Før 1926 sad en enkelt statsautoriseret skibsmægler i Kalundborg. Men da han mistede sin statsautorisation i 1926 som følge af en mindre smugleraktivitet, overtog førstemanden Jørgen Schultz aktiviteterne.

Frem til 2003 var familien Schultz medejer af selskabet, hvorefter deres andel blev solgt til kornmægleren Copenhagen Merchants, som stadig er ejeren bag virksomheden sammen med Fredericia Shipping.

Schultz Gruppen er dog formelt ejet af Kalundborg Holding, der udvikler forretningen. Og det går stærkt.
– I dag er Schultz Shipping-gruppen også repræsenteret med kontor i Aalborg, Aarhus, København og igennem datterselskaber på Lolland og Falster såvel som i Malmø, Gdansk, Stettin, Rostock og Hamburg, fortæller direktøren og tilføjer:

– Vi skal vokse og være mere effektive; inddrage de bedste IT-systemer og beskæftige de bedste medarbejdere. Schultz Shipping-gruppen er godt positioneret i markedet, men vi er naturligvis underlagt markedets udvikling og især høsten, siger Gustav Jakobsen.
Sidste år gik den gode danske sommer og den dårlige høst f.eks. en del udover Schultzs bulk-aktiviteter.

Særkrav hjælper skibsmæglere
Mæglerne er de senere år blevet presset af store speditører, som breder deres service indover havnene.

– Og siden skibene i dag mødes med flere og flere krav fra Skat og andre myndigheder og redere til certificeringer etc., øger det ifølge direktøren behovet for de specialiserede mæglere - som Schultz.

– Kravene gør, at du ikke bare lige kan udføre ’agency’ med venstre hånd. Det kræver registreringer til Skat og andre ting som kræver specialister.

Vi har jo så mange facetter i vores branche, siger Gustav Jakobsen og uddyber:
– Tank og olie er f.eks. en global verden, der kører på et mere finansielt niveau. Tradere handler olien flere gange etc., og de bruger os til at kontrollere og håndtere lasten. Mange af de store kunder vil kun have en mægler, der faktisk er på havnen, og det er os, som koordinerer alt omkring skibet, forklarer

Gustav Jakobsen og påpeger, at man også opererer kornterminaler. En udvikling, der begyndte i firserne, hvor man søgte dybvandshavne til lastning af handysize-skibe.

Altid med om bord
I forbindelse med lokalkendskabet understreger Gustav Jakobsen, at man altid er med om bord, når skibet kommer i havn.

– Tidligere var der meget papirarbejde med at modtage besætningslister mm, men de er jo sendt på mail i dag, så det er mere det at være mellemled mellem havn og skib, siger direktøren og uddyber:
– Der er noget tryghed og safety ved at bruge en mægler med base på en given havn – ikke mindst pga. sprogforskellene.
Gods er som vand

Shultz shipping gør sig mest i tørlast, men også i tanksektoren og havnenes store raffinaderi, der tilhører Equinorl, er en nøglefaktor her.
Og som Søfart har beskrevet indgående, er havnen i gang med en stor udvidelse, hvor man f.eks. ligger i konkurrence med bl.a. København og Køge om containervolumen. Her er Gustav Jakobsen fortrøstningsfuld på sin havns vegne.

– Gods opfører sig grundlæggende som vand - det render derhen, hvor det er effektivt og billigst, hvor tingene kører, siger han og erkender, at der også kan være problemer i et yderområde.

Hvad er jeres største udfordring?
– Det er tilgang af unge motiverede mennesker, så dan er det i yderområder, og det er også en udfordring, vi vil møde. Vi har dog ikke problemer endnu, 7-9-13, men vi bliver heller ikke overrendt af de unge. Desuden er det infrastruktur til havnen, vi ligger ved en motorvej på vandet men langt fra motorvejsnettet på land, endnu! - siger direktøren med henvisning til, at en motorvej er underopførelse og efter planen vil stå helt klar i 2021.


FAKTA - Schultz Shipping

Schultz Shipping er en skibsmægler, der primært håndterer skibe i havnen. Forretningen er grundlagt i Kalundborg i 1926.

Kalundborg er stadig hovedkontoret, og her sidder 14 medarbejdere. Totalt har man 65 medarbejdere i Kalundborg, Aalborg, Aarhus, Købehavn, Tyskland og Polen.

Schultz Shipping har de senere år udvidet markant og foretaget en række opkøb. Skibsmægleren er i dag en af de store lokale mæglere i Danmark.

En række brands går dermed nu under Schultz Shippings vinger: Schultz Partner, Schultz Shipping GmbH, Schultz Shipping zp ooo, Hasting Schultz AB,

Schultz Baltimar Shipping GmbH, Holger Kristiansens Eftf, Nakskov, Vordingborg Shipping, Marquardt & Tornøes Eftf., Alf Hovmand A/S og GBA Great Belt Agencies A/S.

Schultz Shipping var i generationer familieejet, men er i dag ejet af den store operatør Copenhagen Merchants i et samarbejde med Fredericia Shipping.
Mere om: Schultz shipping
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Politiet genåbner sag om Mærsk-forurening af Nordsøen

Politiet har fået nye oplysninger om Maersk Oils udledning af miljøfarligt kemikalie i Nordsøen

Iransk råolietanker har slukket AIS i Middelhavet

2

BILLEDGALLERI: Se ’Absalon’ på øvelse med U.S. Navy i Grønland

Det danske støtteskib og den amerikanske missildestroyer ’USS Gravely’ øvede fælles taktikker og procedurer i arktisk farvand

Rateløft giver medvind til trængt produkttankrederi

Plus

Bimco: Stilhed før stormen i shipping

Én enkeltfaktor får afgørende indflydelse på hele branchen i de kommende måneder, vurderer shippingorganisationen

Nyhedsbrev

8.332 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

1

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Shell chartrer 14 LNG-nybygninger

Online Avis Arkiv

Italien opbringer redningsskib med migranter

Plus

Værdien af danske rederier dykker på børsen

De fire store danske rederier har tabt markant i børsværdi henover sommeren - selv succeshistorien DFDS er nu slået omkuld af massiv global usikkerhed, der rammer alle rederiernes kernemarkeder på én gang

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Heavy fuel rasler ned i pris forud for IMO 2020

RAL vil åbne ny rute til USA

Plus

Brexit uden aftale er hovedudfordringen hos DFDS

DFDS fastholder vækst og fokus på UK og Tyrkiet, men er mindre eksponeret fra negative takter i Europas største industrination

Medie: J. Lauritzen sælger bulk-skib

1

USA advarer Grækenland mod at assistere iransk tankskib

Plus 2

Forsker: Dansk fregat i Hormuzstrædet vil give falsk tryghed

Irans adfærd over for skibstrafikken hænger sammen med atomaftalen, fastslår Lars Erslev Andersen. Derfor forsøger europæerne at holde distance til amerikanerne

Justitsministeren kritiserer politiet i Dan-Bunkering-sag

Justitsminister Nick Hækkerup kalder forløbet omkring Dan-Bunkering uskønt og langstrakt.

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

Plus

ØKs store hurtigløber fra Burmeister & Wain

The Motor Ship 1972: 60 år efter ‘Selandia’ – et containerskib med 75.000 hk

Plus

Bjærgning af gravko fra kæntret pram ved Avedøreværket

Se billederne: Sådan gik det til, da Vordingborg Bugser hev en gravko op af havet

1

Danmark har mistet en erhvervshavn

Plus

Tre tonnage-spørgsmål til DFDS

17 kidnappet ud for Cameroun

Vindstød fik 'Express 2' til at opgive Ebeltoft

Trods arrestordre fra USA: 'Grace 1' har forladt Gibraltar

Den iranske olietanker 'Grace 1', som nu har fået nyt navn, forlod søndag aften Gibraltar, selvom USA havde udstedt en arrestordre på skibet

Plus

Dee 4 Capital Partners køber de første skibe

Nyetableret dansk investeringsfond har foretaget de første tonnage-investeringer med køb af to japanskbyggede produkttankskibe

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Ny HR-direktør i DFDS har erfaring fra Mærsk

hvad fatter gør...

Maersk Drilling i ny aftale om boreriggen Resolute

Rederier frygter angreb på skibenes systemer

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Bliv klogere på Per Aarsleffs VDC strategi på BIM Forum 2019 d. 17/9

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Process Engineering A/S er for andet år i træk blevet Great Place to Work®-certificeret!

Technoflex Hydraulikstationer

Vejrbestandig Hydraulikslange - TESS Equator

Støbning af produkter i gummi (f.eks. i EPDM og Silikone)

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Skandinaviens største online-udvalg af bælge

Vi har løsningen til din load test opgave!

Revolutionerende design indenfor industriel HMI

Elektrisk NPDS kran - en innovativ båd kran hvor alle komponenter er beskyttet indeni konstruktionen

Du går aldrig galt i byen med classic-line by DENIOS

Mission rent træ og klar til en ny behandling

Technoflex notstikker

Tag med Huxi på jagt efter potentialerne i sydjysk erhvervsliv.

Solar angriber markedet for mekanik og teknik

Hele 622,1 Ton på krogen...

Mirit Glas leverer safirglas til industrien

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Technoflex Koblinger

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Nye svingkraner på lager hos stålspecialisten

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Varme på byggepladsen gøres klar i sommervarmen

Send til en kollega

0.186