23948sdkhjf

Kalundborg-mægler med vokseværk

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

Schultz Shipping er en af Danmarks store havnemæglere og har de senere år købt en række mindre spillere. Søfart tog forbi Kalundborg for at møde en klassisk skibsmægler

På havnen i Kalundborg ligger en af Danmarks største skibsmæglere.

Schultz Shipping går tilbage til 1926, og mens en befragtningsmægler som Maersk Broker er blandt verdens største til at skaffe last, sørger en havnemægler som Schultz først og fremmest for klarering af skibene, herunder service af besætning og terminal som bindeled på havnen.

De største danske havnemæglere er Shipping.dk, som overtog Maersk Broker på området, samt Blue Water Shipping - og Schultz.

Befragter i Hamborg
Schultz Shipping har imidlertid også en befragtningsdel, ligesom de andre store havnemæglere. Schultz er kommerciel manager for 15 skibe, som man befragter og opererer 100 procent med udgangspunkt i Hamborg.

Trods det forretningsben er Schultz først og fremmest mægler af den gamle skole, fortæller direktør Gustav Jakobsen, da Søfart møder ham i hjørnekontoret på Kalundborg Havn.

– Vi er en klassisk skibsmæglervirksomhed - skibets forlængede arm på havnen. Og vi forsøger at varetage vores kunders interesser i de havne, vi er aktive i, siger direktøren og uddyber:

– Vores hovedopgave ligger stadig i Kalundborg med at få skibe effektivt ind og ud af havnen, dvs. planlægge laste, losning mm. Det gør vi ved at være lokale og engagerede. Vi har desuden udvidet vores aktiviteter til også at være i andre byer, men vi gør det med lokale kræfter. Vi mener, at man for at ekspedere skibe i en havn skal have et solidt lokalkendskab, siger Gustav Jakobsen.

Appetit på opkøb
Før 1926 sad en enkelt statsautoriseret skibsmægler i Kalundborg. Men da han mistede sin statsautorisation i 1926 som følge af en mindre smugleraktivitet, overtog førstemanden Jørgen Schultz aktiviteterne.

Frem til 2003 var familien Schultz medejer af selskabet, hvorefter deres andel blev solgt til kornmægleren Copenhagen Merchants, som stadig er ejeren bag virksomheden sammen med Fredericia Shipping.

Schultz Gruppen er dog formelt ejet af Kalundborg Holding, der udvikler forretningen. Og det går stærkt.
– I dag er Schultz Shipping-gruppen også repræsenteret med kontor i Aalborg, Aarhus, København og igennem datterselskaber på Lolland og Falster såvel som i Malmø, Gdansk, Stettin, Rostock og Hamburg, fortæller direktøren og tilføjer:

– Vi skal vokse og være mere effektive; inddrage de bedste IT-systemer og beskæftige de bedste medarbejdere. Schultz Shipping-gruppen er godt positioneret i markedet, men vi er naturligvis underlagt markedets udvikling og især høsten, siger Gustav Jakobsen.
Sidste år gik den gode danske sommer og den dårlige høst f.eks. en del udover Schultzs bulk-aktiviteter.

Særkrav hjælper skibsmæglere
Mæglerne er de senere år blevet presset af store speditører, som breder deres service indover havnene.

– Og siden skibene i dag mødes med flere og flere krav fra Skat og andre myndigheder og redere til certificeringer etc., øger det ifølge direktøren behovet for de specialiserede mæglere - som Schultz.

– Kravene gør, at du ikke bare lige kan udføre ’agency’ med venstre hånd. Det kræver registreringer til Skat og andre ting som kræver specialister.

Vi har jo så mange facetter i vores branche, siger Gustav Jakobsen og uddyber:
– Tank og olie er f.eks. en global verden, der kører på et mere finansielt niveau. Tradere handler olien flere gange etc., og de bruger os til at kontrollere og håndtere lasten. Mange af de store kunder vil kun have en mægler, der faktisk er på havnen, og det er os, som koordinerer alt omkring skibet, forklarer

Gustav Jakobsen og påpeger, at man også opererer kornterminaler. En udvikling, der begyndte i firserne, hvor man søgte dybvandshavne til lastning af handysize-skibe.

Altid med om bord
I forbindelse med lokalkendskabet understreger Gustav Jakobsen, at man altid er med om bord, når skibet kommer i havn.

– Tidligere var der meget papirarbejde med at modtage besætningslister mm, men de er jo sendt på mail i dag, så det er mere det at være mellemled mellem havn og skib, siger direktøren og uddyber:
– Der er noget tryghed og safety ved at bruge en mægler med base på en given havn – ikke mindst pga. sprogforskellene.
Gods er som vand

Shultz shipping gør sig mest i tørlast, men også i tanksektoren og havnenes store raffinaderi, der tilhører Equinorl, er en nøglefaktor her.
Og som Søfart har beskrevet indgående, er havnen i gang med en stor udvidelse, hvor man f.eks. ligger i konkurrence med bl.a. København og Køge om containervolumen. Her er Gustav Jakobsen fortrøstningsfuld på sin havns vegne.

– Gods opfører sig grundlæggende som vand - det render derhen, hvor det er effektivt og billigst, hvor tingene kører, siger han og erkender, at der også kan være problemer i et yderområde.

Hvad er jeres største udfordring?
– Det er tilgang af unge motiverede mennesker, så dan er det i yderområder, og det er også en udfordring, vi vil møde. Vi har dog ikke problemer endnu, 7-9-13, men vi bliver heller ikke overrendt af de unge. Desuden er det infrastruktur til havnen, vi ligger ved en motorvej på vandet men langt fra motorvejsnettet på land, endnu! - siger direktøren med henvisning til, at en motorvej er underopførelse og efter planen vil stå helt klar i 2021.


FAKTA - Schultz Shipping

Schultz Shipping er en skibsmægler, der primært håndterer skibe i havnen. Forretningen er grundlagt i Kalundborg i 1926.

Kalundborg er stadig hovedkontoret, og her sidder 14 medarbejdere. Totalt har man 65 medarbejdere i Kalundborg, Aalborg, Aarhus, Købehavn, Tyskland og Polen.

Schultz Shipping har de senere år udvidet markant og foretaget en række opkøb. Skibsmægleren er i dag en af de store lokale mæglere i Danmark.

En række brands går dermed nu under Schultz Shippings vinger: Schultz Partner, Schultz Shipping GmbH, Schultz Shipping zp ooo, Hasting Schultz AB,

Schultz Baltimar Shipping GmbH, Holger Kristiansens Eftf, Nakskov, Vordingborg Shipping, Marquardt & Tornøes Eftf., Alf Hovmand A/S og GBA Great Belt Agencies A/S.

Schultz Shipping var i generationer familieejet, men er i dag ejet af den store operatør Copenhagen Merchants i et samarbejde med Fredericia Shipping.
Mere om: Schultz shipping
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
1

Mærsk afbryder eftersøgning af mand overbord

'Povl Anker' tilbage til fordums storhed med nænsom renovering

Molslinjen vil blandt andet male den legendariske Bornholmer-færge 'Povl Anker' i de farver, som færgen havde tilbage i 1978

Plus

Skov efter fusion: Adgang til finansiering bliver afgørende

Det nye rederi Hafnia er i dag verdens største inden for produkttank målt på antal opererede skibe. CEO Mikael Skov fortæller her om udfordringer og fordele ved fusionen med BW Tankers

Plus

Afløserfærge sat på pause

Det økonomske fundament er krakeleret under visionen om en afløserfærge til de danske ø-rederier - Færgesekretariatet vil nu lægge en ny strategi for, hvordan projektet på sigt kan blive til virkelighed

Chauffører vil ikke forbi Esbjerg Havn: Frygter kæmpe bøder

Græsk krydstogtrederi får "historisk" stor svovlbøde i Norge

Nyhedsbrev

Ultrabulk er verdens største transportør af omstridt mineral

Online Avis Arkiv

Nye krav til faciliteter i havne

’Ørnen’ landede i København

Den amerikanske kystvagts skoleskib, tremasteren ’USCG Eagle, lagde i sidste weekend til kaj ved Ofelia Plads i København

Voldsomt dyk i Esvagts overskud

Et svagt marked i 2018 sender Esvagts overskud for året så tæt på 0, som man kan komme i runde tal

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Plus

Mærsk ramt af sagsanlæg fra partner

For anden gang på tre år er Svitzer kommet i juridiske vanskeligheder i Argentina – nu anklaget af sin egen partner. Mærsk afviser kritik

Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

Samsung Heavy køber pumper i Nordjylland

Svenstrup-virksomhed skal levere 42 pumper til VLEC-tankskibe fra Sydkorea

Hafnia lykkeligt ude af første kvartal efter fusion

Hafnia Tankers og BW Tankers er kommet ud af første kvartal som sammenbragt rederi med overskud

Plus

Ø-færgerne får egen sømandsuddannelse

Marstal Navigationsskole vil allerede senere på året kunne optage det første hold elever på den helt nye færgeføreruddannelse

VIDEO
Vinddrevet bilskib uden sejl skal holde 16 knob

DI-pris til maritim delelærling

Elektriker Nick Pedersen modtager DI Vendsyssels lærlingepris 2019

Plus

Clipper Group sælger næstsidste krydstogtskib

Franske Croisi Europe bekræfter overtagelse af ekspeditionskrydstogtskib fra Clipper Group

Plus

Historiske danske skibe blev spottet ved Norge

DEN GAMLE SKIBSLISTE: Anden halvdel af Hans-Henrik Fentzs seneste sørejse. Her rundede han Kirkenes og satte kursen sydpå igen. Undervejs mødte han skibe med en dansk historie, bl.a. Kløvedal-familines ekspeditionsskib ’Wallenberg’

Anden mega-ro/ro leveret til DFDS

’Belgia Seaways’ er lige nu på leveringsrejse fra Kina mod Tyrkiet. Næste to skibe ventes til Nordsøen senere i år

Plus

Estiske lodsbåde vækker begejstring hos søfolk

Danpilot har valgt at udnytte optionen på fire yderligere lodsbåde. Den samlede leverance fra Baltic Workboats i Estland ender derfor på samlet 15 fartøjer, der sikrer maksimal fleksibilitet

Positionsbillede

Plus

Stærk trafik, snæver passage og ringe vanddybde

Frygten for den store katastrofe lurer konstant langs de danske kyster, som passeres af ca. 70.000 skibe til og fra Østersøen

Plus

Kreativitet løser et hav af miljøproblemer

9-årige Laura har opfundet en ny leg med fantasifulde havfaldsvæsener, som kan samle hele familien og bidrage til at løse en række af tidens miljøudfordringer, hvor skibsfarten også er en af synderne

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

Esvagt styrker fokus på offshore vind

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Kranmontør fra Grønland på vidensbesøg hos Ajos

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Ny salgsingeniør hos ProMetal A/S

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

HF styrker Cable & Cable Management

Optimer din brug af Revit - hør hvordan på gratis seminar d. 22/5 i samarbejde med FAOD

Pålidelig gasdetektering i P-kældre

Gør som denne kunde! Få din nye kran til produktionen leveret af Fyns Kran ...

Technoflex Koblinger

Prysmian bliver sponsormedlem af RES4Med&Africa

Medicinsk cannabis

Send til en kollega

0.199