23948sdkhjf

Dansk projekt skal udvikle autonomt og miljørigtig skib

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Efter Blue Innoship kommer Shipping Lab, som over de næste tre år har fokus på autonomi og bæredygtighed

Intelligente skibe, der uden at udsende skadelige emissioner navigerer sikkert ind i havnen og lægger til kaj, er en del af den nære fremtid ifølge de ambitiøse mål i Shipping Lab – Det Blå Danmarks nye platform for maritim forskning, udvikling og innovation.

Detaljerne om Shipping Lab kommer, bedst som det fire-årige innovationsprogram Blue Innoship er nået sin afslutning. Magnus Gary fortsætter som tovholder på det nye projekt, der ligesom Blue Innoship har Innovationsfonden som den største bidragsyder.

Bag Shipping Lab står en lang række af rederier, teknologivirksomheder, universiteter, GTS-institutter, organisationer og offentlige styrelser. Knap 30 projektpartnere har sat sig for at udvikle Danmarks første autonome og miljørigtige skib ved at sammensætte danske kompetencer inden for digitalisering, autonom skibsfart og miljørigtig teknologi. Blandt ambitionerne er at sikre ’zero emission’-sejlads i afgrænsede områder, som eksempelvis havne og kystnære områder.

Læs også: Blue Innoship indleder slutspurt efter 1. halvleg

Område i rivende udvikling

Formålet med samarbejdet er at sikre, at danske maritime kompetencer fortsat er verdensførende inden for miljøteknologi og desuden koble dette til udviklingen af kompetencer inden for autonome løsninger til skibe. Det er et område, som er i rivende udvikling, og som rummer et enormt potentiale for de virksomheder, der lykkes med at sætte det på dagsordenen, pointerer Shipping Lab i en pressemeddelelse.

- I dag er Det Blå Danmark en af Danmarks absolutte styrkepositioner – og det skal vi også være i morgen, siger Kjeld Dittmann, formand for Shipping Lab og adm. direktør for Wärtsilä Lyngsø Marine, i meddelelsen.

Han forklarer, at partnerne med Shipping Lab skaber en fælles platform for maritim forskning, udvikling og innovation, som skal være med til at sikre, at Det Blå Danmark også i fremtiden besidder kompetencerne til at være verdensførende i et stærkt konkurrencepræget globalt marked.

- Danske maritime teknologier og løsninger spiller en vigtig rolle i løsningen af nogle af de helt store globale udfordringer, og Det Blå Danmark skal fortsat være et erhverv, der skaber vækst og velstand i Danmark. Det nære samarbejde mellem aktørerne i de maritime erhverv er helt afgørende i den forbindelse, siger han.

Intentionerne bag ShippingLab er i tråd med vækstplanens vision om at styrke Danmarks position som et globalt maritimt kraftcenter, og samarbejdet vil sikre Det Blå Danmark bedre muligheder for at konkurrere internationalt på maritime løsninger, der lever op til ikke bare nuværende, men også kommende ønsker og krav inden for autonomi, sikkerhed og miljø.

Læs også: Fra krystaller til fremtidens smarte skib

Fire fokusområder

Blandt de mange aktiviteter i Shipping Lab er udviklingen af teknologi, der skal sikre autonomi og miljøvenlig sejlads med såvel mindre som større fartøjstyper.
Projektet inkluderer machine-learning, hvilket forventes at give et betydeligt bidrag til en mere sikker og effektiv transport, som kan kombineres med udviklingen af løsninger for emissionsfri sejlads i og omkring havneområdet.

Udviklingen af disse løsninger til kommerciel skibsfart er meget omkostningstunge og kan kun lade sig gøre på grund Innovationsfondens investering på 33 mio. kroner i Shipping Lab, fremgår det af pressemeddelelsen.

Fakta – Shipping Lab

  • Fælles industri-initiativ, der arbejder for at udvikle danske kompetencer inden for digitalisering, autonom skibsfart og miljørigtig teknologi.
  • Styregruppen består af: J. Lauritzen, Logimatic, Wärtsilä Lyngsø Marine, DTU, Force Technology, Danske Maritime, Danske Rederier og Søfartsstyrelsen.
  • Projektet er inddelt i tre fokusområder: Digital Ship Operations, Autonomy og Decarbonization.
  • Shipping Lab kommer til at køre i tre år og skal være katalysator for fortsat arbejde med maritim forskning, udvikling og innovation.
  • Shipping Lab støttes af Innovationsfonden, Den Danske Maritime Fond, Orient’s Fond og Lauritzen Fonden. Dertil kommer egenfinansiering fra projektets partnere.
  • Det samlede budget er 87 mio. kroner. Heraf kommer 33 mio. kroner fra Innovationsfonden. 

Shipping Lab's arbejde er indelt i fire såkaldte arbejdspakker:

WP1 – Digital Ship Operations
Denne arbejdspakke fokuserer på at udvikle værktøjer og metoder til at skabe såkaldte ’digitale tvillinger’ af skibe ved anvendelse af højfrekvente data.
Ikke to skibe er ens. Ved at udvikle digitale tvillinger af det enkelte skib, vil optimeringen af skibets drift blive langt mere præcis og effektiv, da effekterne af forbedringerne kan simuleres i en nøjagtig model for det specifikke skib.

WP2 – Autonomy
Denne arbejdspakke fokuserer på at demonstrere anvendeligheden af autonom navigation ved kystnær sejlads. Dette skal ske ved at udvikle nye metoder og algoritmer, der skal fungere i samspil med eksisterende teknologier inden for navigation, styring, manøvrering og kajanløb på såvel nye som eksisterende skibe.
Autonomt er ikke det samme som at sejle ubemandet. Fordelen ved autonom sejlads er, at skibet anvender den optimale energi til at drive og navigere skibet samt at sikkerheden til søs øges, da den menneskelige påvirkning på skibets operation reduceres.

WP3 – Decarbonization
Denne arbejdspakke fokuserer på at udvikle og teste løsninger, der medfører, at skibe kan operere uden at udlede skadelige emissioner i eksempelvis havne, kystnære områder eller lignende.

I første omgang vil løsningerne fokusere på operation i kortere perioder, men det er formålet, at aktiviterne i arbejdspakken skal skubbe på udviklingen af emissions-fri sejlads, således at den maritime branche kan leve op til 2050 kravene om at halvere udledningen af drivhusgasser fra skibsfart med 50% i forhold til 2008-tal.

WP4 – General Management, Integration & Outreach
Ud over de rent tekniske arbejdspakker har Shipping Lab også et fokus på at udvikle flere aktiviteter, der kan medvirke til, at målsætningen opnås bedre eller hurtigere. Dette kan ske med nye eller eksisterende partnere og derfor er projekt- og forretningsudvikling en væsentlig del af opgaven.

Derudover er det hensigten, at arbejdet i Shipping Lab skal skabe en blivende samarbejdsplatform for forskning, udvikling og innovation i den maritime branche, således at aktiviteterne i Shipping Lab medvirker til at bringe maritime aktører tættere sammen om fælles udvikling og samtidig tiltrækker flere studerende til branchen ved at synliggøre mulighederne og udfordringerne i Danmarks mest globale erhverv.

FAKTA – Partnerne i Shipping Lab

  • Automation Lab
  • Ballard
  • Copenhagen Business School
  • Callenberg
  • Danelec Marine
  • Danfoss
  • Danske Maritime
  • Danske Rederier
  • DFDS
  • Danmarks Tekniske Universitet
  • FORCE Technology
  • Fyns Maritime Klynge
  • J. Lauritizen
  • Logimatic Solutions
  • Logimatic Engineering
  • Maersk Tankers
  • MAN Energy Solutions
  • Molslinjen
  • Scandlines
  • SIMAC
  • Søfartsstyrelsen
  • Teknologisk Insitut
  • Torm
  • Tuco Marine
  • Vessel Performance Solutions
  • Wärtsilä Lyngsø Marine
  • Aalborg Universitet

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

VIDEO: Ny Samsø-færge søsat

Trods udbruddet af corona-virus er det lykkedes det kinesiske værft at få 'Lilleøre' i vandet

Plus

Skibsreparation og vedligehold
Grønlandsk værft opruster maskiner og værktøj

Nuuk Værft håber, at nye investeringer kan øge aktiviteten på værftet og hjælpe selskabet med at gentage succesen fra et tilfredsstillende 2019, siger direktør

VIDEO: Katamaran rammer ro/pax ved Tenerife

Plus

Skibsreparation og vedligehold
Korsør-værft venter på flere skibsopgaver

HRS Korsør laver både skibe og stålkonstruktioner, men mens det går fremad for ståldelen, så står skibsdelen mere stille

Mærsk giver formand det største honorar i dansk erhvervstop

Nyhedsbrev

8.545 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Mærsks nye milliard-lån afhænger af CO2-reduktion

Online Avis Arkiv

Dansk millionaftale med rumagentur kan gavne skibsfarten

Nørresundby-virksomheden Gate House Telecom skal hjælpe det europæiske rumagentur med bedre satellitkommunikation, som dermed kan være hovedvej for Internet-of-Things til søs

Blue Water om corona-udbrud: "Nu begynder det at blive alvorligt"

Bunker Holding udfordrer Monjasa i Vestafrika

Blue Water åbner endnu et kontor i Caribien

Totals danske direktør bliver afløst til april

Ti danske havne kan se frem til længere sæson for krydstogt

Hafnia hev en halv milliard hjem sidste år

Særligt fjerde kvartal bidrog til, at Hafnias første efter sammenlægning med BW Tankers gav gode resultater

Ørsteds Hornsea 2 skal producere brint

Finansiering på plads til Gigastack-projektets anden fase, der skal demonstrere billig, CO2-neutral brint i industriel skala. Projektkonsortiet omfatter bl.a. danske Ørsted og deres Hornsea 2 havmøllepark

Erstatter kemikalier med kokosprodukter

ME Production er kandidat i den nordjyske bæredygtighedskonkurrence Tag Fat. Scrubber-producenten erstatter kemikalier med kokos ved rens af gear

Plus 1

DEBAT: Stop piraterne ud for Vestafrika, før de angriber danske skibe

I årevis har det været forbundet med risiko for søfolk at sejle ind i Guineabugten ud for Vestafrika. Mens piraterne er inddæmmet ved Somalia, er kidnapninger blevet dagligdag på den anden side af Afrika

Krydstogtrederier forventer milliard-tab efter virus-udbrud

Besætning fra 'Diamond Princess' kan endelig forlade skibet

IMO 2020-svovlregler
Energistyrelsen bakker op om metanol til fremdrift

Plus

GALLERI: Krydstogt til Helvede

Plus

Tyskland vil selv bygge sine orlogsskibe

Ordrer på militære nøgleteknologier må ikke længere sendes til udlandet

West Diesel indgår aftale med MAN

Plus

Nu sejler containerskibe næsten tomme fra Kina

Imens containere har svært ved at nå frem til afskibning fra de kinesiske havne, kan der vente høje rater til rederierne på den anden side af virusudbruddet

Plus 1

Dansk fabrik udvikler unikt system til at trække søkabler

Den danske maskinfabrik PK Jeppesen & Søn har fået maritime kunder ved udvikle og patentere et system, som kan trække kabler på havet. Virksomheden er også gået ind på udlejningsmarkedet

Så meget tjener Mærsk-cheferne

Ny mand i front hos SH Group i Esbjerg

Dan-Bunkering ansætter Finance Director

Plus

Havdyr og dollars skal sætte skub i dansk udviklet sonar

Ny jurist hos Danske Maritime med søfart i blodet

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Maersk Supply henter ny COO fra Tidewater

Næstved Havns næste direktør er fundet

Plus 1

Ugens Leder: Søværnet er kun toppen af isbjerget

USTC udvider direktionen med ejerens datter

Afmatning i Nordens største havn

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Løfteåg leveret til finsk kunde - Fyns Kran Udstyr A/S

Hastelevering af dit glas fra Mirit Glas

ABB leverer strøm til skibe i havn

Hvordan øger du effekten af ISO 14001:2015?

Meldgaard Silikat A/S gør klar til Vestfyn Trækker 2020

NOS A/S Tilbyder kædesling i klasse 8, 10 og 12

Vores serviceydelser overrasker!

Dansk produktion af støbte designemner i høj kvalitet

Se video: Skrot falder, plader stiger - corona spøger

Ét login med adgang til det hele - Fyns Kran Udstyr

Kæmpe metallager i Glostrup

Roxtec kabel- og rørgennemføringer i boreplatforme, Nordsøen

Bliv Lead Auditor i henhold til ISO 45001:2018 på 1-2 dage

NOS A/S tilbyder Redningsflåde- / Redningsbådskrog

Dansk Energirådgivning justerer ejerskabskredsen

Nyhed Online: Ergolash i ny unik farve

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Mangler du en omkostningseffektiv basis svingkran?

Revit - Detaljer i Revit

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

AssetTracking

Specialløsning på vej til kunde – 20 ton løfteåg

Service har aldrig været vigtigere!

Omkostningseffektive spredeåg til løft - igen og igen!

Hvem kan ikke lide et super godt tilbud?

Send til en kollega

0.175