23948sdkhjf

Dansk projekt skal udvikle autonomt og miljørigtig skib

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Efter Blue Innoship kommer Shipping Lab, som over de næste tre år har fokus på autonomi og bæredygtighed

Intelligente skibe, der uden at udsende skadelige emissioner navigerer sikkert ind i havnen og lægger til kaj, er en del af den nære fremtid ifølge de ambitiøse mål i Shipping Lab – Det Blå Danmarks nye platform for maritim forskning, udvikling og innovation.

Detaljerne om Shipping Lab kommer, bedst som det fire-årige innovationsprogram Blue Innoship er nået sin afslutning. Magnus Gary fortsætter som tovholder på det nye projekt, der ligesom Blue Innoship har Innovationsfonden som den største bidragsyder.

Bag Shipping Lab står en lang række af rederier, teknologivirksomheder, universiteter, GTS-institutter, organisationer og offentlige styrelser. Knap 30 projektpartnere har sat sig for at udvikle Danmarks første autonome og miljørigtige skib ved at sammensætte danske kompetencer inden for digitalisering, autonom skibsfart og miljørigtig teknologi. Blandt ambitionerne er at sikre ’zero emission’-sejlads i afgrænsede områder, som eksempelvis havne og kystnære områder.

Læs også: Blue Innoship indleder slutspurt efter 1. halvleg

Område i rivende udvikling

Formålet med samarbejdet er at sikre, at danske maritime kompetencer fortsat er verdensførende inden for miljøteknologi og desuden koble dette til udviklingen af kompetencer inden for autonome løsninger til skibe. Det er et område, som er i rivende udvikling, og som rummer et enormt potentiale for de virksomheder, der lykkes med at sætte det på dagsordenen, pointerer Shipping Lab i en pressemeddelelse.

- I dag er Det Blå Danmark en af Danmarks absolutte styrkepositioner – og det skal vi også være i morgen, siger Kjeld Dittmann, formand for Shipping Lab og adm. direktør for Wärtsilä Lyngsø Marine, i meddelelsen.

Han forklarer, at partnerne med Shipping Lab skaber en fælles platform for maritim forskning, udvikling og innovation, som skal være med til at sikre, at Det Blå Danmark også i fremtiden besidder kompetencerne til at være verdensførende i et stærkt konkurrencepræget globalt marked.

- Danske maritime teknologier og løsninger spiller en vigtig rolle i løsningen af nogle af de helt store globale udfordringer, og Det Blå Danmark skal fortsat være et erhverv, der skaber vækst og velstand i Danmark. Det nære samarbejde mellem aktørerne i de maritime erhverv er helt afgørende i den forbindelse, siger han.

Intentionerne bag ShippingLab er i tråd med vækstplanens vision om at styrke Danmarks position som et globalt maritimt kraftcenter, og samarbejdet vil sikre Det Blå Danmark bedre muligheder for at konkurrere internationalt på maritime løsninger, der lever op til ikke bare nuværende, men også kommende ønsker og krav inden for autonomi, sikkerhed og miljø.

Læs også: Fra krystaller til fremtidens smarte skib

Fire fokusområder

Blandt de mange aktiviteter i Shipping Lab er udviklingen af teknologi, der skal sikre autonomi og miljøvenlig sejlads med såvel mindre som større fartøjstyper.
Projektet inkluderer machine-learning, hvilket forventes at give et betydeligt bidrag til en mere sikker og effektiv transport, som kan kombineres med udviklingen af løsninger for emissionsfri sejlads i og omkring havneområdet.

Udviklingen af disse løsninger til kommerciel skibsfart er meget omkostningstunge og kan kun lade sig gøre på grund Innovationsfondens investering på 33 mio. kroner i Shipping Lab, fremgår det af pressemeddelelsen.

Fakta – Shipping Lab

  • Fælles industri-initiativ, der arbejder for at udvikle danske kompetencer inden for digitalisering, autonom skibsfart og miljørigtig teknologi.
  • Styregruppen består af: J. Lauritzen, Logimatic, Wärtsilä Lyngsø Marine, DTU, Force Technology, Danske Maritime, Danske Rederier og Søfartsstyrelsen.
  • Projektet er inddelt i tre fokusområder: Digital Ship Operations, Autonomy og Decarbonization.
  • Shipping Lab kommer til at køre i tre år og skal være katalysator for fortsat arbejde med maritim forskning, udvikling og innovation.
  • Shipping Lab støttes af Innovationsfonden, Den Danske Maritime Fond, Orient’s Fond og Lauritzen Fonden. Dertil kommer egenfinansiering fra projektets partnere.
  • Det samlede budget er 87 mio. kroner. Heraf kommer 33 mio. kroner fra Innovationsfonden. 

Shipping Lab's arbejde er indelt i fire såkaldte arbejdspakker:

WP1 – Digital Ship Operations
Denne arbejdspakke fokuserer på at udvikle værktøjer og metoder til at skabe såkaldte ’digitale tvillinger’ af skibe ved anvendelse af højfrekvente data.
Ikke to skibe er ens. Ved at udvikle digitale tvillinger af det enkelte skib, vil optimeringen af skibets drift blive langt mere præcis og effektiv, da effekterne af forbedringerne kan simuleres i en nøjagtig model for det specifikke skib.

WP2 – Autonomy
Denne arbejdspakke fokuserer på at demonstrere anvendeligheden af autonom navigation ved kystnær sejlads. Dette skal ske ved at udvikle nye metoder og algoritmer, der skal fungere i samspil med eksisterende teknologier inden for navigation, styring, manøvrering og kajanløb på såvel nye som eksisterende skibe.
Autonomt er ikke det samme som at sejle ubemandet. Fordelen ved autonom sejlads er, at skibet anvender den optimale energi til at drive og navigere skibet samt at sikkerheden til søs øges, da den menneskelige påvirkning på skibets operation reduceres.

WP3 – Decarbonization
Denne arbejdspakke fokuserer på at udvikle og teste løsninger, der medfører, at skibe kan operere uden at udlede skadelige emissioner i eksempelvis havne, kystnære områder eller lignende.

I første omgang vil løsningerne fokusere på operation i kortere perioder, men det er formålet, at aktiviterne i arbejdspakken skal skubbe på udviklingen af emissions-fri sejlads, således at den maritime branche kan leve op til 2050 kravene om at halvere udledningen af drivhusgasser fra skibsfart med 50% i forhold til 2008-tal.

WP4 – General Management, Integration & Outreach
Ud over de rent tekniske arbejdspakker har Shipping Lab også et fokus på at udvikle flere aktiviteter, der kan medvirke til, at målsætningen opnås bedre eller hurtigere. Dette kan ske med nye eller eksisterende partnere og derfor er projekt- og forretningsudvikling en væsentlig del af opgaven.

Derudover er det hensigten, at arbejdet i Shipping Lab skal skabe en blivende samarbejdsplatform for forskning, udvikling og innovation i den maritime branche, således at aktiviteterne i Shipping Lab medvirker til at bringe maritime aktører tættere sammen om fælles udvikling og samtidig tiltrækker flere studerende til branchen ved at synliggøre mulighederne og udfordringerne i Danmarks mest globale erhverv.

FAKTA – Partnerne i Shipping Lab

  • Automation Lab
  • Ballard
  • Copenhagen Business School
  • Callenberg
  • Danelec Marine
  • Danfoss
  • Danske Maritime
  • Danske Rederier
  • DFDS
  • Danmarks Tekniske Universitet
  • FORCE Technology
  • Fyns Maritime Klynge
  • J. Lauritizen
  • Logimatic Solutions
  • Logimatic Engineering
  • Maersk Tankers
  • MAN Energy Solutions
  • Molslinjen
  • Scandlines
  • SIMAC
  • Søfartsstyrelsen
  • Teknologisk Insitut
  • Torm
  • Tuco Marine
  • Vessel Performance Solutions
  • Wärtsilä Lyngsø Marine
  • Aalborg Universitet

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Efter konkursen: Syv skibe skal sælges

Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Nyhedsbrev

8.325 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Online Avis Arkiv

J. Lauritzen-selskab åbner nyt kontor I Dubai

Sommerferie på Søfart

Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Faaborg-rederi konkurs

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Ministerbesøg hos Esvagt

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Plus

Så skete det endelig: 'Ellen' er leveret

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

Her er søfartens nye minister

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Årets første maskinmester fra Martec

Jakob Ullegaard går til Dansk Erhverv

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Aktuatorer i rustfrit stål

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Ajos lever højt på stigende skurkrav

Busch Vakuumteknik Ønsker alle en god sommerferie

Kender du én? Studiejob - VBA-programmering

Send til en kollega

0.157