23948sdkhjf

H. J. Lubricators øger salget i vanskeligt marked

| Af Lars Løcke | Tip redaktionen om en historie

Regnskabsåret var fyldt med problemer, men endte alligevel med solid fremgang på bundlinjen. Sådan lyder historien bag Hans Jensen Lubricators årsregnskab for 2017/2018

Overskuddet efter skat endte på 16,4 millioner kroner, en fremgang på op imod 20 pct. i forhold til regnskabsåret 2016/2017.

Fremgangen kommer, selv om Hans Jensen Lubricators ifølge ledelsesberetningen har oplevet et vanskeligt marked for sine produkter, der bruges til smøring af totaktsmotorer om bord på skibe.

De internationale fragtrater har været trykket af overkapacitet. Samtidig har oliepriserne været stigende.

Dette ondskabsfulde miks har betydet mindsket indtjening hos rederierne, der skal aftage Hadsund-virksomhedens smøremidler og dermed i sidste instans er dens kunder.

Solgte mere på trods af krise
På trods af rederiernes faldende købekraft er det lykkedes for Hans Jensen Lubricators at øge salget af sine smøremidler. Dette tilsyneladende paradoks forklarer ledelsen med ”et konkurrencedygtigt produktprogram”.
Virksomheden er i ordets fulde betydning international. Eksportandelen er på 100 procent, det vil sige, at hele salget lander uden for landets grænser.
Hans Jensen Lubricators er ejet af Rasmus Hans Jensen og Hans Peter Jensen gennem holdingselskaber.
De to ejere trækker et aktieudbytte på i alt 16 millioner kroner ud af virksomheden i tilknytning til årsregnskabet for 2017/2018.
Hans Jensen Lubricators hidtidige bestyrelsesformand døde i 2018. Efterfølgende trådte Hans Peter Jensen ud af virksomhedens direktion for at blive ny bestyrelsesformand.

Gammel virksomhed
Det var en opfordring fra motorfabrikken B&W på Christianshavn, der omkring 1923 for alvor satte gang i udviklingen af et såkaldt cylindersmøreapparat til at kontrollere indsprøjtningen af olie i cylinderen på en skibsmotor.
Det skete på Kastrupvej i København, hvor maskinmester Hans Peter Jensen holdt til i sit værksted. I nærheden af det sted, hvor Københavns Lufthavn ligger i dag, havde han fået banket en fornuftig forretning op omkring reparation og vedligeholdelse af blandt andet vandingsanlæg for gartnerier og landbrug.
Han kom dog i kontakt med den store danske motorfabrik, som bad Hans Jensen om at udvikle cylindersmøreapparatet, fordi B&W havde behov for separat cylindersmøring på nogle af de 2-takts-motorer, som virksomheden fremstillede til brug for de stadig større skibe, som blev bygget på Københavns store værft.
4. generation
I mellemtiden er B&W-navnet forsvundet ligesom der ikke længere produceres 2-takts-motorer på dansk territorium.
Til gengæld eksisterer Hans Peter Jensens virksomhed fortsat.
Den hedder Jensen Lubricators og i dag er det Jensen af fjerde generation efter grundlæggeren, der varetager ejerskabet af virksomheden, som i mellemtiden har flyttet hovedkvarter og produktion til Hadsund.
Det smøreapparat, hvis hovedprincipper blev udviklet i 1923 bruges fortsat af tusindvis af skibe verden over.
Virksomhedens hovedaktivitet består i at udvikle, producere, sælge og installere ventiler og cylindersmøreapparater.
Virksomheden varetager selv al produktudvikling og produktion ligesom den designer opsætningen af cylindersmøringssystemerne og står for installation og service.
Miljø
I de senere år har skibsfartens skærpede fokus på miljø og brændstofreduktioner i skibsfarten med bl.a. slowsteaming betydet, at Hans Jensen Lubricators for alvor er vendt tilbage til nybygningsmarkedet.
Det skyldes, at den nye generation af super- og ultra-langslags 2-takts hovedmotorer, som er optimerede til netop reduceret servicefart, stiller skærpede krav til cylindersmøringen. Et speciale, Hans Jensen Lubricators gennem flere år har forfinet via den såkaldte SIP-teknologi, der er en forkortelse af Swirl Injection Principle. Dette betyder, at ventilen forstøver olien og bruger den såkaldte scavenging air (en slags roterende udstødningsgas), til at placere olien på cylindervægen for derved at minimere forbruget.
Sidenhen har Hans Jensen Lubricators også udviklet et elektronisk styret cylindersmøreapparat, der er udviklet til de moderne motorer.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
1

Mærsk afbryder eftersøgning af mand overbord

'Povl Anker' tilbage til fordums storhed med nænsom renovering

Molslinjen vil blandt andet male den legendariske Bornholmer-færge 'Povl Anker' i de farver, som færgen havde tilbage i 1978

Plus

Skov efter fusion: Adgang til finansiering bliver afgørende

Det nye rederi Hafnia er i dag verdens største inden for produkttank målt på antal opererede skibe. CEO Mikael Skov fortæller her om udfordringer og fordele ved fusionen med BW Tankers

Plus

Afløserfærge sat på pause

Det økonomske fundament er krakeleret under visionen om en afløserfærge til de danske ø-rederier - Færgesekretariatet vil nu lægge en ny strategi for, hvordan projektet på sigt kan blive til virkelighed

Chauffører vil ikke forbi Esbjerg Havn: Frygter kæmpe bøder

Græsk krydstogtrederi får "historisk" stor svovlbøde i Norge

Nyhedsbrev

Ultrabulk er verdens største transportør af omstridt mineral

Online Avis Arkiv

Nye krav til faciliteter i havne

’Ørnen’ landede i København

Den amerikanske kystvagts skoleskib, tremasteren ’USCG Eagle, lagde i sidste weekend til kaj ved Ofelia Plads i København

Voldsomt dyk i Esvagts overskud

Et svagt marked i 2018 sender Esvagts overskud for året så tæt på 0, som man kan komme i runde tal

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Plus

Mærsk ramt af sagsanlæg fra partner

For anden gang på tre år er Svitzer kommet i juridiske vanskeligheder i Argentina – nu anklaget af sin egen partner. Mærsk afviser kritik

Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

Samsung Heavy køber pumper i Nordjylland

Svenstrup-virksomhed skal levere 42 pumper til VLEC-tankskibe fra Sydkorea

Hafnia lykkeligt ude af første kvartal efter fusion

Hafnia Tankers og BW Tankers er kommet ud af første kvartal som sammenbragt rederi med overskud

Plus

Ø-færgerne får egen sømandsuddannelse

Marstal Navigationsskole vil allerede senere på året kunne optage det første hold elever på den helt nye færgeføreruddannelse

VIDEO
Vinddrevet bilskib uden sejl skal holde 16 knob

DI-pris til maritim delelærling

Elektriker Nick Pedersen modtager DI Vendsyssels lærlingepris 2019

Plus

Clipper Group sælger næstsidste krydstogtskib

Franske Croisi Europe bekræfter overtagelse af ekspeditionskrydstogtskib fra Clipper Group

Plus

Historiske danske skibe blev spottet ved Norge

DEN GAMLE SKIBSLISTE: Anden halvdel af Hans-Henrik Fentzs seneste sørejse. Her rundede han Kirkenes og satte kursen sydpå igen. Undervejs mødte han skibe med en dansk historie, bl.a. Kløvedal-familines ekspeditionsskib ’Wallenberg’

Anden mega-ro/ro leveret til DFDS

’Belgia Seaways’ er lige nu på leveringsrejse fra Kina mod Tyrkiet. Næste to skibe ventes til Nordsøen senere i år

Plus

Estiske lodsbåde vækker begejstring hos søfolk

Danpilot har valgt at udnytte optionen på fire yderligere lodsbåde. Den samlede leverance fra Baltic Workboats i Estland ender derfor på samlet 15 fartøjer, der sikrer maksimal fleksibilitet

Positionsbillede

Plus

Stærk trafik, snæver passage og ringe vanddybde

Frygten for den store katastrofe lurer konstant langs de danske kyster, som passeres af ca. 70.000 skibe til og fra Østersøen

Plus

Kreativitet løser et hav af miljøproblemer

9-årige Laura har opfundet en ny leg med fantasifulde havfaldsvæsener, som kan samle hele familien og bidrage til at løse en række af tidens miljøudfordringer, hvor skibsfarten også er en af synderne

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

Esvagt styrker fokus på offshore vind

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Kranmontør fra Grønland på vidensbesøg hos Ajos

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Ny salgsingeniør hos ProMetal A/S

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

HF styrker Cable & Cable Management

Optimer din brug af Revit - hør hvordan på gratis seminar d. 22/5 i samarbejde med FAOD

Pålidelig gasdetektering i P-kældre

Gør som denne kunde! Få din nye kran til produktionen leveret af Fyns Kran ...

Technoflex Koblinger

Prysmian bliver sponsormedlem af RES4Med&Africa

Medicinsk cannabis

Send til en kollega

0.171