23948sdkhjf

H. J. Lubricators øger salget i vanskeligt marked

| Af Lars Løcke | Tip redaktionen om en historie

Regnskabsåret var fyldt med problemer, men endte alligevel med solid fremgang på bundlinjen. Sådan lyder historien bag Hans Jensen Lubricators årsregnskab for 2017/2018

Overskuddet efter skat endte på 16,4 millioner kroner, en fremgang på op imod 20 pct. i forhold til regnskabsåret 2016/2017.

Fremgangen kommer, selv om Hans Jensen Lubricators ifølge ledelsesberetningen har oplevet et vanskeligt marked for sine produkter, der bruges til smøring af totaktsmotorer om bord på skibe.

De internationale fragtrater har været trykket af overkapacitet. Samtidig har oliepriserne været stigende.

Dette ondskabsfulde miks har betydet mindsket indtjening hos rederierne, der skal aftage Hadsund-virksomhedens smøremidler og dermed i sidste instans er dens kunder.

Solgte mere på trods af krise
På trods af rederiernes faldende købekraft er det lykkedes for Hans Jensen Lubricators at øge salget af sine smøremidler. Dette tilsyneladende paradoks forklarer ledelsen med ”et konkurrencedygtigt produktprogram”.
Virksomheden er i ordets fulde betydning international. Eksportandelen er på 100 procent, det vil sige, at hele salget lander uden for landets grænser.
Hans Jensen Lubricators er ejet af Rasmus Hans Jensen og Hans Peter Jensen gennem holdingselskaber.
De to ejere trækker et aktieudbytte på i alt 16 millioner kroner ud af virksomheden i tilknytning til årsregnskabet for 2017/2018.
Hans Jensen Lubricators hidtidige bestyrelsesformand døde i 2018. Efterfølgende trådte Hans Peter Jensen ud af virksomhedens direktion for at blive ny bestyrelsesformand.

Gammel virksomhed
Det var en opfordring fra motorfabrikken B&W på Christianshavn, der omkring 1923 for alvor satte gang i udviklingen af et såkaldt cylindersmøreapparat til at kontrollere indsprøjtningen af olie i cylinderen på en skibsmotor.
Det skete på Kastrupvej i København, hvor maskinmester Hans Peter Jensen holdt til i sit værksted. I nærheden af det sted, hvor Københavns Lufthavn ligger i dag, havde han fået banket en fornuftig forretning op omkring reparation og vedligeholdelse af blandt andet vandingsanlæg for gartnerier og landbrug.
Han kom dog i kontakt med den store danske motorfabrik, som bad Hans Jensen om at udvikle cylindersmøreapparatet, fordi B&W havde behov for separat cylindersmøring på nogle af de 2-takts-motorer, som virksomheden fremstillede til brug for de stadig større skibe, som blev bygget på Københavns store værft.
4. generation
I mellemtiden er B&W-navnet forsvundet ligesom der ikke længere produceres 2-takts-motorer på dansk territorium.
Til gengæld eksisterer Hans Peter Jensens virksomhed fortsat.
Den hedder Jensen Lubricators og i dag er det Jensen af fjerde generation efter grundlæggeren, der varetager ejerskabet af virksomheden, som i mellemtiden har flyttet hovedkvarter og produktion til Hadsund.
Det smøreapparat, hvis hovedprincipper blev udviklet i 1923 bruges fortsat af tusindvis af skibe verden over.
Virksomhedens hovedaktivitet består i at udvikle, producere, sælge og installere ventiler og cylindersmøreapparater.
Virksomheden varetager selv al produktudvikling og produktion ligesom den designer opsætningen af cylindersmøringssystemerne og står for installation og service.
Miljø
I de senere år har skibsfartens skærpede fokus på miljø og brændstofreduktioner i skibsfarten med bl.a. slowsteaming betydet, at Hans Jensen Lubricators for alvor er vendt tilbage til nybygningsmarkedet.
Det skyldes, at den nye generation af super- og ultra-langslags 2-takts hovedmotorer, som er optimerede til netop reduceret servicefart, stiller skærpede krav til cylindersmøringen. Et speciale, Hans Jensen Lubricators gennem flere år har forfinet via den såkaldte SIP-teknologi, der er en forkortelse af Swirl Injection Principle. Dette betyder, at ventilen forstøver olien og bruger den såkaldte scavenging air (en slags roterende udstødningsgas), til at placere olien på cylindervægen for derved at minimere forbruget.
Sidenhen har Hans Jensen Lubricators også udviklet et elektronisk styret cylindersmøreapparat, der er udviklet til de moderne motorer.

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Skoleskibet 'Danmark' vil afsted igen til juni

Danske Rederier vil have åbne grænser eller mere hjælp

Marstal lancerer ny uddannelse som færgenavigatør

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Nyhedsbrev

8.588 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Danske Maritime vil fastholde hjælp til handlingslammede virksomheder

Mange maritime virksomheder er ikke lukkede, de er bare handlingslammede, og derfor er det er farligt at udfase hjælpepakker for hurtigt, lyder det fra Danske Maritime

Online Avis Arkiv

Ny bestyrelse på plads i Danske Rederier

Henriette H. Thygesen valgt som ny næstformand efter generalforsamling afholdt online

DP World overgiver sig til Mærsks blockchain-platform

11 organisationer stiller borgerforslag: Stop oliejagt i Nordsøen

Det Blå Danmark sammen om ny klynge

Ny klynge vil arbejde for dansk bæredygtighed, logistik og innovation til søs

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Seks ud af 10 danske redere forventer nedgang

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Tyske turister sikrer fuld drift på Rømø-Sild

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Plus

Wavefoil-finner sparer olie på færøsk færge

Finnestabilisatorers reducering af vertikale bevægelser i modgående sø har vist sit værd på vejrudsat færgerute på Færøerne

Northern Offshore indtager US-marked med nyt partnerskab

Maersk Drilling ser ingen bedring i nær fremtid

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Plus

Står for logistikken bag vind-teknikernes sikkerhedsudstyr

Fra havnen i Esbjerg sikrer Helippe, at teknikere på havmøllerparker i hele Nordeuropa altid har optimal personligt sikkerhedsudrustning

Galleri: Nu sejler 'Copenhagen' med rotorsejl

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Siemens Simatic Drive Based Controller

Technoflex Koblinger

30.000 brugere over hele verden

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

AutoCAD: Gode muligheder for opgradering af kompetencerne

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

MarineShaft A/S udvider værkstedet

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Applied Kompressor

SEACAT - Schmeding melder "Business as usual" - næsten

Smart Termisk lommekamera FLIR C5 med Wi-Fi og gratis Cloud

WiFi temperatur alarm

Danskproducerede pakninger og tætninger i teknisk gummi

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Send til en kollega

0.156