23948sdkhjf

H. J. Lubricators øger salget i vanskeligt marked

| Af Lars Løcke | Tip redaktionen om en historie

Regnskabsåret var fyldt med problemer, men endte alligevel med solid fremgang på bundlinjen. Sådan lyder historien bag Hans Jensen Lubricators årsregnskab for 2017/2018

Overskuddet efter skat endte på 16,4 millioner kroner, en fremgang på op imod 20 pct. i forhold til regnskabsåret 2016/2017.

Fremgangen kommer, selv om Hans Jensen Lubricators ifølge ledelsesberetningen har oplevet et vanskeligt marked for sine produkter, der bruges til smøring af totaktsmotorer om bord på skibe.

De internationale fragtrater har været trykket af overkapacitet. Samtidig har oliepriserne været stigende.

Dette ondskabsfulde miks har betydet mindsket indtjening hos rederierne, der skal aftage Hadsund-virksomhedens smøremidler og dermed i sidste instans er dens kunder.

Solgte mere på trods af krise
På trods af rederiernes faldende købekraft er det lykkedes for Hans Jensen Lubricators at øge salget af sine smøremidler. Dette tilsyneladende paradoks forklarer ledelsen med ”et konkurrencedygtigt produktprogram”.
Virksomheden er i ordets fulde betydning international. Eksportandelen er på 100 procent, det vil sige, at hele salget lander uden for landets grænser.
Hans Jensen Lubricators er ejet af Rasmus Hans Jensen og Hans Peter Jensen gennem holdingselskaber.
De to ejere trækker et aktieudbytte på i alt 16 millioner kroner ud af virksomheden i tilknytning til årsregnskabet for 2017/2018.
Hans Jensen Lubricators hidtidige bestyrelsesformand døde i 2018. Efterfølgende trådte Hans Peter Jensen ud af virksomhedens direktion for at blive ny bestyrelsesformand.

Gammel virksomhed
Det var en opfordring fra motorfabrikken B&W på Christianshavn, der omkring 1923 for alvor satte gang i udviklingen af et såkaldt cylindersmøreapparat til at kontrollere indsprøjtningen af olie i cylinderen på en skibsmotor.
Det skete på Kastrupvej i København, hvor maskinmester Hans Peter Jensen holdt til i sit værksted. I nærheden af det sted, hvor Københavns Lufthavn ligger i dag, havde han fået banket en fornuftig forretning op omkring reparation og vedligeholdelse af blandt andet vandingsanlæg for gartnerier og landbrug.
Han kom dog i kontakt med den store danske motorfabrik, som bad Hans Jensen om at udvikle cylindersmøreapparatet, fordi B&W havde behov for separat cylindersmøring på nogle af de 2-takts-motorer, som virksomheden fremstillede til brug for de stadig større skibe, som blev bygget på Københavns store værft.
4. generation
I mellemtiden er B&W-navnet forsvundet ligesom der ikke længere produceres 2-takts-motorer på dansk territorium.
Til gengæld eksisterer Hans Peter Jensens virksomhed fortsat.
Den hedder Jensen Lubricators og i dag er det Jensen af fjerde generation efter grundlæggeren, der varetager ejerskabet af virksomheden, som i mellemtiden har flyttet hovedkvarter og produktion til Hadsund.
Det smøreapparat, hvis hovedprincipper blev udviklet i 1923 bruges fortsat af tusindvis af skibe verden over.
Virksomhedens hovedaktivitet består i at udvikle, producere, sælge og installere ventiler og cylindersmøreapparater.
Virksomheden varetager selv al produktudvikling og produktion ligesom den designer opsætningen af cylindersmøringssystemerne og står for installation og service.
Miljø
I de senere år har skibsfartens skærpede fokus på miljø og brændstofreduktioner i skibsfarten med bl.a. slowsteaming betydet, at Hans Jensen Lubricators for alvor er vendt tilbage til nybygningsmarkedet.
Det skyldes, at den nye generation af super- og ultra-langslags 2-takts hovedmotorer, som er optimerede til netop reduceret servicefart, stiller skærpede krav til cylindersmøringen. Et speciale, Hans Jensen Lubricators gennem flere år har forfinet via den såkaldte SIP-teknologi, der er en forkortelse af Swirl Injection Principle. Dette betyder, at ventilen forstøver olien og bruger den såkaldte scavenging air (en slags roterende udstødningsgas), til at placere olien på cylindervægen for derved at minimere forbruget.
Sidenhen har Hans Jensen Lubricators også udviklet et elektronisk styret cylindersmøreapparat, der er udviklet til de moderne motorer.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Det tog 30 minutter før ‘Viking Sky’s ankre fik fat

Tiden på broen efter det totale blackout på krydstogtskibet ‘Viking Sky’ var nervepirrende, skriver Sysla

Plus

Analyse: Tæt på katastrofe - her er de ubesvarede spørgsmål

Med Viking Sky var det tæt på den helt store katastrofe - forløbet rejser en række indtil videre ubesvarede spørgsmål om sikkerheden om bord på skibet

Plus

Forår i Grønland er en kamp mod isen

De lukker ruterne nord for Sisimiut i december, når isen bliver for tæt, og de åbner dem tidligst i marts - det skete i sidste uge. RAL’s driftschef fortæller her om udfordringer ved is-sejlads

Ni blev reddet op af havet nær ‘Viking Sky’

Plus

Samarbejdet med Eimskip ændrer RAL-flåden

Plus

Gammel Thyborøn-færge solgt til videre drift

’Kanalen II’ undgår ophugning efter videresalg til specialrederi og en fremtid som stores/supply-fartøj i Storebælt

Nyhedsbrev

Norsk krydstogtskib er nået i havn

Efter en dramatisk weekend for passagerne på krydstogtskibet "Viking Sky", er de nu sikkert i havn

Online Avis Arkiv
Plus 1

Torm i Afrika: Der blev slået rekorder, men til sidst overtog Mærsk det hele

I anden del om Torms linjeaktiviteter mellem USA og Afrika beskriver Michael Brauner Clausen, hvordan Torms linjeaktiviteter udviklede sig frem til 2002, hvor alle aktiviteterne blev overtaget af Maersk Sealand – derefter var det slut på en storslået epoke

Krydstogtskib slæbes mod havn: Pause i evakuering

Redningshelikoptere ophører med at fragte passagerer af krydstogtskibet Viking Sky, mens skibet føres i havn

1

Passagerer evakueres fra nødstedt krydstogtskib i Norge

Et krydstogtskib, der er fanget i hårdt vejr ud for Norges kyst, har sendt et nødopkald ud.

Plus

Nyudviklet stabilisatorsystem modvirker stampebevægelser

Norske Wavefoil skal mindske bunkerforbruget og øge komforten på færøsk færge

Plus

Mærsk sender flere skibe til ophug i Alang

Containerskibene ’Thomas Mærsk’ og ’Clara Mærsk’ er solgt til ophugning i Alang. Dermed har Mærsk i alt sendt ni skibe til indiske beachingværfter siden 2016

Plus

Nye ansigter hos Dan-Bunkering i Dubai

Første X-Bow-cruiser med vand under kølen

På jagt efter Nordsøens skibsvrag

Skibet ’Vina’, der er ejet af JD-Contractor, er sejlet ud på årets første ekspedition for Sea War Museum Jutland. Målet er at registrere skibsvrag i Nordsøen

Plus

CMP angribes for udsagn om pladsmangel

Cowi-rapport peger på, at man kan halvere NOx-emissionerne ved etablering af landstrøm til krydstogtskibe i Københavns Nordhavn. CMP afviser, at Langeliniekaj har den fornødne plads - også selv om at selve anlægget kan placeres andetsteds

Plus

MAN ombygger stort containerskib til LNG-drift

Efter Wes Amelie-projektet for to år siden, er LNG-retrofit af et stort totakts-maskineri nu på programmet i 2020

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
'Mette Maersk' får madolie i tanken

I et nyt forsøg skal 'Mette Maersk' sejle til Shanghai og retur på 20 pct. biobrændsel

General cargo-skib kæntrer i Iransk havn

Esbjerg Havn gik tilbage i jubilæumsår

EU-professor: Ny udsættelse af brexit kan ikke udelukkes

Selv om EU's ledere er blevet enige om nye brexit-datoer, betyder det ikke, at de holder, mener EU-professor

Nu vil Københavns borgmester have landstrøm

Spildt masterplan koster 2018-overskud i Kolding Havn

Trods en ny omsætningsrekord kom Kolding Havn ud af 2018 med det første underskud i nyere tid. Årsagen er byrådets beslutning om at lukke havnen, forklarer direktør

Semco Maritime vinder Tyra-ordre

Plus

Aalborgs havnechef runder 60 år

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Tidligere Samskip-CEO ny COO hos Wrist

Plus

National regulering vil betyde havnelukninger

Plus

Fregatten Jylland får ny kaptajn

Hollændere på vej ind i Mærsk-bestyrelse

Hvide Sande Shipyard åbner ny afdeling

Scandlines-CEO fylder rundt

RAL's COO stopper efter 25 år

VIDEO: Se hele hævningen af 'Helge Ingstad' på et kvarter

'Helge Ingstad' er kommet hjem til flådebasen

DFDS-direktør på plads i grøn alliance

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvordan går leverandørstyring og bæredygtighed hånd i hånd?

Enkel integration af små nyttige tools i din Siemens HMI-konfiguration

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hatecke GmbH

Børneinstitutioner hitter som samlesæt

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Siemens: Motorgear med reluktansmotor, bedre end IE4

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Roxtec' nye brandlaboratorium har mere end fordoblet kapaciteten

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Gummipakninger og tætninger til alle formål

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvide solceller til administrationsbygning

Grundfos køber WATS Test Data Management platform

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

Undgå driftsforstyrrelser i hydrauliske systemer!

Visualiserer dit BIM-design i VR - Twinmotion seminar d. 25/4

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Prevas udvikler nyt software framework til testsystemer

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

Sæsonen står for døren!

Sitop 6200 - ny serie af strømforsyninger fra Siemens

Send til en kollega

0.201