23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

National regulering vil betyde havnelukninger

Flere aspekter af ekspertudvalgets anbefalinger til en ny havnelov peger i retning af, at store havne bliver større, mens mindre havne må lade livet
























Fårene fra bukkene













Byudviklingen kommer

















Flere brancheorganisationer efterlyser en national regulering af havnesektoren, der skal sikre, at lokale byråd ikke uden videre kan lukke havne, der spiller en rolle i den nationale forsyningssikkerhed. Det vil skubbe til den konsolidering, der er i gang i havnesektoren, og som Søfart omtalte for nogle uger siden, mener Michael Svane, branchedirektør i Dansk industri Transport. - Konsolidering er ikke fremmed for sektoren. Det er jo en udvikling, der er på vej, siger han. Michael Svane ser gerne, at man fra nationalt hold udpeger 12-15 havne, der er forbundet med så store nationale interesser, at de skal sikres mod at måtte vige havnearealer til fordel for kommunale byudviklingsprojekter. - En tidligere transportminister talte om havnenes superliga. Det er typisk havne, der har brug for statslige investeringer for at styrke den bagvedliggende infrastruktur, siger han. Det betyder, at den nationale havneinfrastruktur opbygges omkring et begrænset antal store spillere, der så at sige får hjælp til at blive endnu større. Det betyder samtidig, at mindre havne, der ikke udpeges fra nationalt hold, må gøre op med sig selv, hvad fremtiden skal bringe. For en anden af udvalgets anbefalinger er, at havne skal omdannes til dobbelte aktieselskaber, hvilket skal sikre, at varetagelse af offentlige opgaver og havnenes øvrige kommercielle aktiviteter adskilles. Denne konstruktion kan være "unødig byrdefuld og forretningsmæssig unødvendig" for mindre havne, fremgår det af anbefalingerne. I stedet skal disse havne så organiseres som kommunale havne med grænser for gældsstiftelse med mere, hvilket vil svække deres konkurrenceevne internt i Danmark. En konsolidering som følge af ekspertudvalgets anbefalinger er et naturligt næste skridt i forhold til igangværende udvikling i sektoren. - Vi kigger ind i et billede, hvor flere havnearealer tages ud af havnebrug, siger Michael Svane. Han har ikke noget imod, at havne lukkes helt eller delvist grundet kommunal byudvikling. - Vi er ikke dem, der hænger os fast i et nedlagt siloanlæg. Selvfølgelig skal der byudvikles, siger han. For ham handler det primært om at sikre forsyningssikkerheden, og det sker via en større grad af sikkerhed og investering omkring de store havne.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.12