23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Udflagning afværget i sidste øjeblik

Horsens-rederiet Ziton glæder sig over, at DIS-ordningen nu udvides til offshore-skibe. Alternativet havde været udflagning, fastslår direktør
































Appetit på ekspansion



























Flest danske søfolk



























Svært at finde danske dæksfolk













Det danske rederi Ziton driver en flåde bestående af tre jackup-fartøjer, som er bygget til at servicere offshore-vindindustrien. De tre skibe - ’Wind Server, ’Wind Pioneer’ og ’Wind’ - beskæftiger tilsammen omkring 80 søfolk og sejler alle under dansk flag. Men indtil for nylig var der intense overvejelser i rederiets hovedkontor i Horsens om at udflage hele flåden til et mere konkurrencedygtigt skibsregister. Overvejelserne stoppede imidlertid brat, da EU-Kommissionen i sidste uge valgte at blåstemple Folketingets beslutning fra sidste forår om at udvide DIS-ordningen med offshore-skibe. Dermed bliver søfolk på specialskibe i offshoresektoren i lighed med andre søfolk i DIS fritaget for indkomstskat og kan komme på nettoløn - i folkemunde kaldet sømandsskat. - Det er jo rigtig gode nyheder, at vi har fået denne her gråzone inden for DIS ryddet af vejen, siger Thorsten Jalk, adm. direktør for Ziton. Han tilføjer: - Det er helt klart, at for os der skal foretage investeringer fremadrettet, giver det ro på bagsmækken til at kunne fortsætte med at sejle under dansk flag. - Det er også med til at understøtte offshore-vindindustrien herhjemme, hvor det er vigtigt, at vi fortsat kan være med til at konkurrere på lige vilkår med de omkringliggende flagstater. Ziton er et relativt nyt rederi, som blev udskilt fra Dansk Bjergning og Bugsering i 2007 med købet af det første fartøj, ’J/U Wind’. Siden har rederiet, hvis hovedaktionær er kapitalfonden BWB Partners, haft kraftigt vokseværk. I de første tre kvartaler af 2018 nåede omsætningen ca. 270 mio. kr. Og med udsigt til massiv vækst i offshore-vindmarkedet de kommende år, både i Europa og på fjernere markeder som Asien og USA, har Ziton appetit på ekspansion. - Vi har kig på at udvide vores tonnage, og jeg skal da ærligt indrømme, at vi har haft afsøgt mulighederne for at lægge dem under andre flag, netop på grund af usikkerheden om DIS-ordningen. Men for mig personligt er jeg glad for, at vi kan forblive under dansk flag. Det giver anerkendelse også ude omkring i verden, fordi man ved, at det danske flag er et kvalitetsflag, siger Thorsten Jalk. Han oplyser, at rederiet blandt andet overvejede det tyske skibsregister som en mulighed. - Vi havde faktisk allerede afsøgt både UK og Tyskland som muligheder. UK gik vi hurtigt fra pga. Brexit og den usikkerhed, der er omkring det. Men Tyskland kunne meget vel have været en løsning at flage skibene ud til. Så det er fint og rettidig omhu, at vi nu har fået DIS-ordningen på plads, siger direktøren. Omkring 60 af søfolkene hos Ziton er danske, mens resten hovedsagelig er polakker. Virksomheden beskæftiger også en del mølleteknikere, som typisk hentes fra Storbritannien og Portugal, oplyser direktøren. - Vi har en meget stor dansk besætning - som nogle af de få efterhånden - og vi er faktisk også rigtig glade for at kunne bibeholde dem, så man ikke på grund af konkurrencen bliver tvunget til at skulle skifte til andre landes søfolk, siger Thorsten Jalk. Ændringen af DIS-ordningen åbner mulighed for, at offshore-rederier kan hyre søfolk, der arbejder på dansk sokkel i længere tid, uanset de søfarendes bopæl. Hos Ziton har man dog ikke taget stilling til den mulighed endnu, oplyser direktøren. - Nu skal vi se, hvordan det udmøntes i praksis, men som udgangspunkt lønner vi folk efter kvalifikationer og ikke efter, hvilket land de kommer fra. - Vi driver jo en specialfart, og det er ikke sådan, at vi bare kan påmønstre nye folk i hver havn. Det kræver en stor grad af specialisering at arbejde på den her type skibe. Også fordi vi har så mange kunder om bord på vores skibe, skal tingene fungere, og der skal være en stor grad af erfaring hos besætningen, siger han. Mens der tidligere var kamp om arbejdskraften, har krisen i olie- og gassektoren i de senere år gjort det nemmere for Ziton at skaffe folk, fortæller Thorsten Jalk. - Grunden til at vi ikke udelukkende har danske søfolk er, at dæksbesætningen er rigtig svær at finde blandt danske søfolk i dag. - På officerssiden - maskinmester og navigatør - har vi stadig, et fornuftigt rekrutteringsgrundlag. Men det bliver sværere og sværere, for mange, som tager en maskinmester- eller navigatøruddannelse, går i land hurtigere, end de måske gjorde førhen. Det gør det også vigtigt, at vi støtter op omkring, at der stadig uddannes søfolk i Danmark, lyder det fra Zitons topchef.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.11