Mærsk-direktør om scrubbere: Tåbeligt
Selv om Mærsk vil investere 263 mio. dollars i scrubbere skal det ikke tolkes derhen, at virksomheden er begejstret for teknologien
I det netop offentliggjorte regnskab fra A.P. Møller-Mærsk fremgår det, at Mærsk vil investere 263 mio. dollars i scrubbere til retrofit i den eksisterende flåde. Men investeringen kommer uden den store begejstring fra topledelsen. - Vi driver mere end 760 containerskibe i flåden, og selv om 263 mio. dollars lyder som en stor investering, så vil det fortsat være tilfældet, at langt over 90 pct. af vores skibe skal sejle på lavsvolvs-brændstof efter 2020. Når vi foretager investeringen hænger det sammen med, at vi skal være med på teknologien og gøre os vores erfaringer, sagde Søren Skou under morgenens pressemøde. Mærsk vil altså spille på alle heste og danne sig et overblik over driftserfaringerne med scrubbere i skorstenen til rensning af udstødningsrøgen. - Man kan ikke tolke det som et strategiskift. Scrubbere er et virkeligt tåbeligt koncept al den stund, at teknologien industrialiserer en forureningsproces, hvilket ikke er særlig smart. I dag sender man svovlforureningen op i luften. Og med scrubbere vil man så opsamle svovlforureningen og i stedet lede den ud i vandet, sagde Søren Skou under pressemødet. Han fortsætter: - Så længe vi ikke kender priserne på lavsvovlsolien efter 2020, vil vi gøre os vores erfaringer. Det bliver vi nødt til. De priser på lavsvovlsbrændstof som vi kender i dag betyder, at en scrubber bliver tilbagebetalt meget hurtigt. Hvis dette prisniveau fastholdes, er det klart, at scrubber vil være noget vi skal se på. Men vi tror ikke på, at det nuværende prisniveau vil fortsætte efter 2020.