Danmark i front
Det bliver de små skibsklasser, der kommer til at udbrede brugen af autonome styringsteknologier i større målestok. Sådan lyder forudsigelsen fra Peter H. Holm, der er europæisk direktør i techvirksomheden Sea Machine Robotics. - Der findes på nuværende tidspunkt situational awareness-produkter på markedet til mindre arbejdsfartøjer og til fritidssejlere. Du kan altså købe et fartøj, der kan navigere selvstændigt og reagere på omgivelserne, og hvor driften kan overvåges fra et andet sted end broen, forklarer Peter H. Holm fra techvirksomheden Seamachines. - En logisk udvikling al den stund, at de små fartøjer ikke i samme omfang er bundet op på internationale regelsæt, forklarer Peter H. Holm. I USA har Sea Machines Robotics således leveret fjernstyrede arbejdsfartøjer til virksomheder, der arbejder med at bekæmpe olieforurening til havs. - Det er jo også naturligt, at det er mindre arbejdsfartøjer, der skal indsættes i farlige situationer, hvor man hurtigst vil se en fordel i at bruge teknologier til såvel fjernstyret som autonom drift, forklarer Peter H. Holm. Herhjemme har det fynske Tuco-værft i en længere periode arbejdet med teknologier til fjernstyret og autonom drift. - Vi er glade for at kunne introducere fjernstyret og autonom drift som en mulighed i alle vores ProZero-fartøjer, forklarer Jonas Pedersen, Tuco Marine. - Vi har naturligvis fulgt udviklingen og markedernes interesse for de ubemandede fartøjer. Øget digitalisering og Automatisering gør sin entre i alle markeder i dag, og da vi har et fokus på at være helt fremme i udviklingen har det været helt naturligt at gå i samarbejde med Sea Machines. I november 2017 præsenterede Tuco Marine således et demonstrationsfartøj, der kunne styres fra land, for offentligheden. Det var et brandslukningsfartøj, der både kunne styres fra land, men også have autonome styringsteknologier til automatisk at navigere og undvige forhindringer. Denne type sælges i dag til de tre sektorer offshore, workboats og defence.