23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Hapag-Lloyd vil konvertere 15.000 TEU-skib til LNG

Som de første i verden vil det tyske containerrederi Hapag-Lloyd retrofitte et containerskib i 15.000 TEU-klassen til LNG-drift. 

Der er tale om 2014-byggede 'Sajir', der ligesom sine 16 søsterskibe er forberedt til retrofit. Kontrakten på ombygning blev underskrevet sidste uge med Hudong Zhonghua Shipbuilding Group. Arbejdet skal ske i forbindelse med ophold hos Huarun Dadong-værftet i Shanghai.

Her vil skibets eksisterende hovedmotor blive konverteret til en dual fuel-motor, der enten kan køre på LNG eller low-sulphor fuel oil (LSFO), der er tænkt som backup. 

- Ved at konvertere Sajir vil vi blive det første rederi i verden til at retrofitte et containerskib af denne størrelse til LNG, siger Hapag-Lloyds direktør for fleet management i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Igennem pilotprojektet håber vi på at tilegne os erfaringer til fremtidig brug og bane vejen for, at store skibe kan blive retrofittet til at bruge dette alternative brændstof.

Hapag-Lloyd forventer, at overgangen til LNG kan reducere 'Sajir's CO2-udslip med 15-30 pct. Udledningen af svovl og partikler vil blive reduceret med mere end 90 pct. 

Læs også: Reder om overgang til LNG: Gør det nu bare!

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.157