23948sdkhjf

Danmarks hurtigst voksende rederi har appetit på flere skibe

Efter to år med et hæsblæsende opkøbsprogram er Danmarks sandsynligvis hurtigst voksende rederi, Navigare Capital Partners, nu oppe på at eje 14 skibe i vidt forskellige segmenter. Vil topchef Henrik Ramskov fortsætte opkøbsbølgen eller det tid til at træde på bremsen?
Det begyndte med købet af to brugte MR-tankere i 2017, men har siden udviklet sig til Danmarks sandsynligvis mest vidtfavnende rederigruppe.

Navigare Capital Partners er formelt set mere en kapitalfond end et traditionelt rederi. Sammen med medlemmer af Mærsk-familien har Pension Danmark, Danica og Lægernes Pension skudt ca. 3 mia. kr. i fonden, der over en tiårig periode skal købe og sælge skibe for dermed at sikre fondens investorer et attraktivt afkast.

Ca. to år efter etableringen er flåden vokset til 14 skibe inden for segmenterne råolie, produkttank, LNG-transport, tørlast og container.

I en samtale med Søfart forklarer topchef Henrik Ramskov:

- Vi betegner os selv som segment-agnostikere. Vi analyserer segmenterne på kryds og tværs, og finder frem til lige præcis det segment, den skibsstørrelse og det kontrakt-potentiale, som samlet set giver det bedste potentielle afkast henover den kommende årrække. Derfor er det helt naturligt, at vi fordeler vores investeringer over mange forskellige segmenter.

Høj vækst
Man kommer næppe galt afsted, hvis man påstår, at Navigare dermed både er Danmarks hurtigst voksende rederi samt derudover dét rederi i landet, der spænder sine aktiviteter over suverænt flest segmenter i shipping. Navigare har samtidig bragt dansk shipping tilbage i råolie-segmentet, hvor rederierne ellers har været fraværende siden A.P. Møller-Mærsk solgte sin flåde af råolie-supertankere til Euronav i 2014.

Senest kom det så frem, at selskabet har investeret i et LNG-skib i form af en nybygning fra et værft i Sydkorea.

Jeres investorer har skudt ca. 3 mia. kr. i fonden, og I har haft travlt med at købe skibe. Er pengene brugt?

- Vi har investeret en væsentlig del af den kapital som investorerne gav tilsagn om, da fonden startede. Men vi kigger stadig på flere mulige investeringer.

Jeres første investering var i to fem år gamle MR-produkttankere, som I købte fra det italienske rederi LGR for 48 mio. dollars. Har dette indtil videre været en god investering?

- Vi synes, at vi købte to gode skibe på et fornuftigt tidspunkt. Vi forventer at have skibene et stykke tid endnu, men indtil videre har investeringen udviklet sig fornuftigt.

2020-perspektiv
Lige som stort set alle andre i rederibranchen kigger også Henrik Ramskov og hans medarbejdere frem mod 2020, hvor nye og skrappere krav til svovlindholdet i skibenes udstødningsrøg træder i kraft.

- Det er helt klart, at konsekvenserne af 2020-reglerne er én af de ting, der spiller ind i vores overvejelser, når vi investerer. Vores strategi hviler på, at vi investerer i nyere skibe med moderne teknologi. Vi forventer afgjort, at der kommer til at ske en form for ’oprydning’ i den globale flåde, når 2020-svovlkravne træder i kraft, og hvor et antal ældre skibe nok vil blive skrottet, fordi rederne vurderer, at de ikke er brændstofeffektive nok, og at det ikke kan betale sig at installere scrubber om bord på skibet, siger Henrik Ramskov.

Navigare Capital Partners indregistrerede syv skibe i Dansk Internationalt Skibsregister i 2018 og var dermed kun slået af Maersk blandt de rederier, der flagede flest skibe ind under Dannebrog i løbet af året.

Mere vækst
Man hvor mange skibe skal Navigare Capital Partners egentlig have?

- Det er da klart, at vi fortsætter med at kigge på vores pipeline for at vurdere, om vi har det rette mix af skibe de forskellige segmenter, siger Henrik Ramskov.

Han fortsætter:

- Vi forventer, at de kommende investeringer vil blive indenfor de segmenter som vi allerede har investeret i. Vi har en fornuftig base på tværs af segmenterne, så i 2019 kommer vi til at bruge en del kræfter på at analysere, hvordan tingene vil udvikle sig i de forskellige segmenter efter 2020 og på den lidt længere bane. Vi er naturligvis ikke immune for, at aktuelle begivenheder som f.eks. en handelskrig mellem Kina og USA kan påvirke værdien af vores investeringer, men vores tiårige tidsperspektiv - og de lange charterkontrakter, som vores skibe sejler på, er alligevel så tilpas langt, at vi mener, at vi kan fokusere på de lidt mere langsigtede og strukturelle udviklinger inden for de forskellige segmenter. Dette vil være vores højeste prioritet i 2019, og hvis disse analyser åbner vores øjne for nogle lukrative muligheder, så vil jeg da ikke afvise, at der kommer nye investeringer i 2019 også.

Kommer I til at lave de første frasalg i 2019?
- Det ligger nok ikke lige for. Vi har jo købt vores skibe og placeret dem på relative lange kontrakter. Vi kan naturligvis godt sælge dem midt i kontraktperioden, men vi har p.t ikke nogle specifikke planer.

10.000 teu
Når Navigare Capital Partners f.eks. vælger at investere i tre nyere neopanamax-skibe med en kapacitet på 10.000 teu, er det ikke blot ud fra en analyse om, at skibene skal kunne sælges igen med gevinst efter en årrække.

En stor del af forretningsmodellen hviler på, at skibene skal kunne lejes ud på givtige charterkontrakter, for containerskibenes vedkommende til den franske containergigant og Maersk Line-rival, CMA CGM.

- Vores analyse i containersegmentet bygger blandt andet på segmenter som vi ser som værende alsidige i forhold til hvilke ruter og rederier, som disse skibe vil kunne være interessante for i fremtiden, Der er fortsat mere end to år tilbage af kontrakten, og vi er sikre på, at 10.000 teu-klassen vil være attraktiv på den lange bane også. Det er en fleksibel størrelse, der kan sættes ind på mange ruter og kan anløbe en række havne.

Kunne I finde på at investere i de helt store containerskibe på mere end 20.000 teu?

- Nej. Det ville blive alt for stort for os, og denne type skibe bliver typisk betragtet som en kerneaktivitet hos containerrederierne, og derfor en skibstype, som de selv vil eje.

FAKTA: NAVIGARE CAPITAL PARTNERS
Ejet af fem partnere, hvor topchefen i A.P. Møller Holding, Robert Mærsk Uggla, sidder på den største bid. Herudover har pensionsselskaberne PensionDanmark, Danica og Lægernes Pension skudt penge i fonden.

Selskabet har hovedkvarter i Hellerup og beskæftiger 12 fuldtidsansatte.

Management-team’et består af en række erfarne shipping- personer med relevant baggrund og erfaring fra bl.a. Maersk

Henrik Ramskov var tidligere CEO i det af Stadil-familien ejede projektlast-rederi Thorco. Før dette var han COO i Maersk Tankers.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094