23948sdkhjf

Danmarks hurtigst voksende rederi har appetit på flere skibe

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Efter to år med et hæsblæsende opkøbsprogram er Danmarks sandsynligvis hurtigst voksende rederi, Navigare Capital Partners, nu oppe på at eje 14 skibe i vidt forskellige segmenter. Vil topchef Henrik Ramskov fortsætte opkøbsbølgen eller det tid til at træde på bremsen?

Det begyndte med købet af to brugte MR-tankere i 2017, men har siden udviklet sig til Danmarks sandsynligvis mest vidtfavnende rederigruppe.

Navigare Capital Partners er formelt set mere en kapitalfond end et traditionelt rederi. Sammen med medlemmer af Mærsk-familien har Pension Danmark, Danica og Lægernes Pension skudt ca. 3 mia. kr. i fonden, der over en tiårig periode skal købe og sælge skibe for dermed at sikre fondens investorer et attraktivt afkast.

Ca. to år efter etableringen er flåden vokset til 14 skibe inden for segmenterne råolie, produkttank, LNG-transport, tørlast og container.

I en samtale med Søfart forklarer topchef Henrik Ramskov:

- Vi betegner os selv som segment-agnostikere. Vi analyserer segmenterne på kryds og tværs, og finder frem til lige præcis det segment, den skibsstørrelse og det kontrakt-potentiale, som samlet set giver det bedste potentielle afkast henover den kommende årrække. Derfor er det helt naturligt, at vi fordeler vores investeringer over mange forskellige segmenter.

Høj vækst
Man kommer næppe galt afsted, hvis man påstår, at Navigare dermed både er Danmarks hurtigst voksende rederi samt derudover dét rederi i landet, der spænder sine aktiviteter over suverænt flest segmenter i shipping. Navigare har samtidig bragt dansk shipping tilbage i råolie-segmentet, hvor rederierne ellers har været fraværende siden A.P. Møller-Mærsk solgte sin flåde af råolie-supertankere til Euronav i 2014.

Senest kom det så frem, at selskabet har investeret i et LNG-skib i form af en nybygning fra et værft i Sydkorea.

Jeres investorer har skudt ca. 3 mia. kr. i fonden, og I har haft travlt med at købe skibe. Er pengene brugt?

- Vi har investeret en væsentlig del af den kapital som investorerne gav tilsagn om, da fonden startede. Men vi kigger stadig på flere mulige investeringer.

Jeres første investering var i to fem år gamle MR-produkttankere, som I købte fra det italienske rederi LGR for 48 mio. dollars. Har dette indtil videre været en god investering?

- Vi synes, at vi købte to gode skibe på et fornuftigt tidspunkt. Vi forventer at have skibene et stykke tid endnu, men indtil videre har investeringen udviklet sig fornuftigt.

2020-perspektiv
Lige som stort set alle andre i rederibranchen kigger også Henrik Ramskov og hans medarbejdere frem mod 2020, hvor nye og skrappere krav til svovlindholdet i skibenes udstødningsrøg træder i kraft.

- Det er helt klart, at konsekvenserne af 2020-reglerne er én af de ting, der spiller ind i vores overvejelser, når vi investerer. Vores strategi hviler på, at vi investerer i nyere skibe med moderne teknologi. Vi forventer afgjort, at der kommer til at ske en form for ’oprydning’ i den globale flåde, når 2020-svovlkravne træder i kraft, og hvor et antal ældre skibe nok vil blive skrottet, fordi rederne vurderer, at de ikke er brændstofeffektive nok, og at det ikke kan betale sig at installere scrubber om bord på skibet, siger Henrik Ramskov.

Navigare Capital Partners indregistrerede syv skibe i Dansk Internationalt Skibsregister i 2018 og var dermed kun slået af Maersk blandt de rederier, der flagede flest skibe ind under Dannebrog i løbet af året.

Mere vækst
Man hvor mange skibe skal Navigare Capital Partners egentlig have?

- Det er da klart, at vi fortsætter med at kigge på vores pipeline for at vurdere, om vi har det rette mix af skibe de forskellige segmenter, siger Henrik Ramskov.

Han fortsætter:

- Vi forventer, at de kommende investeringer vil blive indenfor de segmenter som vi allerede har investeret i. Vi har en fornuftig base på tværs af segmenterne, så i 2019 kommer vi til at bruge en del kræfter på at analysere, hvordan tingene vil udvikle sig i de forskellige segmenter efter 2020 og på den lidt længere bane. Vi er naturligvis ikke immune for, at aktuelle begivenheder som f.eks. en handelskrig mellem Kina og USA kan påvirke værdien af vores investeringer, men vores tiårige tidsperspektiv - og de lange charterkontrakter, som vores skibe sejler på, er alligevel så tilpas langt, at vi mener, at vi kan fokusere på de lidt mere langsigtede og strukturelle udviklinger inden for de forskellige segmenter. Dette vil være vores højeste prioritet i 2019, og hvis disse analyser åbner vores øjne for nogle lukrative muligheder, så vil jeg da ikke afvise, at der kommer nye investeringer i 2019 også.

Kommer I til at lave de første frasalg i 2019?
- Det ligger nok ikke lige for. Vi har jo købt vores skibe og placeret dem på relative lange kontrakter. Vi kan naturligvis godt sælge dem midt i kontraktperioden, men vi har p.t ikke nogle specifikke planer.

10.000 teu
Når Navigare Capital Partners f.eks. vælger at investere i tre nyere neopanamax-skibe med en kapacitet på 10.000 teu, er det ikke blot ud fra en analyse om, at skibene skal kunne sælges igen med gevinst efter en årrække.

En stor del af forretningsmodellen hviler på, at skibene skal kunne lejes ud på givtige charterkontrakter, for containerskibenes vedkommende til den franske containergigant og Maersk Line-rival, CMA CGM.

- Vores analyse i containersegmentet bygger blandt andet på segmenter som vi ser som værende alsidige i forhold til hvilke ruter og rederier, som disse skibe vil kunne være interessante for i fremtiden, Der er fortsat mere end to år tilbage af kontrakten, og vi er sikre på, at 10.000 teu-klassen vil være attraktiv på den lange bane også. Det er en fleksibel størrelse, der kan sættes ind på mange ruter og kan anløbe en række havne.

Kunne I finde på at investere i de helt store containerskibe på mere end 20.000 teu?

- Nej. Det ville blive alt for stort for os, og denne type skibe bliver typisk betragtet som en kerneaktivitet hos containerrederierne, og derfor en skibstype, som de selv vil eje.

FAKTA: NAVIGARE CAPITAL PARTNERS
Ejet af fem partnere, hvor topchefen i A.P. Møller Holding, Robert Mærsk Uggla, sidder på den største bid. Herudover har pensionsselskaberne PensionDanmark, Danica og Lægernes Pension skudt penge i fonden.

Selskabet har hovedkvarter i Hellerup og beskæftiger 12 fuldtidsansatte.

Management-team’et består af en række erfarne shipping- personer med relevant baggrund og erfaring fra bl.a. Maersk

Henrik Ramskov var tidligere CEO i det af Stadil-familien ejede projektlast-rederi Thorco. Før dette var han COO i Maersk Tankers.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

100 år med værfternes gamle lobbyorganisation

GALLERI: Brancheforeningen Danske Maritime fejrede sit 100-års jubilæum torsdag - ingen af de 14 stiftende værfter eksisterer mere. Til gengæld har foreningen i dag mere end 100 medlemmer blandt maritime udstyrsproducenter

Stor offshore vind-ordre til Hvide Sande Shipyard

Hvide Sande Shipyard skal producere 72 kraner til Krigers Flak havmøllepark som underleverandør til Bladt Industries

Dansk bunkerkæmpe sikrer gigant-finansiering frem mod 2020-kravene

Plus

Politikere vil kigge arbejdsmiljøet til søs efter i sømmene

Bred aftale om arbejdsmiljø baner vejen for, at tilsynet med arbejdsmiljøet på skibe, der ligger i havn, skal kortlægges.

1

Koldings borgmester: Borgerne kender jo ikke alternativet til havnen

Beslutningen om at lukke havnen blev måske truffet lidt for hurtigt, men den er stadig trods meningsmåling, lyder det fra flere politikere i Koldings byråd

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Nyhedsbrev

8.288 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Shipping Lab lægger fra kaj med kurs mod fremtidens grønne, autonome skib

Målet for nyt innovationsprojekt er over de næste tre år at udvikle Danmarks første autonome og miljørigtige skib

Online Avis Arkiv

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
DFDS investerer i udvikling af biobrændsel-udvikler MASH Energy

Start-up-virksomheden MASH Energy udvinder olie af spild fra landbrugsproduktion, der kan anvendes som CO2-neutralt biobrændsel til bl.a. skibe. Et første mål vil være at klargøre olien til test på en DFDS-skibsmotor

Nyt samarbejde skal booste digitaliseringen i land

Danske erhvervshavne afdækker i nyt projekt små og mellemstore maritime virksomheders blockchain-potentiale

Plus 1

Søfolk på 'Dana' skal have skattefradrag

Nyt lovforslag vil bringe søfolk på havundersøgelsesskibe ind under nettolønsordningen. Det sker for at fastholde skibene på dansk flag

Danske Maritime fejrer 100 års fødselsdag med ny formand

Bestyrelsen i Danske Maritime har valgt den nye direktør for MAN Energy Solutions' to-taktdivision som ny formand

Helsingør Værftsmuseum vil være nationalt

Maersk Supply lander FPSO-ordre i Guinea-bugten

Ny meningsmåling: Koldings borgere vil ikke af med havnen

66 pct. af indbyggerne i Kolding mener ikke, at byens havn skal nedlægges, viser tal fra Epinion. Målingen er bestilt af havnens virksomheder, som nu håber på dialog om havnens fremtid.

Plus 3

Krydstogtskibe kan blive nødt til at lave egne søkort ved Grønland

Plus

Fagboss: Rederier går rundt om den varme grød i kvindejagt

Lederne Søfart roser Danske Rederier for tiltag, som skal få flere kvinder til søs. Men rederne må i gang med at adressere problemerne med sexchikane, mener fagforbundets formand, Bjarne Cæsar Jensen

Plus

Provinshavne fortsætter krydstogtvækst

HAVNE: Stort input af nye mindre nicheskibe kan blive en fordel for de danske provinshavne. I år har Randers, Thyborøn, Hobro og Odense debut som krydstogthavne

Plus

Rederier håber på mindst dobbelt så mange kvinder til søs

Stena åbner ny rute over Kattegat

Stor renovering skal ruste 'Danmark' til fremtiden

Udvidelse af Vordingborg Havn færdig før tid

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Plus

Kan algoritmer tage magten fra navigatøren?

Verdens mest moderne fly er under mistanke for at rumme softwarekoder, der har taget magten fra besætningen og forårsaget to tragiske flystyrt. Men også moderne skibe er spækket med autonome støttesystemer og nu spørger en dansk ekspert, hvorvidt de autonome systemer kan forværre en i forvejen kritisk situation

Plus

Wilhelmsen-konglomeratet var Norges Mærsk

I anden del om det norske storrederi Wilhelmsen beskriver Niels Storinggaard storhedstiden som konglomerat, hvor det norske rederi var Norges svar på Mærsk

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

Nyt projekt skal samle erfaringer fra E-ferry

Ny formand i Kolding Havn

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Plus

DNV GL klar med online inspektioner

Fire bud på årsagen til motorstop på 'Viking Sky'

Plus

Aalborgs havnechef runder 60 år

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Plus

National regulering vil betyde havnelukninger

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Konkurrence - Vind et Gunnebo GrabiQ kædesæt!

Kom nemt igang med Siemens MindSphere

Caverion bruger Roxtec for at undgå svejsning

Introducing GWO Advanced Rescue Training

Kom med Siemens på Innovation Tour

DMT er bogstaveligt talt ONLINE på EOT 2019

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Trekantområdet og Østjylland)

Slangetrommel til brug på Offshore vindmølleprojekt

Spidex kobling

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

GRATIS Lekang Filtersystem (LFS) kursus

Har du også haft fuld gang i bådtransporten hen over påske?

Mirit Glas leverer buet glas i høj kvalitet

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Bergo gulve er perfekt på skibe.

Ajos solgte fleksibel semimobilkran til JORTON på Bauma

Ny svingkran efter påske?

User Management Component i Siemens TIA-portal V15

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Gates er ny leverandør hos Hoyer Transmissions

Skadet propeller aksel fra Læsøfærgen Margrete Læsø er sendt til MarineShaf...

Grumsen Equipment A/S har fået ny hjemmeside!

Filterteknik A/S er blevet AAA-ratet

Technoflex Koblinger

We took the best from NAVADAN HPC Series and made it even better!

Send til en kollega

0.199