IMO: Google vil dominere skibsfarten
Mens Google og Rolls Royce er i fuld gang med at virkeliggøre de autonome skibe, har rederier og myndigheder hidtil tøvet med at udnytte digitaliseringens muligheder. Det vil der blive lavet om på, lyder det fra IMO's generalsekretær
Tag ejerskab
Platforme
Datadeling
Rederier i ilden
Techgiganter som Google og Rolls Royce er i fuld gang med at udnytte digitaliseringens muligheder til at omkalfatre skibsfarten. Og hvis ikke branchens etablerede aktører kommer ind i kampen, risikerer de at blive løbet over ende. Sådan lød budskabet fra Kitack Lim, generalsekretær for FN’s søfartsorganisation, IMO, da han onsdag gæstede København for at åbne konferencen e-Navigation Underway. - Branchen kommer til at opleve lige så meget forandring i de næste ti år som i de foregående 100 år tilsammen. Men det er ingen selvfølge, at vores industri kommer til høste de fulde gevinster af den digitale revolution. Her må vi selv tage de nødvendige skridt, forklarer Kitack Lim. Konferencens mange talere tydeliggjorte på bedst tænkelig vis, at der fortsat eksisterer et mærkværdigt misforhold mellem mulighederne i den igangværende digitale revolution i den maritime industri, og så de initiativer som branchen rent faktisk sætter i værk for at udnytte de digitale værktøjer til at blive smartere og dermed tjene flere penge. Historien har vist, at dén der tøver med at omstille sig i tide, risikerer at måtte lade livet, og Kitack Lim pegede på, at Google allerede har vist, at man har store planer for, hvor man gerne vil flytte fremtidens skibsfart hen. Dermed kan det ende med, at branchen slet ikke får nogle valgmuligheder, men bare ender med at måtte følge i kølvandet på de standarder, som techgiganten fra Californien allerede er i fuld gang med at definere. Konferencen var arrangeret af Søfartsstyrelsen og IALA, hvor sidstnævnte er paraplyorganisation for de nationale maritime myndigheder, og har til formål at belyse, hvordan digitale teknologier og udveksling af data kan gøre skibsfarten mere sikker. - Google og Rolls Royce er eksempler på techvirksomheder, som for alvor har forstået at tage ejerskab til den digitale revolution i skibsfarten. Disse aktører får tingene til ske. Spørgsmålet er, om vi som myndigheder - eller I som rederier - vil udnytte de muligheder, der opstår gennem digitaliseringen, forklarer Kitack Lim. Her henviste han til det få måneder gamle samarbejde mellem netop Google og Rolls Royce, hvor sidstnævnte byder ind med sine redskaber inden for kunstig intelligens til at gøre fremtidens autonome skibe i stand til at træffe operationelle beslutninger på lige så højt niveau som en garvet sømand. Ifølge Kitack Lim er der behov for, at rederierne går sammen om at få indflydelse på de digitale platforme, som bliver hjertet i fremtidens autonome skibsfart. På et lidt mere konkret plan er der tale om de digitale platforme, som f.eks. skal gøre det muligt for to skibe at kommunikere med hinanden, når de f.eks. sejler mod hinanden i en travl maritim korridor. Det kan også være de digitale platforme, der skal sikre, at de certifikater, som er tilknyttet et specifikt skib, automatisk bliver sendt til den havn - eller de havnemyndigheder - hvor skibet skal anløbe næste gang. Det kan også være platforme, der gør det muligt at udveksle certifikater og attester mellem søfolk, rederier og myndigheder. Generalsekretærens opfordring til branchen er helt klar: - Det handler om, at vi skal samarbejde i langt højere grad end tidligere, og det indebærer, at vi i langt højere grad skal dele vores data med hinanden og stille dem til rådighed på digitale platforme, siger Kitack Lim. Generalsekretæren forsikrede, at hans organisation arbejder hårdt på at opdatere skibsfartens internationale lovgivning, så f.eks. autonom sejlads kan indføres uden at komme i konflikt med sikkerhedsreglerne. - Her i IMO forbereder vores maritime sikkerhedskommite netop nu, hvordan de globale regelsæt i søfarten kan tilpasses, så de kan favne de autonome systemer. Det er en langstrakt proces, men det er helt afgørende, at vi kan levere på dette parameter, forklarer Kitack Lim. I konferencen deltog også adm. direktør i Danske Rederier, Anne H. Steffensen, som dermed repræsentererede de aktører, som af mange bliver betegnet digitalt fodslæbende. Den præmis blev dog - næppe overraskende - ikke købt af branchebossen: - De landbaserede arbejdsgange hos rederierne er allerede i dag i vidt omfang gennemdigitaliserede. Tradelanes-platformen som er etableret af Maersk og IBM er et godt eksempel på et rederidrevet projekt, som sigter efter at digitalisere hele logistikkæden, og som inviterer andre aktører til at deltage, forklarer Anne H. Steffensen. Hun medgiver dog, at der et issue med, at rederierne kan være tilbageholdende med at sende data ud på en fælles brancheplatform. - Vi beskytter vores data, så det er vel ikke mærkværdigt, at der er en vis forsigtighed. Og når det gælder digitalisering af skibe, vil rederierne jo gerne have bevis for, at de digitale systemer er sikre. Branchedirektøren kvitterede for, at Kitack Lim lovede nyt momentum i opdateringen af IMO’s regelsæt. - Det ser vi frem til, for jo længere vi skal vente, jo mere momentum mister vi. Hvis skibsfarten skal nedbringe sin CO2-udledning markant kræves helt nye teknologier, og digitalisering spiller en afgørende rolle. Og jo længere tid et utidssvarende regelsæt forhindrer os i at komme i gang, jo værre er det.