"Mæglere som os er på vej mod at uddø"
Med tre mand i virksomheden er Ørssleff Chartering en af mægler-markedets mange små spillere, som er på vej mod udryddelse, ifølge direktøren
Et truet folk
Hvorfor er I en truet race, hvis I klarer jer fint i dag?
Gamle kontakter
Men er man ikke lidt sårbar med kun få kunder?
Også rederfokus
Hvordan håndterer I ellers redersiden?
Hvilke transport-løsninger skaffer I typisk?
Hvem er jeres konkurrenter?
FAKTA:
- Jeg vil nødig lyde negativ, men vi er en uddøende race. Direktør Lars Knudsen ser roligt frem for sig. - Det er jeg helt sikker på. De små firmaer med specialer som vores kommer du ikke til at se mere, siger han. Vi sidder i en kontorejendom ved motorvejen i Hørsholm. Herfra klarer Ørssleff en række vanskelige projektlaster af forskellig art. Og som i enhver anden shipping-virksomhed med respekt for sig selv står skibsmodeller i rette segment udstillet. Mens tre mand inklusiv direktøren overvåger bevægelserne i markedet på deres skærme. Ørssleff Chartering har i sin nuværende form eksisteret siden 1996. Og mægleren er et godt eksempel på små nichemæglere, der - stadig - klarer sig fint i et marked, hvor giganter som Maersk Broker og Clarksons er blandt konkurrenterne. Men i praksis sidder mæglerne ofte med nogle få men gode kunder, som de servicerer og har serviceret i årtier. Som Søfart tidligere har beskrevet er der imidlertid en tendens til, at flere små mæglere nu bliver opslugt af de store. - Det er der flere årsager til. De transportører, der er, de kan selv finde ud af det på et tidspunkt. Årsagen til, at vi laver det endnu, er de personlige relationer vi har forhold til de mennesker, der sidder og bestemmer. Man lever af sit netværk, og det gælder i høj grad som et mindre niche-mæglerfirma, siger Lars Knudsen og tilføjer, at de unge i dag hellere vil være i store firmaer. - Det er svært for små virksomheder at tiltrække de unge mennesker. De vil hellere være på principalsiden - enten i et rederi eller på lastesiden, hvor der er større muligheder for udstationering og karriere. Lars Knudsen mener desuden, at fremtiden byder på total-løsninger. - Og det kræver en konsolidering af mæglerstanden indenfor projekt og special-laster, dvs. større mæglerenheder, der kan levere en ’pakke’ til kunden - fra fabrik til slutbruger, siger han. Lars Knudsens far var også skibsmægler, og han er med egne ord "nærmest født ind i shipping". Da han var færdig med Handelsskolen og Søværnet gik hans vej igennem mæglerhuse som Nielsen & Lauritzen, Knud Larsen og TP Shipping. Og det har givet en lang række kontakter, som han nu profiterer af. - Det, vi kan, er at vi har få, men gode kunder, som synes, at det job vi laver for dem er godt. Flere kunder har vi arbejdet med i mere end 20 år, forklarer han, men vil ikke nærmere ind på, hvilke kunder vi taler om. Lars Knudsen understreger flere gange den tillid, der opstår over årene. - Vi rejser også på forretningsrejser med nogle af vores kunder for at udbygge relationerne, fortæller han. - Jo... men det tænker jeg ikke meget over haha ... ej... vores kunder skal nok holde sig flydende, og vi prøver da hele tiden at udvide kundekredsen og kundedatabasen, svarer direktøren og uddyber: - Det gør vi ved at komme rundt, men det der eksklusive touch er svært at få i dag - altså at kunden kun kommer til dig. Det er ikke så nemt at gå ud i markedet og skaffe nye kunder. Der er mange om buddet, siger han. Mens det traditionelle fokus for Ørssleff er lasterne, har man også mere og mere fokus på skibene. - Vi har haft held med også at fokusere på skibsrederne og få nogle gode kontakter til dem - og får lov til at markedsføre deres tonnage, fortæller Lars Knudsen og understreger, at små mæglere laver både hele laster og partlaster (en del af et skib, red.). - Lad os sige, at en kunde kommer med en last til os - full eller partlast - så sørger vi jo for, at der kommer et skib til kunden via gode forbindelser. Bl.a. via mindre rederier, men også større rederier eller operatører. Med andre ord fokuserer Ørssleff lige så meget på rederierne i dag. - Vi får nogle lange dage, hvis vi bare skal sidde og vente på, at nogle kommer og føder os med last, som direktøren siger med et smil. - Vi sørger for at holde kontakt til rederne. Især efter den konsolidering, vi har set på redersiden, bliver du nødt til at have din fod indenfor, siger Lars Knudsen og uddyber: - Hos nogle redere får vi mulighed for at lave laster, selvom de selv kan. Det fordi de ser en mulighed for, at vi i sidste ende kan tilføje yderlige last til skibene. - Multipurpose-skibe på mellem 5-20.000 bruttoton. Flere af vores kunder har en ’schedule’ for deres produktion, og afskibninger kan planlægges et år eller mere ud i fremtiden. Det gør, at vi har tid til at finde de rette løsninger til dem, siger Lars Knudsen og tilføjer: - Vi laver f.eks. specialtransport i USA, hvor vi har lavet flere semi-submersible afskibninger af kraner, flydende kasinoer og pramme. - Det danske mæglermarked. Men vi samarbejder også, du kan godt kalde os konkollegaer. Ørssleff Chartering er en mindre skibsmægler med kontor i Hørsholm og tre fuldtidsbeskæftigede. Én af dem er ejer og direktør Lars Knudsen. Firmaet er oprindeligt fra 1967, men lå stille fra 1976-1996. Lars Knudsen overtog i 1996 og købte den sidste partner ud i 2013. Ørssleff er ekspert i projektlaster som kraner, stålkonstruktioner, turbiner etc. Og man har nogle få trofaste kunder, som man ikke vil afsløre identiteten på. Men der er tale om store virksomheder. De øvrige i virksomheden er Claus Lund Jensen, som har været hos Ørssleff siden 2011 og laver befragtning, samt Mette Kristensen, som laver postfixing, betalinger mv. Generelt er projektlaster målrettet infrastruktur, olieindustri – og vind. Og både vind og infrastruktur har travlt i øjeblikket, lyder det fra branchen. Mens det halter lidt med olien.