23948sdkhjf

Slut med Maersk Line - nu er det bare Maersk

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

I al stilfærdighed har A.P. Møller-Mærsk droppet rederinavnet Maersk Line i sin markedsføring. Nu skal alle services markedsføres som Maersk. En markant konsekvens af virksomhedens igangværende strategiskift fra rederidrift til transportservice-virksomhed

Det er ganske vist mest symbolsk og uden rigtig praktisk betydning.

Men det er alligevel sigende for udviklingen i Danmarks største virksomhed.

Mærsk er holdt op med at promovere containerrederiet Maersk Line som et brand - eller produkt - overfor kunderne.

Rent juridisk eksisterer rederiet fortsat, og der vil fortsat stå ’Maersk Line’ med massive bogstaver på siden af containerskibene.

Men i virksomhedens gigantiske strategiskifte bevæger man sig væk fra skibene for i stedet af brande sig som leverandør af transportservices.

Med andre ord: Kunderne skal ikke længere ’bare’ købe containertransport hos Mærsk. De skal købe transportservices, hvor transport af containere over oceanerne blot er ét af produkterne på hylden.

Toldbehandling og lagerhaller
Ifølge virksomhedens kommercielle direktør, CCO, Vincent Clerc, er det seneste halve år brugt på at omlægge arbejdsgange, skabe nye funktioner og slå forretningsområder sammen.

- Vi har nu en række helt nye produkter på plads til kunderne. Vi samler alle vores ydelser under brandet ’Maersk’ for at understrege, at vores kerneydelse fra nu af består af en bred palette af transportservices, siger Vincent Clerc.

Men hvad består de nye produkter så af?

Vincent Clerc:

- Mange kunder har traditionelt brugt os til transport af containere fra én havn til en anden. Med vores integrerede organisation kan vi tilbyde kunderne langt flere services i hele transportkæden. Vi tror på, at vores kunder kan se en værdi i, at samle langt flere services hos os. Vi vil kunne tilbyde transport af varer mellem fabrik og lager, opbevaring i lagerhaller før afskibning samt hjælp til toldbehandling. Samt ikke mindst et væld af digitale muligheder.

Omkalfatring
Den store omkalfatring er Mærsk er som bekendt en del af en proces, som blev sat i gang for mere end to år siden, ifølge hvilken de olierelaterede forretninger er blevet solgt fra eller - som i tilfældet med Maersk Drilling og Maersk Supply Service - venter på at blive solgt fra.

Læs også: Mærsk præsenterer årets første opkøb

Til gengæld har forretningsben som havneforretningen APM Terminals og Damco mistet deres selvstændige identitet. Disse virksomheder er nu blevet blevet en integreret del af den nye logistikvirksomhed.

Ifølge Vincent Clerc er det ikke planen, at det nye Mærsk skal udvikle sig til en konkurrent til de store logistikselskaber som f.eks. den danske gigant DSV.

- Men vi skal udnytte vores stordriftsfordele til at tilbyde kunderne nogle ydelser, som vi tror, at de efterspørger. Vi kommer til at transportere ca. 27 mio. teu i 2019 og har en markedsandel på 20 pct. Det giver os en know how, som vi skal udnytte på tværs af organisationen.

Transport på land
Det handler groft sagt om, at det nye Mærsk vil have en en større bid af den landbaserede kage.

Tag en tekstilfabrik i Vietnam med eksport til USA. Det nye Mærsk vil her forsøge at udvide sine ydelser til at arrangere transporten fra fabrik til fjernlager og videre til havneterminal. Undervejs kan Mærsk påtage sig at håndtere toldproceduren overfor myndighederne inden varepartiet kommer om bord på containerskibet.

- Vi går efter at blive en end to end transportør. Vi vil som altid påtage os den fysiske transport over oceaner, men vi vil også i større og større omfang påtage os et ansvar for at håndtere det dokument-flow, som omgiver hele transportkæden. Og den opgave er vi i virkeligheden ekstremt godt klædt på til at løse, da vi jo i forvejen håndterer en stor del af de påkrævede dokumenter, når vi skal sende containerne på tværs af verdenshavne. Derfor siger vi til kunderne: Hvorfor ikke også lade os påtage os ansvaret for de øvrige services, som f.eks. at fortolde varepartierne, siger Vincent Clerc.

Han fortsætter:

- Det handler også om, at kunderne har et voldsomt behov for at monitorere deres varepartier via digitale platforme. Kundernes appetit på digitalisering og data er større end nogensinde, og også her vil der være fordele ved at lade os påtage os et større ansvar for hele transportkæden, fordi det giver bedre muligheder for at følge transportprocessen via vores platforme, forklarer Vincent Clerc.

Men er Mærsk så ikke ved at blive en speditør?

- Vi ønsker sådan set bare at løfte nogle flere opgaver. Mange speditører kan mange ting mange steder, men ikke det hele alle steder. Her har vi noget vigtigt at byde ind med. I modsætning til speditøren håndterer vi også den fysiske ting, nemlig containeren, og har en masse tilknyttede systemer. I og med, at vi har skibe og havneterminaler er vi noget andet end en speditør, men vi vil gerne udføre flere opgaver for vores kunder.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Bjærgning af gravko fra kæntret pram ved Avedøreværket

Se billederne: Sådan gik det til, da Vordingborg Bugser hev en gravko op af havet

Plus

ØKs store hurtigløber fra Burmeister & Wain

The Motor Ship 1972: 60 år efter ‘Selandia’ – et containerskib med 75.000 hk

Plus

Oliekrisen lagde hurtigt en dæmper på ’Selandia’

Høj fart blev hurtigt afløst af lavere bunkerforbrug i halvfjerdsernes linjefart, men udviklingen af hurtige containerskibe fortsatte ind i det nye årtusinde

Plus

Kanonjollen ’Corsør’ søsættes på lørdag

Maritim kultur og folkemøde i Korsør danner rammen på søsætning af en tro kopi af en kanonjolle fra 1809

Plus

Brexit uden aftale er hovedudfordringen hos DFDS

DFDS fastholder vækst og fokus på UK og Tyrkiet, men er mindre eksponeret fra negative takter i Europas største industrination

Nyhedsbrev

8.336 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Online Avis Arkiv

VIDEO: MSC-nybygning slår Mærsks TEU-rekord

Plus

Tredje nye MR-tanker leveret til Torm

’Torm Solution’ er leveret og følges ind i flåden hos regnskabsaktuelle Torm i den kommende tid af fire second hand MR-tankskibe

Galleri: Her afleverer elfærgen 'Ellen' den første bil i Fynshav

Se billederne af 'Ellens' første anløb i Fynshav Færgehavn

Nye USA-ruter giver travlhed i Hamborg Havn

Tidligere Storebælts-færge beværter gratis operationer i Senegal

Verdens største civile hospitalsskib, 'Africa Mercy' – den tidligere Storebæltsfærge 'Dronning Ingrid' – har netop lagt til kaj i Dakar.

USA-rederi åbner kontor i København

Torms topchef: Sådan slog vi konkurrenterne i første halvår

I modsætning til rivalerne i produkttank lykkedes det Torm at få sorte tal på bundlinjen i første halvår trods et vanskeligt marked. Topchef Jacob Meldgaard fortæller her hvordan

Gibraltar har frigivet det iranske tankskib 'Grace 1'

Containerforretning sender Mærsk i trecifret overskud

Bedre styring af omkostningerne skubber indtjeningen op i containerforretningen

Norden lander store kontrakter på kul og træpiller

Plus

Norden-boss: Det har været svært at læse markedet

Tørlast- og tankrederiet fik røde tal på bundlinjen i andet kvartal, efter rederiet fejllæste efterspørgslen i tørlastmarkedet. Men topchef Jan Rindbo tror stadig på overskud i 2019. Nye svovlregler vil nemlig give tankmarkedet et gevaldigt skub, forudser han

Medie: Iransk olietanker bliver frigivet i dag

1

'Mercendia IV' skal konverteres til godsfærge

Norden på det forkerte tørlastben i andet kvartal

Særligt aktiviteterne med lejede skibe trak ned i resultatet, men tørlast- og tankrederiet fastholder forventningerne til det samlede resultat for hele året

Torm: Nye svovlregler giver produkttank et boost

Efter sit bedste halvårsresultat i tre år er tankrederiet godt positioneret til at høste fordelene ved en forventet efterspørgsel på produkttankskibe, når IMO's 2020-regler træderi kraft 1. januar, vurderer Torms topchef Jacob Meldgaard

Endelig! Ellen stævner ud på sin jomfrutur

Lokal modstand: Isbrydere skal væk fra Hals

SH Group opruster i Svendborg med erfaring fra Wärtsilä

Ny HR-direktør i DFDS har erfaring fra Mærsk

hvad fatter gør...

Maersk Drilling i ny aftale om boreriggen Resolute

Rederier frygter angreb på skibenes systemer

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Nye svingkraner på lager hos stålspecialisten

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Varme på byggepladsen gøres klar i sommervarmen

Data i skyen med Siemens

Selvkalibrerende CO2 detektorer gambler med sikkerheden

Technoflex Akkumulatorer

EN 50110

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Online Vibration Monitoring

Nye svejserundborde på lager hos Stålspecialisten

Mød Rubow Arkitekter på BIM Forum 2019 d. 17/9

Hos os er løfteudstyr lidt lettere…

Ejer du krævende og tungt løfteudstyr?

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Prisbelønnet stor vækst

Miljøskabe af PolyStore er for syret!

Hurtig fremstilling og udskiftning af hydraulikslanger

En nyhed der batter- IBIX TWIN

Gravlund Industrigummi leverer gummidele til bølgeenergianlæg

Skal din virksomhed være mere innovativ?

Mød det billige alternativ – uden så mange dikkedarer

Mirit Glas tilbyder displayglas til skærme og touch screens

IBIX besøger Slagelse

Gratis olieanalyse hos Filterteknik A/S på HI messen

Send til en kollega

0.192