23948sdkhjf

Slut med Maersk Line - nu er det bare Maersk

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

I al stilfærdighed har A.P. Møller-Mærsk droppet rederinavnet Maersk Line i sin markedsføring. Nu skal alle services markedsføres som Maersk. En markant konsekvens af virksomhedens igangværende strategiskift fra rederidrift til transportservice-virksomhed

Det er ganske vist mest symbolsk og uden rigtig praktisk betydning.

Men det er alligevel sigende for udviklingen i Danmarks største virksomhed.

Mærsk er holdt op med at promovere containerrederiet Maersk Line som et brand - eller produkt - overfor kunderne.

Rent juridisk eksisterer rederiet fortsat, og der vil fortsat stå ’Maersk Line’ med massive bogstaver på siden af containerskibene.

Men i virksomhedens gigantiske strategiskifte bevæger man sig væk fra skibene for i stedet af brande sig som leverandør af transportservices.

Med andre ord: Kunderne skal ikke længere ’bare’ købe containertransport hos Mærsk. De skal købe transportservices, hvor transport af containere over oceanerne blot er ét af produkterne på hylden.

Toldbehandling og lagerhaller
Ifølge virksomhedens kommercielle direktør, CCO, Vincent Clerc, er det seneste halve år brugt på at omlægge arbejdsgange, skabe nye funktioner og slå forretningsområder sammen.

- Vi har nu en række helt nye produkter på plads til kunderne. Vi samler alle vores ydelser under brandet ’Maersk’ for at understrege, at vores kerneydelse fra nu af består af en bred palette af transportservices, siger Vincent Clerc.

Men hvad består de nye produkter så af?

Vincent Clerc:

- Mange kunder har traditionelt brugt os til transport af containere fra én havn til en anden. Med vores integrerede organisation kan vi tilbyde kunderne langt flere services i hele transportkæden. Vi tror på, at vores kunder kan se en værdi i, at samle langt flere services hos os. Vi vil kunne tilbyde transport af varer mellem fabrik og lager, opbevaring i lagerhaller før afskibning samt hjælp til toldbehandling. Samt ikke mindst et væld af digitale muligheder.

Omkalfatring
Den store omkalfatring er Mærsk er som bekendt en del af en proces, som blev sat i gang for mere end to år siden, ifølge hvilken de olierelaterede forretninger er blevet solgt fra eller - som i tilfældet med Maersk Drilling og Maersk Supply Service - venter på at blive solgt fra.

Læs også: Mærsk præsenterer årets første opkøb

Til gengæld har forretningsben som havneforretningen APM Terminals og Damco mistet deres selvstændige identitet. Disse virksomheder er nu blevet blevet en integreret del af den nye logistikvirksomhed.

Ifølge Vincent Clerc er det ikke planen, at det nye Mærsk skal udvikle sig til en konkurrent til de store logistikselskaber som f.eks. den danske gigant DSV.

- Men vi skal udnytte vores stordriftsfordele til at tilbyde kunderne nogle ydelser, som vi tror, at de efterspørger. Vi kommer til at transportere ca. 27 mio. teu i 2019 og har en markedsandel på 20 pct. Det giver os en know how, som vi skal udnytte på tværs af organisationen.

Transport på land
Det handler groft sagt om, at det nye Mærsk vil have en en større bid af den landbaserede kage.

Tag en tekstilfabrik i Vietnam med eksport til USA. Det nye Mærsk vil her forsøge at udvide sine ydelser til at arrangere transporten fra fabrik til fjernlager og videre til havneterminal. Undervejs kan Mærsk påtage sig at håndtere toldproceduren overfor myndighederne inden varepartiet kommer om bord på containerskibet.

- Vi går efter at blive en end to end transportør. Vi vil som altid påtage os den fysiske transport over oceaner, men vi vil også i større og større omfang påtage os et ansvar for at håndtere det dokument-flow, som omgiver hele transportkæden. Og den opgave er vi i virkeligheden ekstremt godt klædt på til at løse, da vi jo i forvejen håndterer en stor del af de påkrævede dokumenter, når vi skal sende containerne på tværs af verdenshavne. Derfor siger vi til kunderne: Hvorfor ikke også lade os påtage os ansvaret for de øvrige services, som f.eks. at fortolde varepartierne, siger Vincent Clerc.

Han fortsætter:

- Det handler også om, at kunderne har et voldsomt behov for at monitorere deres varepartier via digitale platforme. Kundernes appetit på digitalisering og data er større end nogensinde, og også her vil der være fordele ved at lade os påtage os et større ansvar for hele transportkæden, fordi det giver bedre muligheder for at følge transportprocessen via vores platforme, forklarer Vincent Clerc.

Men er Mærsk så ikke ved at blive en speditør?

- Vi ønsker sådan set bare at løfte nogle flere opgaver. Mange speditører kan mange ting mange steder, men ikke det hele alle steder. Her har vi noget vigtigt at byde ind med. I modsætning til speditøren håndterer vi også den fysiske ting, nemlig containeren, og har en masse tilknyttede systemer. I og med, at vi har skibe og havneterminaler er vi noget andet end en speditør, men vi vil gerne udføre flere opgaver for vores kunder.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Nu kommer verdens første fjernlodsning - og den vil finde sted i Storebælt

Om blot få måneder vil Mærsk-feederen ’Vistula Mærsk’ give verdenspremiere til fjernlodsning. På en sejlads fra Skagen til Gedser vil lodsen overvåge og rådgive fra et kontrolcenter på land

Nybygningsordre til Jobi Værft

Plus

Yderligere to skibe på vej til Royal Arctic Line

KYSTFART: Nu begynder bygningen af tredje og fjerde kystskib til Grønland i Spanien

Fuld kaptajn grundstøder 'EEMS Carrier' ved Langeland

Det 86 meter lange general cargo-skib 'EEMS Carrier' gik torsdag aften på grund ved Langeland. Russisk kaptajn skal forklare sig fredag.

Ny formand for Den Danske Søretsforening

Nyhedsbrev

Plus

Mærsk-direktør om scrubbere: Tåbeligt

Selv om Mærsk vil investere 263 mio. dollars i scrubbere skal det ikke tolkes derhen, at virksomheden er begejstret for teknologien

Online Avis Arkiv

Scandlines bruger 100 millioner på nye thrustere

Kinesisk storhavn sætter stop for australsk kul

Positionsbillede

Mærsk taber 18 milliarder i værdi efter årsregnskab

Force får 12 millioner til maritim innovation

Plus

Mærsk-topchef: Vi har et problem

Mærsk-aktien dykker med knap 10 pct. efter skuffende regnskab – adm. direktør Søren Skou mangler at vise selskabets aktionærer, at han kan øge indtjeningen: "Vi har et indtjeningsproblem," erkender topchefen

World Marine peger på menneskelig fejl bag kollision

Det var ikke en teknisk fejl, der førte til 15 tilskadekomne i en kollision med CTV'en 'World Bora', oplyser World Marine Offshore

Esvagt-ansatte styrker søsikkerhed i fritiden

Rederier går til domstole for at stoppe Femern

Scandlines og Stena Line har efter EU-dom stævnet Finansministeriet for at få standset penge til Femern-forbindelsen

Aarhus-politikere vil have landstrøm til cruise-skibe

Sløje forventninger trækker Mærsk-aktie ned efter årsregnskab

Efter et 2018, hvor høje bunkerpriser har tynget på driften, forventer Mærsk status quo i 2019.

Plus

Maersk Drilling bliver børsnoteret 4. april

Fjernstyrede arbejdsfartøjer breder sig

Bekæmpelse af forurening, indsatser ved søulykker og fritidssejlads bliver de nicher i søfarten, hvor de fjernstyrede skibe vil få deres gennembrud på den korte bane, lyder forudsigelsen fra branchekender

To døde ved ophug af græsk tankskib i Bangladesh

Dok-uheld koster overskuddet i Hirtshals Yard

DP World køber DFDS-konkurrent for 2,8 milliarder

15 tilskadekomne efter kollision med danske 'World Bora'

Samtlige om bord på det danskflagede crew transfer-skib 'World Bora' er kommet til skade efter en kollision med general cargo-skibet 'Raba' ud for Rügen

Plus

Mærsk forholder sig neutralt til scrubberforbud

Mærsk aflyser skibe efter kinesisk nytår

Plus

Lederne Søfart-formand har store forventninger til ny direktør

Forfremmelse hos Dan-Bunkering

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

ADP's direktør fratræder

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kursus om ATEX og APV for eksplosionsfarlige områder

Et ekstra øje i det høje

Er du heldig?

Carlsberg relies on Eilersen

HF udvider økonomi

CO2 neutralt website

Nedtællingen er startet til Fredericia Boat Show 2019

Endnu en ny fritstående traverskran er taget i brug hos en kunde

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Logistikløsning til intelligente fabrikker

Gå-hjem-møde - opkvalificering for maskinførere

Tranemo sikkerhedssko nyt 2019 katalog

Gratis seminar om reelle energibesparelser i etageejendomme

3o ton tung wiretromle til reparation hos MarineShaft A/S

Gå-hjem-møde opkvalificering for maskinførere

Buet glas kan anvenders til mange formål

Har du fået det nye hovedkatalog fra Carl Stahl A/S?

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

Test sædkvalitet med telefonen

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Dieseldrevet Hydraulikaggregat

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

40 m. 2" Fuel-slange på automatisk slangeopruller

GRATIS Lekang Filtersystem (LFS) kursus

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Send til en kollega

0.174