Nye virksomheder rykker ind på Aalborg Havn
Rolls Royce Marine, SDK Shipping og Danske Fragtmænd er blandt de virksomheder, der er rykket ind på havnen
Optimistisk salgschef
Kommunen er med
Aalborg Havns vokseværk har mange ansigter. Et af dem er Anders Skjoldborg, leder i Rolls-Royce Marine i byen. Han flytter pr. 1. juli i år ned på havnen. - Det er simpelthen, fordi det område vi ligger i nu IKKE ligger i tråd med, hvad vi går og laver, siger han. - Vi ligger ved siden af havnehuset - det nye store kontorbyggeri øst for musikhuset. Det er et pragtfuldt sted, når man kigger ud, men det er ikke rigtigt stedet at være for os, for vi vil gerne udvikle os selv med nogle partnere, der arbejder med det maritime, forklarer han. Det er argumenter, som Kjartan Ross, salgschef på Aalborg Havn, ofte møder. - Vi oplever en meget stor og faktisk akut interesse for kapacitet, siger han og tilføjer: - Vi bliver næsten på ugentlig basis ringet op, og så vil folk høre, om vi ligger inde med ledig kapacitet. Og vi er tæt på udsolgt. Salgsdirektøren fastslår, at man bliver ved med at udvide, til man kan tilfredsstille behovet. Mens mange andre havne kun kan udvide havnearealerne ud i havet, har Aalborg Havn med sin placering i udkanten af byen nemlig en mulighed for at udvide til de omkringliggende arealer på landjorden, som er hurtigere og mindre omkostningstunge at præparere, fordi de ikke først skal skabes i vandet. - Og vi vil udvide industriparken yderligere for at gøre det mere attraktivt for erhvervet. Vi er en multimodal havn med både skibsfart, lastbiler og transportcenter, siger salgschefen med henvisning til, at Aalborg Havn er en indlandshavn midt i Limfjorden. At kommunen er med som aktiv medspiller ser Kjartan Ross som et vigtigt aktiv for udvidelse. Og det er da også en vigtig faktor for, at Rolls-Royce Marine og Anders Skjoldborg rykker ned på havnen. Rolls-Royce i Aalborg fokuserer på fremdrivningsanlæg til automation. - Alt det, som skibe i handelsflåden eller Søværnet skal bruge, siger Anders Skjoldborg. - Men vi leverer faktisk ikke motorer længere, mere spil og styremaskiner etc. - men ikke selve motoren fremefter. Vi tager skibene ned i virksomheden og monterer vores systemer i dokken. Det får Rolls-Royce Marine nu lettere ved, når hele virksomheden er tættere på dokken og vandet.