23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Branchebosser: Miljøstyrelsen handler amatøragtigt

To miljøskibe kommer til at ligge stille i fem år, fordi Miljøstyrelsen trækker udbud tilbage. Jobi Værft er ramt




Se styrelsens svar her











"En grotesk sag"















Kun ét værft bød ind























Klager til minister



















En ombygning af to miljøovervågningsskibe, som siden 2015 har ligget oplagt i Svendborg Havn, har skabt røre i den danske værftsbranche. Danske Maritimes direktør Jenny Braat retter en hård kritik af Miljøstyrelsen for at handle 'amatøragtigt', bl.a. fordi man trækker udbuddet tilbage, selvom Jobi Værft har afleveret et bud, som værftet har lagt mange arbejdstimer i. Kort før jul annullerede styrelsen udbuddet, som kun Jobi havde budt ind på at udføre (i sidste fase, red.). Det er en beslutning, der undrer værftsdirektør Jesper Faurholt Jensen. - Vi synes, det er så urimeligt. Hvorfor aflyser de ikke i august, hvis ikke de har pengene? Det føler vi er en hån, for det er store ressourcer, vi lægger i det her, fordi vi regner med, at der er en chance for at få opgaven, siger han til Søfart. Skibene er købt i England og skal bruges til bl.a. at indsamle vandprøver i de danske farvande. Men før skibene må bruges i Danmark, skal de altså bygges om og bl.a. leve op til de danske krav ift. sikkerhed og arbejdsmiljø. Det er problemets kerne, og værftsdirektøren bakkes op af Danske Maritime. - Det er en ret grotesk sag , for danske værfter var kun 570.000 kr. dyrere ift. det oprindelige køb af skibene i England i 2015. Og så ender man med at sende det i udbud, men Miljøstyrelsen har så få penge til at opgradere skibene, at man ikke kan løfte opgaven, siger Jenny Braat med henvisning til, at styrelsen havde budget til omkring 9 mio. kr. pr. skib, mens opgaven ifølge Jobi stod til en takst af omkring 19 mio. kr. pr. skib. - Styrelsen har handlet amatøragtigt, og det er dyrt for Staten og dyrt for virksomheden. Så man skal sætte sig ned og se på, hvordan man håndterer udbud fremover, siger direktøren for Danske Maritime. Selv om fem værfter var prækvalificeret til at byde på opgaven, var det kun Jobi Værft, som aflevererede et bud. Og siden har man holdt møder, hvoraf særligt ét møde underforløbet vækker vrede hos Jobi-direktøren. Repræsentanterne for Miljøstyrelsen oplyste her ifølge værftsdirektøren, at selvom indikationsprisen var det dobbelte af budgetprisen "så sidder vi her for, at vi skal videre med sagen". En bemærkning som Jesper Faurholt Jensen tolkede som en erkendelse af, at det ikke var muligt at gennemføre udbuddet til den oprindelige budgetpris. Og at man altså var villig til at gå op i pris. Værftet blev samtidig af Miljøstyrelsen bedt om yderligere dokumentation for den valgte løsning, hvilket altså kostede værftet ekstra ressourcer, oplyser Jesper Fauerholdt Jensen. - De vidste jo godt, at de ikke havde pengene - man siger, vi har et budget på 2 x 9 mio. kr., og derfor spørger jeg, har I de ekstra penge? For man har kun to værfter, der kan byde, og så vælger værftet i Hvide Sande ikke at byde i sidste runde. Her er man nødt til at sige til sig selv - er der fornuft i at køre det her videre, spørger værftsdirektøren retorisk. Tirsdag den 8. januar 2019 sendte Jesper Faurholt Jensen og bestyrelsesformand for værftet, advokat Jens Stadum så en klage til miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V). I brevet skrev de blandt andet: - Miljøstyrelsen og dens rådgiveres håndtering af processen vedrørende den mulige ombygning af miljøskibene ’Sif’ og ’Frigg’ er så hårrejsende og grotesk, at jeg bliver nødt til at klage over den af Miljøstyrelsen tilrettelagte fremgangsmåde og proces, der fuldstændigt lader hånt om andres arbejde og engagement(...). Hvad den klage ender med står hen i det uvisse. Planen er pt., at hele sagen skal i udbud en gang til med tilrettede krav fra Miljøstyrelsen. Og de to skibe kan dermed forventes klar til at udføre deres opgaver en gang i 2020.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.203