Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?
To rederichefer og en analytiker giver her deres bud på, hvilke tank-tradelanes vi vil se rykke i år hos produkttank
USA er et fokusområde
2020-krav rykker marked
Men hvad vil raffinaderierne så bruge det til, når de ikke længere kan sælge det til skibe i samme omfang?
Produkttank er kommet flyvende ind i 2019 efter et miserabelt 2018. Men i december rettede raterne sig til, og de ser stadig gode ud. Og olie og gas fra USA er et område, man skal lægge mærke til. Søren Huscher, CEO i Norient Product Pool, har fra begyndelsen af 2019 i høj grad fokuseret på eksporten ud af den Mexicanske Golf. - Eksporten ud af US Gulf og importen til Caribien går godt, men vi ser også lange gode rejser i Østen lige nu. LR1 og 2’erne har fået gang i butikken fra Mellemøsten til Fjernøsten, forklarer chefen for Nordens poolsamarbejde og tilføjer, at man er på en bølgetop: - Raterne vil falde lidt nu. MR-segmentet er allerede faldet i Vesten. Skiffergassen går desuden allerede østpå, og når der bliver producereret mere skiffergas, så er der også mere olie, men den amerikanske infrastruktur er en udfordring her, siger han. Søren Huscher tilføjer, at han desuden bl.a. har fokus på nye oliefelter i Brasilien. Også Peter Sand, chefanalytiker i BIMCO, peger på USA som et sted, man pt. skal holde øje med, men han fokuserer i højere grad på selve olien frem for gassen. - Hvis vi ser på trends, kan vi jo se, at USA bliver ved med at producere endnu mere olie. Og de bliver ved med at raffinere og eksportere flere olieprodukter, hvilket jo gavner produkttank, siger han og uddyber: - Men vi kan så konstatere, at de olieprodukter ikke ryger til Fjernøsten, men til Mellemamerika, Sydamerika og til en vis grad også Europa. Her skal man holde øje med, om de amerikanske raffinaderier formår at sælge deres olieprodukter over længere distancer. Peter Koldinger er ’commercial vice president’ i Hafnia Tankers’ pool - Hafnia Management. Han har ligeledes fokus på USA. - Benzineksport fra US Gulf er lovende. Deres shale oil er ret let, så de laver forholdsmæssigt mere benzin, men det er mere usikkert HVOR det skal hen. Imidlertid har vi set, at LR1’ere sejler til Australien, og det er jo en god lang tur, der binder skibet i længere tid. Dermed trækker det kapacitet ud af markedet, forklarer han. Peter Kolding peger på to andre områder, der rykker. - Transport af ULSD - ultra low sulfur diesel - fra Fjernøsten til Europa. Specielt i andet halvår 2019, siden rederierne jo skal opfylde 2020-svovlreglerne. Så der forventer vi lageropbygning i Vesten hos bunkerleverandørerne som forberedelse til de kommende 2020 sulphur-regler, siger han og tilføjer: - Med de nye krav forventer vi desuden, at flåden som helhed bliver mindre effektiv, siden skibene i højere grad skal bruge kræfter på at søge den rigtige bunker. Men den udvikling er absolut også en mulighed for den drevne reder. Endelig peger Peter Kolding på fuel oil i Europa som et spændende område: - En stor del er gået ind i bunkerindustrien, men selvom svovlreglerne kommer - og selvom scrubberne maksimalt er installeret på 10 procent af skibene - vil raffinaderierne stadig producere fuel oil som restprodukt. - Det første, man tænker, er power generation i kraftværker. I Europa kører flere og flere imidlertid på gas - og kul er stadig billigere end fuel oil. Men måske kan det sælges til Mellemøsten, såfremt det falder nok i pris. Peter Kolding påpeger, at Rusland står for en stor del af europæisk fuel oil i dag. - Og de holder ikke op med at producere det fra den ene dag til den anden. Så på et eller andet tidspunkt vil bunden falde ud af markedet, siger han og uddyber: - I takt med, at vi nærmer os 2020, kan en stor grad af forvirring eller kaos opstå. Så skal de have smidt det i nogle både som ’floating storage’, mens de finder ud af, hvad de vil gøre med det. Det kan få raterne til at stige.