23948sdkhjf

Politiet afviser nye anmeldelser i Scandinavian Star-sag

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Mordbranden på færgen 'Scandinavian Star', der 7. april 1990 kostede 159 mennesker livet, forbliver uopklaret.

Det skriver avisen Danmark.

I maj sidste år politianmeldte Mike Axdal på vegne af 43 overlevende og pårørende til ofre for branden en række navngivne personer for medvirken til og planlægning af branden.

Baggrunden var en mistanke om, at branden var blevet påsat med forsikringssvindel som motiv.

En mistanke, som ifølge de pårørende og overlevende understøttes af dokumenter og lydoptagelser med centrale personer i sagen.

Læs også: Yderligere ni bliver politianmeldt i 'Scandinavian Star'-sagen

Men Københavns Politi har afvist at gå ind i sagen.

- De beviser, som anmelderne har fremlagt, har vi undersøgt nærmere, og de understøtter ikke, at de kan føre til en opklaring, siger advokaturchef i Københavns Politi Dorit Borggaard til avisen Danmark.

Hun siger til avisen, at der er tale om "tredjehåndsoplysninger, der ikke kan verificeres".

Mike Axdal, der mistede en far og en bror under branden, men selv slap ud af flammehavet, er oprørt over politiets afvisning.

Læs også: Scandinavian Star bliver til tv-dokumentar

- Det er en ren kopi af tidligere afgørelser. Ingen af dem bygger på efterforskning af forsikringsmotivet. Den har aldrig fundet sted, og nu afviser man på ny at gøre en indsats, siger han til avisen.

Han anser dog ikke afvisningen som et punktum i sagen.

- Vi fortsætter og skal nok få den her sag vendt. Spørgsmålet er bare hvornår. Nu analyserer vi politiets afgørelse, og så påklager vi den til Statsadvokaten, selv om han formentlig er inhabil. Men det er den mulighed, vi har, siger Mike Axdal til Ritzau.

159 af i alt 383 passagerer omkom ved branden på skibet, der var på vej fra Oslo til Frederikshavn.

Læs også: Politi-efterforsker: Afvisning af Scandinavian Star-sag er uforståelig

Efterforskningen blev delt mellem tre lande. Nordmændene koncentrerede sig om brandens opståen, svenskerne om slukningsarbejdet, mens danskerne skulle efterforske ejer- og forsikringsforhold samt sikkerheden på skibet.

I 1991 konkluderede norsk politi, at den danske lastbilchauffør Erik Mørk Andersen havde påsat branden.

Senere gav politiet en undskyldning til enken efter den danske chauffør. Det viste sig, at han ikke kunne være brandstifteren, da han døde i sin kahyt under den anden brand, som blev efterfulgte af fire andre brande.

Læs mere: Maskinchef på 'Scandinavian Star' politianmeldt

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Hurtigrutens danske hotelchef har en krævende opgave

Danske Thomas Westergaard er strøget til tops i Norges store kystpassagerrederi, Hurtigruten. Men det lå ikke i kortene, at hotelmanden skulle ende i søfart

Ny formandspost til Ole Ingrisch

Ny konsulent på plads hos Sea Health & Welfare

Plus

Folketinget sender søværnet på langfart

Danske orlogsskibe skal hvert år udstationeres i NATO-flådestyrker. Den første mission er bevogtning af Frankrigs hangarskib, der deltager i flyoperationer over Syrien og Irak. Det civile mål er sikrere sejlruter

Peter Madsen Rederi skal fjerne sten for millioner

Nyhedsbrev

Plus

Mere gods sejles uden om Danmark

SHORTSEA: Color Line køber ro/ro-skib fra Finnlines for at øge trailerkapacitet mellem Oslo og Kiel

Online Avis Arkiv
Plus

Københavnsk specialrederi sælger til Tyskland

Tysk tankrensningsselskab overtager specialfartøj fra Føniks

Mærsk-konkurrent opgraderer på Asien-Europa og forlænger alliance

Tredje bugserskib ankommet til brændende containerskib

Medie: Maersk sælger snart dele af Hamburg Süd

Plus

Prisseddel på Evergas’ otte ethylen-skibe

Ny rapport: Guinea-bugten er farlig

Plus 1

Sådan vil Det Blå Danmark tiltrække kvinder

En forsker, en oberst og en kommunikationsrådgiver kom med bud på, hvordan Det Blå Danmark får flere kvinder til søs, da branchen forleden afholdt workshop på DFDS-færgen 'Crown Seaways'. Et fleksibelt arbejdsliv kan være nøglen, lød et af rådene til branchen

Plus

Rollemodeller står øverst på ønskelisten

Plus

"Vi er ikke fordrukne sømænd - eller kvinder"

Plus

Succesfuld Granly-direktør træder ud af den daglige koncern-ledelse

En ny generation er klar til at tage over efter 58-årige Keld Vogt, der i stedet rykker til bestyrelsen

Maersk laver stikprøvekontroller efter containerbrand

Semco forlænger med skotsk rig-havn efter travlt 2018

Danske Havne advarer: Hårdt Brexit kan blive dyrt for fiskerihavnene

Danish Maritime Fair indgår aftale med Bella Center

Plus

Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Byrådsmedlemmet, der som den eneste stemte imod, kritiserer processen bag lukningen af Kolding Havn og kalder den forhastet

Marcod udvider succesfuld ordning for lærlinge

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstat

Maersk Line, Nordic Tankers og Navigare Capital er blandt de rederier, som var mest ivrige med at flage ind til Dannebrog i 2018

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

2019 IHF Handball World Championship

Nu skyder vi fødselsdagsåret i gang

Boat Show

Faldsikring på den nemme måde - Fyns Kran Udstyr A/S

Certex Peter Harbo og Certex Danmark fusionerer

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Undgå brand i maskinrummet!

Vores tekniske afdeling er specialister i at designe og fremstille løfteudstyr

Technoflex Afbalancering

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rørgennemføringer

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Hvad er stærkest: en bulldozer eller en gummiged?

Mullion SOLAS brandmandsudrustning sammen med MariTeam.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Send til en kollega

0.155