23948sdkhjf

Skal havneloven til afstemning i Folketinget til februar?

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

Forhandlingerne om en ny havnelov er først gået i gang i december, og transportordførerne ser problemer med at nå deadline. Et EU-direktiv kan overhale udviklingen

Havneloven er sat til at blive behandlet i Folketinget til februar, men kan trække ud langt ind i det nye år.

For transportordførerne er først midt i december indkaldt til forhandlinger, oplyser de til Søfart. Mens Transport-, Bygnings- og Boligministeriet oplyser følgende:

- Regeringen er i gang med at afdække, om der kan skabes bred parlamentarisk opbakning til et lovforslag om en revision af havneloven i tråd med anbefalingerne fra ekspertudvalget om havneloven. Se anbefalingerne her

Politikere: Det trækker ud

Rasmus Prehn, transportordfører for Socialdemokratiet, har været til det første møde med ministeren i sidste uge og er ikke imponeret over tempoet. 

- Der er ingen tvivl om, at man er sent ude – at man ligesom har undladt at stikke en finger i jorden i tide for at få samlet kræfterne omkring det, der skal ske, siger han og tilføjer:

- Men jeg vil ikke udelukke, at der findes en vej, hvis man er klar med noget primo januar. Så er der en måned til høring, og så kan man måske fremsætte noget i februar. Men det er helt afgørende, at man får lavet en lov, der bygger på, at alle berørte parter bliver hørt.

Læs også: Politikere og private undrer sig over syltet havnelov

Mens tidligere transportminister og nuværende ordfører for Venstre, Hans Chr. Schmidt, også efterlyser handling.

- Jeg har ingenting hørt. Skal man lave en god havnelov, skal man tage sig god tid og lave det ordentligt, siger han og tilføjer:

- Der er meget arbejde endnu og mange synspunkter, der skal bøjes mod hinanden. Så jeg tror, at det vil tage noget tid.

Nyt EU-direktiv

Særligt arbejder lovgiverne på at sikre, at et nyt EU-direktiv, der kommer til marts, skal kunne overholdes. 

Direktivet skal sikre, at de private aktører ikke bliver tromlet af det offentlige. Herunder, at de kommunale selvstyrehavne ikke har fordelagtig adgang til kredit. Eller benytter offentlige midler, der var tiltænkt infrastruktur, på serviceydelser i konkurrence med private aktører. 

Læs også: Køge Havn vil fordoble godsmængder

Det bakker Danske Havne op om, om end der har været udbredt uenighed havnene imellem. Brancheorganisationen henviser til dette indlæg på Altinget.dk af direktør Tine Kirk Pedersen. Hun skriver bl.a.:

- Den nye havnelov skal være med til at sikre lige konkurrencevilkår – særligt i forhold til lånemulighederne – for havnene i hele landet.

Undtagelser for små havne 

Mens der altså lægges op til, at havnene skal konkurrere med hinanden på lige vilkår, kan der forekomme undtagelser for små havne, der er med til at holde liv i yderområder.

Eksperudvalget lægger op til, at grænsen går ved 10 mio. kr i årlig omsætning.

- Jeg vurderer, at det vil EU acceptere, siger Rasmus Prehn og tilføjer:

Læs også: Ole Birk positiv overfor ekspertudvalgets anbefalinger til ny havnelov

- Vi socialdemokrater er optaget af, at man tager hele Danmark i brug – også ift. vækst og udvikling i de tyndt befolkede områder. Så nytter det ikke noget, at vi laver en strategi, som kun giver de største havne mulighed for at klare sig.

Hvad har du ellers sagt til transportministeren?

- Jeg foretrækker at holde drøftelser internt med regeringen i forhandlingerne – men vi skal finde en form for gylden middelvej.

Også Kim Christensen, transportordfører for Dansk Folkeparti, er optaget af de små havne.

Læs også: Ole Birk under forhandling: Ny havnelov kommer kun med bred opbakning

- En bagatelgrænse på 10 mio. er fin. Kunsten er, at de store havne skal vækste og udvikle sig, for det er en vigtig ting, men omvendt skal vi også passe på, at vi ikke slår de mindre havne ihjel, siger han og uddyber:

- Vi har været til indledende møder, hvor vi har tilkendegivet, hvad vi mener om sagen. Vi vil dog ikke stå i vejen for en ny havnelov – men det kan være, at der er ting i udspillet, som vi vil flytte lidt.

De private ønsker liberal lov

Hos de private erhvervsdrivende på havnene er der overordnet set bred enighed om at rulle de offentlige virksomheder lidt tilbage. Et ønske man længe har haft. Bl.a. har en omfattende strid mellem Lindø og Blue Water trukket overskrifter.

Fra Danmarks Skibsmæglerforenings side understreger man, at de offentligt ejede havne er forvaltere af infrastruktur - mere end serviceudbydere.

- Netop ud fra det grundsynspunkt ønsker vi os derfor, at havneloven snarest muligt revideres, siger Jesper Sebbelin, direktør i Danmarks Skibsmæglerforening og tilføjer:

Læs også: Forslag til ny havnelov fremsættes til februar

- Der er et behov for at få en klar rollefordeling for at få lukket diskussionen om unfair konkurrence mellem havnene og de private operatører på havnene. Og for at få skabt forudsigelige rammer for de private operatørers investeringer i levering af havnetjenester.

Jesper Sebbelin understreger, at man ser meget fornuft, i at havnene - som essentiel infrastruktur - har adgang til offentlig støtte.

- Men for at private operatører ikke møder en sådan støtte på deres marked, kræver det bedre værn, end dem vi har i dag, lyder det fra mæglernes repræsentant.

Mere om: havneloven
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Mærsk sender flere skibe til ophug i Alang

Containerskibene ’Thomas Mærsk’ og ’Clara Mærsk’ er solgt til ophugning i Alang. Dermed har Mærsk i alt sendt ni skibe til indiske beachingværfter siden 2016

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
'Mette Maersk' får madolie i tanken

I et nyt forsøg skal 'Mette Maersk' sejle til Shanghai og retur på 20 pct. biobrændsel

General cargo-skib kæntrer i Iransk havn

Plus

CMP angribes for udsagn om pladsmangel

Cowi-rapport peger på, at man kan halvere NOx-emissionerne ved etablering af landstrøm til krydstogtskibe i Københavns Nordhavn. CMP afviser, at Langeliniekaj har den fornødne plads - også selv om at selve anlægget kan placeres andetsteds

Esbjerg Havn gik tilbage i jubilæumsår

EU-professor: Ny udsættelse af brexit kan ikke udelukkes

Selv om EU's ledere er blevet enige om nye brexit-datoer, betyder det ikke, at de holder, mener EU-professor

Nyhedsbrev

Spildt masterplan koster 2018-overskud i Kolding Havn

Trods en ny omsætningsrekord kom Kolding Havn ud af 2018 med det første underskud i nyere tid. Årsagen er byrådets beslutning om at lukke havnen, forklarer direktør

Online Avis Arkiv

Semco Maritime vinder Tyra-ordre

Skibsinspektioner skaffede 160 mio kroner til snydte søfolk

Det internationale Transportarbejderforbunds skibsinspektioner skaffede i 2018 knap 24 mio. dollars i til udenlandske søfolk, der blev snydt for løn på skibe, skriver 3F.

Aalborg Havn tjener stort på ejendomme

Plus

Aalborgs havnechef runder 60 år

Nu vil Københavns borgmester have landstrøm

Cosco klar med 25.000 TEU-skib

Plus 1

Clipper har solgt skibene - forfølger fremtid som operatør

Som en konsekvens af flere års dårlig indtjening har rederiet Clipper i al diskretion frasolgt hele sin flåde af ejede skibe - fremtiden ligger i rollen som operatør, og selskabet disponerer i dag ca. 100 tørlastskibe

Plus

DFDS’ nye nybygningsafdeling debuterede i Kina

Nybygningsdirektør: Vi har udpeget nogle vitale hovedsystemer på Jinling-serien, vi ønsker at være fuldstændig hånd i hanke med

Hanstholm Havn slår Skagen og Thyborøn med et torskeskæg

Maersk sælger sidste aktier i Total

Banker freder Erria indtil nytår

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Plus

Masser af dansk skibsdesign bag nye DFDS-skibe

OSK-Ship Tech satte de første konceptstreger til DFDS’ nye mega-skibe, mens Knud E. Hansen fulgte projektet til dørs på værftet

Plus

Stavnsbundet i Kolding: 50 mio kroner binder H. Daugaard til dødsdømt erhvervshavn

Med en stor investering i nye faciliteter kan transportvirksomheden H. Daugaard ikke bare forlade den lukningstruede Kolding Havn. Adm. direktør betvivler dog gennemførelse af lukning

Stena Bulk i stor scrubber-ordre

BW overtager Epic Gas

Sidste Blue Innoship-projekt sparer ti pct. brændstof

Tidligere Samskip-CEO ny COO hos Wrist

Plus

Fregatten Jylland får ny kaptajn

Plus

National regulering vil betyde havnelukninger

Hvide Sande Shipyard åbner ny afdeling

Hollændere på vej ind i Mærsk-bestyrelse

Scandlines-CEO fylder rundt

RAL's COO stopper efter 25 år

VIDEO: Se hele hævningen af 'Helge Ingstad' på et kvarter

'Helge Ingstad' er kommet hjem til flådebasen

DFDS-direktør på plads i grøn alliance

Sikkerheds-CEO fylder rundt

H. J. Lubricators øger salget i vanskeligt marked

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Børneinstitutioner hitter som samlesæt

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Siemens: Motorgear med reluktansmotor, bedre end IE4

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Roxtec' nye brandlaboratorium har mere end fordoblet kapaciteten

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Gummipakninger og tætninger til alle formål

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvide solceller til administrationsbygning

Grundfos køber WATS Test Data Management platform

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

Undgå driftsforstyrrelser i hydrauliske systemer!

Visualiserer dit BIM-design i VR - Twinmotion seminar d. 25/4

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Prevas udvikler nyt software framework til testsystemer

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

Sæsonen står for døren!

Sitop 6200 - ny serie af strømforsyninger fra Siemens

Bragende start på 2019!

Kunst og industri i harmoni

Hvide Sande Shipyard vælger Envotherm

Siemens udbyder kurser i digitaliseringsværktøjer

Send til en kollega

0.178