23948sdkhjf

Skal havneloven til afstemning i Folketinget til februar?

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

Forhandlingerne om en ny havnelov er først gået i gang i december, og transportordførerne ser problemer med at nå deadline. Et EU-direktiv kan overhale udviklingen

Havneloven er sat til at blive behandlet i Folketinget til februar, men kan trække ud langt ind i det nye år.

For transportordførerne er først midt i december indkaldt til forhandlinger, oplyser de til Søfart. Mens Transport-, Bygnings- og Boligministeriet oplyser følgende:

- Regeringen er i gang med at afdække, om der kan skabes bred parlamentarisk opbakning til et lovforslag om en revision af havneloven i tråd med anbefalingerne fra ekspertudvalget om havneloven. Se anbefalingerne her

Politikere: Det trækker ud

Rasmus Prehn, transportordfører for Socialdemokratiet, har været til det første møde med ministeren i sidste uge og er ikke imponeret over tempoet. 

- Der er ingen tvivl om, at man er sent ude – at man ligesom har undladt at stikke en finger i jorden i tide for at få samlet kræfterne omkring det, der skal ske, siger han og tilføjer:

- Men jeg vil ikke udelukke, at der findes en vej, hvis man er klar med noget primo januar. Så er der en måned til høring, og så kan man måske fremsætte noget i februar. Men det er helt afgørende, at man får lavet en lov, der bygger på, at alle berørte parter bliver hørt.

Læs også: Politikere og private undrer sig over syltet havnelov

Mens tidligere transportminister og nuværende ordfører for Venstre, Hans Chr. Schmidt, også efterlyser handling.

- Jeg har ingenting hørt. Skal man lave en god havnelov, skal man tage sig god tid og lave det ordentligt, siger han og tilføjer:

- Der er meget arbejde endnu og mange synspunkter, der skal bøjes mod hinanden. Så jeg tror, at det vil tage noget tid.

Nyt EU-direktiv

Særligt arbejder lovgiverne på at sikre, at et nyt EU-direktiv, der kommer til marts, skal kunne overholdes. 

Direktivet skal sikre, at de private aktører ikke bliver tromlet af det offentlige. Herunder, at de kommunale selvstyrehavne ikke har fordelagtig adgang til kredit. Eller benytter offentlige midler, der var tiltænkt infrastruktur, på serviceydelser i konkurrence med private aktører. 

Læs også: Køge Havn vil fordoble godsmængder

Det bakker Danske Havne op om, om end der har været udbredt uenighed havnene imellem. Brancheorganisationen henviser til dette indlæg på Altinget.dk af direktør Tine Kirk Pedersen. Hun skriver bl.a.:

- Den nye havnelov skal være med til at sikre lige konkurrencevilkår – særligt i forhold til lånemulighederne – for havnene i hele landet.

Undtagelser for små havne 

Mens der altså lægges op til, at havnene skal konkurrere med hinanden på lige vilkår, kan der forekomme undtagelser for små havne, der er med til at holde liv i yderområder.

Eksperudvalget lægger op til, at grænsen går ved 10 mio. kr i årlig omsætning.

- Jeg vurderer, at det vil EU acceptere, siger Rasmus Prehn og tilføjer:

Læs også: Ole Birk positiv overfor ekspertudvalgets anbefalinger til ny havnelov

- Vi socialdemokrater er optaget af, at man tager hele Danmark i brug – også ift. vækst og udvikling i de tyndt befolkede områder. Så nytter det ikke noget, at vi laver en strategi, som kun giver de største havne mulighed for at klare sig.

Hvad har du ellers sagt til transportministeren?

- Jeg foretrækker at holde drøftelser internt med regeringen i forhandlingerne – men vi skal finde en form for gylden middelvej.

Også Kim Christensen, transportordfører for Dansk Folkeparti, er optaget af de små havne.

Læs også: Forslag til ny havnelov fremsættes til februar

- En bagatelgrænse på 10 mio. er fin. Kunsten er, at de store havne skal vækste og udvikle sig, for det er en vigtig ting, men omvendt skal vi også passe på, at vi ikke slår de mindre havne ihjel, siger han og uddyber:

- Vi har været til indledende møder, hvor vi har tilkendegivet, hvad vi mener om sagen. Vi vil dog ikke stå i vejen for en ny havnelov – men det kan være, at der er ting i udspillet, som vi vil flytte lidt.

De private ønsker liberal lov

Hos de private erhvervsdrivende på havnene er der overordnet set bred enighed om at rulle de offentlige virksomheder lidt tilbage. Et ønske man længe har haft. Bl.a. har en omfattende strid mellem Lindø og Blue Water trukket overskrifter.

Fra Danmarks Skibsmæglerforenings side understreger man, at de offentligt ejede havne er forvaltere af infrastruktur - mere end serviceudbydere.

- Netop ud fra det grundsynspunkt ønsker vi os derfor, at havneloven snarest muligt revideres, siger Jesper Sebbelin, direktør i Danmarks Skibsmæglerforening og tilføjer:

Læs også: Havnelov: "Vi skal spille på den samme spilleplade"

- Der er et behov for at få en klar rollefordeling for at få lukket diskussionen om unfair konkurrence mellem havnene og de private operatører på havnene. Og for at få skabt forudsigelige rammer for de private operatørers investeringer i levering af havnetjenester.

Jesper Sebbelin understreger, at man ser meget fornuft, i at havnene - som essentiel infrastruktur - har adgang til offentlig støtte.

- Men for at private operatører ikke møder en sådan støtte på deres marked, kræver det bedre værn, end dem vi har i dag, lyder det fra mæglernes repræsentant.

Mere om: havneloven
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Hurtigrutens danske hotelchef har en krævende opgave

Danske Thomas Westergaard er strøget til tops i Norges store kystpassagerrederi, Hurtigruten. Men det lå ikke i kortene, at hotelmanden skulle ende i søfart

Ny formandspost til Ole Ingrisch

Peter Madsen Rederi skal fjerne sten for millioner

Ny konsulent på plads hos Sea Health & Welfare

Plus

Folketinget sender søværnet på langfart

Danske orlogsskibe skal hvert år udstationeres i NATO-flådestyrker. Den første mission er bevogtning af Frankrigs hangarskib, der deltager i flyoperationer over Syrien og Irak. Det civile mål er sikrere sejlruter

Nyhedsbrev

Plus

Mere gods sejles uden om Danmark

SHORTSEA: Color Line køber ro/ro-skib fra Finnlines for at øge trailerkapacitet mellem Oslo og Kiel

Online Avis Arkiv
Plus

Københavnsk specialrederi sælger til Tyskland

Tysk tankrensningsselskab overtager specialfartøj fra Føniks

Mærsk-konkurrent opgraderer på Asien-Europa og forlænger alliance

Tredje bugserskib ankommet til brændende containerskib

Medie: Maersk sælger snart dele af Hamburg Süd

Plus

Prisseddel på Evergas’ otte ethylen-skibe

Ny rapport: Guinea-bugten er farlig

Plus

Rollemodeller står øverst på ønskelisten

Plus 1

Sådan vil Det Blå Danmark tiltrække kvinder

En forsker, en oberst og en kommunikationsrådgiver kom med bud på, hvordan Det Blå Danmark får flere kvinder til søs, da branchen forleden afholdt workshop på DFDS-færgen 'Crown Seaways'. Et fleksibelt arbejdsliv kan være nøglen, lød et af rådene til branchen

Plus

"Vi er ikke fordrukne sømænd - eller kvinder"

Plus

Succesfuld Granly-direktør træder ud af den daglige koncern-ledelse

En ny generation er klar til at tage over efter 58-årige Keld Vogt, der i stedet rykker til bestyrelsen

Maersk laver stikprøvekontroller efter containerbrand

Semco forlænger med skotsk rig-havn efter travlt 2018

Danske Havne advarer: Hårdt Brexit kan blive dyrt for fiskerihavnene

Danish Maritime Fair indgår aftale med Bella Center

Plus

Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Byrådsmedlemmet, der som den eneste stemte imod, kritiserer processen bag lukningen af Kolding Havn og kalder den forhastet

Marcod udvider succesfuld ordning for lærlinge

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstat

Maersk Line, Nordic Tankers og Navigare Capital er blandt de rederier, som var mest ivrige med at flage ind til Dannebrog i 2018

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

2019 IHF Handball World Championship

Nu skyder vi fødselsdagsåret i gang

Boat Show

Faldsikring på den nemme måde - Fyns Kran Udstyr A/S

Certex Peter Harbo og Certex Danmark fusionerer

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Undgå brand i maskinrummet!

Vores tekniske afdeling er specialister i at designe og fremstille løfteudstyr

Technoflex Afbalancering

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rørgennemføringer

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Hvad er stærkest: en bulldozer eller en gummiged?

Mullion SOLAS brandmandsudrustning sammen med MariTeam.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Send til en kollega

0.165