23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Shipping får mindre plads i fremtidens Stena-konglomerat

Dan Sten Olsson har kastet sin kærlighed på hotelkæder og ejendomsinvesteringer - Rederi-aktiviteterne vil i i fremtiden komme til at udgøre en stadig mindre del af Stena-konglomeratet




















Langsigtet

















Risky business





















Mange steder tales der om, at dagene for det klassiske konglomerat er talte, og ideen om én ejer med tilstedeværelse i mange forskellige industrier er en oldnordisk tanke. Stena-hovedkvarteret i Göteborg er imidlertid ikke et af disse steder. Flertalsaktionær i Stena AB, Dan Sten Olsson, er fast besluttet på at gå imod strømmen. Overfor Søfarts udsendte erklærer han trodsigt, at han tværtimod agter at lade sit konglomerat vokse i nye retninger og brede sig over flere segmenter. - Stena AB har over tid leveret et bedre gennemsnitligt afkast til sine ejere end hvad tilsvarende selskaber med andre ejerskabsstrukturer har kunnet levere, om det så har været børsnoterede eller kapitalfondsejede selskaber, lyder det fra Dan Sten Olsson. Han har derfor ingen planer om hverken at indskrænke eller fokusere sit konglomerat i henhold til tidens buzzword i erhvervslivet: Fokus på kerneforretningen. - Stena er et konglomerat med med en lille ejerkreds, der tænker langsigtet. Det betyder, at vi kan tænke langsigtet og strategisk uden at skulle gå i panik over kortvarige udsving i vores markeder, siger Dan Sten Olsson. I de seneste års bølge af investeringer, har Stena-konglomeratet således kastet sin kærlighed over massive ejendomsinvesteringer, f.eks. med store interesser i det stockholmske ejendomsmarked. Derudover er Stena-gruppen gået ind med store investeringer i blandt andet hotelkæden Scandic og lægemiddelvirksomheden Mylan. - Dette har været fænomenalt attraktive investeringer, og vi kommer bestemt til at lægge store kræfter i disse sektorer i fremtiden, siger Dan Sten Olsson, der ejer 51 pct. af aktierne i Stena AB og dermed sidder med den afgørende indflydelse i det svenske konglomerat. De søfartsrelaterede dele af Stena-gruppen er i dag blevet overhalet af de landbaserede aktiviteter, målt på investeret kapital. Shipping står for ’blot’ 44 pct. af den investerede kapital. Vil den udvikling fortsætte. Vil fremtidige investeringer i højere grad vil gå til ikke-søfartsrelaterede aktiviteter? - Ja, jeg er sikker på, at udviklingen vil gå i den retning. I fremtiden kommer vi til at se, at shipping-aktiviteterne vil komme til at udgøre en gradvist mindre andel af de samlede aktiviteter i Stena. Ikke fordi vi vil holde op med at investere i shipping, men fordi vi kommer til at kanalisere flere og større investeringer i andre retninger på land, f.eks. vores ejendomsinvesteringer. Hvad er analysen bag dette strategiskifte? - Analysen er, at shipping hele tiden bliver mere og mere kapitalintensivt samtidig med, at shippingindustrien som bekendt er stærkt cyklisk. Så når shippingmarkederne går nedad, kan du i sagens natur komme til at opleve massive tab, forklarer Dan Sten Olsson. Han fortsætter: - Tag f.eks. ro/ro-segmentet, hvor vi har otte nybygninger i ordre. Hvert skib repræsenterer en investering på ca. 1. mia. kr. Med så store investeringer i en cyklisk branche er der risiko for meget store tab. Den eksponering skal vi håndtere med forsigtighed, og derfor vil vi gå dybere ind i andre sektorer, som er mindre cykliske, lyder det fra Dan Sten Olsson.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.11