23948sdkhjf

Regeringen klar med udspil mod pirateri

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

En måned inden den nuværende danske strategi mod pirateri udløber, præsenterer regeringen et nyt sæt forslag til indsatsen i perioden 2019-2022. Danske Rederier er tilfredse med, at indsatsen især skal fokusere på Vestafrika

Regeringen har i dag fremlagt et såkaldt prioritetspapir for Danmarks indsats mod pirateri og anden maritim kriminalitet i perioden 2019-2022. Det oplyser Udenrigsministeriet i en pressemeddelelse.

- På trods af en nedgang i de senere år udgør pirateri og anden maritim kriminalitet stadig en trussel mod den globale skibstrafik. Den danske maritime sektor er verdens sjette største målt på opereret tonnage. Regeringen prioriterer derfor et fortsat stærkt dansk aftryk i den internationale bekæmpelse af pirateri og anden maritim kriminalitet, skriver Udenrigsministeriet.

Indsatsen skal afløse den nuværende strategi mod pirateri, som blev søsat i 2015 og udløber ved årsskiftet.

Læs også: Regeringen på vej med strategi mod pirateri

Prioritetspapiret sætter fokus på en stærk danske indsats omkring Afrikas Horn og lægger samtidig bl.a. op til et nyt stabiliseringsprogram for den vestafrikanske Guineabugt, hvor 40 pct. af alle piratangreb finder sted.

Læs prioritetspapiret her

- Danmark er en maritim stormagt. Derfor er sikkerhed for skibstransport også en kerneprioritet for regeringen. Sammen med vores internationale partnere har vi presset pirateriet til det laveste niveau i to årtier. Det er resultatet af en fokuseret dansk indsats. Men der er stadig udfordringer. Det gælder ikke mindst i Guineabugten, hvor en stor del af handlen transporteres på danske skibe, og hvor danske virksomheder foretager milliardinvesteringer i lokale havneanlæg. Derfor vil vi blandt andet lancere et nyt stabiliseringsprogram for Guineabugten. Til gavn for danske rederier og søfolk - og regionen selv, udtaler udenrigsminister Anders Samuelsen (LA).

Søfolk skal være trygge

Forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) supplerer:

- Det er afgørende, at danske skibe og sømænd kan være trygge til søs. Derfor har vi en stærk interesse i at mindske truslen fra pirateri og anden kriminalitet til havs. Vi skal beskytte retten til fri sejlads og støtte den maritime sikkerhed i de dele af verden, hvor danske skibe sejler. Med det nye papir sætter vi en klar ramme for den danske indsats i de kommende år.

Erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) understreger, at det er afgørende, at danske søfolk og skibe skal kunne sejle i verdens farvande uden frygt for deres fysiske sikkerhed eller frihed, og at verdens handelsruter beskyttes.

- Som en stor søfartsnation har vi et særligt ansvar for at skabe sikre forhold, så skibene kan sejle, og de søfarende uantastet kan udføre deres arbejde på verdens have, og med det nye prioritetspapir vil regeringen fortsat aktivt bidrage til denne indsats, siger Rasmus Jarlov.

Fleksibel værktøjskasse

Hos Danske Rederier kvitterer man for regeringens udspil:

- Vi er meget tilfredse med, at Danmark som verdens sjette største søfartsnation, viderefører en række vigtige strategiske tiltag mod pirateri og maritim kriminalitet. Det er en hel rigtig prioritering primært at lægge fokus på Vestafrika – særligt Nigeria, hvor vi på det seneste har set en række særdeles bekymrende hændelser med kidnapninger af besætningsmedlemmer. Samtidig vender man ikke det blinde øje til Østafrika, hvor situationen fortsat er skrøbelig, siger Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier.

- Der er her tale om en fleksibel værktøjskasse, som tager højde for hvor hurtigt situationen kan ændre sig i løbet af fire år. Det er en styrke ved prioritetspapiret og vi og vores medlemmer ser frem til at fortsætte det gode samarbejde med myndighederne i årene, der kommer, tilføjer hun.

Læs også: Rederier: Sæt ind mod pirateri i Vestafrika


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Maersk Tankers sælger et af de store skibe

18 år gammelt LR2-tankskib meldes solgt til unavngiven køber

Råolie-tankere belønnes for at trodse sanktioner

Plus

BILLEDSERIE: Se 'Maersk Honam' på vej mod værft i Sydkorea

Den intakte del af det brændte containerskib er nu om bord på et heavy-lift skib og sejler mod et sydkoreanske værft, hvor skibet skal genopbygges

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Slut med Maersk Line - nu er det bare Maersk

I al stilfærdighed har A.P. Møller-Mærsk droppet rederinavnet Maersk Line i sin markedsføring. Nu skal alle services markedsføres som Maersk. En markant konsekvens af virksomhedens igangværende strategiskift fra rederidrift til transportservice-virksomhed

Nyhedsbrev

Plus

VHS eller Betamax? Søfartens digitalisering må ikke ende i en krig om formater

Automatiseret digital kommunikation mellem skib og havn bliver det næste maritime gennembrud, lyder forudsigelsen fra Søfartsstyrelsens direktør

Online Avis Arkiv
Plus

IMO vil have klare retningslinjer for svovlkrav

En ensartet gennemførelse af det globale svovlkrav, der gælder fra 1. januar 2020, står højt på dagsordenen, når medlemslandene i IMO mødes i London i næste uge

Positionsbillede

Nedgang i bulk-aktiviteter i Hirtshals Havn

Lastbilgodset holdt hånden under godsmængderne i Hirtshals, som var præget af nedgang i bulkmarkedet

Plus

Punktum sat med navngivning og levering i Norge

OFFSHORE: Kleven har leveret det foreløbigt sidste skib i Maersk Supply Services flådefornyelsesprogram

Produkttankmarked til Venezuela stoppet

Landet med verdens største oliereserver er gået helt i stå, efter sanktioner rammer hårdt

Plus

Mærsk køber stort ind i jagt på fremtidens brændstof

Verdens største containerrederi fortsætter bestræbelserne på at sikre sine forsyninger af brændstof med lavt svovlindhold til begyndelsen af 2020

Plus

Her er planen for Københavns nye containerhavn

Copenhagen Malmö Port er i gang med at slå stregerne til Danmarks mest moderne containerterminal, som skal stå klar i slutningen af 2021

Plus

Japan og Kina er sultne efter LNG

Nybygget LNG-tonnage er hundedyrt og videresalgsmarkedet er ikke stort. Danske Navigare Capital Partners er klar til at løbe en "balanceret risiko" med LNG-nybygning

Ny rekord for krydstogt i Danmark

I 2019 vil de danske krydstogthavne tilsammen sætte rekord med over 1,2 mio. gæster

Plus

Ny Storstrømsbro bliver til klingende mønt for havnevirksomheder

Serviceopgaver under anlæggelsen af den nye Storstrømsbro bliver en gylden mulighed for havnevirksomheden Vordingborg Shipping

Danmarks hurtigst voksende rederi har appetit på flere skibe

Efter to år med et hæsblæsende opkøbsprogram er Danmarks sandsynligvis hurtigst voksende rederi, Navigare Capital Partners, nu oppe på at eje 14 skibe i vidt forskellige segmenter. Vil topchef Henrik Ramskov fortsætte opkøbsbølgen eller det tid til at træde på bremsen?

Plus

Mærsk præsenterer årets første opkøb

En USA-baseret ekspert i toldbehandling bliver årets første opkøbsoffer i Mærsk's stort anlagte strategiskifte

Plus

Stolte isbrydere sejler grum skæbne i møde: Ingen vil købe Danbjørn og Isbjørn

I 30 måneder har Danbjørn og Isbjørn ligget i Hals Havn og ventet på at blive solgt, men ingen har budt

Plus

Havne må flytte for at overleve

Lokalpolitiske drømme om attraktive boliger i vandkanten lægger pres på erhvervshavnene, der i vid udstrækning må vige pladsen for byudvikling og flytte væk for at sikre den fortsatte eksistens

1

VIDEO: Krydstogtskib rammer havn

Plus

Fremtiden byder på havnelukninger

Både markedet og den nye havnelov vil skubbe udviklingen hen imod flere havnelukninger, mener havnedirektør

Plus

Fjendskab om bord: Hierarki, demokrati og ledelse i ødemarkens is

Der opstod straks nid og nag mellem kulturradikale demokrater og hierarkisk indstillede officerer, da den berømte Danmark-Ekspeditionen lagde fra land. Og der var fra begyndelsen voldsomme kulturforskelle mellem akademikere og søfolk

Plus

Den maritime industris superlobbyist: "Vi har flyttet rigtig mange grænser"

JUBILÆUM: Adm. direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime, runder 30 år som talerør for de danske skibsværfter og maritime udstyrsproducenter

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

ADP's direktør fratræder

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Synspunkt: MARCOD tror på Det Blå Nordjylland

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Bunker trader rykker til Houston

Svitzer ansætter nye regionale chefer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi redder dit liv med sikkerhed

Technoflex Splines/fortanding

Technoflex Splines/fortanding

Har du husket dit LOGIN?

Flere hundrede liters Adblue tanke

Kom på besøg hos Gravlund Industrigummi A/S

Undgå brand i maskinrummet!

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opening Minds and Opening Opportunities - The easier track to development

Stor efterspørgsel efter kandidater

Elektrisk, termisk eller mekanisk adskillelse med folier og laminater.

STCW A-VI/1-1 + 1-2 Basic Safety Training Refresher

Ny kran? Få markedets hurtigste tilbud og den bedste løsning ->

Gangveje, Faldereb og Lønningstrapper fra lager

Tilbud på 21 HK bådmotor

Ajos skruer gevaldigt op for varmen på Fyn og i Jylland

Transportruller til BMS’ store opgave i Københavns Lufthavn

Fra idé til færdigt produkt - Gravlund Industrigummi leverer varen

IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden - en temadag med spændende løsninger

NYHED – Electric ARC - Beskyttende handsker

Lysstyring er ikke kun for energien – måler du HCL?

HG 265 Asbjørn atter søklar efter uplanlagt liggetid

Internet of Things: Logistik bliver aldrig det samme igen

Nyhed: Køb online til dine priser – Få dit login nu

GEESA We Love Design

Send til en kollega

1.203