23948sdkhjf

Handelskrig kan fjerne tusindvis af containere fra Mærsks skibe

| Af Ritzau/urt | Tip redaktionen om en historie

Mærsk venter, at striden mellem Kina og USA vil mindske den globale containerhandel med op mod to procent

Handelskrigen mellem Kina og USA vil gøre et indhug i Mærsks forretning de kommende år.

I sit regnskab for årets første ni måneder sætter Mærsk ord på, hvad vil det vil betyde, at de to stormagter har lagt told på hinandens import af varer.

- Effekten på global handel er fortsat usikker, men vi vurderer, at den samlede effekt for alle handelsbegrænsninger, der er indført i 2018, kan reducere den globale containerhandel med 0,5-2,0 procent gennem 2019-2020, skriver Mærsk.

Mærsks skibe flytter på den gode side af 13 millioner fyrrefodscontainere om året rundt i alle verdens afkroge.

Hvis handelskrigen skærer to procent af handlen, vil det isoleret set betyde over 250.000 færre containere at transportere de næste par år.

Forventer containervækst på 2-4 pct.

Mærsk forventer dog, at markedet for containertransport som helhed vil stige med to til fire procent i 2019 trods handelskrigen.

USA og Kina har bekriget hinanden på handel gennem det meste af 2018.

Amerikanerne har lagt told på kinesiske varer til en værdi af omkring 250 milliarder dollar, hvilket svarer til omtrent halvdelen af al Kinas eksport til USA.

Læs også: Maersk taber 694 millioner trods fremgang

Kineserne har svaret igen med et lignende tiltag, som rammer amerikanske varer til en værdi af 60 milliarder dollar. Det svarer også til cirka halvdelen af USA's eksport til Kina.

Striden skyldes, at USA's præsident, Donald Trump, er oprørt over, at amerikanerne har et stort handelsunderskud over for Kina.

Det betyder, at landet importerer markant flere varer, end der bliver sendt den anden vej.

Læs også: Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

Ifølge Mærsk udgør de to landes told omkring 2,6 procent af værdien af alle de varer, som bliver fragtet rundt i verden.

Donald Trump har tidligere sagt, at han er klar til at lægge told på alle varer, der går fra Kina til USA.

- Den største risikofaktor for efterspørgslen efter containere på globalt plan er relateret til indførelsen af yderligere told og andre restriktioner, skriver Mærsk i sit regnskab.

/ritzau/
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

VIDEO: Last af calciumhypochlorit eksploderer på containerskib

Plus

Molslinjen kræver ændringer af Bornholmer-kontrakt

Rederiet har i kølvandet på endnu en bod fra Transportministeriet sendt en række forslag til ændring til færgekontrakten

Norsk politifartøj fra nyerhvervet Viking-selskab

Tysk politifartøj fra Tuco til specialenhed

Mærsk-boss: Handelskrig vil få betydning

Danske shipping-topchefer forventer fremgang og højere fragtpriser

Nyhedsbrev

Plus

The Hales Trophy - Atlanterhavets vandrepokal

Online Avis Arkiv

Nye krav til faciliteter i havne

Plus

Gennembrud på dualfuel-firetakt og ny totakter i pipelinen

Plus

Her er hovedstadens nye beredskabsfartøj

NYBYGNING: Tuco Marine har opgraderet Hovedstadens Beredskab med nybygning, der øger sikkerheden for de stadig flere, der bruger havnefronten

Dansk rederi opkøber konkurrent

Northern Offshore Group overtager Turbine Transfer's CTV-flåde på 25 skibe

Positionsbillede: Offshoreskibe i Esbjerg

Plus

På jordomrejse med brint i tanken

GALLERI: Den ombyggede katamaran ’Energy Observer’ sejler på sol, vind og havvand. Fartøjet besøgte for nylig København på sin seks år lange odyssé jorden rundt

Plus

Ny rederi-formand: "Usikkerheden er massiv"

Torm-direktør Jacob Meldgaard skal som ny rederiformand sætte kursen for Danske Rederier i en tid, hvor usikkerheden sjældent har været større

Plus

Northern Offshore-flåden runder 65 enheder

CEO efter opkøb af CTV-rederi i UK: "Begge selskaber skal fortsætte deres positive udviklinger, men hver for sig"

Maersk taber 694 millioner trods fremgang

Mærsk har øget omsætningen i årets første kvartal, men taber alligevel 694 mio. kroner på de fortsættende aktiviteter

Ihærdig katamaran-ejer vil afprøve ny rute til Ærø

Hans Froholdt, der sidste sommer opgav at sejle Aarhus-Samsø med 'Issehoved' vil nu forsøge sig med Svendborg-Ærøskøbing

Dødsulykke koster Fayard 80.000 kroner

Plus

Tvivl om Viking Lines fortsatte brug af rotorsejl

Mens Viking Line overvejer at droppe rotorsejl på en cruisefærge og en kommende nybygning, så er erfaringerne gode på et ro/ro-skib i fast rutefart på Den Engelske Kanal

Ni år gammelt ulykkesskib sendt til ophug

Masser af kunder i nettet: Ordrebogen er fyldt hos skibsværft

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Norden indgår tre-årig saltkontrakt

500.000 tons salt årligt skal sejles til kemivirksomhed i Mellemøsten

Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Skab tillid med klima ikon

Produktfokus: YellowLine

Opgradering af Geopal GJD-L3C AGA central

HF indgår partnerskab

Thybotech ApS har været på kursus ved DICKOW Pumpen i Waldkraiburg ved München i sidste uge.

IGU-uddannelsen førte til fastansættelse hos Ajos

Ny kran? Denne kunde fik en budgetpris på under 24 timer!

Hvordan vælger du den rigtige ET 200SP løsning?

Mød hele branchen på Fagligt Seminar om brændeovne og kedler på Teknologisk Institut

God kunderelation bygget på tillid og dedikeret arbejdsindsats

Fuld gang i Atlantic Fair 2019

Palfinger udstyr til avanceret og innovative skibe

10 years anniversary of the FAYARD "Clean Power" shore connection solution

Miljøvenligt og højtydende smørefedt forlænger levetiden for stålwirer

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern 2018 Bæredygtighedsrapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Send til en kollega

0.299