23948sdkhjf

'Sola TS' advarede forgæves fregat inden kollision

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Hverken vagtcentral eller krigsskib reagerede på advarsler fra tankskib om forestående kollision

- Drej! Det her ender i en kollision.

Sådan lød radiobeskeden fra tankskibet 'Sola TS', få sekunder før fregatten 'KNM Helge Ingstad' natten til torsdag sejlede ind i tankskibet ved indsejlingen til Stureterminalen nær Bergen.

Det er den norske avis VG, der har fået fat i en log over radiokommunikationen mellem de to skibe og den lokale vagtcentral samt radarsignalerne fra det tidspunkt, hvor de to skibe sejlede sammen.

Resultatet af kollisionen blev syv personer med mindre skader samt en beskadiget fregat, der er forholdsvis ny og har kostet de norske skatteydere milliarder af kroner.

VG's gennemgang af minutterne op til kollisionen viser, at tre minutter før tager 'Sola TS' kontakt til vagtcentralen for at høre, hvilket skib der har kurs mod dem.

Læs også: 15 tilskadekomne efter kollision med danske 'World Bora'

Først kender vagtcentralen intet til skibet, der har kurs mod 'Sola TS' med en hastighed på 17 knob.

Ved anden kontakt mellem 'Sola TS' og vagtcentralen foreslår vagtcentralen, at det måske er krigsskibet 'KNM Helge Ingstad', der er på vej ind til Stureterminalen.

Det forslag kommer ifølge VG halvandet minut før, de to skibe sejler ind i hinanden.

'Sola TS' spørger ud i mørket, om det er 'KNM Helge Ingstad', der er på vej mod dem. Det bekræfter fregatten fem sekunder efter.

Læs også: 'Ulysse'-styrmand snakkede i telefon op til ulykke

- Drej mod styrbord, beder 'Sola TS' krigsskibet ifølge VG.

- Så kommer vi for tæt på klipperne, svarer 'Helge Ingstad' ifølge VG.

Herefter lyder det ifølge VG fra 'Sola TS':

- Sving til styrbord, hvis det er jer, der kommer.

Læs også: 'Helge Ingstad' klar til at blive hævet

Herefter følger syv sekunders stilhed. Så svarer krigsskibet ifølge VG:

- Jeg har et par grader styrbord, når vi har passeret ... eh, eh ... styrbord.

Få sekunder efter gentager 'Sola TS' sin anmodning om, at krigsskibet omgående ændrer kurs.

- Helge Ingstad, du må gøre noget! Du begynder at nærme dig vældig meget.

Læs også: Hemmelig rapport: Meget var galt på 'USS Fitzgerald' op til kollision

Herefter følger 15 sekunders stilhed.

- Helge Ingstad! Drej! Det her ender i en kollision.

Efterfølgende bekræfter krigsskibet til vagtcentralen, at der er sket en kollision. Radiokontakten bliver ifølge VG sporadisk, og man kan høre alarmer i baggrunden.

Som Søfart skrev i sidste uge, førte kollisionen til evakueringen af 137 personer om bord på 'Helge Ingstad', der blev bragt på grund.

Det norske Kystverket har overtaget bjergningsoperationen, og har weekenden over arbejdet på at sikre imod yderligere udslip af olie fra fregatten. 

Læs mere: VIDEO: Norsk fregat er tæt på at synke efter kollision med tankskib

Mere om: Kollision
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Fjernstyrede arbejdsfartøjer breder sig

Bekæmpelse af forurening, indsatser ved søulykker og fritidssejlads bliver de nicher i søfarten, hvor de fjernstyrede skibe vil få deres gennembrud på den korte bane, lyder forudsigelsen fra branchekender

15 tilskadekomne efter kollision med danske 'World Bora'

Samtlige om bord på det danskflagede crew transfer-skib 'World Bora' er kommet til skade efter en kollision med general cargo-skibet 'Raba' ud for Rügen

Dok-uheld koster overskuddet i Hirtshals Yard

DP World køber DFDS-konkurrent for 2,8 milliarder

To døde ved ophug af græsk tankskib i Bangladesh

Nyhedsbrev

Plus

Mærsk forholder sig neutralt til scrubberforbud

Online Avis Arkiv
Plus

Åbne scrubbere under beskydning tæt på 2020-krav

Singapores forbud mod åbne scrubbere har skabt international usikkerhed om miljøpåvirkningen fra scrubbervand

Plus

Rederier: Nej til lokale forbud mod åbne scrubbere

Plus

Ulykker til søs koster færre liv på danske skibe

Siden 1990’erne har der været en markant nedgang i antallet af dødsulykker og alvorligt tilskadekomne ombord på danskflagede erhvervsfartøjer. Men Søfartsstyrelsen er stadig ikke tilfreds

Strejke sender DFDS-skibe uden om Gøteborg

Den langstrakte konflikt i en række svenske havne betyder, at DFDS flere gange har måttet omdirigere skibe, der ellers skulle til Gøteborg

IMO-chef vil have flere havari-rapporter

Plus

Ny direktør for Lederne Søfart: "Jeg satser hele vejen rundt"

Sune Blinkenberg, som i dag tiltræder som ny direktør for Lederne Søfart, er ægte sømand med en blå MBA på CV’et. Hans mission er blandt andet at rette op på samarbejdet med rederierne og at bremse faldet i antallet af danske officerer i handelsflåden

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Ny færgeføreruddannelse rykker nærmere

Færgesekretariatet forventer, at de første 'test-studerende' kan starte på uddannelsen inden for et år

24 sømænd får EU til at stramme sanktioner mod Rusland

Efter konsolidering: Mærsk på profitprøve

Mærsk aflyser skibe efter kinesisk nytår

Plus

Flere DIS-skibe medfører flere søulykker

Antallet af kollisioner, brande og grundstødninger stiger på større lastskibe som følge af flere indflagninger

Medie: 'Povl Anker' godkendt trods defekt overfalds-alarm

'Stellar Daisy's voyage data recorder er fundet

Grønlandske søkort må vente til 2026

DSV hæver bud på Panalpina

Plus

Lederne Søfart-formand har store forventninger til ny direktør

Forfremmelse hos Dan-Bunkering

Slut med Maersk Line - nu er det bare Maersk

I al stilfærdighed har A.P. Møller-Mærsk droppet rederinavnet Maersk Line i sin markedsføring. Nu skal alle services markedsføres som Maersk. En markant konsekvens af virksomhedens igangværende strategiskift fra rederidrift til transportservice-virksomhed

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

ADP's direktør fratræder

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Plus

Synspunkt: MARCOD tror på Det Blå Nordjylland

Bunker trader rykker til Houston

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Logistikløsning til intelligente fabrikker

Gå-hjem-møde - opkvalificering for maskinførere

Tranemo sikkerhedssko nyt 2019 katalog

Gratis seminar om reelle energibesparelser i etageejendomme

3o ton tung wiretromle til reparation hos MarineShaft A/S

Gå-hjem-møde opkvalificering for maskinførere

Buet glas kan anvenders til mange formål

Har du fået det nye hovedkatalog fra Carl Stahl A/S?

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

Test sædkvalitet med telefonen

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Dieseldrevet Hydraulikaggregat

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

40 m. 2" Fuel-slange på automatisk slangeopruller

GRATIS Lekang Filtersystem (LFS) kursus

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Få opgraderet eller renoveret din eksisterende kran af Fyns Kran Udstyr!

Opbevaring af lithium-ion-batterier

Hold styr på sikkerheden med MarCode fra Hammer

Temadag: IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden

Vi redder dit liv med sikkerhed

Technoflex Splines/fortanding

Technoflex Splines/fortanding

Har du husket dit LOGIN?

Flere hundrede liters Adblue tanke

Send til en kollega

0.216