23948sdkhjf

HH Ferries skifter navn og indvier verdens største batteridrevne færger

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

OPDATERET: HH Ferries Group skifter navn i forbindelse med dagens indvielse af de to færger 'Aurora' og 'Tycho Brahe' til fuld eldrift

ForSea er det nye navn på færgerederiet, der sejler mellem Helsingør og Helsingborg.

HH Ferries skifter navn og er efter en række forsinkelser og bump på vejen omsider klar til at indvie sine to færger, 'Aurora' og 'Tycho Brahe', som verdens største batteridrevne passagerfærger mellem Helsingør og Helsingborg.

- Det ambitiøse projekt betyder, at rederiets samlede udledning af CO2, NOx og partikler reduceres med 65 pct., når de to højfrekvente færger fremover alene sejler på grøn el. Det er gode nyheder for miljøet i og omkring Øresund og for kunder og borgere i vores lokalområde. Og det viser, at man med beslutsomhed og vilje til at investere kan nå store mål – også på miljøområdet, siger Johan Röstin, adm. direktør i ForSea i en pressemeddelelse.

Dropper Scandlines-logo

Navneskiftet sker for at understrege rederiets ambition om at blive regionens mest bæredygtige transportvirksomhed, fremgår det.

- De to batteridrevne færger er første skridt på vores bæredygtige vej mod et endnu bedre færgerederi. Vi nøjes ikke med at modernisere driften af færgerne på ruten Helsingør-Helsingborg – vi har sat kursen mod fremtiden og mod zero-emission, siger Johan Röstin.

Læs også: Ny Læsø-færge sejler i dødvande

I forbindelse med overgangen til den nye identitet dropper rederiet også 'Scandlines'-logoet på siden af færgerne. I første omgang har 'Aurora' fået nye farver, idet skorstenen er malet hvid, mens bunden af skibet nu er turkisgrøn i stedet for den oprindelige sorte farve.

Batteriprojektet på Tycho Brahe og Aurora har strakt sig over mere end tre år med en økonomisk ramme på knap 220 mio. kr., hvilket er ForSeas største enkeltstående investering nogensinde.

INEA, som er EU’s forvaltningsorgan for innovation og netværk, har støttet projektet med ca. 87 mio. kr., og resultatet er ifølge rederiet banebrydende i den maritime verden.

Læs også: Ny færgeføreruddannelse rykker nærmere

Færgerne oplades ved, at automatiske, landbaserede ladestationer med industrirobotter i hver havn sørger for at styre sammenkoblingen og maksimere ladeperioden, så hvert skibs 640 batterier kan oplades effektivt på få minutter.

Den samlede batterikraft på 8.320 kWh for de to færger svarer til 10.700 bilbatterier. Batterierne er installeret på toppen af færgerne sammen med to dækhuse med transformere, convertere og køleanlæg. Herfra føres kabler til tilslutningspunkter i hver ende af skibet, så batterierne ved hver ankomst kan lynoplades hurtigt og gnidningsfrit – med samme kraft som 70 elbiler.

Pionerprojekt

- Det er et pionerprojekt, vi har gennemført, og selv om det har været udfordrende, har det været alle anstrengelserne værd. Vores medarbejdere og samarbejdspartnere har ydet en kæmpe indsats for at få den ny teknologi til at fungere effektivt. Samtidig har vores ejere og INEA gennem hele forløbet bakket op og stolet på projektet, så i dag er det resultatet af en fælles indsats, vi alle kan være stolte af og fejre, siger Johan Röstin.

Sveriges langsigtede klimamål er helt at ophøre med nettoudslip af drivhusgasser i 2045. Det må vil ForSea Ferries nå inden da.

- Vi har kun en planet, og en af de ting, vi som rederi kan bidrage med for en bæredygtig verden, er aktivt at passe på havmiljøet, siger Johan Röstin og tilføjer:

- Vi har altid været miljøbevidste, og vi har siden 2007 levet op til de emissionsregler, som blev indført i 2015. Med vores batteridrevne færger tager vi et kæmpe skridt fremad for at sikre mindre udslip, røg og støj. Og vi går ikke på kompromis med effektiviteten. Takket være en banebrydende teknologi og vores mange dygtige medarbejdere vil overfarten også med batteridrift blot tage 20 minutter som hidtil.

Lørdag inviterer færgerederiet alle gående passagerer gratis med på alle færger mellem kl. 10 og 18.

Læs også: HH Ferries satser på fuld batteridrift til efteråret
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Maersk taber 694 millioner trods fremgang

Mærsk har øget omsætningen i årets første kvartal, men taber alligevel 694 mio. kroner på de fortsættende aktiviteter

Plus

Tvivl om Viking Lines fortsatte brug af rotorsejl

Mens Viking Line overvejer at droppe rotorsejl på en cruisefærge og en kommende nybygning, så er erfaringerne gode på et ro/ro-skib i fast rutefart på Den Engelske Kanal

Ni år gammelt ulykkesskib sendt til ophug

Dansk rederi opkøber konkurrent

Northern Offshore Group overtager Turbine Transfer's CTV-flåde på 25 skibe

Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

Norden indgår tre-årig saltkontrakt

500.000 tons salt årligt skal sejles til kemivirksomhed i Mellemøsten

Nyhedsbrev

Nye krav til faciliteter i havne

Online Avis Arkiv

Masser af kunder i nettet: Ordrebogen er fyldt hos skibsværft

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Aarhus Havn nedtoner risiko for luftforurening blandt ansatte

Plus

”Ganske lille sikkerhedsmargin” fik 'Sirius Høj' til at kæntre

'Sirius Høj’ var lastet til bristepunktet, hvilket betød, at der ikke var sikkerhedsmargin til et fejlskøn om skibets stabilitet

Plus

Skov efter fusion: Adgang til finansiering bliver afgørende

Det nye rederi Hafnia er i dag verdens største inden for produkttank målt på antal opererede skibe. CEO Mikael Skov fortæller her om udfordringer og fordele ved fusionen med BW Tankers

Udbrændte 'Yantian Express' når destination efter fire måneder

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Plus

Afløserfærge sat på pause

Det økonomske fundament er krakeleret under visionen om en afløserfærge til de danske ø-rederier - Færgesekretariatet vil nu lægge en ny strategi for, hvordan projektet på sigt kan blive til virkelighed

Plus

Havnevirksomhed: "Vi føler os lidt snigløbet"

En række høringssvar retter kritik af Guldborgsund Kommunes planer for byudvikling på havnearealerne i Nykøbing Falster og advarer imod en lukning af havnen. Borgmesteren maner til besindighed og påpeger, at det kun er en tredjedel af havnen, der skal byudvikles.

Græsk krydstogtrederi får "historisk" stor svovlbøde i Norge

1

Mærsk afbryder eftersøgning af mand overbord

Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

Ultrabulk er verdens største transportør af omstridt mineral

Chauffører vil ikke forbi Esbjerg Havn: Frygter kæmpe bøder

Voldsomt dyk i Esvagts overskud

Et svagt marked i 2018 sender Esvagts overskud for året så tæt på 0, som man kan komme i runde tal

Plus

’Ørnen’ landede i København

Den amerikanske kystvagts skoleskib, tremasteren ’USCG Eagle', lagde i weekenden til kaj ved Ofelia Plads i København

Plus

Mærsk ramt af sagsanlæg fra partner

For anden gang på tre år er Svitzer kommet i juridiske vanskeligheder i Argentina – nu anklaget af sin egen partner. Mærsk afviser kritik

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny kran? Denne kunde fik en budgetpris på under 24 timer!

Hvordan vælger du den rigtige ET 200SP løsning?

Mød hele branchen på Fagligt Seminar om brændeovne og kedler på Teknologisk Institut

God kunderelation bygget på tillid og dedikeret arbejdsindsats

Fuld gang i Atlantic Fair 2019

Palfinger udstyr til avanceret og innovative skibe

10 years anniversary of the FAYARD "Clean Power" shore connection solution

Miljøvenligt og højtydende smørefedt forlænger levetiden for stålwirer

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Kranmontør fra Grønland på vidensbesøg hos Ajos

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Ny salgsingeniør hos ProMetal A/S

Send til en kollega

0.182