23948sdkhjf

HH Ferries skifter navn og indvier verdens største batteridrevne færger

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

OPDATERET: HH Ferries Group skifter navn i forbindelse med dagens indvielse af de to færger 'Aurora' og 'Tycho Brahe' til fuld eldrift

ForSea er det nye navn på færgerederiet, der sejler mellem Helsingør og Helsingborg.

HH Ferries skifter navn og er efter en række forsinkelser og bump på vejen omsider klar til at indvie sine to færger, 'Aurora' og 'Tycho Brahe', som verdens største batteridrevne passagerfærger mellem Helsingør og Helsingborg.

- Det ambitiøse projekt betyder, at rederiets samlede udledning af CO2, NOx og partikler reduceres med 65 pct., når de to højfrekvente færger fremover alene sejler på grøn el. Det er gode nyheder for miljøet i og omkring Øresund og for kunder og borgere i vores lokalområde. Og det viser, at man med beslutsomhed og vilje til at investere kan nå store mål – også på miljøområdet, siger Johan Röstin, adm. direktør i ForSea i en pressemeddelelse.

Dropper Scandlines-logo

Navneskiftet sker for at understrege rederiets ambition om at blive regionens mest bæredygtige transportvirksomhed, fremgår det.

- De to batteridrevne færger er første skridt på vores bæredygtige vej mod et endnu bedre færgerederi. Vi nøjes ikke med at modernisere driften af færgerne på ruten Helsingør-Helsingborg – vi har sat kursen mod fremtiden og mod zero-emission, siger Johan Röstin.

Læs også: Forsea sender færge til Estland

I forbindelse med overgangen til den nye identitet dropper rederiet også 'Scandlines'-logoet på siden af færgerne. I første omgang har 'Aurora' fået nye farver, idet skorstenen er malet hvid, mens bunden af skibet nu er turkisgrøn i stedet for den oprindelige sorte farve.

Batteriprojektet på Tycho Brahe og Aurora har strakt sig over mere end tre år med en økonomisk ramme på knap 220 mio. kr., hvilket er ForSeas største enkeltstående investering nogensinde.

INEA, som er EU’s forvaltningsorgan for innovation og netværk, har støttet projektet med ca. 87 mio. kr., og resultatet er ifølge rederiet banebrydende i den maritime verden.

Læs også: Politisk flertal vil afskaffe tobakskuponer på færger

Færgerne oplades ved, at automatiske, landbaserede ladestationer med industrirobotter i hver havn sørger for at styre sammenkoblingen og maksimere ladeperioden, så hvert skibs 640 batterier kan oplades effektivt på få minutter.

Den samlede batterikraft på 8.320 kWh for de to færger svarer til 10.700 bilbatterier. Batterierne er installeret på toppen af færgerne sammen med to dækhuse med transformere, convertere og køleanlæg. Herfra føres kabler til tilslutningspunkter i hver ende af skibet, så batterierne ved hver ankomst kan lynoplades hurtigt og gnidningsfrit – med samme kraft som 70 elbiler.

Pionerprojekt

- Det er et pionerprojekt, vi har gennemført, og selv om det har været udfordrende, har det været alle anstrengelserne værd. Vores medarbejdere og samarbejdspartnere har ydet en kæmpe indsats for at få den ny teknologi til at fungere effektivt. Samtidig har vores ejere og INEA gennem hele forløbet bakket op og stolet på projektet, så i dag er det resultatet af en fælles indsats, vi alle kan være stolte af og fejre, siger Johan Röstin.

Sveriges langsigtede klimamål er helt at ophøre med nettoudslip af drivhusgasser i 2045. Det må vil ForSea Ferries nå inden da.

- Vi har kun en planet, og en af de ting, vi som rederi kan bidrage med for en bæredygtig verden, er aktivt at passe på havmiljøet, siger Johan Röstin og tilføjer:

- Vi har altid været miljøbevidste, og vi har siden 2007 levet op til de emissionsregler, som blev indført i 2015. Med vores batteridrevne færger tager vi et kæmpe skridt fremad for at sikre mindre udslip, røg og støj. Og vi går ikke på kompromis med effektiviteten. Takket være en banebrydende teknologi og vores mange dygtige medarbejdere vil overfarten også med batteridrift blot tage 20 minutter som hidtil.

Lørdag inviterer færgerederiet alle gående passagerer gratis med på alle færger mellem kl. 10 og 18.

Læs også: HH Ferries satser på fuld batteridrift til efteråret
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

ØKs store hurtigløber fra Burmeister & Wain

The Motor Ship 1972: 60 år efter ‘Selandia’ – et containerskib med 75.000 hk

Plus

Bjærgning af gravko fra kæntret pram ved Avedøreværket

Se billederne: Sådan gik det til, da Vordingborg Bugser hev en gravko op af havet

Plus

Forsker: Dansk fregat i Hormuzstrædet vil give falsk tryghed

Irans adfærd over for skibstrafikken hænger sammen med atomaftalen, fastslår Lars Erslev Andersen. Derfor forsøger europæerne at holde distance til amerikanerne

Plus

Oliekrisen lagde hurtigt en dæmper på ’Selandia’

Høj fart blev hurtigt afløst af lavere bunkerforbrug i halvfjerdsernes linjefart, men udviklingen af hurtige containerskibe fortsatte ind i det nye årtusinde

Plus

Rederiformand: Betinget ja til dansk flådebidrag

Danske Rederier støtter op om et dansk bidrag i Hormuzstrædet - men kun under visse betingelser, fastslår formand Jacob Meldgaard

Nyhedsbrev

8.336 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Brexit uden aftale er hovedudfordringen hos DFDS

DFDS fastholder vækst og fokus på UK og Tyrkiet, men er mindre eksponeret fra negative takter i Europas største industrination

Online Avis Arkiv
Plus

Kanonjollen ’Corsør’ søsættes på lørdag

Maritim kultur og folkemøde i Korsør danner rammen på søsætning af en tro kopi af en kanonjolle fra 1809

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Plus

Tredje nye MR-tanker leveret til Torm

’Torm Solution’ er leveret og følges ind i flåden hos regnskabsaktuelle Torm i den kommende tid af fire second hand MR-tankskibe

Galleri: Her afleverer elfærgen 'Ellen' den første bil i Fynshav

Se billederne af 'Ellens' første anløb i Fynshav Færgehavn

VIDEO: MSC-nybygning slår Mærsks TEU-rekord

Torms topchef: Sådan slog vi konkurrenterne i første halvår

I modsætning til rivalerne i produkttank lykkedes det Torm at få sorte tal på bundlinjen i første halvår trods et vanskeligt marked. Topchef Jacob Meldgaard fortæller her hvordan

USA-rederi åbner kontor i København

Gibraltar har frigivet det iranske tankskib 'Grace 1'

Nye USA-ruter giver travlhed i Hamborg Havn

Tidligere Storebælts-færge beværter gratis operationer i Senegal

Verdens største civile hospitalsskib, 'Africa Mercy' – den tidligere Storebæltsfærge 'Dronning Ingrid' – har netop lagt til kaj i Dakar.

Containerforretning sender Mærsk i trecifret overskud

Bedre styring af omkostningerne skubber indtjeningen op i containerforretningen

Plus

Norden-boss: Det har været svært at læse markedet

Tørlast- og tankrederiet fik røde tal på bundlinjen i andet kvartal, efter rederiet fejllæste efterspørgslen i tørlastmarkedet. Men topchef Jan Rindbo tror stadig på overskud i 2019. Nye svovlregler vil nemlig give tankmarkedet et gevaldigt skub, forudser han

1

'Mercendia IV' skal konverteres til godsfærge

Medie: Iransk olietanker bliver frigivet i dag

Norden på det forkerte tørlastben i andet kvartal

Særligt aktiviteterne med lejede skibe trak ned i resultatet, men tørlast- og tankrederiet fastholder forventningerne til det samlede resultat for hele året

Norden lander store kontrakter på kul og træpiller

Endelig! Ellen stævner ud på sin jomfrutur

Torm: Nye svovlregler giver produkttank et boost

Efter sit bedste halvårsresultat i tre år er tankrederiet godt positioneret til at høste fordelene ved en forventet efterspørgsel på produkttankskibe, når IMO's 2020-regler træderi kraft 1. januar, vurderer Torms topchef Jacob Meldgaard

Ny HR-direktør i DFDS har erfaring fra Mærsk

hvad fatter gør...

Maersk Drilling i ny aftale om boreriggen Resolute

Rederier frygter angreb på skibenes systemer

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Technoflex Koblinger

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Nye svingkraner på lager hos stålspecialisten

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Varme på byggepladsen gøres klar i sommervarmen

Data i skyen med Siemens

Selvkalibrerende CO2 detektorer gambler med sikkerheden

Technoflex Akkumulatorer

EN 50110

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Online Vibration Monitoring

Nye svejserundborde på lager hos Stålspecialisten

Mød Rubow Arkitekter på BIM Forum 2019 d. 17/9

Hos os er løfteudstyr lidt lettere…

Ejer du krævende og tungt løfteudstyr?

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Prisbelønnet stor vækst

Miljøskabe af PolyStore er for syret!

Hurtig fremstilling og udskiftning af hydraulikslanger

En nyhed der batter- IBIX TWIN

Gravlund Industrigummi leverer gummidele til bølgeenergianlæg

Skal din virksomhed være mere innovativ?

Mød det billige alternativ – uden så mange dikkedarer

Mirit Glas tilbyder displayglas til skærme og touch screens

IBIX besøger Slagelse

Send til en kollega

0.234