23948sdkhjf

Fregat-kollision betød lukkede oliefelter

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

En tiendedel af Norges olieproduktion måtte indstilles, da den norske fregat 'Helge Ingstad' torsdag morgen kolliderede med aframax

Der måtte lukkes ned for en stor del af den norske olieproduktion, da fregatten 'Helge Ingstad' tidligt i går morges kolliderede med aframax-tankeren 'Sota TS'. 

Det skriver Dagens Næringsliv.

Kollisionen skete lige ud for Sture-terminalen, hvorfra 'Sota TS' var afgået få minutter tidligere. 

Læs også: VIDEO: Norsk fregat er tæt på at synke efter kollision med tankskib

Sture-terminalen håndterer store dele af den olie, der bliver udvundet på den norske sokkel, og terminalen blev lukket ned umiddelbart efter kollisionen.

Læs også: 'Ulysse'-styrmand snakkede i telefon op til ulykke

Det førte til, at store oliefelter som Oseberg, Grane, Edvard Grieg, Ivar Aasen og Troll A – svarende til en tiendedel af den norske olieproduktion – måtte indstille produktionen. 

Først ud på eftermiddagen begyndte Equinor, der driver Sture-terminalen, at åbne gradvist op for operationen igen. 

Udfaldet i produktionen har store økonomiske konsekvenser. I analysehuset Rystad Energy anslår oliekonsulent Per Magnus Nysveen over for Dagens Næringsliv, at de berørte felter har en daglig kapacitet på 365.000 tønder, og at det vil tage fem-syv dage, før produktionen er tilbage på fuldt tryk.

Det betyder en samlet tabt omsætning for olieproducenterne på 164 mio. danske kroner.

Læs også: 'Helge Ingstad' klar til at blive hævet

Læs også: Tankskib kollideret med fregat i Norge

Meget peger på, at fregatten var skyld i kollisionen. Den pensionerede flagkommandør Jacob Børresen har vurderet over for Bergens Tidende, at fregatten havde vigepligt, og der er meldinger om, at fregatten ikke havde meldt sin position, så det var muligt at følge den i civil trafikovervågning. Dertil kommer, at fregatten er designet til at være svær at opdage med radar. 

Alligevel skal olieproducenterne ikke gøre sig forhåbninger om erstatning for den tabte produktion. Selv hvis skylden ender hos fregatten, er der et forhold i Sjølovens §155, der begrænser en skadevolders erstatningsansvar efter skibets bruttotonnage.

- For tankskibet 'Sola TS' er denne beløbsgrænse på 46 mio. dollar. For slæbebåden 'Tenax' er beløbsgrænsen på to mio. dollar, siger Erik Røsæg, professor på Nordisk institutt for sjørett ved Universitetet i Oslo, til Dagens Næringsliv. 

Bruttotonnagen for 'Helge Ingstad' er ikke umiddelbart tilgængelig, men skønnes dog at være væsentlig mindre end den for 'Sola TS'.

Mere om: Kollision
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Marcod udvider succesfuld ordning for lærlinge

Plus

Succesfuld Granly-direktør træder ud af den daglige koncern-ledelse

En ny generation er klar til at tage over efter 58-årige Keld Vogt, der i stedet rykker til bestyrelsen

Semco forlænger med skotsk rig-havn efter travlt 2018

Danish Maritime Fair indgår aftale med Bella Center

Maersk laver stikprøvekontroller efter containerbrand

Nyhedsbrev

Nyt mega-ro/ro-skib på prøvetur

Første foto af DFDS' nye generation af ro/ro-skibe til søs

Online Avis Arkiv

Danske Havne advarer: Hårdt Brexit kan blive dyrt for fiskerihavnene

Behov for flere søfolk i 2040 trods autonome skibe

England et skridt nærmere hårdt Brexit

DSV byder 26,5 milliarder kroner for konkurrent

Plus

Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Byrådsmedlemmet, der som den eneste stemte imod, kritiserer processen bag lukningen af Kolding Havn og kalder den forhastet

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

1

Svensk projekt skal bekæmpe krænkelser til søs

#MeeToo-bølgen har ramt søfarten i Sverige, hvor opråbet #lättaankar fra 1150 kvindelige søfolk har givet genlyd i branchen. Nu vil forskere kortlægge metoder og strategier, der kan mindske risikoen for krænkelser til søs

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

"2019 bliver et episk tankår"

2020-svovlkravene ændrer gamet i produkttank

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

'Maersk Honam' til Sydkorea på heavy lift-skib

Plus

Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstat

Maersk Line, Nordic Tankers og Navigare Capital er blandt de rederier, som var mest ivrige med at flage ind til Dannebrog i 2018

Koldings borgmester: Havnens virksomheder holder ikke byen oppe

Yderligere to bugserskibe på vej til 'Yantian Express'

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

VIDEO: 400.000 m2 havneudvidelse i fuld gang på Lindø

Esvagt med til redningsaktion i Grådyb

Esvagt forlænger samarbejde med oliegigant

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Torm mister sin CFO

Mærsk-spidser blandt verdens mest indflydelsesrige i shipping

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Undgå brand i maskinrummet!

Vores tekniske afdeling er specialister i at designe og fremstille løfteudstyr

Technoflex Afbalancering

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rørgennemføringer

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Hvad er stærkest: en bulldozer eller en gummiged?

Mullion SOLAS brandmandsudrustning sammen med MariTeam.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Installationsvirksomheden Elinco vælger Roxtec tætningsløsninger af flere årsager

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med ...

Vores Lifting KnowHow sikrer dig den bedst mulige service og tekniske suppo...

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med ...

Kompatibilitet imellem hardware og software fra Siemens

Send til en kollega

0.175