23948sdkhjf

Fregat-kollision betød lukkede oliefelter

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

En tiendedel af Norges olieproduktion måtte indstilles, da den norske fregat 'Helge Ingstad' torsdag morgen kolliderede med aframax

Der måtte lukkes ned for en stor del af den norske olieproduktion, da fregatten 'Helge Ingstad' tidligt i går morges kolliderede med aframax-tankeren 'Sota TS'. 

Det skriver Dagens Næringsliv.

Kollisionen skete lige ud for Sture-terminalen, hvorfra 'Sota TS' var afgået få minutter tidligere. 

Læs også: VIDEO: Norsk fregat er tæt på at synke efter kollision med tankskib

Sture-terminalen håndterer store dele af den olie, der bliver udvundet på den norske sokkel, og terminalen blev lukket ned umiddelbart efter kollisionen.

Læs også: 80 såret i japansk færgekollision med havdyr

Det førte til, at store oliefelter som Oseberg, Grane, Edvard Grieg, Ivar Aasen og Troll A – svarende til en tiendedel af den norske olieproduktion – måtte indstille produktionen. 

Først ud på eftermiddagen begyndte Equinor, der driver Sture-terminalen, at åbne gradvist op for operationen igen. 

Udfaldet i produktionen har store økonomiske konsekvenser. I analysehuset Rystad Energy anslår oliekonsulent Per Magnus Nysveen over for Dagens Næringsliv, at de berørte felter har en daglig kapacitet på 365.000 tønder, og at det vil tage fem-syv dage, før produktionen er tilbage på fuldt tryk.

Det betyder en samlet tabt omsætning for olieproducenterne på 164 mio. danske kroner.

Læs også: 'World Bora'-kaptajn blev løsladt mod kaution

Læs også: Tankskib kollideret med fregat i Norge

Meget peger på, at fregatten var skyld i kollisionen. Den pensionerede flagkommandør Jacob Børresen har vurderet over for Bergens Tidende, at fregatten havde vigepligt, og der er meldinger om, at fregatten ikke havde meldt sin position, så det var muligt at følge den i civil trafikovervågning. Dertil kommer, at fregatten er designet til at være svær at opdage med radar. 

Alligevel skal olieproducenterne ikke gøre sig forhåbninger om erstatning for den tabte produktion. Selv hvis skylden ender hos fregatten, er der et forhold i Sjølovens §155, der begrænser en skadevolders erstatningsansvar efter skibets bruttotonnage.

- For tankskibet 'Sola TS' er denne beløbsgrænse på 46 mio. dollar. For slæbebåden 'Tenax' er beløbsgrænsen på to mio. dollar, siger Erik Røsæg, professor på Nordisk institutt for sjørett ved Universitetet i Oslo, til Dagens Næringsliv. 

Bruttotonnagen for 'Helge Ingstad' er ikke umiddelbart tilgængelig, men skønnes dog at være væsentlig mindre end den for 'Sola TS'.

Mere om: Kollision
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Analyse: Tæt på katastrofe - her er de ubesvarede spørgsmål

Med Viking Sky var det tæt på den helt store katastrofe - forløbet rejser en række indtil videre ubesvarede spørgsmål om sikkerheden om bord på skibet

Det tog 30 minutter før ‘Viking Sky’s ankre fik fat

Tiden på broen efter det totale blackout på krydstogtskibet ‘Viking Sky’ var nervepirrende, skriver Sysla

Ni blev reddet op af havet nær ‘Viking Sky’

Plus

Forår i Grønland er en kamp mod isen

De lukker ruterne nord for Sisimiut i december, når isen bliver for tæt, og de åbner dem tidligst i marts - det skete i sidste uge. RAL’s driftschef fortæller her om udfordringer ved is-sejlads

Plus

Gammel Thyborøn-færge solgt til videre drift

’Kanalen II’ undgår ophugning efter videresalg til specialrederi og en fremtid som stores/supply-fartøj i Storebælt

Plus

Samarbejdet med Eimskip ændrer RAL-flåden

Nyhedsbrev

Norsk krydstogtskib er nået i havn

Efter en dramatisk weekend for passagerne på krydstogtskibet "Viking Sky", er de nu sikkert i havn

Online Avis Arkiv

Krydstogtskib slæbes mod havn: Pause i evakuering

Redningshelikoptere ophører med at fragte passagerer af krydstogtskibet Viking Sky, mens skibet føres i havn

Plus 1

Torm i Afrika: Der blev slået rekorder, men til sidst overtog Mærsk det hele

I anden del om Torms linjeaktiviteter mellem USA og Afrika beskriver Michael Brauner Clausen, hvordan Torms linjeaktiviteter udviklede sig frem til 2002, hvor alle aktiviteterne blev overtaget af Maersk Sealand – derefter var det slut på en storslået epoke

1

Passagerer evakueres fra nødstedt krydstogtskib i Norge

Et krydstogtskib, der er fanget i hårdt vejr ud for Norges kyst, har sendt et nødopkald ud.

Plus

Nyudviklet stabilisatorsystem modvirker stampebevægelser

Norske Wavefoil skal mindske bunkerforbruget og øge komforten på færøsk færge

Plus

Mærsk sender flere skibe til ophug i Alang

Containerskibene ’Thomas Mærsk’ og ’Clara Mærsk’ er solgt til ophugning i Alang. Dermed har Mærsk i alt sendt ni skibe til indiske beachingværfter siden 2016

Plus

Nye ansigter hos Dan-Bunkering i Dubai

Første X-Bow-cruiser med vand under kølen

Plus

MAN ombygger stort containerskib til LNG-drift

Efter Wes Amelie-projektet for to år siden, er LNG-retrofit af et stort totakts-maskineri nu på programmet i 2020

På jagt efter Nordsøens skibsvrag

Skibet ’Vina’, der er ejet af JD-Contractor, er sejlet ud på årets første ekspedition for Sea War Museum Jutland. Målet er at registrere skibsvrag i Nordsøen

Plus

CMP angribes for udsagn om pladsmangel

Cowi-rapport peger på, at man kan halvere NOx-emissionerne ved etablering af landstrøm til krydstogtskibe i Københavns Nordhavn. CMP afviser, at Langeliniekaj har den fornødne plads - også selv om at selve anlægget kan placeres andetsteds

General cargo-skib kæntrer i Iransk havn

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
'Mette Maersk' får madolie i tanken

I et nyt forsøg skal 'Mette Maersk' sejle til Shanghai og retur på 20 pct. biobrændsel

Esbjerg Havn gik tilbage i jubilæumsår

EU-professor: Ny udsættelse af brexit kan ikke udelukkes

Selv om EU's ledere er blevet enige om nye brexit-datoer, betyder det ikke, at de holder, mener EU-professor

Spildt masterplan koster 2018-overskud i Kolding Havn

Trods en ny omsætningsrekord kom Kolding Havn ud af 2018 med det første underskud i nyere tid. Årsagen er byrådets beslutning om at lukke havnen, forklarer direktør

Semco Maritime vinder Tyra-ordre

Nu vil Københavns borgmester have landstrøm

Plus

Aalborgs havnechef runder 60 år

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Tidligere Samskip-CEO ny COO hos Wrist

Plus

National regulering vil betyde havnelukninger

Plus

Fregatten Jylland får ny kaptajn

Hollændere på vej ind i Mærsk-bestyrelse

Hvide Sande Shipyard åbner ny afdeling

Scandlines-CEO fylder rundt

RAL's COO stopper efter 25 år

VIDEO: Se hele hævningen af 'Helge Ingstad' på et kvarter

'Helge Ingstad' er kommet hjem til flådebasen

DFDS-direktør på plads i grøn alliance

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvordan går leverandørstyring og bæredygtighed hånd i hånd?

Enkel integration af små nyttige tools i din Siemens HMI-konfiguration

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hatecke GmbH

Børneinstitutioner hitter som samlesæt

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Siemens: Motorgear med reluktansmotor, bedre end IE4

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Roxtec' nye brandlaboratorium har mere end fordoblet kapaciteten

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Gummipakninger og tætninger til alle formål

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvide solceller til administrationsbygning

Grundfos køber WATS Test Data Management platform

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

Undgå driftsforstyrrelser i hydrauliske systemer!

Visualiserer dit BIM-design i VR - Twinmotion seminar d. 25/4

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Prevas udvikler nyt software framework til testsystemer

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

Sæsonen står for døren!

Sitop 6200 - ny serie af strømforsyninger fra Siemens

Send til en kollega

0.206