23948sdkhjf

Rusland dækker over sprængfarlig last gennem Storebælt

Et cargo-skib med russiske våben passerede i weekenden dansk farvand. Først da skibet havde passeret Skagen, blev det oplyst, at lasten er farlig

Tidligt mandag morgen blev fartøjet 'Sparta III' officielt farligt. På det tidspunkt lå fragtskibet lige nord for Skagen efter at have sejlet gennem dansk farvand fra Sankt Petersborg i Rusland.

Indtil 'Sparta III' nåede Skagen, havde det angivet at have almindeligt harmløst gods om bord. Men nord for Skagen begyndte fartøjet at angive, at lasten var "Cargo Hazard A (Major)". Det er den højeste klassifikation for farligt gods.

Det skriver Information.

På det tidspunkt lå 'Sparta III' nogle sømil nord for Skagen på vej ud i Nordsøen. Skibet er angiveligt på vej til Haiphong i Vietnam.

Det er det russiske forsvarsministerium, der har chartret 'Sparta III'. Fartøjet sejler våben for det statsejede russiske våbenfirma Oboronlogistika.

Interessant i Nato-kredse

Indtil 'Sparta III' i weekenden havde en afstikker gennem dansk farvand, har skibet i de seneste år ligget i fast rutefart med våben til Syrien fra den russiske sortehavsby Novorossijsk.

Forsvarets Operationscenter bekræfter over for Dagbladet Information, at 'Sparta III' skiftede fra at angive almindeligt gods til at angive farligt gods efter at have passeret de indre, danske farvande.

- Jeg kan kun bekræfte de antagelser, du har, siger den vagthavende ved Forsvarets Operationscenter, der overvåger de danske farvande.

- Vi kan se, at det er et handelsskib, et civilt cargoskib, der angiver at have kurs mod Vietnam.

Den vagthavende fortæller, at fartøjet "har været interessant i NATO-kredse", inden det sejlede ind i dansk farvand.

Alvorligt problem

Det var via AIS-systemet, at 'Sparta III' først angav at have almindeligt gods om bord og derefter farligt gods. 

- Det er et alvorligt problem, hvis fartøjer passerer territorialfarvande under falske oplysninger. Myndigheder vil helst gerne vide, hvad der er om bord på den type fartøjer. Især hvis det er brandbare materialer eller eksplosiver, siger Siemon Wezeman, der er seniorforsker i det svenske fredsforskningsinstitut SIPRI’s kontor for våben- og militært forbrug.

Det er ikke et enkeltstående tilfælde, at Sparta III har sejlet gennem danske farvande med forfalskede AIS-oplysninger. I flere andre tilfælde har russiske skibe sejlet våben under dække af at være almindelig last.

Det kan blive nødvendigt for danske myndigheder at rejse sagen om de fordækte, russiske våbensejladser over for Rusland, siger Jørgen Staun, der er Ph.d. og lektor i international politik på Forsvarsakademiets Institut for Strategi.

- Det vil så typisk være noget, de danske myndigheder påtaler, eller som udenrigsministeriet påtaler over for Rusland, siger Jørgen Staun til Information. 

- Man kan jo ikke forhindre dem i at sejle igennem. Men man kan forlange, at de registrerer det korrekt. I sidste ende kan man jo fra dansk side beslutte at borde skibene for at kontrollere, at lasten er angivet korrekt, siger han.

Kan ikke gøre noget

Tidligere i år har Rusland sejlet tanks fra Sankt Petersborg via dansk farvand til Irak. Ved en af sejladserne med tanks til Irak blev AIS-systemets oplysninger om lasten om bord ændret fra at være almindeligt gods til at være farligt gods, efter at skibet havde passeret Den Engelske Kanal.

Siemon Wezeman fra fredsforskningsinstituttet SIPRI fortæller, at langt den største del af Ruslands våbeneksport nu udskibes fra Sankt Petersborg – og derfor bliver sejlet gennem de danske farvande.

- Sankt Petersborg er hovedudskibningshavn for russiske våbenleverancer. Der er nogle sejladser fra Vladivostok, men langt det meste bliver fragtet med tog til Sankt Petersborg og udskibet her. Det er pansrede køretøjer, tanks, eksplosiver, ammunition. Alle typer militært udstyr, siger Siemon Wezeman til Information.

Siden november 2017 har der været næsten 500 sejladser med farligt gods fra Sankt Petersborg og fra havnen Ust Luga, der ligger nær Sankt Petersborg. Ved langt de fleste sejladser er AIS angivet korrekt med farlig last om bord.

I Forsvarets Operationscenter fortæller Kim Petersen, at danske myndigheder ikke har værktøjer til at kontrollere, at fartøjer angiver korrekte AIS-data, når de sejler gennem danske farvande med farligt gods:

- Vi er nødt til at stole på, hvad de siger via AIS. Vi vil aldrig have mulighed for at holde øje med, om det er korrekt, hvad de angiver. Medmindre at de oplysninger, de angiver, er åbenlyst forkerte, vil vi gøre dem opmærksomme på det, siger han. 

Vietnam er storkunde

Fartøjet 'Sparta III' angiver, at det vil ankomme til Haiphong i Vietnam i slutningen af december.

- Vi ved, at der er etablerede kontrakter og nye kontrakter på vej mellem Rusland og Vietnam, siger Siemon Wezeman fra SIPRI.

- Det er blandt andet tungt udstyr som pansrede køretøjer, tanks, antiluftskytssystemer. Vi registrerer hele tiden sejladser med våben til Vietnam, siger han.

Vietnam har ifølge det russiske nyhedsbureau TASS afgivet ordrer på våben i Rusland for mere end 6,5 mia. kroner, heriblandt ubåde, fly og tanks.

- Vi har en ordrebog på mere end en milliard dollar, siger Dmitrij Shugaev, der er chef for regeringskontoret FSVST, der står for det militærtekniske samarbejde mellem Rusland og andre stater, til TASS.

Det har ikke været muligt for Information at få en kommentar fra den russiske ambassade i Danmark, der er lukket på grund af helligdag.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094