23948sdkhjf

Søværnet omorganiserer i Karup

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Forsvaret opgiver endegyldigt idéen om at sammensmelte tre operationscentre i ét på Flyvestation Karup

Af Nicolai Østergaard

Forsvarets overvågning af de danske farvande og koordinering af maritime redningsoperationer bliver efter nytår samlet i enheden National Maritime Operations Center.

Dermed er Forsvaret én gang for alle gået bort fra den forkromede vision om at sammensmelte flyvevåbenets, hærens og søværnets operationscentre i ét samlet super-operationscenter på Flyvestation Karup.

Læs også: Sådan vil Det Blå Danmark tiltrække kvinder

Denne vision fik luft under vingerne i 2014, hvor Forsvaret etablerede Joint Operations Center, JOC, som netop skulle udvikle sig til et super-operationscenter, der skulle monitere indsættelsen af Forsvarets kapaciteter - både nationalt og internationalt. Her fra dette super-operationscenter på Flyvestation Karup skulle både luftrummet, de danske farvande samt eventuelle landoperationer overvåges 365 dage om året, døgnet rundt.

Udviklingen betød, at overvågningscentret for de danske farvande - dengang kendt som Søværnets Operative Kommando - i marts 2018 flyttede til Karup efter 60 år i en bunker under jorden ved Marselisborg uden for Aarhus. Mere end 100 medarbejdere måtte dermed flytte arbejdsplads fra Aarhus til Karup.

Nye erfaringer



Men i dag - fire år og mange erfaringer senere - er udviklingen af Forsvarets beredskabsplaner kommet ét skridt videre: Fra januar 2019 træder en helt ny struktur i kraft, der etablerer tre ligestillede operationscentre: National Maritime Operations Center, NMOC, National Air Operations Center samt et operationscenter for hæren.

Læs også: Søværnet skal fjerne miner for Nato

Joint Operations Center vil fortsat bestå, men visionen er nu, at det skal være en overordnet myndighed, der modtager, filtrerer og håndterer oplysningerne fra de tre værns operationscentre.

Baggrunden er, at de tre værn ikke samarbejder særlig meget.

- Der er meget få eksempler på, at vi har foretaget reelle, værnsfælles operationer. Det tætteste, man har været på, har vel været under Folkemødet, hvor de tre værn har arbejdet i én fælles operation med at håndtere beskyttelsen, forklarer orlogskaptajn Frank Erland Jensen, chef for Joint Operations Center.

Giver god mening



Men hvorfor skulle Søværnets operationscenter så egentlig flytte til Karup, når I alligevel ikke skal smelte sammen i ét forkromet værnsfælles operationscenter?

- Det nye Joint Operations Center, JOC, pr. 1. januar 2019 vil jo være placeret her i Karup og skal koordinere indsatsen mellem de tre værns operationscentre. Og derfor giver det jo god mening, at vi sidder tæt sammen. Herudover giver det jo god mening, at medarbejderne i Søværnets Operationscenter fysisk er placeret sammen med den øvrige stab og de sagsbehandlere, som medarbejderne samarbejder tæt med, forklarer Frank Erland Jensen.

Søværnets arbejde med at overvåge dansk farvand er dog fortsat spredt på flere adresser. I Frederikshavn har man beholdt Maritimt Operations Center, hvor medarbejderne er på daglig vagt med at scanne radarbilleder af dansk farvand og videresende dem til behandling hos kollegerne i Karup. Derudover er overvågningen af de grønlandske farvande placeret i Nuuk i det såkaldte Arctic Joint Operations Center eller blot Arktisk Kommando, der beskæftiger 80 mand, og ligeledes driver et døgnbemandet operationscenter.

Hvorfor skal Søværnets operationscenter fortsat være spredt ud på tre geografiske lokaliteter, når I nu har gjort jer så store anstrengelser for at blive samlet?

- Hvad angår Maritimt Operations Center i Frederikshavn er det jo en politisk beslutning, at dette center ikke skulle flytte med til Karup.

Men overvågningen af de grønlandske farvande kunne vel også sagtens samles i Karup?

- I princippet ja. Men her har man så alligevel prioriteret at være i geografisk nærhed med de øvrige instanser, som vil skulle arbejde sammen, hvis der er brug for det. Det er jo f.eks. Politimesteren på Grønland, der har det overordnede ansvar for redning indenskærs, og hvor forsvaret har ansvaret udenskærs. Men der er et tæt samarbejde, og kapaciteterne støtter hinanden på same måde, som vi støtter politi og øvrige myndigheder i Danmark.

Læs også: Orlogskaptajn i frontlinjen

Mere om: Forsvaret | Søværnet
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus 1

Clipper har solgt skibene - forfølger fremtid som operatør

Som en konsekvens af flere års dårlig indtjening har rederiet Clipper i al diskretion frasolgt hele sin flåde af ejede skibe - fremtiden ligger i rollen som operatør, og selskabet disponerer i dag ca. 100 tørlastskibe

Hanstholm Havn slår Skagen og Thyborøn med et torskeskæg

Maersk sælger sidste aktier i Total

Banker freder Erria indtil nytår

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Plus

Masser af dansk skibsdesign bag nye DFDS-skibe

OSK-Ship Tech satte de første konceptstreger til DFDS’ nye mega-skibe, mens Knud E. Hansen fulgte projektet til dørs på værftet

Nyhedsbrev

BW overtager Epic Gas

Online Avis Arkiv

Stena Bulk i stor scrubber-ordre

Sidste Blue Innoship-projekt sparer ti pct. brændstof

Plus

Stavnsbundet i Kolding: 50 mio kroner binder H. Daugaard til dødsdømt erhvervshavn

Med en stor investering i nye faciliteter kan transportvirksomheden H. Daugaard ikke bare forlade den lukningstruede Kolding Havn. Adm. direktør betvivler dog gennemførelse af lukning

Maersk forlænger med stor aluminiumskunde i Emiraterne

Plus

Vigtigt komma i historisk nybygningsprogram

Leveringen og indsættelsen af mega ro/ro-skibet ’Ephesus Seaways’ er milepælen i DFDS’ store flådesatsning

Plus

Indsats mod sexchikane til søs deler vandene

Lederne Søfart møder bred opbakning til initiativ mod seksuelle krænkelser, men får kold skulder af Danske Rederier og CO-Søfart/Metal Maritime

Plus

Meget større kapacitet uden meget mere power

DFDS’ nye mega-skibe er ligeså adrætte som de forlængende Blomsterbåde, men med 40 pct. større kapacitet

Container-indeks fortsætter fald frem mod kontraktforhandlinger

DFDS sikret lukrativ brexit-kontrakt trods udskydelse

Force nægtet tegninger til komfortundersøgelse af 'Express 1'

Plus 1

Sea Health overvejer tiltag mod sexchikane

Plus

Havnelukning kickstarter valgkamp i Kolding

Kolding Byråds beslutning om at lukke byens erhvervshavn var dråben for den lokale erhvervsmand Paw Kristensen, der har samlet over 2500 støtter til den nye lokalliste “Kolding - By og Havn i Balance"

Plus

Hong Kong bejler til Det Blå Danmark

En ministerdelegation fra Hong Kong besøgte i sidste uge Danmark som led i et maritimt fremstød, der har til formål at øge samarbejdet mellem de to parter

J. Lauritzen går med i ShippingLab

Plus

Ny svovlsensor skal ikke være bedre end god nok

Med Teknologisk Institut som primus motor har et nyt projektkonsortium sat sig for at udvikle en kosteffektiv sensor til at måle svovlemissioner. Det skal lette den økonomiske byrde for rederierne og dermed sikre en bred implementering

Plus

Stena sætter yderligere tre skibe under dansk flag

Varslet Stena-udflagning fra Sverige sidste år endte i favør af Dansk International Skibsregister

Plus

Kalundborg-mægler med vokseværk

Schultz Shipping er en af Danmarks store havnemæglere og har de senere år købt en række mindre spillere. Søfart tog forbi Kalundborg for at møde en klassisk skibsmægler

Tidligere Samskip-CEO ny COO hos Wrist

Plus

Fregatten Jylland får ny kaptajn

Plus

National regulering vil betyde havnelukninger

Hollændere på vej ind i Mærsk-bestyrelse

Hvide Sande Shipyard åbner ny afdeling

Scandlines-CEO fylder rundt

RAL's COO stopper efter 25 år

VIDEO: Se hele hævningen af 'Helge Ingstad' på et kvarter

'Helge Ingstad' er kommet hjem til flådebasen

DFDS-direktør på plads i grøn alliance

Sikkerheds-CEO fylder rundt

H. J. Lubricators øger salget i vanskeligt marked

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvide solceller til administrationsbygning

Grundfos køber WATS Test Data Management platform

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

Undgå driftsforstyrrelser i hydrauliske systemer!

Visualiserer dit BIM-design i VR - Twinmotion seminar d. 25/4

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Prevas udvikler nyt software framework til testsystemer

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

Sæsonen står for døren!

Sitop 6200 - ny serie af strømforsyninger fra Siemens

Bragende start på 2019!

Kunst og industri i harmoni

Hvide Sande Shipyard vælger Envotherm

Siemens udbyder kurser i digitaliseringsværktøjer

Hvordan bliver en standard til – og kan jeg få indflydelse på den?

Nødbruser fra DENIOS

ALBATROS ULTIMATE IMPULSE præmieret med iF Design Award 2019

En stærk partner igennem 25 år

Tag en rundtur på CKE-kortet; første stop er på landet

Gør som Grønhøj Vognmandsforretning Aps!

Indstøbning af kabler hos Gravlund Industrigummi A/S

Nye koordinationstabeller til 3VA-serien fra Siemens

Fastholdelse via vakuum - hvad er mest økonomisk?

Send til en kollega

0.203