23948sdkhjf

Søværnet omorganiserer i Karup

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Forsvaret opgiver endegyldigt idéen om at sammensmelte tre operationscentre i ét på Flyvestation Karup

Af Nicolai Østergaard

Forsvarets overvågning af de danske farvande og koordinering af maritime redningsoperationer bliver efter nytår samlet i enheden National Maritime Operations Center.

Dermed er Forsvaret én gang for alle gået bort fra den forkromede vision om at sammensmelte flyvevåbenets, hærens og søværnets operationscentre i ét samlet super-operationscenter på Flyvestation Karup.

Læs også: Danmark med i Nato-projekt om maritime droner

Denne vision fik luft under vingerne i 2014, hvor Forsvaret etablerede Joint Operations Center, JOC, som netop skulle udvikle sig til et super-operationscenter, der skulle monitere indsættelsen af Forsvarets kapaciteter - både nationalt og internationalt. Her fra dette super-operationscenter på Flyvestation Karup skulle både luftrummet, de danske farvande samt eventuelle landoperationer overvåges 365 dage om året, døgnet rundt.

Udviklingen betød, at overvågningscentret for de danske farvande - dengang kendt som Søværnets Operative Kommando - i marts 2018 flyttede til Karup efter 60 år i en bunker under jorden ved Marselisborg uden for Aarhus. Mere end 100 medarbejdere måtte dermed flytte arbejdsplads fra Aarhus til Karup.

Nye erfaringer



Men i dag - fire år og mange erfaringer senere - er udviklingen af Forsvarets beredskabsplaner kommet ét skridt videre: Fra januar 2019 træder en helt ny struktur i kraft, der etablerer tre ligestillede operationscentre: National Maritime Operations Center, NMOC, National Air Operations Center samt et operationscenter for hæren.

Læs også: Orlogskaptajn i frontlinjen

Joint Operations Center vil fortsat bestå, men visionen er nu, at det skal være en overordnet myndighed, der modtager, filtrerer og håndterer oplysningerne fra de tre værns operationscentre.

Baggrunden er, at de tre værn ikke samarbejder særlig meget.

- Der er meget få eksempler på, at vi har foretaget reelle, værnsfælles operationer. Det tætteste, man har været på, har vel været under Folkemødet, hvor de tre værn har arbejdet i én fælles operation med at håndtere beskyttelsen, forklarer orlogskaptajn Frank Erland Jensen, chef for Joint Operations Center.

Giver god mening



Men hvorfor skulle Søværnets operationscenter så egentlig flytte til Karup, når I alligevel ikke skal smelte sammen i ét forkromet værnsfælles operationscenter?

- Det nye Joint Operations Center, JOC, pr. 1. januar 2019 vil jo være placeret her i Karup og skal koordinere indsatsen mellem de tre værns operationscentre. Og derfor giver det jo god mening, at vi sidder tæt sammen. Herudover giver det jo god mening, at medarbejderne i Søværnets Operationscenter fysisk er placeret sammen med den øvrige stab og de sagsbehandlere, som medarbejderne samarbejder tæt med, forklarer Frank Erland Jensen.

Søværnets arbejde med at overvåge dansk farvand er dog fortsat spredt på flere adresser. I Frederikshavn har man beholdt Maritimt Operations Center, hvor medarbejderne er på daglig vagt med at scanne radarbilleder af dansk farvand og videresende dem til behandling hos kollegerne i Karup. Derudover er overvågningen af de grønlandske farvande placeret i Nuuk i det såkaldte Arctic Joint Operations Center eller blot Arktisk Kommando, der beskæftiger 80 mand, og ligeledes driver et døgnbemandet operationscenter.

Hvorfor skal Søværnets operationscenter fortsat være spredt ud på tre geografiske lokaliteter, når I nu har gjort jer så store anstrengelser for at blive samlet?

- Hvad angår Maritimt Operations Center i Frederikshavn er det jo en politisk beslutning, at dette center ikke skulle flytte med til Karup.

Men overvågningen af de grønlandske farvande kunne vel også sagtens samles i Karup?

- I princippet ja. Men her har man så alligevel prioriteret at være i geografisk nærhed med de øvrige instanser, som vil skulle arbejde sammen, hvis der er brug for det. Det er jo f.eks. Politimesteren på Grønland, der har det overordnede ansvar for redning indenskærs, og hvor forsvaret har ansvaret udenskærs. Men der er et tæt samarbejde, og kapaciteterne støtter hinanden på same måde, som vi støtter politi og øvrige myndigheder i Danmark.

Læs også: Orlogskaptajn i frontlinjen

Mere om: Forsvaret | Søværnet


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Storebæltsfyr får en overhaling

13 storebæltsfyr vogter de 20.000 årlige gennemsejlinger i dybhavsrenden i Storebælt - netop nu er Søfartsstyrelsen i færd med at vedligeholde de vigtige afmærkninger mellem Yderflak Fyr i nord til Gedser Rev i syd

Plus

Stregerne sættes til nyt havforskningsskib

SKIBSDESIGN: Længenæret ønske om afløser til ’Dana’ konkretiseres nu for DTU Aqua af Knud E. Hansen

Derfor sank norsk fregat

Plus

GALLERI: Helikopterpilot på hårdt arbejde

Det kræver pilotegenskaber på højeste niveau at manøvrere rundt mellem supertankere og bulk carriers i de travle sejlrender omkring Danmark - Derfor står det ikke lige for, at opgaven bliver overtaget af droner

Plus

DF kræver montørordning for lærlinge

I Region Nordjylland forsøger DF, at finde flertal, så virksomhederne kan få refusion, når de tager montørlærlinge med ud på skibe

Nyhedsbrev

Plus

Lauritzen-boss vil jagte brugte gastankskibe

Gastank- og tørlastrederiet skruer op for ambitionerne om flådevækst efter et kvartal med positive tegn i begge divisioner

Online Avis Arkiv
Plus

Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Positionsbillede

J. Lauritzen ser positive tegn i tørlast trods handelskrig

Gastank- og tørlastrederiet mindskede underskuddet i tredje kvartal, selvom markedet for de største gastankskibe fortsat er udfordret

Danish Agro bliver hængende på Kolding Havn

Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I Kolding har et enstemmigt byråd besluttet af lukke erhvervshavnen, der netop har præsenteret en ny helhedsplan

Torm går kraftigt tilbage i presset marked

Kortere sejladser og lavere efterspørgsel gav tankrederiet Torm et underskud på 164 mio. kroner i tredje kvartal

M.A.R.S. i Frederikshavn er magnet på ledige

Koldings borgmester taler for centralisering af havne

I Kolding kan borgmester Jørn Pedersen (V) fint leve med, at gods og arbejdspladser i Kolding Havn fremover finder vej til andre havne

Plus

Norge og Nordjylland mødes i Hirtshals

Under overskriften Skagerrak Business Summit 2018 mødes erhvervslivet på tværs af brancher og Skagerrak – ikke mindst de maritime industrier

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Lejer: Plan for Vejle Havn er dødsstød

Plus

Mærsk-søfolk får hurtigere internet

De søfarende hos Maersk Line får nu op til otte gange så hurtigt internet, og rederiet honorerer dermed et mangeårigt ønske fra de søfarende

Plus 1

Molslinjens direktør æder millionbøde - og efterlyser saglig dialog

Molslinjens direktør Carsten Jensen svarer på spørgsmål om rederiets fejl og mangler på Bornholmerruten

Plus

Skou: Mærsks transformation i god gænge

Efter et tredje kvartal med pæn vækst på toplinjen og plus på bundlinjen, glæder Mærsks topchef sig over, at koncernens transformation er på skinner

Plus

Helikopter-patrulje flyver helt tæt på skibstrafikken

En garvet helikopterpilot og en kemiingeniør har til opgave at beflyve Danmarks maritime motorveje og holde øje med den internationale skibstrafik

Norsk krigsskib synker - kun radartårnet over vand

Flere trosser, der har holdt fregatten "KNM Helge Ingstad", er røget. Nu er kun radartårnet over vand.

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Plus

Pirateriet i Nigeria har ændret karakter

Maersk Drilling sælger oplagt rig

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Verdens største LNG-supplier klar

Plus

Navne: Christian Bonfils fylder 40

42-årig bliver første havnechef i Strandby Havn

Plus

Danske Rederier er glade for London-resultat

Fritz Ganzhorn fratræder

Michael Guldmann Petersen ny COO i Scandlines

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Royal Arctic Line udskifter bestyrelsesformand

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Se alle Medlemmernes egne nyheder

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Buet glas til mange formål, i høj kvalitet

Marton Gazelle som er den 4 på stribe er kommet i hus ved Process Engineering A/S

Avanceret Energilagring - konference den 29. november 2018

Nyt certifikat fra Søfartsstyrelsen

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

Månedens mest solgte produkt.

Hent jeres kantbukkede emner hos VPD bearbejdning

Technoflex Afbalancering

Process Engineering A/S kåret som en af Danmarks Bedste Arbejdspladser

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Mange nye ansigter styrker Ajos

Siemens TIA-portal: Hvordan benytter jeg nye enheder med ældre versioner af TIA-portalen?

VIDEO: Hvordan renser du dine lastrum med højtryk i højden?

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Siemens Industrial Edge er det bedste fra begge verdener

Hør om Blå HF/HF-søfartsuddannelsen

TESS støtter sporten i Esbjerg

Systematisk arbejdsmiljøindsats betaler sig

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr ...

JUMO SafetyM Sikkerhedstemperaturbegrænsere og –vagte. Nu til ATEX zone

Geopal detektor for CO2 for montering under fenderliste

Ved du, at stiger skal have årlige eftersyn?

Send til en kollega

0.352