23948sdkhjf

Søværnet omorganiserer i Karup

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Forsvaret opgiver endegyldigt idéen om at sammensmelte tre operationscentre i ét på Flyvestation Karup

Af Nicolai Østergaard

Forsvarets overvågning af de danske farvande og koordinering af maritime redningsoperationer bliver efter nytår samlet i enheden National Maritime Operations Center.

Dermed er Forsvaret én gang for alle gået bort fra den forkromede vision om at sammensmelte flyvevåbenets, hærens og søværnets operationscentre i ét samlet super-operationscenter på Flyvestation Karup.

Læs også: Sådan vil Det Blå Danmark tiltrække kvinder

Denne vision fik luft under vingerne i 2014, hvor Forsvaret etablerede Joint Operations Center, JOC, som netop skulle udvikle sig til et super-operationscenter, der skulle monitere indsættelsen af Forsvarets kapaciteter - både nationalt og internationalt. Her fra dette super-operationscenter på Flyvestation Karup skulle både luftrummet, de danske farvande samt eventuelle landoperationer overvåges 365 dage om året, døgnet rundt.

Udviklingen betød, at overvågningscentret for de danske farvande - dengang kendt som Søværnets Operative Kommando - i marts 2018 flyttede til Karup efter 60 år i en bunker under jorden ved Marselisborg uden for Aarhus. Mere end 100 medarbejdere måtte dermed flytte arbejdsplads fra Aarhus til Karup.

Nye erfaringer



Men i dag - fire år og mange erfaringer senere - er udviklingen af Forsvarets beredskabsplaner kommet ét skridt videre: Fra januar 2019 træder en helt ny struktur i kraft, der etablerer tre ligestillede operationscentre: National Maritime Operations Center, NMOC, National Air Operations Center samt et operationscenter for hæren.

Læs også: Søværnet skal fjerne miner for Nato

Joint Operations Center vil fortsat bestå, men visionen er nu, at det skal være en overordnet myndighed, der modtager, filtrerer og håndterer oplysningerne fra de tre værns operationscentre.

Baggrunden er, at de tre værn ikke samarbejder særlig meget.

- Der er meget få eksempler på, at vi har foretaget reelle, værnsfælles operationer. Det tætteste, man har været på, har vel været under Folkemødet, hvor de tre værn har arbejdet i én fælles operation med at håndtere beskyttelsen, forklarer orlogskaptajn Frank Erland Jensen, chef for Joint Operations Center.

Giver god mening



Men hvorfor skulle Søværnets operationscenter så egentlig flytte til Karup, når I alligevel ikke skal smelte sammen i ét forkromet værnsfælles operationscenter?

- Det nye Joint Operations Center, JOC, pr. 1. januar 2019 vil jo være placeret her i Karup og skal koordinere indsatsen mellem de tre værns operationscentre. Og derfor giver det jo god mening, at vi sidder tæt sammen. Herudover giver det jo god mening, at medarbejderne i Søværnets Operationscenter fysisk er placeret sammen med den øvrige stab og de sagsbehandlere, som medarbejderne samarbejder tæt med, forklarer Frank Erland Jensen.

Søværnets arbejde med at overvåge dansk farvand er dog fortsat spredt på flere adresser. I Frederikshavn har man beholdt Maritimt Operations Center, hvor medarbejderne er på daglig vagt med at scanne radarbilleder af dansk farvand og videresende dem til behandling hos kollegerne i Karup. Derudover er overvågningen af de grønlandske farvande placeret i Nuuk i det såkaldte Arctic Joint Operations Center eller blot Arktisk Kommando, der beskæftiger 80 mand, og ligeledes driver et døgnbemandet operationscenter.

Hvorfor skal Søværnets operationscenter fortsat være spredt ud på tre geografiske lokaliteter, når I nu har gjort jer så store anstrengelser for at blive samlet?

- Hvad angår Maritimt Operations Center i Frederikshavn er det jo en politisk beslutning, at dette center ikke skulle flytte med til Karup.

Men overvågningen af de grønlandske farvande kunne vel også sagtens samles i Karup?

- I princippet ja. Men her har man så alligevel prioriteret at være i geografisk nærhed med de øvrige instanser, som vil skulle arbejde sammen, hvis der er brug for det. Det er jo f.eks. Politimesteren på Grønland, der har det overordnede ansvar for redning indenskærs, og hvor forsvaret har ansvaret udenskærs. Men der er et tæt samarbejde, og kapaciteterne støtter hinanden på same måde, som vi støtter politi og øvrige myndigheder i Danmark.

Læs også: Orlogskaptajn i frontlinjen

Mere om: Forsvaret | Søværnet
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Analyse: Tæt på katastrofe - her er de ubesvarede spørgsmål

Med Viking Sky var det tæt på den helt store katastrofe - forløbet rejser en række indtil videre ubesvarede spørgsmål om sikkerheden om bord på skibet

Det tog 30 minutter før ‘Viking Sky’s ankre fik fat

Tiden på broen efter det totale blackout på krydstogtskibet ‘Viking Sky’ var nervepirrende, skriver Sysla

Ni blev reddet op af havet nær ‘Viking Sky’

Plus

Forår i Grønland er en kamp mod isen

De lukker ruterne nord for Sisimiut i december, når isen bliver for tæt, og de åbner dem tidligst i marts - det skete i sidste uge. RAL’s driftschef fortæller her om udfordringer ved is-sejlads

Plus

Gammel Thyborøn-færge solgt til videre drift

’Kanalen II’ undgår ophugning efter videresalg til specialrederi og en fremtid som stores/supply-fartøj i Storebælt

Plus

Samarbejdet med Eimskip ændrer RAL-flåden

Nyhedsbrev

Norsk krydstogtskib er nået i havn

Efter en dramatisk weekend for passagerne på krydstogtskibet "Viking Sky", er de nu sikkert i havn

Online Avis Arkiv
Plus 1

Torm i Afrika: Der blev slået rekorder, men til sidst overtog Mærsk det hele

I anden del om Torms linjeaktiviteter mellem USA og Afrika beskriver Michael Brauner Clausen, hvordan Torms linjeaktiviteter udviklede sig frem til 2002, hvor alle aktiviteterne blev overtaget af Maersk Sealand – derefter var det slut på en storslået epoke

Krydstogtskib slæbes mod havn: Pause i evakuering

Redningshelikoptere ophører med at fragte passagerer af krydstogtskibet Viking Sky, mens skibet føres i havn

1

Passagerer evakueres fra nødstedt krydstogtskib i Norge

Et krydstogtskib, der er fanget i hårdt vejr ud for Norges kyst, har sendt et nødopkald ud.

Plus

Nyudviklet stabilisatorsystem modvirker stampebevægelser

Norske Wavefoil skal mindske bunkerforbruget og øge komforten på færøsk færge

Plus

Mærsk sender flere skibe til ophug i Alang

Containerskibene ’Thomas Mærsk’ og ’Clara Mærsk’ er solgt til ophugning i Alang. Dermed har Mærsk i alt sendt ni skibe til indiske beachingværfter siden 2016

Plus

Nye ansigter hos Dan-Bunkering i Dubai

Første X-Bow-cruiser med vand under kølen

Plus

MAN ombygger stort containerskib til LNG-drift

Efter Wes Amelie-projektet for to år siden, er LNG-retrofit af et stort totakts-maskineri nu på programmet i 2020

General cargo-skib kæntrer i Iransk havn

Plus

CMP angribes for udsagn om pladsmangel

Cowi-rapport peger på, at man kan halvere NOx-emissionerne ved etablering af landstrøm til krydstogtskibe i Københavns Nordhavn. CMP afviser, at Langeliniekaj har den fornødne plads - også selv om at selve anlægget kan placeres andetsteds

På jagt efter Nordsøens skibsvrag

Skibet ’Vina’, der er ejet af JD-Contractor, er sejlet ud på årets første ekspedition for Sea War Museum Jutland. Målet er at registrere skibsvrag i Nordsøen

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
'Mette Maersk' får madolie i tanken

I et nyt forsøg skal 'Mette Maersk' sejle til Shanghai og retur på 20 pct. biobrændsel

Esbjerg Havn gik tilbage i jubilæumsår

EU-professor: Ny udsættelse af brexit kan ikke udelukkes

Selv om EU's ledere er blevet enige om nye brexit-datoer, betyder det ikke, at de holder, mener EU-professor

Semco Maritime vinder Tyra-ordre

Nu vil Københavns borgmester have landstrøm

Spildt masterplan koster 2018-overskud i Kolding Havn

Trods en ny omsætningsrekord kom Kolding Havn ud af 2018 med det første underskud i nyere tid. Årsagen er byrådets beslutning om at lukke havnen, forklarer direktør

Plus

Aalborgs havnechef runder 60 år

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Tidligere Samskip-CEO ny COO hos Wrist

Plus

National regulering vil betyde havnelukninger

Plus

Fregatten Jylland får ny kaptajn

Hollændere på vej ind i Mærsk-bestyrelse

Hvide Sande Shipyard åbner ny afdeling

Scandlines-CEO fylder rundt

RAL's COO stopper efter 25 år

VIDEO: Se hele hævningen af 'Helge Ingstad' på et kvarter

'Helge Ingstad' er kommet hjem til flådebasen

DFDS-direktør på plads i grøn alliance

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvordan går leverandørstyring og bæredygtighed hånd i hånd?

Enkel integration af små nyttige tools i din Siemens HMI-konfiguration

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hatecke GmbH

Børneinstitutioner hitter som samlesæt

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Siemens: Motorgear med reluktansmotor, bedre end IE4

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Roxtec' nye brandlaboratorium har mere end fordoblet kapaciteten

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Gummipakninger og tætninger til alle formål

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvide solceller til administrationsbygning

Grundfos køber WATS Test Data Management platform

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

Undgå driftsforstyrrelser i hydrauliske systemer!

Visualiserer dit BIM-design i VR - Twinmotion seminar d. 25/4

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Prevas udvikler nyt software framework til testsystemer

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

Sæsonen står for døren!

Sitop 6200 - ny serie af strømforsyninger fra Siemens

Send til en kollega

0.233