23948sdkhjf

Søværnet omorganiserer i Karup

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Forsvaret opgiver endegyldigt idéen om at sammensmelte tre operationscentre i ét på Flyvestation Karup

Af Nicolai Østergaard

Forsvarets overvågning af de danske farvande og koordinering af maritime redningsoperationer bliver efter nytår samlet i enheden National Maritime Operations Center.

Dermed er Forsvaret én gang for alle gået bort fra den forkromede vision om at sammensmelte flyvevåbenets, hærens og søværnets operationscentre i ét samlet super-operationscenter på Flyvestation Karup.

Læs også: Strid om Danmarks havgrænse mod syd afsluttet - Polen blinkede først

Denne vision fik luft under vingerne i 2014, hvor Forsvaret etablerede Joint Operations Center, JOC, som netop skulle udvikle sig til et super-operationscenter, der skulle monitere indsættelsen af Forsvarets kapaciteter - både nationalt og internationalt. Her fra dette super-operationscenter på Flyvestation Karup skulle både luftrummet, de danske farvande samt eventuelle landoperationer overvåges 365 dage om året, døgnet rundt.

Udviklingen betød, at overvågningscentret for de danske farvande - dengang kendt som Søværnets Operative Kommando - i marts 2018 flyttede til Karup efter 60 år i en bunker under jorden ved Marselisborg uden for Aarhus. Mere end 100 medarbejdere måtte dermed flytte arbejdsplads fra Aarhus til Karup.

Nye erfaringer



Men i dag - fire år og mange erfaringer senere - er udviklingen af Forsvarets beredskabsplaner kommet ét skridt videre: Fra januar 2019 træder en helt ny struktur i kraft, der etablerer tre ligestillede operationscentre: National Maritime Operations Center, NMOC, National Air Operations Center samt et operationscenter for hæren.

Læs også: Speciel karriere i ’det grå rederi’

Joint Operations Center vil fortsat bestå, men visionen er nu, at det skal være en overordnet myndighed, der modtager, filtrerer og håndterer oplysningerne fra de tre værns operationscentre.

Baggrunden er, at de tre værn ikke samarbejder særlig meget.

- Der er meget få eksempler på, at vi har foretaget reelle, værnsfælles operationer. Det tætteste, man har været på, har vel været under Folkemødet, hvor de tre værn har arbejdet i én fælles operation med at håndtere beskyttelsen, forklarer orlogskaptajn Frank Erland Jensen, chef for Joint Operations Center.

Giver god mening



Men hvorfor skulle Søværnets operationscenter så egentlig flytte til Karup, når I alligevel ikke skal smelte sammen i ét forkromet værnsfælles operationscenter?

- Det nye Joint Operations Center, JOC, pr. 1. januar 2019 vil jo være placeret her i Karup og skal koordinere indsatsen mellem de tre værns operationscentre. Og derfor giver det jo god mening, at vi sidder tæt sammen. Herudover giver det jo god mening, at medarbejderne i Søværnets Operationscenter fysisk er placeret sammen med den øvrige stab og de sagsbehandlere, som medarbejderne samarbejder tæt med, forklarer Frank Erland Jensen.

Søværnets arbejde med at overvåge dansk farvand er dog fortsat spredt på flere adresser. I Frederikshavn har man beholdt Maritimt Operations Center, hvor medarbejderne er på daglig vagt med at scanne radarbilleder af dansk farvand og videresende dem til behandling hos kollegerne i Karup. Derudover er overvågningen af de grønlandske farvande placeret i Nuuk i det såkaldte Arctic Joint Operations Center eller blot Arktisk Kommando, der beskæftiger 80 mand, og ligeledes driver et døgnbemandet operationscenter.

Hvorfor skal Søværnets operationscenter fortsat være spredt ud på tre geografiske lokaliteter, når I nu har gjort jer så store anstrengelser for at blive samlet?

- Hvad angår Maritimt Operations Center i Frederikshavn er det jo en politisk beslutning, at dette center ikke skulle flytte med til Karup.

Men overvågningen af de grønlandske farvande kunne vel også sagtens samles i Karup?

- I princippet ja. Men her har man så alligevel prioriteret at være i geografisk nærhed med de øvrige instanser, som vil skulle arbejde sammen, hvis der er brug for det. Det er jo f.eks. Politimesteren på Grønland, der har det overordnede ansvar for redning indenskærs, og hvor forsvaret har ansvaret udenskærs. Men der er et tæt samarbejde, og kapaciteterne støtter hinanden på same måde, som vi støtter politi og øvrige myndigheder i Danmark.

Læs også: Orlogskaptajn i frontlinjen

Mere om: Forsvaret | Søværnet
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
1

Mærsk afbryder eftersøgning af mand overbord

Plus

Skov efter fusion: Adgang til finansiering bliver afgørende

Det nye rederi Hafnia er i dag verdens største inden for produkttank målt på antal opererede skibe. CEO Mikael Skov fortæller her om udfordringer og fordele ved fusionen med BW Tankers

Græsk krydstogtrederi får "historisk" stor svovlbøde i Norge

Plus

Afløserfærge sat på pause

Det økonomske fundament er krakeleret under visionen om en afløserfærge til de danske ø-rederier - Færgesekretariatet vil nu lægge en ny strategi for, hvordan projektet på sigt kan blive til virkelighed

Chauffører vil ikke forbi Esbjerg Havn: Frygter kæmpe bøder

Ultrabulk er verdens største transportør af omstridt mineral

Nyhedsbrev

'Povl Anker' tilbage til fordums storhed med nænsom renovering

Molslinjen vil blandt andet male den legendariske Bornholmer-færge 'Povl Anker' i de farver, som færgen havde tilbage i 1978

Online Avis Arkiv

Nye krav til faciliteter i havne

’Ørnen’ landede i København

Den amerikanske kystvagts skoleskib, tremasteren ’USCG Eagle, lagde i sidste weekend til kaj ved Ofelia Plads i København

Voldsomt dyk i Esvagts overskud

Et svagt marked i 2018 sender Esvagts overskud for året så tæt på 0, som man kan komme i runde tal

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Plus

Mærsk ramt af sagsanlæg fra partner

For anden gang på tre år er Svitzer kommet i juridiske vanskeligheder i Argentina – nu anklaget af sin egen partner. Mærsk afviser kritik

Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

Samsung Heavy køber pumper i Nordjylland

Svenstrup-virksomhed skal levere 42 pumper til VLEC-tankskibe fra Sydkorea

Hafnia lykkeligt ude af første kvartal efter fusion

Hafnia Tankers og BW Tankers er kommet ud af første kvartal som sammenbragt rederi med overskud

Plus

Ø-færgerne får egen sømandsuddannelse

Marstal Navigationsskole vil allerede senere på året kunne optage det første hold elever på den helt nye færgeføreruddannelse

VIDEO
Vinddrevet bilskib uden sejl skal holde 16 knob

DI-pris til maritim delelærling

Elektriker Nick Pedersen modtager DI Vendsyssels lærlingepris 2019

Plus

Clipper Group sælger næstsidste krydstogtskib

Franske Croisi Europe bekræfter overtagelse af ekspeditionskrydstogtskib fra Clipper Group

Plus

Historiske danske skibe blev spottet ved Norge

DEN GAMLE SKIBSLISTE: Anden halvdel af Hans-Henrik Fentzs seneste sørejse. Her rundede han Kirkenes og satte kursen sydpå igen. Undervejs mødte han skibe med en dansk historie, bl.a. Kløvedal-familines ekspeditionsskib ’Wallenberg’

Anden mega-ro/ro leveret til DFDS

’Belgia Seaways’ er lige nu på leveringsrejse fra Kina mod Tyrkiet. Næste to skibe ventes til Nordsøen senere i år

Plus

Estiske lodsbåde vækker begejstring hos søfolk

Danpilot har valgt at udnytte optionen på fire yderligere lodsbåde. Den samlede leverance fra Baltic Workboats i Estland ender derfor på samlet 15 fartøjer, der sikrer maksimal fleksibilitet

Positionsbillede

Plus

Stærk trafik, snæver passage og ringe vanddybde

Frygten for den store katastrofe lurer konstant langs de danske kyster, som passeres af ca. 70.000 skibe til og fra Østersøen

Plus

Kreativitet løser et hav af miljøproblemer

9-årige Laura har opfundet en ny leg med fantasifulde havfaldsvæsener, som kan samle hele familien og bidrage til at løse en række af tidens miljøudfordringer, hvor skibsfarten også er en af synderne

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

Esvagt styrker fokus på offshore vind

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Kranmontør fra Grønland på vidensbesøg hos Ajos

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Ny salgsingeniør hos ProMetal A/S

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

HF styrker Cable & Cable Management

Optimer din brug af Revit - hør hvordan på gratis seminar d. 22/5 i samarbejde med FAOD

Pålidelig gasdetektering i P-kældre

Gør som denne kunde! Få din nye kran til produktionen leveret af Fyns Kran ...

Technoflex Koblinger

Prysmian bliver sponsormedlem af RES4Med&Africa

Medicinsk cannabis

Send til en kollega

0.205