23948sdkhjf

Kaptajn blæser til opgør med ventetid i havn

Det er vanvid, at store containerskibe sejler med 24 knob for at komme til en optaget havn, lyder det fra kaptajn i Hapag-Llyod

Slow steaming og planlægning er en oplagt vej frem, hvis shipping skal reducere sin CO2-udledning. Sådan var pointen, da kaptajn Wolfram Guntermann i starten af september holdt tale ved Global Maritime Environmental Congress. 

Det skriver Ingeniøren.

- Store containerskibe er designet til at sejle ved 24 til 25 knob – det er som at ligge og køre med gaspedalen bund venstre bane på motorvejen. Og så kommer de frem til en havn med 22.000 containere og bliver liggende for anker tre dage og venter på at kunne losse. Det er vanvid, sagde han ifølge mediet. 

Kaptajnen, der i dag er direktør for miljø- og skibsledelse i det tyske containerrederi Hapag-Lloyd, opfordrer til to ting. Slow steaming i kombination med optimering af skrog og propeller til en lavere hastighed. Og planlægning, så skibene kan tilpasse hastigheden til ledige slots i havnene. 

Han opfordrer til at tage ved lære af flyindustrien.

- De begyndte at planlægge og samarbejde allerede 1947. Ingen fly letter, før de ved, at de kan lande på destinationsstedet. Fly kan selvsagt ikke cirkle rundt og vente tre døgn på at kunne lande. Sådan bør det heller ikke være skibsfarten. Vi har de data, vi har brug for – det er fuldt ud muligt, siger Wolfram Guntermann ifølge Ingeniøren.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094