23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Norsk knowhow til amerikansk offshore vind

Ulstein skal levere design til USA’s første nybyggede offshore vind-skibe. Grundet Jones Act skal de bygges på et amerikansk værft

USA går til Europa for at få adgang til højt specialiseret knowhow om offshore vind-tonnage. Amerikanske rederier, der skal udbyde tonnage til opbygning og servicering af havmølleparker på amerikansk sokkel, skal dog samtidigt også overholde den såkaldte Jones Act, der bl.a. kræver, at handelsskibe i rent national fart skal være bygget på et amerikansk skibsværft.

Derfor har det Florida-baserede energiselskab med fokus på vedvarende resurser, Aeolus Energy Inc., bestilt en samlet design- og supervisionspakke hos den norske værft- og skibsdesigngruppe Ulstein. Det bliver således Ulsteins første ordre, som skal opfylde Jones Act og nationale regler fra US Coast Guard. Det oplyser Ulstein i en pressemeddelelse.

Konkret skal Aeolus Energy bruge tre nybygninger; henholdsvis til kabellægning, crew transfer og til indkvartering. Alle tre skibe skal baseres på Ulsteins SX195-design, som allerede har været grundlaget for flere SOV-skibe til offshore vind på europæisk sokkel.

Introduceret i 2013

Grundet Jones Act skal de tre skibe bygges på et endnu ikke navngivet værft i USA, men som sagt under supervision fra de norske eksperter.

– Offshore vind er et kernemarked for os, så vi er stolte over at være blevet valgt som design-partner af Aeolus i udviklingen af USA’s første purpose-byggede tonnage til netop dette marked, udtaler Tore Ulstein, fungerende CEO i Ulstein.

Ifølge Ulstein er den aktuelle ordre til USA den femte offshore vind-ordre til det norske selskab i 2018. Selskabet introducerede deres SX195-design tilbage i 2013.
Designet kendetegnes bl.a. ved at kombinere den markante X-Bow, som Ulstein gennem en del år har anvendt i olie- og gas-segmentet, med en tilsvarende såkaldt X-Stern. Denne ekstra feature gør skibet mindre påvirkelig af medgående sø, når det enten ligger i DP-mode eller sejler langsomt ude på sited.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094