23948sdkhjf

EU godkender udvidet dansk tonnageskat

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

En række nye typer fartøjer kan nu blive beskattet efter tonnage i stedet for den faktiske skattepligtige indkomst

Europa-Kommissionen har godkendt en udvidelse af den nuværende danske tonnageskatteordning, så den vil omfatte flere typer af skibe.

Det skriver kommissionen i en pressemeddelelse og tilføjer, at det vil skabe incitament til at registrere skibe i Europa og bidrage til sektorens konkurrenceevne på verdensplan uden at fordreje konkurrencen.

- Danmarks ændrede tonnageskatteordning vil hjælpe søfartsindustrien til at forblive konkurrencedygtig på verdensmarkedet. Den vil sikre arbejdspladser og fremme høje miljøstandarder i den maritime sektor. Ordningen er i overensstemmelse med kommissionens retningslinjer for statsstøtte til søfartssektoren og indeholder nye foranstaltninger, som vil sikre lige vilkår for europæiske rederier og forhindre konkurrencefordrejninger, siger EU's konkurrencekommisær Margrethe Vestager.

Tonnageskatteordninger giver rederier mulighed for at betale skat på grundlag af skibets tonnage i stedet for på grundlag af deres faktiske skattepligtige indkomst. Disse ordninger kan godkendes af kommissionen under EU's statsstøtteregler.

I maj 2016 meddelte Danmark EU-kommissionen sine planer om at udvide den nuværende tonnageskatteordning til også at omfatte vagtskibe, skibe, der yder støtte- og servicefunktioner til offshoreanlæg og skibe til bygning, reparation og nedtagning af vindmøller samt skibe til nedlægning af rørledninger og kabler, ishåndteringsskibe og husningsskibe.

Læs også: Udflagning afværget i sidste øjeblik

Kommissionen fastslog i dag, at denne type skibe udøver søfartsaktiviteter, som er undergivet de samme retlige rammer og befinder sig i en tilsvarende konkurrencesituation som søtransportsektoren. Kommissionen har derfor godkendt udvidelsen af ordningen til at omfatte disse skibe efter EU's statsstøtteregler.

En del af aftalen med EU er, at Danmark vil ændre visse aspekter af den nuværende tonnageskatteordning for at tilpasse den til EU-kommissionens fortolkning af retningslinjerne for statsstøtte til søtransportsektoren.

Fra kommissionen er der i de senere år blevet opfordret til, at medlemsstaterne ændrer deres tonnageskatteordninger. Det skal ske for at sikre lige vilkår for europæiske rederier og holde trit med udviklingen i den maritime sektor og samtidig forhindre konkurrencefordrejninger på verdensplan.

De væsentligste ændringer i de danske tonnageskatteregler vil ifølge EU-kommissionen være:

  • Tilknyttede ydelser, der har nær tilknytning til søfartsaktiviteter. Disse ydelser vil være omfattet af tonnageskatten, forudsat at de tegner sig for mindre end 50 pct. af et skibs samlede tonnagebeskattede indkomst
  • Indkomst fra aktiviteter i forbindelse med bareboat-udlejning (dvs. udlejning af skibe uden besætning). Disse ydelser vil være omfattet af tonnageskatten, forudsat at støttemodtageren selv driver mindst 50 pct. af den tonnagebeskattede flåde, og at skibet ikke udlejes i mere end tre år.

Mere om: DIS | tonnageskat
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Søby Værft kan tilbageholde 'Ellen'

ADP finder ny topchef i egne rækker

Vattenfall finder 300 år gammelt ror ved Kriegers Flak

'Front Altair's besætning er tilbage ombord

MSC-besætning anholdt i USA med enorm kokain-last

Kokain til en værdi af 6,5 mia. kroner var på vej til Europa på 'MSC Gayane', skriver NBC

Nyhedsbrev

Plus

Her er DFDS’ fire spor mod 2023-mål

Nye services i transportkæden og digitalisering er centrale elementer i DFDS’ vækstkurs, som blev præsenteret i går

Online Avis Arkiv

Ny dokumentarfilm skal tiltrække flere kadetter til Mærsk

Mærsk har for nylig færdiggjort optagelserne til en ny dokumentarfilm, der skal give unge et realistisk billede af livet til søs. Filmen skal bruges som værktøj i rederiets rekrutteringsindsats

Plus 1

Mærsk slås mod øget statsstøtte

Asiaterne opgraderer deres statsejede containerflåder, og flere års appetit på megaskibe giver overkapacitet i markedet. Det kommer Mærsk til at slås med i en årrække, men alligevel er en bedring på vej, forlyder det. Ordrebogen er nemlig historisk lav

Plus

Se billederne: Her er de vildeste skibe i 2018

Danmark stadig under radaren hos The Royal Institution of Naval Architects, men det danske 2019-felt er stærkt

VIDEO: Se russisk atomisbryder i aktion

VIDEO
Aalborg Portland indsætter ny specialbygget flåde

Aalborg Portland udskifter to udtjente skibe med tre nye, specialbyggede fragtskibe, der skal distribuere godt én million ton cement om året

Store shippingbanker sammen om grønne krav til udlån

En række store shippingbanker er gået sammen om at tage klimaovervejelser med i vurderingen af nye udlån. Mærsk bakker op.

USA sender flere soldater til Mellemøsten som advarsel til Iran

DFDS udstikker kursen for de næste fem år

Fire strategiske søljer skal holde DFDS på stabil vækstkurs frem mod overskud på 5,5 mia. kr. i 2023

Esvagts første langtidskontrakt i UK forlænges igen

Iran sender eksperter ud til 'Front Altair'

Norges turistindustri advarer mod krydstogtskibe

27 trainees uddannet hos Danske Rederier

Oliedirektør skal fem år i fængsel for at ruinere OW Bunker

Til forsvarsadvokats store overraskelse valgte Vestre Landsret at skærpe Lars Møllers straf

Efter tanker-angreb: Saudi-Arabien giver Iran skylden

Mærsk i Nordøst-samarbejde med Rosatomflot

Investorer jagter kapitalfond efter tab på OW Bunker

Stor udskiftning i direktionen hos Navig8

Plus

Nyt forskningsskib skal sikre Danmark som arktisk stormagt

For første gang i 100 år risikerer Danmark at stå uden et stort havforskningsskib - nu har skibsdesigner Knud E. Hansen udviklet konceptet for et topmoderne havforskningsskib. DTU mangler dog fortsat skaffe finansieringen

Torm henter ny CFO med erfaring fra Danske Bank

1

10 dræbt i CO2-lækage på bulkskib

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kompakt M8x1 connector til Profinet

Applied VariMount350 Kompressor

Termisk opsprøjtnings opgave ved Thybotech ApS i dag.

Sierra Wireless udnævner DeltaM2M til AirLink® Premier Partner

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Få Adgang Til Vores Webshop Nu →→→→ Og få hele pakken, uden nogle forpligtelser!

Elbo Pin Kobling

Lækker biogassen? FLIR GF77 til visualisering af Metangaslækager

Ny SNYPER-LTE Graphyte signaltester - analyserer flere netværk samtidig

Produktfokus: Svingkraner

Marine cylinder: 2 trins teleskop

Optimer driften med nøjagtig temperaturovervågning

Technoflex Afbalancering

Vil du have den bedste kranløsning på markedet? Og skal prisen være den HELT rigtige?

Solar åbner nyt kundecenter i København

Knowhow er baggrunden for Ajos’ kraneventyr i udlandet

Ny pladsbesparende RFID-læser med standardiseret forbindelse til cloud-applikationer fra Siemens

Prysmian er med til at holde Danmark rent

Vi har, heldigvis, mange forskellige opgaver

Bruger du den rigtige automatsikring?

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Trimble SiteVision

3G-netværket har talte dage

Fuld GNSS Tilt Compensation

Teknologi og innovation på folkemødet

Send til en kollega

0.199