23948sdkhjf

EU godkender udvidet dansk tonnageskat

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

En række nye typer fartøjer kan nu blive beskattet efter tonnage i stedet for den faktiske skattepligtige indkomst

Europa-Kommissionen har godkendt en udvidelse af den nuværende danske tonnageskatteordning, så den vil omfatte flere typer af skibe.

Det skriver kommissionen i en pressemeddelelse og tilføjer, at det vil skabe incitament til at registrere skibe i Europa og bidrage til sektorens konkurrenceevne på verdensplan uden at fordreje konkurrencen.

- Danmarks ændrede tonnageskatteordning vil hjælpe søfartsindustrien til at forblive konkurrencedygtig på verdensmarkedet. Den vil sikre arbejdspladser og fremme høje miljøstandarder i den maritime sektor. Ordningen er i overensstemmelse med kommissionens retningslinjer for statsstøtte til søfartssektoren og indeholder nye foranstaltninger, som vil sikre lige vilkår for europæiske rederier og forhindre konkurrencefordrejninger, siger EU's konkurrencekommisær Margrethe Vestager.

Tonnageskatteordninger giver rederier mulighed for at betale skat på grundlag af skibets tonnage i stedet for på grundlag af deres faktiske skattepligtige indkomst. Disse ordninger kan godkendes af kommissionen under EU's statsstøtteregler.

I maj 2016 meddelte Danmark EU-kommissionen sine planer om at udvide den nuværende tonnageskatteordning til også at omfatte vagtskibe, skibe, der yder støtte- og servicefunktioner til offshoreanlæg og skibe til bygning, reparation og nedtagning af vindmøller samt skibe til nedlægning af rørledninger og kabler, ishåndteringsskibe og husningsskibe.

Læs også: Fjord Lines topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Kommissionen fastslog i dag, at denne type skibe udøver søfartsaktiviteter, som er undergivet de samme retlige rammer og befinder sig i en tilsvarende konkurrencesituation som søtransportsektoren. Kommissionen har derfor godkendt udvidelsen af ordningen til at omfatte disse skibe efter EU's statsstøtteregler.

En del af aftalen med EU er, at Danmark vil ændre visse aspekter af den nuværende tonnageskatteordning for at tilpasse den til EU-kommissionens fortolkning af retningslinjerne for statsstøtte til søtransportsektoren.

Fra kommissionen er der i de senere år blevet opfordret til, at medlemsstaterne ændrer deres tonnageskatteordninger. Det skal ske for at sikre lige vilkår for europæiske rederier og holde trit med udviklingen i den maritime sektor og samtidig forhindre konkurrencefordrejninger på verdensplan.

De væsentligste ændringer i de danske tonnageskatteregler vil ifølge EU-kommissionen være:

  • Tilknyttede ydelser, der har nær tilknytning til søfartsaktiviteter. Disse ydelser vil være omfattet af tonnageskatten, forudsat at de tegner sig for mindre end 50 pct. af et skibs samlede tonnagebeskattede indkomst
  • Indkomst fra aktiviteter i forbindelse med bareboat-udlejning (dvs. udlejning af skibe uden besætning). Disse ydelser vil være omfattet af tonnageskatten, forudsat at støttemodtageren selv driver mindst 50 pct. af den tonnagebeskattede flåde, og at skibet ikke udlejes i mere end tre år.

Mere om: DIS | tonnageskat


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Derfor kæntrede flydedok i Hirtshals

Årsagen til kæntringen er fundet, og medarbejdere arbejder på højtryk for at få flydedokken klar til drift igen

Her er Danmarks nyeste - og mindste - færgeoverfart...

Kaptajn blæser til opgør med ventetid i havn

Plus

Fjerde Kosan-skib under Dannebrog

Semco Maritime satser

Nyhedsbrev

Bornholmsk kontaktråd vil følge op på Molslinjen

Online Avis Arkiv
Plus

Tuco-boss: De næste to-tre år bliver vi tre gange større

Ugens skib

Stabile rater efter kinesisk ferieuge

Norsk knowhow til amerikansk offshore vind

Ulstein skal levere design til USA’s første nybyggede offshore vind-skibe. Grundet Jones Act skal de bygges på et amerikansk værft

Grøn skibsfart og altomfavnende AMS

Plus

Danske Rederier: Vi forstår bekymringen

Søfolk sejler 1.800 km for at fragte Thy-malt til Rusland

Plus

Tragisk dødsulykke under ophugning af forhenværende DFDS-færge

To værftsarbejdere blev dræbt under ophugningen af den forhenværende DFDS-færge ’Scandinavia'. Det rapporterer Shipbreaking Platform

Nye opgaver til ’Hammershus’s byggeværft

Godt to måneder efter levering af bornholmerfærge er der nu nye opgaver i pipelinen til finsk værft

Den nye Masnedsundbro

Søvnmangel, dårlige forhold og alkohol bag 'Atlantic's grundstødning

Svensk havarirapport vidner om dårlige forhold og underbemanding på dengang danske 'Atlantic'

Plus

Weco Bulk åbner i Asien

Tørlastrederiet Weco Bulk vil supplere kontorerne i Houston og Sao Paulo med et kontor i enten Hong Kong, Singapore eller Bangkok - rederiet mærker dog konsekvenserne af USA’s nye handelsbarrierer

Semco Maritime satser

HH Ferries er klar til batteridrift

Plus

Wedellsborg efter to år med røde tal: "Vi har taget nogle tæsk"

Efter en større transformation af Weco Shipping, er rederiejer Johan Wedell-Wedellsborg i fuld gang med at manifestere den traditionsrige rederigruppe i sin nye form - ambitionerne er tårnhøje

Plus

Jarlov går ind i Color Line-sag

Erhvervsministeren advarer mod løndumping for søfarende i Skandinavien i kølvandet på kontroversielt norsk forslag

Nu er 600 meter flydebom klar til at samle plastik

Plus 1

Da Lenin og Trotskij tog Danmarks baconbåde til England

1

Chefredaktør i hårdt angreb på Molslinjen - politikere bakker rederiet op

Bornholmernes utilfredshed med Molslinjen ulmer, og Bornholms Tidende er nu ude med riven. Rederiet bakkes delvist op af øens politikere, som henviser til udbudsrunden.

Olie fra Middelhavs-kollission lukker franske strande

Polen vil grave sig fri af Kaliningrad

Plus

Danske selskaber spinder guld på global opvarmning

Når sejlruterne åbner sig, opstår et behov for arktisk info og analyse. Danske virksomheder er eksperter på området

Royal Arctic Line udskifter bestyrelsesformand

Fritz Ganzhorn fratræder

Semco fordobler bemanding i offshore-center

Maersk Tankers får nyt medlem i bestyrelsen

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Jesper Lok forlader J. Lauritzen

Ørsted køber havmølleselskab i USA til 3,3 mia kroner

Plus

Rederier: Sæt ind mod pirateri i Vestafrika

Maersk Decom udnævner finansdirektør

Express 1 ramte rampen i Rønne

Lille virksomhed hædres for store energibesparelser

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Energiledelse i nye klæder.

Logistikprogram går som varmt brød

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Hold buffeen varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Vi leverer hver uge nye svingkraner til alle typer virksomheder i hele Danmark

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Siemens hjælper med reducering af tidsforbruget med Virtuel Commissionering

1,5 Ton vs. 125 Ton

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Let me introduce you to our oldest employee - Our engineer Hans Ove Konnerup who just turned 85!

Ny temperatur kalibrator tilbyder hurtigere arbejdsgange

Teleskopkran er digitaliseret

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Nyt fartøj til Esbjerg: Esvagt Innovator

Garnet er det engelske ord for Granat

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vore...

Ny ansættelse i HF

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Solceller i glas - facader og glaspartier

Send til en kollega

0.238