23948sdkhjf

Iranske VLCC'ere sejler som spøgelsesskibe

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

I et forsøg på at undslippe overvågning fra USA, der snart genindfører nye sanktioner mod Iran, er iranske VLCC'ere begyndt at sejle med slukket AIS

I løbet af september har mere end ti tankskibe med iransk olie slukket deres AIS umiddelbart efter, at de har passeret Hormuz-strædet. 

Det skriver Finans på baggrund af oplysninger fra S&P Global Platts. Et konkret tilfælde er den iransk ejede og Panama-flagede VLCC 'Stark 1', der sejlede igennem strædet fuldt lastet med 1 mio. tønder råolie. Da den var 200 sømil fra Indien, forsvandt AIS-signalet. Da signalet kom tilbage – en uge senere og på samme position – var skibet i ballast med kurs mod Den Persiske Golf.

Ifølge Finans er spøgelsesskibene med iransk olie et forsøg på at undgå overvågning fra de amerikanske myndigheder. USA genindfører sanktionerne mod Iran med virkning fra den 5. september, og det er et problem for særligt Kina og Indien, der er de to største aftagere af iransk olie. 

Indien importerede i august næsten en halv mio. tønder olie fra Iran om dagen. Med tidens relativt høje oliepris kan det blive svært for Indien – der ligesom fx. Tyrkiet og Argentina kæmper med en svag valuta – at sige nej tak til iransk olie, der forventes at komme på tilbud i takt med, at det bliver sværere for landet at komme af med sin olieproduktion. 

For Kina, der også importerer omtrent en halv mio. tønder iransk olie om dagen, udgør olie-importen en dobbelt amerikansk hovedpine. For Kina har sandsynligvis ikke lyst til at lægge sig endnu mere ud med USA ved at trodse de amerikanske sanktioner og fortsætte importen fra Iran. Omvendt kan kinas import fra Iran blive svær at erstatte, fordi Kina i handelskrigen med USA har lagt 25 pct. straftold på olie fra USA.

Mere om: Iran | tankrederier | VLCC


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Derfor kæntrede flydedok i Hirtshals

Årsagen til kæntringen er fundet, og medarbejdere arbejder på højtryk for at få flydedokken klar til drift igen

Her er Danmarks nyeste - og mindste - færgeoverfart...

Kaptajn blæser til opgør med ventetid i havn

Plus

Fjerde Kosan-skib under Dannebrog

Semco Maritime satser

Nyhedsbrev

Bornholmsk kontaktråd vil følge op på Molslinjen

Online Avis Arkiv
Plus

Tuco-boss: De næste to-tre år bliver vi tre gange større

Ugens skib

Stabile rater efter kinesisk ferieuge

Norsk knowhow til amerikansk offshore vind

Ulstein skal levere design til USA’s første nybyggede offshore vind-skibe. Grundet Jones Act skal de bygges på et amerikansk værft

Grøn skibsfart og altomfavnende AMS

Plus

Danske Rederier: Vi forstår bekymringen

Søfolk sejler 1.800 km for at fragte Thy-malt til Rusland

Plus

Tragisk dødsulykke under ophugning af forhenværende DFDS-færge

To værftsarbejdere blev dræbt under ophugningen af den forhenværende DFDS-færge ’Scandinavia'. Det rapporterer Shipbreaking Platform

Nye opgaver til ’Hammershus’s byggeværft

Godt to måneder efter levering af bornholmerfærge er der nu nye opgaver i pipelinen til finsk værft

Den nye Masnedsundbro

Søvnmangel, dårlige forhold og alkohol bag 'Atlantic's grundstødning

Svensk havarirapport vidner om dårlige forhold og underbemanding på dengang danske 'Atlantic'

Plus

Weco Bulk åbner i Asien

Tørlastrederiet Weco Bulk vil supplere kontorerne i Houston og Sao Paulo med et kontor i enten Hong Kong, Singapore eller Bangkok - rederiet mærker dog konsekvenserne af USA’s nye handelsbarrierer

Semco Maritime satser

HH Ferries er klar til batteridrift

Plus

Wedellsborg efter to år med røde tal: "Vi har taget nogle tæsk"

Efter en større transformation af Weco Shipping, er rederiejer Johan Wedell-Wedellsborg i fuld gang med at manifestere den traditionsrige rederigruppe i sin nye form - ambitionerne er tårnhøje

Plus

Jarlov går ind i Color Line-sag

Erhvervsministeren advarer mod løndumping for søfarende i Skandinavien i kølvandet på kontroversielt norsk forslag

Nu er 600 meter flydebom klar til at samle plastik

Plus 1

Da Lenin og Trotskij tog Danmarks baconbåde til England

1

Chefredaktør i hårdt angreb på Molslinjen - politikere bakker rederiet op

Bornholmernes utilfredshed med Molslinjen ulmer, og Bornholms Tidende er nu ude med riven. Rederiet bakkes delvist op af øens politikere, som henviser til udbudsrunden.

Olie fra Middelhavs-kollission lukker franske strande

Polen vil grave sig fri af Kaliningrad

Plus

Danske selskaber spinder guld på global opvarmning

Når sejlruterne åbner sig, opstår et behov for arktisk info og analyse. Danske virksomheder er eksperter på området

Royal Arctic Line udskifter bestyrelsesformand

Fritz Ganzhorn fratræder

Semco fordobler bemanding i offshore-center

Maersk Tankers får nyt medlem i bestyrelsen

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Jesper Lok forlader J. Lauritzen

Ørsted køber havmølleselskab i USA til 3,3 mia kroner

Plus

Rederier: Sæt ind mod pirateri i Vestafrika

Maersk Decom udnævner finansdirektør

Express 1 ramte rampen i Rønne

Lille virksomhed hædres for store energibesparelser

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Energiledelse i nye klæder.

Logistikprogram går som varmt brød

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Hold buffeen varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Vi leverer hver uge nye svingkraner til alle typer virksomheder i hele Danmark

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Siemens hjælper med reducering af tidsforbruget med Virtuel Commissionering

1,5 Ton vs. 125 Ton

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Let me introduce you to our oldest employee - Our engineer Hans Ove Konnerup who just turned 85!

Ny temperatur kalibrator tilbyder hurtigere arbejdsgange

Teleskopkran er digitaliseret

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Nyt fartøj til Esbjerg: Esvagt Innovator

Garnet er det engelske ord for Granat

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vore...

Ny ansættelse i HF

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Solceller i glas - facader og glaspartier

Send til en kollega

0.355