23948sdkhjf

DTU arbejder på førerløs færgedrift

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Ny forskningsindsats i DTU-regi skal udvikle algoritme til autonom sejlads i havne og mellem øer

Det kræver en betydelig grad af autonom beslutningstagen, hvis det skal lade sig gøre at sejle med en periodevis ubemandet bro eller helt uden navigatør. Og det er netop, hvad DTU i samarbejde med Aalborg Universitet vil arbejde hen imod. 

Som udgangspunkt er det tre forskellige autonome systemer på skibene, der skal lære at arbejde sammen. Det gælder for det første det system, der overvåger driften af maskiner og motorer. For det andet er der hele navigationssystemet og for det tredje systemet, der holder udkig og sonderer omgivelserne. 

- Vores næste store forskningsindsats er at udvikle de nødvendige algoritmer, så vi kan få de tre systemer til at arbejde sammen. I princippet skal de kunne styre skibet, så det kan sejle uden mandskab på korte strækninger. I første omgang kommer algoritmerne til at fungere som et robust grundlag for de beslutninger, skibsføreren tager, siger professor Mogens Blanke fra DTU Elektro i en pressemeddelelse.

Han forklarer, at det både kræver samarbejde mellem eksisterende automatik på skibet og nye intelligente overbygninger. Overbygninger, der skal overvåge det omgivende farvand og kunne fortolke, hvad andre fartøjer gør nu, og hvad de har til hensigt at gøre om lidt.

- Den autonome beslutningstagen skal basere sig på viden om søvejsregler, estimering af vejr- og strømforholds indvirkning på skibets manøvreevne samt en løbende overvågning af skibets maskineri og instrumenter. Endelig skal alle disse systemer integreres, så de populært sagt kan tale sammen, siger Mogens Blanke.

Læs også: J. Lauritzen går med i ShippingLab

På tværs af Limfjorden

Konkret er Mogens Blanke, hans forskergruppe på DTU og forskere på Aalborg Universitet i dialog med bl.a. byudviklere i Aalborg, der er meget interesseret i at få automatiseret skibstrafik på tværs af byens havneløb.

Med Nørresundby og Aalborg henholdsvis nord og syd for Limfjorden og med den nuværende meget kraftige byudvikling begge steder, vil det være hensigtsmæssigt at etablere små autonome færger som supplement til den eksisterende bro og tunnel, så borgerne lettere kan færdes mellem de to bydele. 

Færgedriften til mindre øer er et andet område, hvor autonome færger ifølge DTU kan være en ønskværdig løsning. Hvis man som øboer i fremtiden kunne bestille en færgetransport fra en app på telefonen, vil det give en stor grad af fleksibilitet. Sejladsen skulle foregå med mindre, eldrevne fartøjer.

Klar om tre år

Uden en professionel sikkerhedsbesætning om bord vil det dog kræve, at øboerne får en kort uddannelse, der sikrer at de kan håndtere kritiske hændelser om bord som eksempelvis

Læs også: Nyt førerløst fartøj kan nedbryde olie

- Med kursuscertifikatet i hånden kan øboerne selv aktivere færgens start-knap og sejle, når de har behov. Det vil samtidig nedbringe udgifterne til færgedrift. Trafikforskere forventer, at økonomien i en sådan løsning vil være bæredygtig, da et antal mindre elfartøjer kan konkurrere prismæssigt med få større færger,” siger Mogens Blanke. 

Han fortsætter:

- Allerede om tre år regner jeg med, at vi er så langt med forskning og udvikling af robuste algoritmer, at vi sammen med den maritime industri vil kunne implementere de første helt automatiske løsninger i skibstrafikken, siger han. 

Automatisering af skibsdriften er et af de temaer, der er i fokus på High Tech Summit, som afholdes på DTU den 10. og 11. oktober.

Mere om: autonome skibe | DTU
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

VIDEO: Last af calciumhypochlorit eksploderer på containerskib

Plus

Molslinjen kræver ændringer af Bornholmer-kontrakt

Rederiet har i kølvandet på endnu en bod fra Transportministeriet sendt en række forslag til ændring til færgekontrakten

Tysk politifartøj fra Tuco til specialenhed

Norsk politifartøj fra nyerhvervet Viking-selskab

Danske shipping-topchefer forventer fremgang og højere fragtpriser

Plus

The Hales Trophy - Atlanterhavets vandrepokal

Nyhedsbrev

Mærsk-boss: Handelskrig vil få betydning

Online Avis Arkiv

Nye krav til faciliteter i havne

Plus

Gennembrud på dualfuel-firetakt og ny totakter i pipelinen

Plus

Her er hovedstadens nye beredskabsfartøj

NYBYGNING: Tuco Marine har opgraderet Hovedstadens Beredskab med nybygning, der øger sikkerheden for de stadig flere, der bruger havnefronten

Dansk rederi opkøber konkurrent

Northern Offshore Group overtager Turbine Transfer's CTV-flåde på 25 skibe

Positionsbillede: Offshoreskibe i Esbjerg

Plus

På jordomrejse med brint i tanken

GALLERI: Den ombyggede katamaran ’Energy Observer’ sejler på sol, vind og havvand. Fartøjet besøgte for nylig København på sin seks år lange odyssé jorden rundt

Plus

Northern Offshore-flåden runder 65 enheder

CEO efter opkøb af CTV-rederi i UK: "Begge selskaber skal fortsætte deres positive udviklinger, men hver for sig"

Plus

Ny rederi-formand: "Usikkerheden er massiv"

Torm-direktør Jacob Meldgaard skal som ny rederiformand sætte kursen for Danske Rederier i en tid, hvor usikkerheden sjældent har været større

Maersk taber 694 millioner trods fremgang

Mærsk har øget omsætningen i årets første kvartal, men taber alligevel 694 mio. kroner på de fortsættende aktiviteter

Ihærdig katamaran-ejer vil afprøve ny rute til Ærø

Hans Froholdt, der sidste sommer opgav at sejle Aarhus-Samsø med 'Issehoved' vil nu forsøge sig med Svendborg-Ærøskøbing

Dødsulykke koster Fayard 80.000 kroner

Ni år gammelt ulykkesskib sendt til ophug

Plus

Tvivl om Viking Lines fortsatte brug af rotorsejl

Mens Viking Line overvejer at droppe rotorsejl på en cruisefærge og en kommende nybygning, så er erfaringerne gode på et ro/ro-skib i fast rutefart på Den Engelske Kanal

Plus

”Ganske lille sikkerhedsmargin” fik 'Sirius Høj' til at kæntre

'Sirius Høj’ var lastet til bristepunktet, hvilket betød, at der ikke var sikkerhedsmargin til et fejlskøn om skibets stabilitet

Masser af kunder i nettet: Ordrebogen er fyldt hos skibsværft

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Norden indgår tre-årig saltkontrakt

500.000 tons salt årligt skal sejles til kemivirksomhed i Mellemøsten

Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Skab tillid med klima ikon

Produktfokus: YellowLine

Opgradering af Geopal GJD-L3C AGA central

HF indgår partnerskab

Thybotech ApS har været på kursus ved DICKOW Pumpen i Waldkraiburg ved München i sidste uge.

IGU-uddannelsen førte til fastansættelse hos Ajos

Ny kran? Denne kunde fik en budgetpris på under 24 timer!

Hvordan vælger du den rigtige ET 200SP løsning?

Mød hele branchen på Fagligt Seminar om brændeovne og kedler på Teknologisk Institut

God kunderelation bygget på tillid og dedikeret arbejdsindsats

Fuld gang i Atlantic Fair 2019

Palfinger udstyr til avanceret og innovative skibe

10 years anniversary of the FAYARD "Clean Power" shore connection solution

Miljøvenligt og højtydende smørefedt forlænger levetiden for stålwirer

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern 2018 Bæredygtighedsrapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Send til en kollega

0.255