23948sdkhjf

Esbjerg gør sig klar til Brexit-kaos

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

I Esbjerg frygter den fremadstormende erhvervshavn for konsekvenserne af Brexit. Ironisk nok kan det mest kaotiske og brutale britiske Brexit-scenarie dog vise sig at skabe meromsætning på havnen

Mindre samhandel med kontinentaleuropa og en kaotisk ophobning af gods i havnebyerne på begge sider af Den Engelske Kanal.

Havne og rederier frygter i højere og højere grad en såkaldt hård Brexit, hvor England i 2019 træder ud af EU uden en aftale om fortsat effektiv udveksling af varer tværs af grænserne.

Således også i Esbjerg, hvor havnedirektør Ole Ingrisch har svært ved at bevare optimismen. En af hjørnestenene i Esbjerg Havns godsomsætning er som bekendt DFDS-ruten til Immingham. Og faldende samhandel mellem England og kontinentaleuropa som følge af en hård Brexit vil omgående ramme DFDS og dermed Esbjerg Havn.

- Jeg er oprigtig talt bekymret. Vi ved allesammen, at toldbarrierer er det rene gift for søtransport mellem nationer. Så det er svært at forestille sig andet, end at en hård Brexit vil få massive negative konsekvenser for Esbjerg Havn, rederierne og havnens virksomheder, siger Ole Ingrisch.

Muligheder

Det ironiske er dog, at Esbjerg Havn samt de private havnevirksomheder i yderste konsekvens kan vise sig at profitere på en hård Brexit, hvis det mest negative Brexit-scenarie bliver til virkelighed - F.eks. hvis en hård Brexit medfører massiv ophobning af trailere i de sydengelske erhvervshavne ved Den Engelske Kanal.

- Hvis det går sådan, ville vi kunne opleve, at speditørerne sender godset til havne længere mod nord, f.eks. Immingham. Og dermed ville man kunne opleve, at speditørerne trækker trailere væk fra kanal-ruterne for at sende dem til Europa via Esbjerg, lyder det fra Morten Kjærgaard, vice president hos speditionsvirksomheden DSV.

Han peger desuden på et andet scenarie, hvor en hård Brexit vil skabe så lange ventetider ved færgerne på Den Engelske Kanal, at speditørerne vil droppe at transportere hele lastvognstoget til England, men i stedet parkere traileren på kontinentet og sende den til England uden trækker og chauffør.

- Dette vil jo helt naturligt skabe mere trafik i de havne, der har specialiseret sig i at transportere uledsagede trailere til England, heriblandt Esbjerg, siger Morten Kjærgaard.

Læs også: DFDS køber jord og hyrer toldere forud for Brexit-afstemning

Hos DSV er man i fuld gang med at forberede sig til Englands udtræden af EU, og virksomheden vil være klar til at kunne håndtere alle tænkelige scenarier.

- Vi forsøger faktisk at tage de positive briller på, siger Morten Kjærgaard.

- Og vi tror på, at de nye regler kan afføde andre typer opgaver for os på sigt. Registrering af varer, toldregler, mv. kommer højst sandsynligt til at medføre efterspørgsel på nye typer rådgivning blandt vores kunder,

Nye markeder

Men selv om en hård Brexit på denne måde kan åbne for nye markedsområder for DSV, er Morten Kjærgaard ikke i tvivl om, at DSV og branchen gerne ville have været Brexit foruden.

- Det skaber en masse usikkerhed. Set med danske briller ville det jo være meget kedeligt, hvis England begyndte at importere mange flere landbrugsvarer fra f.eks. Sydamerika som følge af Brexit. Omvendt giver det DSV nye muligheder, hvis varerne skal transporteres fra nye lande ind og ud af England, siger Morten Kjærgaard.

Læs også: DFDS-skib redder migranter på Den Engelske Kanal

Han slutter:

- Som en speditionsvirksomhed, der lever af at tilbyde transportløsninger, kan man jo kun blive trist over at kigge ind i en fremtid, hvor det bliver mere besværligt at transportere gods på tværs af landegrænser. Jo mere besværlig udvekslingen er varer bliver, jo færre varer vil der blive transporteret på tværs af grænserne. Det siger al erfaring.

Hos Esbjerg Havn er havnedirektør Ole Ingrisch opmærksom på, at en hård Brexit kan ende med at blive en gevinst for Esbjerg Havn.

- Men det vil jo i givet fald være en gevinst, som kommer på en meget kedelig baggrund. Så det er jo lidt svært at glæde sig rigtig meget over.
Mere om: Brexit | DFDS | Esbjerg Havn
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
2

Agersø-færge grundstødt fordi skibsfører faldt i søvn

Plus

Nu kan Søby Havn udvide for 115 mio. kr.

Plus

Danmarks reservefærge rykker tæt på mål

Med en opstartsgaranti på 15 mio. kr. på finansloven er vejen nu banet for en reservefærge til de danske øer

Skoleskibet ’Danmark’ skal sejle mere i danske farvande

Martec melder ud, at man i sommeren 2019 vil tilbyde sine elever et togt rundt i Danmark

Livbåde til bygninger

Nyhedsbrev

Plus

Endnu et Kina-værft ind i ro/pax

RO/PAX: Nu har Kina 17 ordrer på færger til vestlige kunder i bøgerne. TT-Line har netop meldt sig i feltet med nybygning til Østersøen

Online Avis Arkiv

Celsius køber endnu en produkttanker

Preparation is key in cable service

VIDEO
Efter whistleblower-video: Rederi idømt millionbøde

Optagelser fra et besætningsmedlem har ført til, at rederiet Navimax er blevet idømt en bøde på 13 mio. kroner i USA

Danish Cruise & Ferry Group får ny koordinator

Plus

Konsolidering i Danmarks mæglerstand

Danmarks Skibsmæglerforening er gået fra 116 til 103 medlemmer på få år, siden de store danske mæglere spiser nogle af de små

To nye bestyrelsesmedlemmer til Norden

Direktør for Søfartsmuseum i VisitDenmarks bestyrelse

Walney – the world’s largest offshore wind farm

Scandlines forbereder nyt sagsanlæg mod Femern A/S

Det er ikke i orden, at Femern A/S i tiden op til gårsdagens dom i EU-Domstolen sikrede sig ekstra lån med statsstøtte, lyder det fra Scandlines

Danske Rederier utilfredse med forlænget transportøransvar

Bunker Holding-direktør vinder pris

EU-Domstolen skrotter godkendelse af Femern-finansiering

Det er ikke undersøgt grundigt nok, hvorvidt der er givet ulovlig statsstøtte til Femern-forbindelsen

Maersk Broker i opkøbsræs

Ny lov sender svovlsyndere i gabestokken

Et enigt Folketing har vedtaget en ny lov, der gør det muligt at offentliggøre svovlsyndere. Danske Rederier bakker op.

Plus

Strid mellem Danpilot og Næstved Havn om lodskrav

Christiansøfarten vinder sejlads til Christiansø

Maersk Drilling får påtale i Norge

Mærsk-chef åben for e-fuel

Plus

Københavns mæglere erobrer tørlastmarked

Tørlastbrokerne i København udgør nu en af de største hubs i Europa, og indflydelsen stiger. Maersk Brokers opkøb af Wonsild Dry skal ses i det lys

Plus

Ny piratstrategi: Pirateri skal håndteres gennem internationale samarbejder

Dansk indsats mod maritim kriminalitet fokuserer på to regioner og bygger på deltagelse i internationale fora. Flere aspekter burde have været med, hvis man havde set den maritime kriminalitet i et bredere perspektiv, mener ekspert.

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Ny formand for Samsø Linien

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intern Salgsassistent

Robotmarked i vækst kræver dygtige partnere

Hvilke Siemens softwareversioner benyttes der i dag?

ABB bidrager til banebrydende fjernstyret færge

MARTEC udvider - plads til flere studerende og erhvervsprojekter

Glædelig jul og godt nytår

Intern Salgsassistent

Service og Reparationer af Dørsystemer

Hurtigere stål til travle producenter

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Gasudslip i maskinrummet !

Ny energiledelsesuddannelse - med certifikatmulighed

Tyverisikret cykelparkering

Så kaster vi los med butterflyventilen GEMÜ 480 Victoria

PALFINGER MARINE - din globale service partner

Send til en kollega

0.3