23948sdkhjf

Dansk app tilbyder sikker vej mellem søfolk og rederier

DIGITALISERING: C-Log har udviklet en cloud- og blockchain-baseret platform til sikker håndtering personlige certifikater og dokumenter

Den danske tech startup, C-Log, vil automatisere processerne omkring kompetence- og kapacitets-håndtering for de søfarende, rederierne og crew management agencies.

Helt specifikt håndterer C-Log verifikation af person-ID og certifikat-data, der muliggør for såvel den enkelte søfarende som rederier og crew-management selskaber at opbevare, tilgå, kontrollere, validere og administrere lovpligtige og personfølsomme certifikater i et systemdesign, som er både simpelt og sikkert.

C-Log har siden årsskiftet med støtte fra Den Danske Maritime Fond udviklet en digital, cloud- og blockchain baseret platform til sikker håndtering af crew-certifikater, der dels gratis bliver tilgængelig som en app til IOS og Android målrettet den søfarende, samt dels på abonnementsbasis udbydes som et værktøj til rederierne og bemandingsbranchen.

Global maritim ID

Produktet udvikles ifølge C-Log i to trin. Først app’en med fokus på de søfarende. I første version af app’en kan den søfarende oprette en profil, hvor profilen bliver tildelt et unikt ID, som bliver den søfarendes globale maritime ID-nummer i systemet.

– Med M.ID (det maritime ID, Red.) vil vi gerne være med til at sætte en ny international standard for verifikation af identitet og dokumentation inden for den maritime branche. En, der er gennemsigtig, sikker og demokratisk, forklarer Martin Nielsen, CTO hos C-Log.

Derudover kan den søfarende tilføje sine certifikater og al anden dokumentation, f.eks. sejltid, sundhedsattest eller hyrekontrakt på en måde, der opfylder kravene i GDPR (EU’s persondataforordning). Det vil sige, at den søfarende har 100 pct. kontrol over egne data med en consent-log, der viser, hvem der er delt data med – ligesom vedkommende til enhver tid kan stoppe delingen af data.

Baseret på blockchain

– Vi undgår helt, at der cirkulerer dokumenter med personfølsomme oplysninger. Det kunne f.eks. være pdf-filer som du på ingen måde kontrollere, hvor de havner henne. Al datahåndtering foregår krypteret, baseret på bl.a. blockchain-teknologi, som vores software bygger på, forklarer Martin Nielsen, og uddyber:

– Det er den enkelte søfarende, der giver samtykke til, at dataene bliver lagt ind i systemet, og det er også vedkommende, der giver adgang til, at f.eks. træningspartnere eller lignende kan tilgå data i en “view-only” funktion. Endelig kan dataene heller ikke eksporteres ud af systemet.

Andet trin i produktudviklingen, som ifølge Martin Nielsen, har fokus på rederierne og på, hvordan de kan anvende app’en til at leve op til de stadig stigende compliance-krav.

HR-værktøj for rederier

Sideløbende arbejdes der med integration og verifikation af de dokumenter og certifikater, den søfarende lægger op. Ikke mindst i forhold til maritime uddannelsesinstitutioner og enkeltlandes søfartsstyrelser, som er de udstedende myndigheder af certifikater. Igen er der ikke tale om en automatisk delingsproces, men om at skabe et let tilgængeligt interface for den søfarende til selv at integrere disse dokumenter ind i app’en.

Ifølge Martin Nielsen er softwaren og app’en fra start tænkt som en global platform, men i første omgang fokuseres der, ud over på Danmark og Skandinavien, på fem lande, som alle er storleverandører af søfolk til den globale skibsfart; Filippinerne, Kina, Indien, Ukraine og Rusland.

Ud over at tjene som et værktøj for rederierne til at håndtere det øgede compliance- og kompetencekrav, skal rederierne også kunne bruge softwaren til at opbygge en såkaldt ”manning matrix template”, hvor interne kompetencekrav for at bemande den aktuelle flåde i forhold til gældende lovgivning listes og administreres.

Det vil sige, at rederiet i et dashboard kan se helt præcist, hvilke medarbejdere, der er i compliance - og hvilke, der ikke er.

FAKTA om C-Log app’en og Blockchain-teknologien

Således beskriver C-Log baggrunden for projektet over for Den Danske Maritime Fond:

”Søfartsindustrien står over for øgede compliance-krav, som eksempelvis den kommende persondataforordning fra EU (GDPR). Compliance-kravene kommer udover den lange række af regler og lovgivning, som industrien allerede i dag skal overholde. Én af de eksisterende regler er, at skibsbesætninger skal kunne fremvise certifikater på uddannelse. I dag opbevares certifikater på print og ikke i fuldt valideret, digital form, men der er en stor usikkerhed forbundet med denne håndtering. Det kan ikke blot skabe et usikkert arbejdsmiljø; det kan også hurtigt blive meget økonomisk kostbart for rederiet ikke at have styr på compliance.”

Således beskrives begrebet Blockchain af Wikipedia:

”En blockchain (blok-kæde) er en kontinuerligt voksende liste af blokke, som er forbundet med kryptografi. Hver blok indeholder typisk en kryptografisk henvisning til den foregående blok, et tidsstempel samt et antal transaktioner. Blockchains er designet til at gøre det meget vanskeligt at ændre tidligere transaktioner. Funktionelt kan en blockchain ses som en åben distribueret journal, som kan registrere transaktioner mellem to parter på en effektiv og verificerbar måde. Anvendt som distribueret journal administreres en blockchain typisk af et peer-to-peer-netværk, som overholder en protokol for validering af nye blokke. Når en transaktion først er registreret i en blok, kan ændringer kun gennemføres ved også at ændre alle efterfølgende blokke i samarbejde med hovedparten af det netværk, som driver den givne blockchain.”

Mere om: C-Log


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Lejer: Plan for Vejle Havn er dødsstød

Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I Kolding har et enstemmigt byråd besluttet af lukke erhvervshavnen, der netop har præsenteret en ny helhedsplan

Koldings borgmester taler for centralisering af havne

I Kolding kan borgmester Jørn Pedersen (V) fint leve med, at gods og arbejdspladser i Kolding Havn fremover finder vej til andre havne

Torm går kraftigt tilbage i presset marked

Kortere sejladser og lavere efterspørgsel gav tankrederiet Torm et underskud på 164 mio. kroner i tredje kvartal

M.A.R.S. i Frederikshavn er magnet på ledige

Nyhedsbrev

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Online Avis Arkiv
Plus

Skou: Mærsks transformation i god gænge

Efter et tredje kvartal med pæn vækst på toplinjen og plus på bundlinjen, glæder Mærsks topchef sig over, at koncernens transformation er på skinner

Norsk krigsskib synker - kun radartårnet over vand

Flere trosser, der har holdt fregatten "KNM Helge Ingstad", er røget. Nu er kun radartårnet over vand.

Analytiker: Mærsks største frygt lurer i horisonten

Plus

Mærsk-søfolk får hurtigere internet

De søfarende hos Maersk Line får nu op til otte gange så hurtigt internet, og rederiet honorerer dermed et mangeårigt ønske fra de søfarende

Sådan klarede de mindre Mærsk-selskaber tredje kvartal

Brexit-aftale skaber ro for rederier

Team Tankers flytter mere men tjener mindre

Mærsk tjener penge i tredje kvartal

Trods stigende brændstofpriser er Mærsk kommet ud af tredje kvartal med plus på kontoen

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Plus

Helikopter-patrulje flyver helt tæt på skibstrafikken

En garvet helikopterpilot og en kemiingeniør har til opgave at beflyve Danmarks maritime motorveje og holde øje med den internationale skibstrafik

Handelskrig kan fjerne tusindvis af containere fra Mærsks skibe

Mærsk venter, at striden mellem Kina og USA vil mindske den globale containerhandel med op mod to procent

Plus 1

Molslinjens direktør æder millionbøde - og efterlyser saglig dialog

Molslinjens direktør Carsten Jensen svarer på spørgsmål om rederiets fejl og mangler på Bornholmerruten

Plus

DFDS udfordret på to fronter samtidigt i tredje kvartal

Det blev et rekordkvartal for DFDS med nyt marked i Middelhavet, men fortsat Brexit-usikkerhed i det gamle nordpå

EU nærmer sig vigtig frihandelsaftale med Japan

Tre Oslo-færger deltog i eftersøgning af mand over bord

Plus

Pirateriet i Nigeria har ændret karakter

Her er planen for havareret norsk fregat

Den havarerede fregat 'Helge Ingstad' skal hjem til basen, men det kan komme til at tage tid

DFDS’ nordeuropæiske marked higer efter Brexit-afklaring

Middelhavet præsterer som forudset i DFDS' tredje kvartal, mens Nordeuropa har lavere markedsvækst som følge af langtrukken britisk EU-exit

Maersk Drilling sælger oplagt rig

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Verdens største LNG-supplier klar

Plus

Navne: Christian Bonfils fylder 40

42-årig bliver første havnechef i Strandby Havn

Plus

Danske Rederier er glade for London-resultat

Fritz Ganzhorn fratræder

Michael Guldmann Petersen ny COO i Scandlines

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Royal Arctic Line udskifter bestyrelsesformand

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Maersk Tankers får nyt medlem i bestyrelsen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Buet glas til mange formål, i høj kvalitet

Marton Gazelle som er den 4 på stribe er kommet i hus ved Process Engineering A/S

Avanceret Energilagring - konference den 29. november 2018

Nyt certifikat fra Søfartsstyrelsen

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

Månedens mest solgte produkt.

Hent jeres kantbukkede emner hos VPD bearbejdning

Technoflex Afbalancering

Process Engineering A/S kåret som en af Danmarks Bedste Arbejdspladser

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Mange nye ansigter styrker Ajos

Siemens TIA-portal: Hvordan benytter jeg nye enheder med ældre versioner af TIA-portalen?

VIDEO: Hvordan renser du dine lastrum med højtryk i højden?

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Siemens Industrial Edge er det bedste fra begge verdener

Hør om Blå HF/HF-søfartsuddannelsen

TESS støtter sporten i Esbjerg

Systematisk arbejdsmiljøindsats betaler sig

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr ...

JUMO SafetyM Sikkerhedstemperaturbegrænsere og –vagte. Nu til ATEX zone

Geopal detektor for CO2 for montering under fenderliste

Ved du, at stiger skal have årlige eftersyn?

Send til en kollega

0.27