23948sdkhjf

Dansk app tilbyder sikker vej mellem søfolk og rederier

DIGITALISERING: C-Log har udviklet en cloud- og blockchain-baseret platform til sikker håndtering personlige certifikater og dokumenter

Den danske tech startup, C-Log, vil automatisere processerne omkring kompetence- og kapacitets-håndtering for de søfarende, rederierne og crew management agencies.

Helt specifikt håndterer C-Log verifikation af person-ID og certifikat-data, der muliggør for såvel den enkelte søfarende som rederier og crew-management selskaber at opbevare, tilgå, kontrollere, validere og administrere lovpligtige og personfølsomme certifikater i et systemdesign, som er både simpelt og sikkert.

C-Log har siden årsskiftet med støtte fra Den Danske Maritime Fond udviklet en digital, cloud- og blockchain baseret platform til sikker håndtering af crew-certifikater, der dels gratis bliver tilgængelig som en app til IOS og Android målrettet den søfarende, samt dels på abonnementsbasis udbydes som et værktøj til rederierne og bemandingsbranchen.

Global maritim ID

Produktet udvikles ifølge C-Log i to trin. Først app’en med fokus på de søfarende. I første version af app’en kan den søfarende oprette en profil, hvor profilen bliver tildelt et unikt ID, som bliver den søfarendes globale maritime ID-nummer i systemet.

– Med M.ID (det maritime ID, Red.) vil vi gerne være med til at sætte en ny international standard for verifikation af identitet og dokumentation inden for den maritime branche. En, der er gennemsigtig, sikker og demokratisk, forklarer Martin Nielsen, CTO hos C-Log.

Derudover kan den søfarende tilføje sine certifikater og al anden dokumentation, f.eks. sejltid, sundhedsattest eller hyrekontrakt på en måde, der opfylder kravene i GDPR (EU’s persondataforordning). Det vil sige, at den søfarende har 100 pct. kontrol over egne data med en consent-log, der viser, hvem der er delt data med – ligesom vedkommende til enhver tid kan stoppe delingen af data.

Baseret på blockchain

– Vi undgår helt, at der cirkulerer dokumenter med personfølsomme oplysninger. Det kunne f.eks. være pdf-filer som du på ingen måde kontrollere, hvor de havner henne. Al datahåndtering foregår krypteret, baseret på bl.a. blockchain-teknologi, som vores software bygger på, forklarer Martin Nielsen, og uddyber:

– Det er den enkelte søfarende, der giver samtykke til, at dataene bliver lagt ind i systemet, og det er også vedkommende, der giver adgang til, at f.eks. træningspartnere eller lignende kan tilgå data i en “view-only” funktion. Endelig kan dataene heller ikke eksporteres ud af systemet.

Andet trin i produktudviklingen, som ifølge Martin Nielsen, har fokus på rederierne og på, hvordan de kan anvende app’en til at leve op til de stadig stigende compliance-krav.

HR-værktøj for rederier

Sideløbende arbejdes der med integration og verifikation af de dokumenter og certifikater, den søfarende lægger op. Ikke mindst i forhold til maritime uddannelsesinstitutioner og enkeltlandes søfartsstyrelser, som er de udstedende myndigheder af certifikater. Igen er der ikke tale om en automatisk delingsproces, men om at skabe et let tilgængeligt interface for den søfarende til selv at integrere disse dokumenter ind i app’en.

Ifølge Martin Nielsen er softwaren og app’en fra start tænkt som en global platform, men i første omgang fokuseres der, ud over på Danmark og Skandinavien, på fem lande, som alle er storleverandører af søfolk til den globale skibsfart; Filippinerne, Kina, Indien, Ukraine og Rusland.

Ud over at tjene som et værktøj for rederierne til at håndtere det øgede compliance- og kompetencekrav, skal rederierne også kunne bruge softwaren til at opbygge en såkaldt ”manning matrix template”, hvor interne kompetencekrav for at bemande den aktuelle flåde i forhold til gældende lovgivning listes og administreres.

Det vil sige, at rederiet i et dashboard kan se helt præcist, hvilke medarbejdere, der er i compliance - og hvilke, der ikke er.

FAKTA om C-Log app’en og Blockchain-teknologien

Således beskriver C-Log baggrunden for projektet over for Den Danske Maritime Fond:

”Søfartsindustrien står over for øgede compliance-krav, som eksempelvis den kommende persondataforordning fra EU (GDPR). Compliance-kravene kommer udover den lange række af regler og lovgivning, som industrien allerede i dag skal overholde. Én af de eksisterende regler er, at skibsbesætninger skal kunne fremvise certifikater på uddannelse. I dag opbevares certifikater på print og ikke i fuldt valideret, digital form, men der er en stor usikkerhed forbundet med denne håndtering. Det kan ikke blot skabe et usikkert arbejdsmiljø; det kan også hurtigt blive meget økonomisk kostbart for rederiet ikke at have styr på compliance.”

Således beskrives begrebet Blockchain af Wikipedia:

”En blockchain (blok-kæde) er en kontinuerligt voksende liste af blokke, som er forbundet med kryptografi. Hver blok indeholder typisk en kryptografisk henvisning til den foregående blok, et tidsstempel samt et antal transaktioner. Blockchains er designet til at gøre det meget vanskeligt at ændre tidligere transaktioner. Funktionelt kan en blockchain ses som en åben distribueret journal, som kan registrere transaktioner mellem to parter på en effektiv og verificerbar måde. Anvendt som distribueret journal administreres en blockchain typisk af et peer-to-peer-netværk, som overholder en protokol for validering af nye blokke. Når en transaktion først er registreret i en blok, kan ændringer kun gennemføres ved også at ændre alle efterfølgende blokke i samarbejde med hovedparten af det netværk, som driver den givne blockchain.”

Mere om: C-Log
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Norden siger farvel til 11 medarbejdere

Som led i omstrukturering af sin tekniske afdeling har Norden valgt at udlicitere den tekniske drift af rederiets tørlastskibe. Det koster nu 11 medarbejdere jobbet

Ellen er tilbage på søen efter en uge i lejet

Utilfredse passagerer udløser tredje bod til udskældt rederi

Russisk fragtskib tilbageholdt i København med 37 fejl

ITF-inspektør beskriver forhold ombord på russisk fragtskib som "rystende", efter at Søfartsstyrelsen finder 37 fejl og mangler

Plus

Esvagt-topchef: Sådan vil vi erobre det amerikanske vindmarked

Offshore-rederiet tæt på vigtig aftale med amerikansk partner inden for offshore-vind. Ambitionen er en markedsandel i USA mindst svarende til Esvagts position i Nordsøen, fortæller topchef Peter Lytzen i et interview med Søfart

Nyhedsbrev

Plus

Kolding Havn forlænger lejemål og arbejder på aftale med kommunen

En partnerskabsaftale mellem havn og kommune skal give hurtig klarhed for, hvilke lejemål der kan forlænges

Online Avis Arkiv
Plus

Ny brancheforening: Skibsmæglere og havnevirksomheder slår sig sammen

Danmarks skibsmæglerforening og Danske Havnevirksomheder lægger sig sammen. Danske Shipping- og Havnevirksomheder skal bl.a. sikre, at offentligt ejede havne ikke tager omsætning fra private virksomheder

VLCC-rater brager i vejret efter angreb i Saudi-Arabien

Trump peger på Iran efter angreb – men afventer beviser

Tank: Alles øjne hviler på Saudi-Arabien efter angreb

Særligt VLCC-rederierne vil kunne mærke fald i efterspørgsel, men også produkttank kan blive ramt, vurderer Bimco

Plus 3

"Danmarks gamle coastere gjorde drenge til mænd"

Danmark er fortsat en coaster-nation, men vores coasterfart er en skygge af sig selv i sammenligning med guldalderen. Forhenværende sømand, Glenn Gormsen, beskriver, hvordan coasterfarten formede en hel generation af danske søfolk

Plus

Esvagt gør klar til Brexit

Plus

Politisk strid om dansk bidrag til Hormuz-flåde

Dansk fregat skal sejle med amerikansk hangarskib i Nordatlanten, og Søværnet skal deltage i en europæisk Hormuz-flåde. Men på Christiansborg strides politikerne om, hvorvidt Danmark puster til ilden

1

Krydstogt og landstrøm: Vi skal have miljøgevinster for pengene

Prisen på råolie ryger i vejret efter angreb i Saudi-Arabien

Prisen på råolie stiger med over ti procent, efter at angreb har forstyrret produktionen i Saudi-Arabien

Nye havnekajer på en halv kilometer i Køge

Udvidelsen af Køge Havn stormer derudaf. Nu er man klar til at åbne fire nye kajstrækninger. Dermed er 75 pct. af det samlede nye kajanlæg i Køge færdigbygget og klar til at blive indviet

Medie: Russere overførte millioner til Dan-Bunkerings ejerselskab

Plus 1

Da der kom en båd med bananer

Tilbageblik på en helt anden tid for danske søfolk med store besætninger, syv messer og en velfærdssekretær – men der kunne også være 40 graders varme i om bord

Plus

Gigant: Ny rekordholder besøgte Europa

’MSC Gülsün’ langs kaj med gammel panamax-søster i Bremerhaven under jomfruturen til Europa

Mærsk-konkurrent kontraherer 10 ultra store containerskibe

Plus

El-færgen ’Ellen’ må fortsat blive i havn

’Ellen’s to maskinrum lukker ned samtidigt – det må de ikke, og fejlen er ikke fundet endnu, hvorfor onsdagens sejlads også er aflyst

Plus

Ærøxpressen: "Alt går efter planen"

Ærøboerne får to nye færger i indeværende år. Den sagnomspundne batteridrevne ’Ellen’ er, efter to års forsinkelse, endelig i drift, mens bygningen hybridfærgen ’Ærøxpressen’ i højere grad går som planlagt

Mærsk øger brand-værdi med ny strategi

Dan-Bunkering-sag vokser til over 400 millioner kroner

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Esbjerg-CFO afslutter ’the blue MBA’

Hess udnævner ny direktør i Danmark

Ny bunker trader hos Dan-Bunkering i København

Ny chef for Green Ship of the Future

Plus

Vi er ikke bange for fair konkurrence

Han skal lede ny afdeling i Japan

Slut med dansk CEO i MOL Nordic Tankers

Dansk shipping-ikon skriver erindringer

Svanehøj åbner afdeling i Japan

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Alfa Laval forfremmer Aalborg-direktør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kraner - brugte maskiner - udstyr købes kontant

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Nyheder på HI messen

Er du klar til at gå pro?

Kvalitetssikring skaber værdi for virksomheder

Fjederstyrede sikkerhedsventiler i forskellige designs og standarder - fra ProMetal

Prysmian Group navngiver kommende kabellægningsskib

Meggitt A/S værdsætter digital service & support

Ajos bringer ny Potain-kran til Danmark

ESVAGT planter 1.047 træer

Kraner til Storstrømsbroen

Det kræver innovative partnere og fremtidssikre løsninger at matche mejeribranchens udvikling

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

Har du set vores nye katalog for efteråret 2019?

Når virksomhedens eneste sikkerhed er usikkerhed

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Få bevis på din viden

Overhaul af kompressor

Er sikkerheden i top, når du arbejder i højden?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Styrk kvaliteten af dit arbejde

Pneumatiske, elektriske og hydrauliske aktuatorer fra ProMetal

Gratis billetter til DanFish International

Handling tæller mere end ord… derfor vil vi gerne vise dig denne video:

Send til en kollega

0.232