23948sdkhjf

Dansk app tilbyder sikker vej mellem søfolk og rederier

DIGITALISERING: C-Log har udviklet en cloud- og blockchain-baseret platform til sikker håndtering personlige certifikater og dokumenter

Den danske tech startup, C-Log, vil automatisere processerne omkring kompetence- og kapacitets-håndtering for de søfarende, rederierne og crew management agencies.

Helt specifikt håndterer C-Log verifikation af person-ID og certifikat-data, der muliggør for såvel den enkelte søfarende som rederier og crew-management selskaber at opbevare, tilgå, kontrollere, validere og administrere lovpligtige og personfølsomme certifikater i et systemdesign, som er både simpelt og sikkert.

C-Log har siden årsskiftet med støtte fra Den Danske Maritime Fond udviklet en digital, cloud- og blockchain baseret platform til sikker håndtering af crew-certifikater, der dels gratis bliver tilgængelig som en app til IOS og Android målrettet den søfarende, samt dels på abonnementsbasis udbydes som et værktøj til rederierne og bemandingsbranchen.

Global maritim ID

Produktet udvikles ifølge C-Log i to trin. Først app’en med fokus på de søfarende. I første version af app’en kan den søfarende oprette en profil, hvor profilen bliver tildelt et unikt ID, som bliver den søfarendes globale maritime ID-nummer i systemet.

– Med M.ID (det maritime ID, Red.) vil vi gerne være med til at sætte en ny international standard for verifikation af identitet og dokumentation inden for den maritime branche. En, der er gennemsigtig, sikker og demokratisk, forklarer Martin Nielsen, CTO hos C-Log.

Derudover kan den søfarende tilføje sine certifikater og al anden dokumentation, f.eks. sejltid, sundhedsattest eller hyrekontrakt på en måde, der opfylder kravene i GDPR (EU’s persondataforordning). Det vil sige, at den søfarende har 100 pct. kontrol over egne data med en consent-log, der viser, hvem der er delt data med – ligesom vedkommende til enhver tid kan stoppe delingen af data.

Baseret på blockchain

– Vi undgår helt, at der cirkulerer dokumenter med personfølsomme oplysninger. Det kunne f.eks. være pdf-filer som du på ingen måde kontrollere, hvor de havner henne. Al datahåndtering foregår krypteret, baseret på bl.a. blockchain-teknologi, som vores software bygger på, forklarer Martin Nielsen, og uddyber:

– Det er den enkelte søfarende, der giver samtykke til, at dataene bliver lagt ind i systemet, og det er også vedkommende, der giver adgang til, at f.eks. træningspartnere eller lignende kan tilgå data i en “view-only” funktion. Endelig kan dataene heller ikke eksporteres ud af systemet.

Andet trin i produktudviklingen, som ifølge Martin Nielsen, har fokus på rederierne og på, hvordan de kan anvende app’en til at leve op til de stadig stigende compliance-krav.

HR-værktøj for rederier

Sideløbende arbejdes der med integration og verifikation af de dokumenter og certifikater, den søfarende lægger op. Ikke mindst i forhold til maritime uddannelsesinstitutioner og enkeltlandes søfartsstyrelser, som er de udstedende myndigheder af certifikater. Igen er der ikke tale om en automatisk delingsproces, men om at skabe et let tilgængeligt interface for den søfarende til selv at integrere disse dokumenter ind i app’en.

Ifølge Martin Nielsen er softwaren og app’en fra start tænkt som en global platform, men i første omgang fokuseres der, ud over på Danmark og Skandinavien, på fem lande, som alle er storleverandører af søfolk til den globale skibsfart; Filippinerne, Kina, Indien, Ukraine og Rusland.

Ud over at tjene som et værktøj for rederierne til at håndtere det øgede compliance- og kompetencekrav, skal rederierne også kunne bruge softwaren til at opbygge en såkaldt ”manning matrix template”, hvor interne kompetencekrav for at bemande den aktuelle flåde i forhold til gældende lovgivning listes og administreres.

Det vil sige, at rederiet i et dashboard kan se helt præcist, hvilke medarbejdere, der er i compliance - og hvilke, der ikke er.

FAKTA om C-Log app’en og Blockchain-teknologien

Således beskriver C-Log baggrunden for projektet over for Den Danske Maritime Fond:

”Søfartsindustrien står over for øgede compliance-krav, som eksempelvis den kommende persondataforordning fra EU (GDPR). Compliance-kravene kommer udover den lange række af regler og lovgivning, som industrien allerede i dag skal overholde. Én af de eksisterende regler er, at skibsbesætninger skal kunne fremvise certifikater på uddannelse. I dag opbevares certifikater på print og ikke i fuldt valideret, digital form, men der er en stor usikkerhed forbundet med denne håndtering. Det kan ikke blot skabe et usikkert arbejdsmiljø; det kan også hurtigt blive meget økonomisk kostbart for rederiet ikke at have styr på compliance.”

Således beskrives begrebet Blockchain af Wikipedia:

”En blockchain (blok-kæde) er en kontinuerligt voksende liste af blokke, som er forbundet med kryptografi. Hver blok indeholder typisk en kryptografisk henvisning til den foregående blok, et tidsstempel samt et antal transaktioner. Blockchains er designet til at gøre det meget vanskeligt at ændre tidligere transaktioner. Funktionelt kan en blockchain ses som en åben distribueret journal, som kan registrere transaktioner mellem to parter på en effektiv og verificerbar måde. Anvendt som distribueret journal administreres en blockchain typisk af et peer-to-peer-netværk, som overholder en protokol for validering af nye blokke. Når en transaktion først er registreret i en blok, kan ændringer kun gennemføres ved også at ændre alle efterfølgende blokke i samarbejde med hovedparten af det netværk, som driver den givne blockchain.”

Mere om: C-Log
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Søværnets nyeste fartøj er taget i brug ved Sjællands Odde

Nybygningen Y347 ’Lunden’ er Søværnets Center for Våbens nye praktiske gris

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Mærsk rider på bølge af billig bunker og travle terminaler

Lave bunkerpriser og masser af containere igennem nye terminaler i America er hovedårsagerne til, at Mærsk tjener gode penge i tredje kvartal

Million-donation til Aalborgs havnefront

Hedegaard Agro og Aalborg Havn donerer nu en million kroner til foreningen Aalborg Waterfront. Pengene skal blandt andet anvendes til at udbygge konceptet for Aalborg Regatta

Plus

Nordjyder vil have et søfarts-gymnasium

Frederikshavn Gymnasium og Martec søger om at udbyde en gymnasieuddannelse med maritim overbygning. Regionspolitikere er positive, mens nabogymnasierne er mere forbeholdne

Skibsrederen blev fyret to gange

FØDSELSDAG: Både i Danske Bank og Novo-fonden blev Eivind Kolding fyret hurtigt trods et vægtigt CV fra Mærsk. Men han er tilbage på hesten igen. Lørdag fylder han 60 år.

Nyhedsbrev

8.491 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Remontowa gør 'Copenhagen' klar til rotorsejl

Online Avis Arkiv

Kina kæmper for havneudvidelse i Grækenland

Plus

Sådan forløb den værste nærved-katastrofe til søs i nyere tid

Havarirapport om det potentielt ekstremt farlige black-out på ’Viking Sky’ i marts er klar. Lavt smøreolieniveau var årsagen

Nu bliver der sejlet affaldstræ fra Køge til Letland

Mærsk-konkurrent klar med vindskærm på 20.000 TEU'er

'Harald Blåtand' til salg for under 1 million

Ekspeditions-rederier dropper HFO

VLCC-festen ebber ud

Plus

Fiskeristyrelsen skal have nyt kontrolskib til 160 millioner

Både nye arbejdsopgaver, arbejdsmetoder og miljøet er tænkt ind i udbuddet af det nye skib, der kan blive bygget i Danmark

Med Søren Toft mister Mærsk den anden vigtige chef siden august

Tre danske havne med i nordisk erklæring om bæredygtig udvikling

Både havnene i Esbjerg, Aarhus samt CMP forpligter sig nu til at dele erfaringer med syv andre nordiske havne

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Danske Rederier om klimakrav: Skal selv kunne vælge

Plus

Blue Future
Unge får fingrene i teknikken hos MAN Energy Solutions

En gruppe skoleelever i 9. klasse er kommet på et ganske særligt praktikforløb hos DieselHouse i Københavns Sydhavn

Plus 6

Norsk havarikommission skyder med skarpt i Helge Ingstad-rapport

Hverken personalet på den lokale VTS, fregatten ‘Helge Ingstad’ eller tankskibet ‘Sola TS’ går fri i redegørelsen for den spektakulære kollission

Plus

Torm skovler penge ind

Hvis tankraterne holder sig på det nuværende niveau, har rederiet udsigt til at tjene over 350 mio. kr. på bundlinjen i år

Torm mindsker tab i tredje kvartal

Bedre produkttankrater medvirkede til en fordobling af driftsresultatet, mens bundlinjen var rød hos det danske tankrederi i årets tredje kvartal

Plus

Blue Future
Lina gik efter det maritime miljø på DTU

Grøn dagsorden, dataanalyse på kontoret, mange bolde i luften og masser af møder i projektgrupper præger dagligdagen for nyuddannet skibsingeniør hos DFDS

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny hjemmeside om bæredygtighed

Technoflex notstikker

Ajos' kraner løfter ny Metroudvidelse i København

Gravlund Industrigummi A/S tilbyder sprøjtestøbning

NOS A/S har pallegafler til DIN løfteopgave!

NYHED: Unikke Rundsling til 'Heavy Lift' fra Hampidjan

Process Engineering er igen kåret som én af Danmarks Bedste

Siemens Simatic automationsløsninger – reducér to licenser til én combo-licens

Ny Lamelvakuumpume med trykregulering

FMV temadag d. 26. november 2019

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Vores guide til FALCON by DENIOS

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Gravlund Industrigummi udvider maskinparken

Butterflyventiler - regulerende og til afspærring - fra ProMetal

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Revolutionerende teknologi til AJOUR

Mangler du en destrueringstank til din kones farlige fælder?

Olet Industrigummi A/S leverer emner til fødevareindustrien

Hver en dråbe tæller - Siemens er på Ajour messen

Mød 3 hydraulik firmaer på Ajour!

Send til en kollega

0.181