23948sdkhjf

Dansk app tilbyder sikker vej mellem søfolk og rederier

DIGITALISERING: C-Log har udviklet en cloud- og blockchain-baseret platform til sikker håndtering personlige certifikater og dokumenter

Den danske tech startup, C-Log, vil automatisere processerne omkring kompetence- og kapacitets-håndtering for de søfarende, rederierne og crew management agencies.

Helt specifikt håndterer C-Log verifikation af person-ID og certifikat-data, der muliggør for såvel den enkelte søfarende som rederier og crew-management selskaber at opbevare, tilgå, kontrollere, validere og administrere lovpligtige og personfølsomme certifikater i et systemdesign, som er både simpelt og sikkert.

C-Log har siden årsskiftet med støtte fra Den Danske Maritime Fond udviklet en digital, cloud- og blockchain baseret platform til sikker håndtering af crew-certifikater, der dels gratis bliver tilgængelig som en app til IOS og Android målrettet den søfarende, samt dels på abonnementsbasis udbydes som et værktøj til rederierne og bemandingsbranchen.

Global maritim ID

Produktet udvikles ifølge C-Log i to trin. Først app’en med fokus på de søfarende. I første version af app’en kan den søfarende oprette en profil, hvor profilen bliver tildelt et unikt ID, som bliver den søfarendes globale maritime ID-nummer i systemet.

– Med M.ID (det maritime ID, Red.) vil vi gerne være med til at sætte en ny international standard for verifikation af identitet og dokumentation inden for den maritime branche. En, der er gennemsigtig, sikker og demokratisk, forklarer Martin Nielsen, CTO hos C-Log.

Derudover kan den søfarende tilføje sine certifikater og al anden dokumentation, f.eks. sejltid, sundhedsattest eller hyrekontrakt på en måde, der opfylder kravene i GDPR (EU’s persondataforordning). Det vil sige, at den søfarende har 100 pct. kontrol over egne data med en consent-log, der viser, hvem der er delt data med – ligesom vedkommende til enhver tid kan stoppe delingen af data.

Baseret på blockchain

– Vi undgår helt, at der cirkulerer dokumenter med personfølsomme oplysninger. Det kunne f.eks. være pdf-filer som du på ingen måde kontrollere, hvor de havner henne. Al datahåndtering foregår krypteret, baseret på bl.a. blockchain-teknologi, som vores software bygger på, forklarer Martin Nielsen, og uddyber:

– Det er den enkelte søfarende, der giver samtykke til, at dataene bliver lagt ind i systemet, og det er også vedkommende, der giver adgang til, at f.eks. træningspartnere eller lignende kan tilgå data i en “view-only” funktion. Endelig kan dataene heller ikke eksporteres ud af systemet.

Andet trin i produktudviklingen, som ifølge Martin Nielsen, har fokus på rederierne og på, hvordan de kan anvende app’en til at leve op til de stadig stigende compliance-krav.

HR-værktøj for rederier

Sideløbende arbejdes der med integration og verifikation af de dokumenter og certifikater, den søfarende lægger op. Ikke mindst i forhold til maritime uddannelsesinstitutioner og enkeltlandes søfartsstyrelser, som er de udstedende myndigheder af certifikater. Igen er der ikke tale om en automatisk delingsproces, men om at skabe et let tilgængeligt interface for den søfarende til selv at integrere disse dokumenter ind i app’en.

Ifølge Martin Nielsen er softwaren og app’en fra start tænkt som en global platform, men i første omgang fokuseres der, ud over på Danmark og Skandinavien, på fem lande, som alle er storleverandører af søfolk til den globale skibsfart; Filippinerne, Kina, Indien, Ukraine og Rusland.

Ud over at tjene som et værktøj for rederierne til at håndtere det øgede compliance- og kompetencekrav, skal rederierne også kunne bruge softwaren til at opbygge en såkaldt ”manning matrix template”, hvor interne kompetencekrav for at bemande den aktuelle flåde i forhold til gældende lovgivning listes og administreres.

Det vil sige, at rederiet i et dashboard kan se helt præcist, hvilke medarbejdere, der er i compliance - og hvilke, der ikke er.

FAKTA om C-Log app’en og Blockchain-teknologien

Således beskriver C-Log baggrunden for projektet over for Den Danske Maritime Fond:

”Søfartsindustrien står over for øgede compliance-krav, som eksempelvis den kommende persondataforordning fra EU (GDPR). Compliance-kravene kommer udover den lange række af regler og lovgivning, som industrien allerede i dag skal overholde. Én af de eksisterende regler er, at skibsbesætninger skal kunne fremvise certifikater på uddannelse. I dag opbevares certifikater på print og ikke i fuldt valideret, digital form, men der er en stor usikkerhed forbundet med denne håndtering. Det kan ikke blot skabe et usikkert arbejdsmiljø; det kan også hurtigt blive meget økonomisk kostbart for rederiet ikke at have styr på compliance.”

Således beskrives begrebet Blockchain af Wikipedia:

”En blockchain (blok-kæde) er en kontinuerligt voksende liste af blokke, som er forbundet med kryptografi. Hver blok indeholder typisk en kryptografisk henvisning til den foregående blok, et tidsstempel samt et antal transaktioner. Blockchains er designet til at gøre det meget vanskeligt at ændre tidligere transaktioner. Funktionelt kan en blockchain ses som en åben distribueret journal, som kan registrere transaktioner mellem to parter på en effektiv og verificerbar måde. Anvendt som distribueret journal administreres en blockchain typisk af et peer-to-peer-netværk, som overholder en protokol for validering af nye blokke. Når en transaktion først er registreret i en blok, kan ændringer kun gennemføres ved også at ændre alle efterfølgende blokke i samarbejde med hovedparten af det netværk, som driver den givne blockchain.”

Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA: Skibselektronik.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094