23948sdkhjf

Laura vil være bossen

Som skibsofficer kan Laura Andersen både styre skibet og reparere motoren. Samtidig får hun en lederuddannelse
Kombinationen af en lederuddannelse og muligheden for at komme ud og se verden gjorde udslaget, da Laura Andersen i 2014 begyndte på skibsofficersuddannelsen hos SIMAC.

26-årige Laura havde egentlig forestillet sig en uddannelse inden for matematik eller økonomi. Men da hun gik i 3.g. på handelsskolen i Skjern, kom Uddannelseskaravanen en dag forbi, og her faldt hun i snak med en skibsofficer fra Mærsk.

- Han fortalte om skolen og praktiktiden, og så tænkte jeg, at det lød fedt. Der er ingen i min familie, der har noget med søfart at gøre, men jeg synes, det er hyggeligt at sejle, og jeg kan godt lide at komme ud og se verden. Og så passede det mig rigtig godt, at man skifter mellem at sidde på skolebænken og være i praktik på et skib.

En dobbelt uddannelse

Uddannelsen til skibsofficer er en dobbelt (dual) uddannelse, hvor man efterfølgende både kan arbejde som skibsfører og maskinmester.

Uddannelsen er opbygget med juniordel, der varer fire år, som kan udvides med et toårigt forløb til enten senior skibsfører, maskinchef eller skibschef.

Laura har valgt at gå hele vejen og læser nu på seniordelen med uddannelseskontrakt hos Mærsk.

- Hvis du havde spurgt mig, da jeg var 15, om hvad jeg skulle være, så ville jeg have svaret: Det ved jeg ikke - men jeg skal være boss. Så én af grundene til, at jeg synes det er en attraktiv uddannelse, er at man får en lederuddannelse.

Uddannelsen til juniorofficer er en professionsbachelor i maritim transport og skibsledelse, som gør det muligt at videreuddanne sig på et universitet.

I løbet af uddannelsen skal man i praktik på et skib over to perioder. Laura har både været i praktik på et containerskib og et supplyskib, som er et fartøj specielt udviklet til at betjene offshore olieplatforme.

Interesseret i maskiner

Erfaringen fra praktikperioderne skærpede hendes interesse for maskinerne frem for at stå på broen af skibet.

- Da jeg startede, skulle jeg bare være kaptajnen, men sådan er det ikke længere. Det med at stå oppe på broen og kigge ud i fire timer kan være vildt fascinerende. Men det kan også godt blive lidt kedeligt, hvis man sejler ud over Stillehavet, og der ingen trafik er. Man skal jo ikke engang styre skibet, for det har man autopiloten til, siger hun.

De daglige rutiner med tjek af livrednings- og brandslukningsudstyr, som også er en del af jobbet som skibsfører, var heller ikke udfordrende nok for Laura. Hun følte, at der skulle ske lidt mere.

- Maskinrummet dragede mig, for her kommer man ned og fikser ting. Man åbner det op og finder ud af, hvad der er i stykker, sætter noget nyt på og samler det igen.

- Og så synes jeg, det er vildt fascinerende, at man er helt lukket af for omverdenen. Hvis du mangler en bolt, og du ikke lige har den rigtige størrelse eller længde, jamen så må man selv dreje den på drejebænken. Man må tænke ud af boksen og finde nogle kreative løsninger, og det synes jeg er fedt - at man ikke bare kan gå ned i Silvan eller ringe til leverandøren.

Hvordan ser du din karriere, når du er færdig med uddannelsen?

- Jeg vil gerne ud og bruge de papirer, jeg nu har fået. Men det har aldrig været sådan, at jeg har tænkt, nu skal jeg bare ud og sejle resten af livet. Jeg tager lidt én dag ad gangen og ser, hvad der sker. Hvis der er et fedt job, der byder sig, så slår jeg til, om det så er til søs eller på land, siger Laura og tilføjer:

- Men på et eller andet tidspunkt kommer jeg i hvert fald til at gå i land, og det bliver nok inden for de næste fem år. For jeg vil også gerne have børn på et tidspunkt. Jeg er slet ikke i tvivl om, at man sagtens kan få det til at fungere med at sejle. Men jeg ved bare personligt, at jeg ville ikke bryde mig om at være ude og sejle 10 uger ad gangen, hvis jeg havde børn derhjemme.

Artiklen indgår i Søfarts nye maritime uddannelsesmagasin 'Blue Future'. Klik her og læs hele magasinet

FAKTA: Uddannelser på SIMAC

Svendborg International Maritime Academy (SIMAC) er landets største maritime uddannelsesinstitution med over 700 studerende og ca. 70 medarbejdere.

Skolen udbyder tre uddannelsesretninger: 1. Skibsfører: Denne uddannelse giver dig, efter den fornødne sejltid som styrmand, ret til at sejle som skibsfører i alle skibe. Som skibsfører har du mulighed for at blive kaptajn og dermed den øverst ansvarlige leder om bord.

2. Maskinmester: Automation, robotteknologi, procesforståelse og ledelse er kerneområder i maskinmesteruddannelsen. De studerende herfra finder job både til søs og i den landbaserede industri. Uddannelsen giver adgang til en bred vifte af job både i rederierhvervet og i Det Blå Danmark. Langt de fleste får et karriereforløb, der typisk åbner mulighed for lederjob på alle niveauer.

3. Skibsofficer: Uddannelsen kombinerer de to klassiske uddannelser til skibsfører og maskinmester til én uddannelse, som giver de studerende en helhedsforståelse for det at operere et moderne og teknologisk meget avanceret handelsskib.



Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156