23948sdkhjf

Laura vil være bossen

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Som skibsofficer kan Laura Andersen både styre skibet og reparere motoren. Samtidig får hun en lederuddannelse

Kombinationen af en lederuddannelse og muligheden for at komme ud og se verden gjorde udslaget, da Laura Andersen i 2014 begyndte på skibsofficersuddannelsen hos SIMAC.

26-årige Laura havde egentlig forestillet sig en uddannelse inden for matematik eller økonomi. Men da hun gik i 3.g. på handelsskolen i Skjern, kom Uddannelseskaravanen en dag forbi, og her faldt hun i snak med en skibsofficer fra Mærsk.

- Han fortalte om skolen og praktiktiden, og så tænkte jeg, at det lød fedt. Der er ingen i min familie, der har noget med søfart at gøre, men jeg synes, det er hyggeligt at sejle, og jeg kan godt lide at komme ud og se verden. Og så passede det mig rigtig godt, at man skifter mellem at sidde på skolebænken og være i praktik på et skib.

En dobbelt uddannelse

Uddannelsen til skibsofficer er en dobbelt (dual) uddannelse, hvor man efterfølgende både kan arbejde som skibsfører og maskinmester.

Uddannelsen er opbygget med juniordel, der varer fire år, som kan udvides med et toårigt forløb til enten senior skibsfører, maskinchef eller skibschef.

Laura har valgt at gå hele vejen og læser nu på seniordelen med uddannelseskontrakt hos Mærsk.

Læs også: "Som skibsmontør har man en meget afvekslende hverdag"

- Hvis du havde spurgt mig, da jeg var 15, om hvad jeg skulle være, så ville jeg have svaret: Det ved jeg ikke - men jeg skal være boss. Så én af grundene til, at jeg synes det er en attraktiv uddannelse, er at man får en lederuddannelse.

Uddannelsen til juniorofficer er en professionsbachelor i maritim transport og skibsledelse, som gør det muligt at videreuddanne sig på et universitet.

I løbet af uddannelsen skal man i praktik på et skib over to perioder. Laura har både været i praktik på et containerskib og et supplyskib, som er et fartøj specielt udviklet til at betjene offshore olieplatforme.

Interesseret i maskiner

Erfaringen fra praktikperioderne skærpede hendes interesse for maskinerne frem for at stå på broen af skibet.

- Da jeg startede, skulle jeg bare være kaptajnen, men sådan er det ikke længere. Det med at stå oppe på broen og kigge ud i fire timer kan være vildt fascinerende. Men det kan også godt blive lidt kedeligt, hvis man sejler ud over Stillehavet, og der ingen trafik er. Man skal jo ikke engang styre skibet, for det har man autopiloten til, siger hun.

Læs også: To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

De daglige rutiner med tjek af livrednings- og brandslukningsudstyr, som også er en del af jobbet som skibsfører, var heller ikke udfordrende nok for Laura. Hun følte, at der skulle ske lidt mere.

- Maskinrummet dragede mig, for her kommer man ned og fikser ting. Man åbner det op og finder ud af, hvad der er i stykker, sætter noget nyt på og samler det igen.

- Og så synes jeg, det er vildt fascinerende, at man er helt lukket af for omverdenen. Hvis du mangler en bolt, og du ikke lige har den rigtige størrelse eller længde, jamen så må man selv dreje den på drejebænken. Man må tænke ud af boksen og finde nogle kreative løsninger, og det synes jeg er fedt - at man ikke bare kan gå ned i Silvan eller ringe til leverandøren.

Hvordan ser du din karriere, når du er færdig med uddannelsen?

- Jeg vil gerne ud og bruge de papirer, jeg nu har fået. Men det har aldrig været sådan, at jeg har tænkt, nu skal jeg bare ud og sejle resten af livet. Jeg tager lidt én dag ad gangen og ser, hvad der sker. Hvis der er et fedt job, der byder sig, så slår jeg til, om det så er til søs eller på land, siger Laura og tilføjer:

- Men på et eller andet tidspunkt kommer jeg i hvert fald til at gå i land, og det bliver nok inden for de næste fem år. For jeg vil også gerne have børn på et tidspunkt. Jeg er slet ikke i tvivl om, at man sagtens kan få det til at fungere med at sejle. Men jeg ved bare personligt, at jeg ville ikke bryde mig om at være ude og sejle 10 uger ad gangen, hvis jeg havde børn derhjemme.

Artiklen indgår i Søfarts nye maritime uddannelsesmagasin 'Blue Future'. Klik her og læs hele magasinet

FAKTA: Uddannelser på SIMAC

Svendborg International Maritime Academy (SIMAC) er landets største maritime uddannelsesinstitution med over 700 studerende og ca. 70 medarbejdere.

Skolen udbyder tre uddannelsesretninger: 1. Skibsfører: Denne uddannelse giver dig, efter den fornødne sejltid som styrmand, ret til at sejle som skibsfører i alle skibe. Som skibsfører har du mulighed for at blive kaptajn og dermed den øverst ansvarlige leder om bord.

2. Maskinmester: Automation, robotteknologi, procesforståelse og ledelse er kerneområder i maskinmesteruddannelsen. De studerende herfra finder job både til søs og i den landbaserede industri. Uddannelsen giver adgang til en bred vifte af job både i rederierhvervet og i Det Blå Danmark. Langt de fleste får et karriereforløb, der typisk åbner mulighed for lederjob på alle niveauer.

3. Skibsofficer: Uddannelsen kombinerer de to klassiske uddannelser til skibsfører og maskinmester til én uddannelse, som giver de studerende en helhedsforståelse for det at operere et moderne og teknologisk meget avanceret handelsskib.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Dansk rederi opkøber konkurrent

Northern Offshore Group overtager Turbine Transfer's CTV-flåde på 25 skibe

Masser af kunder i nettet: Ordrebogen er fyldt hos skibsværft

Plus

”Ganske lille sikkerhedsmargin” fik 'Sirius Høj' til at kæntre

'Sirius Høj’ var lastet til bristepunktet, hvilket betød, at der ikke var sikkerhedsmargin til et fejlskøn om skibets stabilitet

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

Udbrændte 'Yantian Express' når destination efter fire måneder

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Nyhedsbrev

Plus

Skov efter fusion: Adgang til finansiering bliver afgørende

Det nye rederi Hafnia er i dag verdens største inden for produkttank målt på antal opererede skibe. CEO Mikael Skov fortæller her om udfordringer og fordele ved fusionen med BW Tankers

Online Avis Arkiv

Nye krav til faciliteter i havne

Plus

Havnevirksomhed: "Vi føler os lidt snigløbet"

En række høringssvar retter kritik af Guldborgsund Kommunes planer for byudvikling på havnearealerne i Nykøbing Falster og advarer imod en lukning af havnen. Borgmesteren maner til besindighed og påpeger, at det kun er en tredjedel af havnen, der skal byudvikles.

1

Mærsk afbryder eftersøgning af mand overbord

Græsk krydstogtrederi får "historisk" stor svovlbøde i Norge

Chauffører vil ikke forbi Esbjerg Havn: Frygter kæmpe bøder

Plus

Afløserfærge sat på pause

Det økonomske fundament er krakeleret under visionen om en afløserfærge til de danske ø-rederier - Færgesekretariatet vil nu lægge en ny strategi for, hvordan projektet på sigt kan blive til virkelighed

Ultrabulk er verdens største transportør af omstridt mineral

Plus

’Ørnen’ landede i København

Den amerikanske kystvagts skoleskib, tremasteren ’USCG Eagle', lagde i weekenden til kaj ved Ofelia Plads i København

Voldsomt dyk i Esvagts overskud

Et svagt marked i 2018 sender Esvagts overskud for året så tæt på 0, som man kan komme i runde tal

Plus

Mærsk ramt af sagsanlæg fra partner

For anden gang på tre år er Svitzer kommet i juridiske vanskeligheder i Argentina – nu anklaget af sin egen partner. Mærsk afviser kritik

Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

Samsung Heavy køber pumper i Nordjylland

Svenstrup-virksomhed skal levere 42 pumper til VLEC-tankskibe fra Sydkorea

Plus

Ø-færgerne får egen sømandsuddannelse

Marstal Navigationsskole vil allerede senere på året kunne optage det første hold elever på den helt nye færgeføreruddannelse

'Povl Anker' tilbage til fordums storhed med nænsom renovering

Molslinjen vil blandt andet male den legendariske Bornholmer-færge 'Povl Anker' i de farver, som færgen havde tilbage i 1978

Hafnia lykkeligt ude af første kvartal efter fusion

Hafnia Tankers og BW Tankers er kommet ud af første kvartal som sammenbragt rederi med overskud

DI-pris til maritim delelærling

Elektriker Nick Pedersen modtager DI Vendsyssels lærlingepris 2019

VIDEO
Vinddrevet bilskib uden sejl skal holde 16 knob

Plus

Historiske danske skibe blev spottet ved Norge

DEN GAMLE SKIBSLISTE: Anden halvdel af Hans-Henrik Fentzs seneste sørejse. Her rundede han Kirkenes og satte kursen sydpå igen. Undervejs mødte han skibe med en dansk historie, bl.a. Kløvedal-familines ekspeditionsskib ’Wallenberg’

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

Esvagt styrker fokus på offshore vind

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Palfinger udstyr til avanceret og innovative skibe

10 years anniversary of the FAYARD "Clean Power" shore connection solution

Miljøvenligt og højtydende smørefedt forlænger levetiden for stålwirer

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Kranmontør fra Grønland på vidensbesøg hos Ajos

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Ny salgsingeniør hos ProMetal A/S

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

HF styrker Cable & Cable Management

Optimer din brug af Revit - hør hvordan på gratis seminar d. 22/5 i samarbe...

Pålidelig gasdetektering i P-kældre

Gør som denne kunde! Få din nye kran til produktionen leveret af Fyns Kran ...

Send til en kollega

0.288