23948sdkhjf

Laura vil være bossen

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Som skibsofficer kan Laura Andersen både styre skibet og reparere motoren. Samtidig får hun en lederuddannelse

Kombinationen af en lederuddannelse og muligheden for at komme ud og se verden gjorde udslaget, da Laura Andersen i 2014 begyndte på skibsofficersuddannelsen hos SIMAC.

26-årige Laura havde egentlig forestillet sig en uddannelse inden for matematik eller økonomi. Men da hun gik i 3.g. på handelsskolen i Skjern, kom Uddannelseskaravanen en dag forbi, og her faldt hun i snak med en skibsofficer fra Mærsk.

- Han fortalte om skolen og praktiktiden, og så tænkte jeg, at det lød fedt. Der er ingen i min familie, der har noget med søfart at gøre, men jeg synes, det er hyggeligt at sejle, og jeg kan godt lide at komme ud og se verden. Og så passede det mig rigtig godt, at man skifter mellem at sidde på skolebænken og være i praktik på et skib.

En dobbelt uddannelse

Uddannelsen til skibsofficer er en dobbelt (dual) uddannelse, hvor man efterfølgende både kan arbejde som skibsfører og maskinmester.

Uddannelsen er opbygget med juniordel, der varer fire år, som kan udvides med et toårigt forløb til enten senior skibsfører, maskinchef eller skibschef.

Laura har valgt at gå hele vejen og læser nu på seniordelen med uddannelseskontrakt hos Mærsk.

Læs også: Unge tager godt imod ny praktikportal

- Hvis du havde spurgt mig, da jeg var 15, om hvad jeg skulle være, så ville jeg have svaret: Det ved jeg ikke - men jeg skal være boss. Så én af grundene til, at jeg synes det er en attraktiv uddannelse, er at man får en lederuddannelse.

Uddannelsen til juniorofficer er en professionsbachelor i maritim transport og skibsledelse, som gør det muligt at videreuddanne sig på et universitet.

I løbet af uddannelsen skal man i praktik på et skib over to perioder. Laura har både været i praktik på et containerskib og et supplyskib, som er et fartøj specielt udviklet til at betjene offshore olieplatforme.

Interesseret i maskiner

Erfaringen fra praktikperioderne skærpede hendes interesse for maskinerne frem for at stå på broen af skibet.

- Da jeg startede, skulle jeg bare være kaptajnen, men sådan er det ikke længere. Det med at stå oppe på broen og kigge ud i fire timer kan være vildt fascinerende. Men det kan også godt blive lidt kedeligt, hvis man sejler ud over Stillehavet, og der ingen trafik er. Man skal jo ikke engang styre skibet, for det har man autopiloten til, siger hun.

Læs også: Kommunikationschef hos Danske Rederier skifter til Mærsk

De daglige rutiner med tjek af livrednings- og brandslukningsudstyr, som også er en del af jobbet som skibsfører, var heller ikke udfordrende nok for Laura. Hun følte, at der skulle ske lidt mere.

- Maskinrummet dragede mig, for her kommer man ned og fikser ting. Man åbner det op og finder ud af, hvad der er i stykker, sætter noget nyt på og samler det igen.

- Og så synes jeg, det er vildt fascinerende, at man er helt lukket af for omverdenen. Hvis du mangler en bolt, og du ikke lige har den rigtige størrelse eller længde, jamen så må man selv dreje den på drejebænken. Man må tænke ud af boksen og finde nogle kreative løsninger, og det synes jeg er fedt - at man ikke bare kan gå ned i Silvan eller ringe til leverandøren.

Hvordan ser du din karriere, når du er færdig med uddannelsen?

- Jeg vil gerne ud og bruge de papirer, jeg nu har fået. Men det har aldrig været sådan, at jeg har tænkt, nu skal jeg bare ud og sejle resten af livet. Jeg tager lidt én dag ad gangen og ser, hvad der sker. Hvis der er et fedt job, der byder sig, så slår jeg til, om det så er til søs eller på land, siger Laura og tilføjer:

- Men på et eller andet tidspunkt kommer jeg i hvert fald til at gå i land, og det bliver nok inden for de næste fem år. For jeg vil også gerne have børn på et tidspunkt. Jeg er slet ikke i tvivl om, at man sagtens kan få det til at fungere med at sejle. Men jeg ved bare personligt, at jeg ville ikke bryde mig om at være ude og sejle 10 uger ad gangen, hvis jeg havde børn derhjemme.

Artiklen indgår i Søfarts nye maritime uddannelsesmagasin 'Blue Future'. Klik her og læs hele magasinet

FAKTA: Uddannelser på SIMAC

Svendborg International Maritime Academy (SIMAC) er landets største maritime uddannelsesinstitution med over 700 studerende og ca. 70 medarbejdere.

Skolen udbyder tre uddannelsesretninger: 1. Skibsfører: Denne uddannelse giver dig, efter den fornødne sejltid som styrmand, ret til at sejle som skibsfører i alle skibe. Som skibsfører har du mulighed for at blive kaptajn og dermed den øverst ansvarlige leder om bord.

2. Maskinmester: Automation, robotteknologi, procesforståelse og ledelse er kerneområder i maskinmesteruddannelsen. De studerende herfra finder job både til søs og i den landbaserede industri. Uddannelsen giver adgang til en bred vifte af job både i rederierhvervet og i Det Blå Danmark. Langt de fleste får et karriereforløb, der typisk åbner mulighed for lederjob på alle niveauer.

3. Skibsofficer: Uddannelsen kombinerer de to klassiske uddannelser til skibsfører og maskinmester til én uddannelse, som giver de studerende en helhedsforståelse for det at operere et moderne og teknologisk meget avanceret handelsskib.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Passagerer evakueres fra nødstedt krydstogtskib i Norge

Et krydstogtskib, der er fanget i hårdt vejr ud for Norges kyst, har sendt et nødopkald ud.

Plus

Nye ansigter hos Dan-Bunkering i Dubai

Plus

Mærsk sender flere skibe til ophug i Alang

Containerskibene ’Thomas Mærsk’ og ’Clara Mærsk’ er solgt til ophugning i Alang. Dermed har Mærsk i alt sendt ni skibe til indiske beachingværfter siden 2016

Første X-Bow-cruiser med vand under kølen

Plus

MAN ombygger stort containerskib til LNG-drift

Efter Wes Amelie-projektet for to år siden, er LNG-retrofit af et stort totakts-maskineri nu på programmet i 2020

På jagt efter Nordsøens skibsvrag

Skibet ’Vina’, der er ejet af JD-Contractor, er sejlet ud på årets første ekspedition for Sea War Museum Jutland. Målet er at registrere skibsvrag i Nordsøen

Nyhedsbrev

Plus

CMP angribes for udsagn om pladsmangel

Cowi-rapport peger på, at man kan halvere NOx-emissionerne ved etablering af landstrøm til krydstogtskibe i Københavns Nordhavn. CMP afviser, at Langeliniekaj har den fornødne plads - også selv om at selve anlægget kan placeres andetsteds

Online Avis Arkiv

General cargo-skib kæntrer i Iransk havn

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
'Mette Maersk' får madolie i tanken

I et nyt forsøg skal 'Mette Maersk' sejle til Shanghai og retur på 20 pct. biobrændsel

Esbjerg Havn gik tilbage i jubilæumsår

EU-professor: Ny udsættelse af brexit kan ikke udelukkes

Selv om EU's ledere er blevet enige om nye brexit-datoer, betyder det ikke, at de holder, mener EU-professor

Semco Maritime vinder Tyra-ordre

Nu vil Københavns borgmester have landstrøm

Skibsinspektioner skaffede 160 mio kroner til snydte søfolk

Det internationale Transportarbejderforbunds skibsinspektioner skaffede i 2018 knap 24 mio. dollars i til udenlandske søfolk, der blev snydt for løn på skibe, skriver 3F.

Spildt masterplan koster 2018-overskud i Kolding Havn

Trods en ny omsætningsrekord kom Kolding Havn ud af 2018 med det første underskud i nyere tid. Årsagen er byrådets beslutning om at lukke havnen, forklarer direktør

Aalborg Havn tjener stort på ejendomme

Plus

Aalborgs havnechef runder 60 år

Plus

DFDS’ nye nybygningsafdeling debuterede i Kina

Nybygningsdirektør: Vi har udpeget nogle vitale hovedsystemer på Jinling-serien, vi ønsker at være fuldstændig hånd i hanke med

Plus 1

Clipper har solgt skibene - forfølger fremtid som operatør

Som en konsekvens af flere års dårlig indtjening har rederiet Clipper i al diskretion frasolgt hele sin flåde af ejede skibe - fremtiden ligger i rollen som operatør, og selskabet disponerer i dag ca. 100 tørlastskibe

Cosco klar med 25.000 TEU-skib

Hanstholm Havn slår Skagen og Thyborøn med et torskeskæg

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Maersk sælger sidste aktier i Total

Banker freder Erria indtil nytår

Tidligere Samskip-CEO ny COO hos Wrist

Plus

National regulering vil betyde havnelukninger

Plus

Fregatten Jylland får ny kaptajn

Hvide Sande Shipyard åbner ny afdeling

Hollændere på vej ind i Mærsk-bestyrelse

Scandlines-CEO fylder rundt

RAL's COO stopper efter 25 år

VIDEO: Se hele hævningen af 'Helge Ingstad' på et kvarter

'Helge Ingstad' er kommet hjem til flådebasen

DFDS-direktør på plads i grøn alliance

Sikkerheds-CEO fylder rundt

H. J. Lubricators øger salget i vanskeligt marked

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Børneinstitutioner hitter som samlesæt

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Siemens: Motorgear med reluktansmotor, bedre end IE4

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Roxtec' nye brandlaboratorium har mere end fordoblet kapaciteten

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Gummipakninger og tætninger til alle formål

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvide solceller til administrationsbygning

Grundfos køber WATS Test Data Management platform

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

Undgå driftsforstyrrelser i hydrauliske systemer!

Visualiserer dit BIM-design i VR - Twinmotion seminar d. 25/4

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Prevas udvikler nyt software framework til testsystemer

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

Sæsonen står for døren!

Sitop 6200 - ny serie af strømforsyninger fra Siemens

Bragende start på 2019!

Kunst og industri i harmoni

Hvide Sande Shipyard vælger Envotherm

Siemens udbyder kurser i digitaliseringsværktøjer

Send til en kollega

0.275