23948sdkhjf

Nu klarer 'Venta Maersk' sig uden isbryder

Efter en veloverstået passage gennem Sannikov-strædet fortsætter 'Venta Maersk' nu uden isbryderassistance resten af turen igennem nordøstpassagen

'Venta Maersk' er nu nået igennem den mest vanskelige del af den nordlige sørute, det 50 kilometer brede Sannikov-stræde.

Mærsk-skibet påbegyndte som det første containerskib nogensinde sin færd igennem Nordsøstpassagen i den 8. september, hvor der var afgang fra Busan i Sydkorea. Den hurtigste rute gik igennem det isfyldte Sannikov-stræde, som adskiller Det Østsibiriske Hav med Laptev-havet vest for strædet.

Ifølge Maritime Executive er 'Maersk Venta' blevet eskorteret igennem Sannikov-strædet af den russiske isbryder '50 Let Pobedy'. Gennem de to have har 'Maersk Venta' holdt en hastighed på 11 knob.

Nu fortsætter turen resten af vejen til Skt. Petersborg uden isbryderassistance. 

Som Søfart tidligere har skrevet, er turen nord om Rusland ifølge Mærsk et spørgsmål om at indsamle data og erfaringer, og skal ikke ses som et udtryk for, at Mærsk har tænkt sig at benytte ruten på regelmæssig basis.

- I øjeblikket ser vi ikke den nordlige sørute som et alternativ til vores sædvanlige ruter. Vi planlægger nye ruter ud fra kundernes efterspørgsel, handelsmønstre og befolkningsmæssige centrummer. Med det in mente følger vi dog udviklingen af den nordlige sørute. I dag er det kun muligt at passere den i tre måneders tid om året, hvilket kan ændre sig med tiden. Desuden må vi tage med i overvejelserne, at ruten kræver isklasse, hvilket betyder en ekstra investering, sagde en talspersonen fra Maersk Line tidligere til Splash. 

Læs mere: Maersk Line sender første skib gennem nordlig sørute

'Venta Maersk' er 200 meter langt med en kapacitet på 3.600 TEU. Det tilhører den nye Baltic Feeder-serie. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.129