23948sdkhjf

Nu klarer 'Venta Maersk' sig uden isbryder

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Efter en veloverstået passage gennem Sannikov-strædet fortsætter 'Venta Maersk' nu uden isbryderassistance resten af turen igennem nordøstpassagen

'Venta Maersk' er nu nået igennem den mest vanskelige del af den nordlige sørute, det 50 kilometer brede Sannikov-stræde.

Mærsk-skibet påbegyndte som det første containerskib nogensinde sin færd igennem Nordsøstpassagen i den 8. september, hvor der var afgang fra Busan i Sydkorea. Den hurtigste rute gik igennem det isfyldte Sannikov-stræde, som adskiller Det Østsibiriske Hav med Laptev-havet vest for strædet.

Ifølge Maritime Executive er 'Maersk Venta' blevet eskorteret igennem Sannikov-strædet af den russiske isbryder '50 Let Pobedy'. Gennem de to have har 'Maersk Venta' holdt en hastighed på 11 knob.

Nu fortsætter turen resten af vejen til Skt. Petersborg uden isbryderassistance. 

Som Søfart tidligere har skrevet, er turen nord om Rusland ifølge Mærsk et spørgsmål om at indsamle data og erfaringer, og skal ikke ses som et udtryk for, at Mærsk har tænkt sig at benytte ruten på regelmæssig basis.

Læs også: Maersk laver stikprøvekontroller efter containerbrand

- I øjeblikket ser vi ikke den nordlige sørute som et alternativ til vores sædvanlige ruter. Vi planlægger nye ruter ud fra kundernes efterspørgsel, handelsmønstre og befolkningsmæssige centrummer. Med det in mente følger vi dog udviklingen af den nordlige sørute. I dag er det kun muligt at passere den i tre måneders tid om året, hvilket kan ændre sig med tiden. Desuden må vi tage med i overvejelserne, at ruten kræver isklasse, hvilket betyder en ekstra investering, sagde en talspersonen fra Maersk Line tidligere til Splash. 

Læs mere: Maersk Line sender første skib gennem nordlig sørute

'Venta Maersk' er 200 meter langt med en kapacitet på 3.600 TEU. Det tilhører den nye Baltic Feeder-serie. 

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Folketinget sender søværnet på langfart

Danske orlogsskibe skal hvert år udstationeres i NATO-flådestyrker. Den første mission er bevogtning af Frankrigs hangarskib, der deltager i flyoperationer over Syrien og Irak. Det civile mål er sikrere sejlruter

Peter Madsen Rederi skal fjerne sten for millioner

Medie: Maersk sælger snart dele af Hamburg Süd

Tredje bugserskib ankommet til brændende containerskib

Mærsk-konkurrent opgraderer på Asien-Europa og forlænger alliance

Nyhedsbrev

Plus

Rollemodeller står øverst på ønskelisten

Online Avis Arkiv
Plus 1

Sådan vil Det Blå Danmark tiltrække kvinder

En forsker, en oberst og en kommunikationsrådgiver kom med bud på, hvordan Det Blå Danmark får flere kvinder til søs, da branchen forleden afholdt workshop på DFDS-færgen 'Crown Seaways'. Et fleksibelt arbejdsliv kan være nøglen, lød et af rådene til branchen

Ny rapport: Guinea-bugten er farlig

Plus

"Vi er ikke fordrukne sømænd - eller kvinder"

Plus

Succesfuld Granly-direktør træder ud af den daglige koncern-ledelse

En ny generation er klar til at tage over efter 58-årige Keld Vogt, der i stedet rykker til bestyrelsen

Maersk laver stikprøvekontroller efter containerbrand

Semco forlænger med skotsk rig-havn efter travlt 2018

Danish Maritime Fair indgår aftale med Bella Center

Danske Havne advarer: Hårdt Brexit kan blive dyrt for fiskerihavnene

Marcod udvider succesfuld ordning for lærlinge

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Byrådsmedlemmet, der som den eneste stemte imod, kritiserer processen bag lukningen af Kolding Havn og kalder den forhastet

Behov for flere søfolk i 2040 trods autonome skibe

Plus

Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstat

Maersk Line, Nordic Tankers og Navigare Capital er blandt de rederier, som var mest ivrige med at flage ind til Dannebrog i 2018

England et skridt nærmere hårdt Brexit

DSV byder 26,5 milliarder kroner for konkurrent

1

Svensk projekt skal bekæmpe krænkelser til søs

#MeeToo-bølgen har ramt søfarten i Sverige, hvor opråbet #lättaankar fra 1150 kvindelige søfolk har givet genlyd i branchen. Nu vil forskere kortlægge metoder og strategier, der kan mindske risikoen for krænkelser til søs

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Torm mister sin CFO

Se alle Medlemmernes egne nyheder

2019 IHF Handball World Championship

Nu skyder vi fødselsdagsåret i gang

Boat Show

Faldsikring på den nemme måde - Fyns Kran Udstyr A/S

Certex Peter Harbo og Certex Danmark fusionerer

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Undgå brand i maskinrummet!

Vores tekniske afdeling er specialister i at designe og fremstille løfteudstyr

Technoflex Afbalancering

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rørgennemføringer

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Hvad er stærkest: en bulldozer eller en gummiged?

Mullion SOLAS brandmandsudrustning sammen med MariTeam.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Send til en kollega

0.198