23948sdkhjf

Selvsikkert værft vil gå hele vejen til krydstogtskibe

KINA: Guangzhou Shipyard’s Vice President: Ro/pax-området er en naturlig trædesten til også på lidt længere sigt at komme ind på cruisemarkedet

Guangzhou Shipyard International er det kinesiske værft, der foreløbigt har placeret sig i førerfeltet i forhold til bygning af passagertonnage til det vestlige marked. Søfart mødte værftets Vice President, William Zhou Xu Hui, på SMM-messen i Hamborg.

Læs også: Ringe i vandet tilbage til Danmark fra Guangzhou

- Vi har bl.a. bygget et meget stort antal tankskibe. Selv om der er tale om relativt avancerede skibe, så er der samtidigt også tale om en serieproduktion. Det er noget helt andet med store passagerskibe og ro/pax-færger. Disse er kendetegnede ved at være helt individuelle projekter, tilpasset en meget specifik operation, skelner William Zhou Xu Hui.

Han understreger samtidigt, at på trods af, det først er i de allerseneste år, at hans værft har fået en større ordrebeholdning på ro/pax-færger til vestlige rederier, så var Guangzhou Shipyard blandt de allerførste i Kina til at bygge denne type af tonnage til vesten, men henvisning til de to dansk designede ro/pax-færger ’Visby’ og ’Gotland’ til Gotlandsbolaget, som blev leveret i 2003.

Kinesiske udfordringer

Hvad er de væsentlige forskelle fra f.eks. tanktonnage til ro/pax-skibe ud fra et værfts perspektiv?

- Det er et meget mere komplekst regelsæt, vi skal bygge ud fra. Alene sådan noget som stabilitet. Kommer du til at lave en fejl tidligt i processen, får det meget store konsekvenser senere i projektet, påpeger William Zhou Xu Hui.

Hvad med supply-kæden i forhold til interiør-delen i Kina. Er I stadigt helt afhængige at importere det hele fra Vesten?

- Udfordringen er her, at et asiatisk værft skal bygge et skib, der skal fungere kommercielt på et vestlig marked, hvor kulturen er væsentlig forskellig fra vores egen kultur. I starten var vi helt afhængige af leverancer fra Vesten, men som det første værft i Kina på det her marked, er vi ved at have opsamlet en betragtelig erfaring, også på interiør-området, forklarer han.

Vil også bygge til krydstogt

Hvordan ser du markedet for bygning af ro/pax-tonnage globalt for Guangzhou Shipyard International?

- Ud over de ordrer, vi allerede har, så løber der i øjeblikket yderligere forespørgsler ind – så ingen tvivl om, at jeg som forretningsmand ser særdeles positivt på det. Det er jo et faktum, at gennemsnitsalderen på den her type af skibe er ret høj på det globale marked, understreger William Zhou Xu Hui.

Hvad med krydstogtskibe. Er de det næste skridt for jer?

- Ja, helt bestemt. Vi ser da vores mange ordrer på ro/pax-området som en naturlig trædesten til også på lidt længere sigt at komme ind på cruiseområdet. Men som værft udvikler vi også bedst step-by-step, forklarer han.

Mange ro/pax’ere i bogen

Guangzhou Shipyard International har i øjeblikket ordrer på to-plus-to ro/pax-færger til DFDS, en stor ro/pax-færge til algeriske ENTMV og to hurtigsejlende konventionelle LNG-drevne ro/pax-færger til Gotlandsbolaget, som begge er mere end et år forsinket i leveringen.

Derudover skal værftet også bygge i alt fire meget store 3.765 lanemeter og 2.500 passagers ro/pax-færger til Grandi Navi Veloci og Onorato Armatori (Moby Line).

Bygning af store bil- og passagerfærger har traditionelt været et europæisk speciale, men i takt med, at de få store europæiske værfter med denne know-how har fyldt bøgerne op med krydstogtskibe, har den kinesiske værftsindustri vejret morgenluft for at udvide produktkataloget.

Samtidigt er de første ordrer på vestlige krydstogtskibe nu også blevet indgået med værfter i Kina.

Artiklen er en del af temaet SMM 2018.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125