23948sdkhjf

Flere efterspørger power management til hybride maskinerier

AUTOMATION: Danske DEIF har ’Tycho Brahe’ med som showcase til SMM, hvor hybriddrift og den bagvedliggende automation ventes at ligge højt på agendaen

Den danske power management-specialist DEIF ligger, om man så må sige, lunt i svinget i et maritimt marked, der i stadig højere grad efterspørger energioptimerede hybride skibsmaskinerier, hvor netop power management aldrig har spillet en større rolle. DEIF har derfor sin største og mest aktuelle retrofit-case fra referencelisten med på årets SMM-messe i Hamborg.

Det var således den danske virksomhed, der populært sagt bandt batterierne sammen med det eksisterende maskineri om bord på HH-Ferries’ Øresundsfærge ’Tycho Brahe’, som sammen med halvsøsteren ’Aurora af Helsingborg’ bliver verdens største el-færger, når projektet er endelig afsluttet.

– Vi opgraderede tilbage i 2013 power management-systemet på ’Tycho Brahe’ samtidigt med, at ABB udskiftede de to store frekvensomformere til hovedpropellerne.

Det var mens vi dengang gik om bord, at vi første gang hørte om HH-Ferries’ batteriprojekt. Et projekt som det så nogle år senere viste sig, at vi også skulle blive en del af, fortæller Per O. Sørensen, team og projektmanager for marine og offshore-området hos DEIF.

– Vores opgave lød på at kontrollere power’en til rorpropellerne samt til og fra batteripakkerne og færgens eksisterende dieseldrevne gensets. Man kan sige, at vi skulle være et interface mellem de ny-installerede batteripakker og det eksisterende maskineri, mens selve battery management af de respektive batteri-sektioner er selvstændige systemer, leveret af ABB, forklarer Per O. Sørensen, og uddyber:

Læs også: HH-Ferries sender færge østpå

– En af de problemstillinger ved hybride systemer, vi skal forholde os til, er at vi ender ud med to strømskinner i maskineriet; den eksisterende vekselstrøm-skinne og batteri-delens nye jævnstrøm-skinne i et anlæg, hvor vekselstrøm-skinnen ender med at blive dedikeret til hoteldriften.

Delomatic 4 som platform

Selv om det er HH-Ferries’ ultimative mål at sejle hundredprocent på el med de to færger, så bevares hele det dieselelektriske maskineri om bord. Derfor skal DEIFs power management-system, hvis de fire gensets alligevel anvendes, hele tiden sørge for, at driften af et mindst muligt antal af de fire gensets sker på den mest energieffektive måde ved optimal last. Vel at mærke uden, at sejladssikkerheden kompromitteres.

Per O. Sørensen forklarer, at hybrid-retrofittet baserer sig på den DEIF Delomatic 4-platform, som kom om bord i forbindelse med opgraderingsprojektet i 2013. Delomatic 4 er øjeblikket DEIFs mest fleksible power management hardware, hvorfor den også i vid udstrækning anvendes til netop hybride systemer typisk på offshoreskibe, i de her år, hvor udviklingen på området fortsat går rigtigt hurtigt.

På længere sigt vil det dog blive DEIFs kun to år gamle nyudviklede hardware platform til power management, Multiline 300, som vil være rygraden i fremtidige projekter.

– Vi mærker tydeligt, at der er stor interesse og efterspørgsel i markedet på vores knowhow og systemer til hybride skibsmaskinerier. Aktuelt er det i høj grad Statoil i Norge og Shell i Sydamerika, der er nogle af de drivende kræfter, da de stiller specifikke krav om hybriddrift på de offshoreskibe, de indgår kontrakter på, forklarer Per O. Sørensen.

Løsninger i fokus

Det er Per Svenning Jensen, Global Senior Sales Manager, der er ansvarlig for DEIFs tilstedeværelse på SMM.

Læs også: Forsea fragtede færre biler og flere personer med elfærger

– Vi vil i år have et mere målrettet fokus på løsninger under SMM. Her er det klart, at en case som ’Tycho Brahe’ vil blive fremhævet. I år tør vi nemlig godt tage munden fuld og påstå, at vi leverer energimanagement i stedet for bare passiv energimåling, siger Per Svenning Jensen.

Han oplyser, at DEIFs 54 kvm store stand i to etager på de meget travle dage på messen, tirsdag og onsdag, vil være bemandet af 14 DEIF-folk samtidigt.

- Jeg forventer, at tendensen i år fra rederierne og værfterne er en øget efterspørgsel på større pakker eller egentlige systemleverancer snarere end efterspørgsel på komponentniveau. Det mærker vi allerede, da vi leverer flere og flere systemløsninger.

– Et succeskriterium for os på SMM i år er, at vi får besøg af mindst 300 globale virksomheder på standen. Af dem skulle vi helst ikke kende mere end halvdelen i forvejen, slutter Per Svenning Jensen.

Mere om: Deif | HH-Ferries
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Masser af kunder i nettet: Ordrebogen er fyldt hos skibsværft

Dansk rederi opkøber konkurrent

Northern Offshore Group overtager Turbine Transfer's CTV-flåde på 25 skibe

Plus

”Ganske lille sikkerhedsmargin” fik 'Sirius Høj' til at kæntre

'Sirius Høj’ var lastet til bristepunktet, hvilket betød, at der ikke var sikkerhedsmargin til et fejlskøn om skibets stabilitet

Aarhus Havn nedtoner risiko for luftforurening blandt ansatte

Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

Nye krav til faciliteter i havne

Nyhedsbrev

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

Online Avis Arkiv

Udbrændte 'Yantian Express' når destination efter fire måneder

Plus

Havnevirksomhed: "Vi føler os lidt snigløbet"

En række høringssvar retter kritik af Guldborgsund Kommunes planer for byudvikling på havnearealerne i Nykøbing Falster og advarer imod en lukning af havnen. Borgmesteren maner til besindighed og påpeger, at det kun er en tredjedel af havnen, der skal byudvikles.

Plus

Skov efter fusion: Adgang til finansiering bliver afgørende

Det nye rederi Hafnia er i dag verdens største inden for produkttank målt på antal opererede skibe. CEO Mikael Skov fortæller her om udfordringer og fordele ved fusionen med BW Tankers

Plus

Afløserfærge sat på pause

Det økonomske fundament er krakeleret under visionen om en afløserfærge til de danske ø-rederier - Færgesekretariatet vil nu lægge en ny strategi for, hvordan projektet på sigt kan blive til virkelighed

1

Mærsk afbryder eftersøgning af mand overbord

Græsk krydstogtrederi får "historisk" stor svovlbøde i Norge

Chauffører vil ikke forbi Esbjerg Havn: Frygter kæmpe bøder

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Ultrabulk er verdens største transportør af omstridt mineral

Plus

’Ørnen’ landede i København

Den amerikanske kystvagts skoleskib, tremasteren ’USCG Eagle', lagde i weekenden til kaj ved Ofelia Plads i København

Voldsomt dyk i Esvagts overskud

Et svagt marked i 2018 sender Esvagts overskud for året så tæt på 0, som man kan komme i runde tal

Plus

Mærsk ramt af sagsanlæg fra partner

For anden gang på tre år er Svitzer kommet i juridiske vanskeligheder i Argentina – nu anklaget af sin egen partner. Mærsk afviser kritik

Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

'Povl Anker' tilbage til fordums storhed med nænsom renovering

Molslinjen vil blandt andet male den legendariske Bornholmer-færge 'Povl Anker' i de farver, som færgen havde tilbage i 1978

Plus

Ø-færgerne får egen sømandsuddannelse

Marstal Navigationsskole vil allerede senere på året kunne optage det første hold elever på den helt nye færgeføreruddannelse

Samsung Heavy køber pumper i Nordjylland

Svenstrup-virksomhed skal levere 42 pumper til VLEC-tankskibe fra Sydkorea

Hafnia lykkeligt ude af første kvartal efter fusion

Hafnia Tankers og BW Tankers er kommet ud af første kvartal som sammenbragt rederi med overskud

DI-pris til maritim delelærling

Elektriker Nick Pedersen modtager DI Vendsyssels lærlingepris 2019

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

Esvagt styrker fokus på offshore vind

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fuld gang i Atlantic Fair 2019

Palfinger udstyr til avanceret og innovative skibe

10 years anniversary of the FAYARD "Clean Power" shore connection solution

Miljøvenligt og højtydende smørefedt forlænger levetiden for stålwirer

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Kranmontør fra Grønland på vidensbesøg hos Ajos

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Ny salgsingeniør hos ProMetal A/S

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

HF styrker Cable & Cable Management

Optimer din brug af Revit - hør hvordan på gratis seminar d. 22/5 i samarbe...

Pålidelig gasdetektering i P-kældre

Send til en kollega

0.172