23948sdkhjf

Flere efterspørger power management til hybride maskinerier

AUTOMATION: Danske DEIF har ’Tycho Brahe’ med som showcase til SMM, hvor hybriddrift og den bagvedliggende automation ventes at ligge højt på agendaen

Den danske power management-specialist DEIF ligger, om man så må sige, lunt i svinget i et maritimt marked, der i stadig højere grad efterspørger energioptimerede hybride skibsmaskinerier, hvor netop power management aldrig har spillet en større rolle. DEIF har derfor sin største og mest aktuelle retrofit-case fra referencelisten med på årets SMM-messe i Hamborg.

Det var således den danske virksomhed, der populært sagt bandt batterierne sammen med det eksisterende maskineri om bord på HH-Ferries’ Øresundsfærge ’Tycho Brahe’, som sammen med halvsøsteren ’Aurora af Helsingborg’ bliver verdens største el-færger, når projektet er endelig afsluttet.

– Vi opgraderede tilbage i 2013 power management-systemet på ’Tycho Brahe’ samtidigt med, at ABB udskiftede de to store frekvensomformere til hovedpropellerne.

Det var mens vi dengang gik om bord, at vi første gang hørte om HH-Ferries’ batteriprojekt. Et projekt som det så nogle år senere viste sig, at vi også skulle blive en del af, fortæller Per O. Sørensen, team og projektmanager for marine og offshore-området hos DEIF.

– Vores opgave lød på at kontrollere power’en til rorpropellerne samt til og fra batteripakkerne og færgens eksisterende dieseldrevne gensets. Man kan sige, at vi skulle være et interface mellem de ny-installerede batteripakker og det eksisterende maskineri, mens selve battery management af de respektive batteri-sektioner er selvstændige systemer, leveret af ABB, forklarer Per O. Sørensen, og uddyber:

– En af de problemstillinger ved hybride systemer, vi skal forholde os til, er at vi ender ud med to strømskinner i maskineriet; den eksisterende vekselstrøm-skinne og batteri-delens nye jævnstrøm-skinne i et anlæg, hvor vekselstrøm-skinnen ender med at blive dedikeret til hoteldriften.

Delomatic 4 som platform

Selv om det er HH-Ferries’ ultimative mål at sejle hundredprocent på el med de to færger, så bevares hele det dieselelektriske maskineri om bord. Derfor skal DEIFs power management-system, hvis de fire gensets alligevel anvendes, hele tiden sørge for, at driften af et mindst muligt antal af de fire gensets sker på den mest energieffektive måde ved optimal last. Vel at mærke uden, at sejladssikkerheden kompromitteres.

Per O. Sørensen forklarer, at hybrid-retrofittet baserer sig på den DEIF Delomatic 4-platform, som kom om bord i forbindelse med opgraderingsprojektet i 2013. Delomatic 4 er øjeblikket DEIFs mest fleksible power management hardware, hvorfor den også i vid udstrækning anvendes til netop hybride systemer typisk på offshoreskibe, i de her år, hvor udviklingen på området fortsat går rigtigt hurtigt.

På længere sigt vil det dog blive DEIFs kun to år gamle nyudviklede hardware platform til power management, Multiline 300, som vil være rygraden i fremtidige projekter.

– Vi mærker tydeligt, at der er stor interesse og efterspørgsel i markedet på vores knowhow og systemer til hybride skibsmaskinerier. Aktuelt er det i høj grad Statoil i Norge og Shell i Sydamerika, der er nogle af de drivende kræfter, da de stiller specifikke krav om hybriddrift på de offshoreskibe, de indgår kontrakter på, forklarer Per O. Sørensen.

Løsninger i fokus

Det er Per Svenning Jensen, Global Senior Sales Manager, der er ansvarlig for DEIFs tilstedeværelse på SMM.

– Vi vil i år have et mere målrettet fokus på løsninger under SMM. Her er det klart, at en case som ’Tycho Brahe’ vil blive fremhævet. I år tør vi nemlig godt tage munden fuld og påstå, at vi leverer energimanagement i stedet for bare passiv energimåling, siger Per Svenning Jensen.

Han oplyser, at DEIFs 54 kvm store stand i to etager på de meget travle dage på messen, tirsdag og onsdag, vil være bemandet af 14 DEIF-folk samtidigt.

- Jeg forventer, at tendensen i år fra rederierne og værfterne er en øget efterspørgsel på større pakker eller egentlige systemleverancer snarere end efterspørgsel på komponentniveau. Det mærker vi allerede, da vi leverer flere og flere systemløsninger.

– Et succeskriterium for os på SMM i år er, at vi får besøg af mindst 300 globale virksomheder på standen. Af dem skulle vi helst ikke kende mere end halvdelen i forvejen, slutter Per Svenning Jensen.

Artiklen er en del af temaet SMM 2018.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.288